2024-10-27, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Kugghjul som kamtransmission har dock flera nackdelar, mycket dyrare då det vanligen gör den tekniska lösningen betydligt mer komplicerad, orsakar vanligen mer oljud och vibrationer.

Det finns såklart även fördelar men dessa kanske inte är så prioriterade i vanliga vardagsbilar där flera andra saker prioriteras högre.
Citroens A-modeller kar kugghjul som kamaxeltransmission.
För att undvika spel med åtföljande missljud är kamaxeldrevet delat i 2 "halvor" som är förbundna med invändiga dragspiralfjädrar.

VW, som vanligen misslyckas med vad de gör, tillverkade i mitten på 50-talet kamaxeldrevet av hoppressat fiber.
Fibern löste upp sig av motoroljan och fördes runt i motorn via oljan tills en del oljekanaler täpptes igen så att vissa motorkomponenter blev utan smörjning, och i viss mån även kylning.
I mitt fall skar ramlagren ihop.
Och oljekylaren blev igensatt.
Men VW hade nog räknat med att deras olämpliga konstruktion skulle drabba bilägarna.
För det fanns relativt billiga utbytesvevaxlar och oljekylare i reservdelsbutikerna.
Kanske införde man fiberdrevet för att minska utdelningen av guldklockor?
Den som lyckades köra en VW-motor 10.000 mil utan att öppna motorn erhöll nämligen en guldklocka.

B t w så minns jag "gubben i Smörparkskiosken i Eskilstuna" som nästan varje gång man handlade där visade upp sitt VW-armbandsur - vare sig man önskade eller ej.
Citera
2024-10-27, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Citroens A-modeller kar kugghjul som kamaxeltransmission.
För att undvika spel med åtföljande missljud är kamaxeldrevet delat i 2 "halvor" som är förbundna med invändiga dragspiralfjädrar.

VW, som vanligen misslyckas med vad de gör, tillverkade i mitten på 50-talet kamaxeldrevet av hoppressat fiber.
Fibern löste upp sig av motoroljan och fördes runt i motorn via oljan tills en del oljekanaler täpptes igen så att vissa motorkomponenter blev utan smörjning, och i viss mån även kylning.
I mitt fall skar ramlagren ihop.
Och oljekylaren blev igensatt.
Men VW hade nog räknat med att deras olämpliga konstruktion skulle drabba bilägarna.
För det fanns relativt billiga utbytesvevaxlar och oljekylare i reservdelsbutikerna.
Kanske införde man fiberdrevet för att minska utdelningen av guldklockor?
Den som lyckades köra en VW-motor 10.000 mil utan att öppna motorn erhöll nämligen en guldklocka.

B t w så minns jag "gubben i Smörparkskiosken i Eskilstuna" som nästan varje gång man handlade där visade upp sitt VW-armbandsur - vare sig man önskade eller ej.

Jag respekterar dig och det du skriver, men kan du inte sluta baktala VW som du gör…?
Bevisligen har du ju helt fel… VW eller VAG må ha gjort en och annan vurpa genom åren (vilken tillverkare har inte det…?) men bevisligen har de även fått till en hel massa bilmodeller motorer och annat helt ok och t o m riktig bra genom åren. Hur 17 skulle de annars ha klarat att nå och behålla den position de faktiskt haft inom bilindustrin och dess marknader i en massa år….?

Förövrigt vill jag minnas (om jag nu minns rätt…) att det var kamdrivning med drev även i Fords gamla V4 (som ursprungligen var tänkt för Ford Mustang, hör och häpna…) som bl a Saab nyttjade, det ena var i nåt pressat material, eller bakelit, och det andra i metall, och det hela satte väl även snurr på en balansaxel.

Men med centralt (i blocket) placerad kam i en V-motor blir ju vanligen mindre komplext/komplicerat än om det handlar om en toppventilare med överliggande/högt liggande kam/kammar

Jag respekterar dig och det du skriver, men kan du inte sluta baktala VW som du gör…?
Bevisligen har du ju helt fel… VW eller VAG ampere ha gjort en och annan vurpa genom åren (vilken tillverkare har inte det…?) men bevisligen har de även fått till en hel massa bilmodeller motorer och annat helt ok och t o m riktig bra genom åren. Hur 17 skulle de annars ha klarat att nå och behålla den position de faktiskt haft inom bilindustrin och dess marknader i en massa år….?
Senast redigerad av Dr Tinnitus 2024-10-27 kl. 15:36.
Citera
2024-10-27, 15:29
Medlem
Ett sätt att förlänga motorernas livslängd är att införa varvtalsbegränsning(innan ventilsläpp).
Moderna motorer med elektronisk insprutning har inbyggd varvtalsbegränsning.
Men det fanns inte "på den gamla goda tiden".
Minns att VW på sina hyrbilar T2 införde en rotor som medförde varvtalsbegränsning.
Detta resulterade i, i alla fall på det företag jag var anställd, att arbetskaraterna ur egen ficka bekostade en egen standardrotor i samband med hyra av en VW T2.
Citera
2024-10-27, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Ett sätt att förlänga motorernas livslängd är att införa varvtalsbegränsning(innan ventilsläpp).
Moderna motorer med elektronisk insprutning har inbyggd varvtalsbegränsning.
Men det fanns inte "på den gamla goda tiden".
Minns att VW på sina hyrbilar T2 införde en rotor som medförde varvtalsbegränsning.
Detta resulterade i, i alla fall på det företag jag var anställd, att arbetskaraterna ur egen ficka bekostade en egen standardrotor i samband med hyra av en VW T2.

Dessa rotorer hade en enkel varvspärr i form av en liten vikt och fjäder som vid ett visst varvtal bröt kontakten som ett resultat av centrifugalkraften, enkelt och genialt för sin tid.
Citera
2024-10-27, 16:25
Medlem
IceEyess avatar
Nog är väl moderna bilar generellt sett bättre än föregångarna. Förr i tiden så var motorerna ofta slut efter 10 000 mil och riktigt så är inte med en modern motor.

Sedan finns det såklart fler komponenter/funktioner i nya bilar som kan vålla bekymmer. En Saab 99 från 1971 får ju sällan problem med ABS-systemet eller däcktrycksindikatorn.
Citera
2024-10-27, 17:18
Medlem
Citat:
Kugghjul som kamtransmission har dock flera nackdelar, mycket dyrare då det vanligen gör den tekniska lösningen betydligt mer komplicerad, orsakar vanligen mer oljud och vibrationer.

Det finns såklart även fördelar men dessa kanske inte är så prioriterade i vanliga vardagsbilar där flera andra saker prioriteras högre.
Ja den är dyrare, men att ha en rem eller kedja med begränsad livslängd och kräver byten tycker jag är värt att bygga bort.
Citera
2024-10-27, 17:38
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Manginaz
Imponerande!

Tack! Ska vara franska ingejörer(stavning) som har byggt spisen.
Kör den 3,5 mil jobbar full dag sedan 3,5 hem igen så den fpr bli varm ordentligt.
Trampar ner kopplingen ordentligt samt växlar långsamt för minimalt slitage!
Citera
2024-10-27, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ziggehej
Ja den är dyrare, men att ha en rem eller kedja med begränsad livslängd och kräver byten tycker jag är värt att bygga bort.

Kanske det, men det beror ju på om ev andra nackdelar kan accepteras, som t ex högre ljudnivå etc
Citera
2024-10-27, 18:29
Medlem
Citat:
Kanske det, men det beror ju på om ev andra nackdelar kan accepteras, som t ex högre ljudnivå etc
Låter det verkligen mer av kugghjul som driver kammen än av kuggrem eller kedja?

Jag utgår från att kugghjulen är smörjda innanför oljetät kåpa på samma sätt som kedja, till skillnad från kuggrem.

Visst är det olika nackdelar som ska vägas mot varandra.

Jag skulle föredra en bil med minst 500 000 km serviceintervall och extremt låg risk för driftstopp. Oljebyte kommer man nog inte ifrån men det kan göras enkelt.
Citera
2024-10-27, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ziggehej
Låter det verkligen mer av kugghjul som driver kammen än av kuggrem eller kedja?

Jag utgår från att kugghjulen är smörjda innanför oljetät kåpa på samma sätt som kedja, till skillnad från kuggrem.

Visst är det olika nackdelar som ska vägas mot varandra.

Jag skulle föredra en bil med minst 500 000 km serviceintervall och extremt låg risk för driftstopp. Oljebyte kommer man nog inte ifrån men det kan göras enkelt.

Det är vanligen högre ljudnivå ja från kugghjulstransmission än kedja och rem, plus betydligt dyrare och mer energiförlust. Men exaktare och ändrar sig normalt inte med tiden.

Lite att glutta i där de förklarar lite om detta.
https://www.enginebuildermag.com/2017/03/timing-chains-gear-sets-belt-drives-oh/
https://www.shopownermag.com/understanding-engine-timing-chains-gears-and-belts/
https://www.physicsforums.com/threads/mechanical-design-cam-timing-chain-versus-gear-driven.710081/
Citera
2024-10-27, 18:59
Medlem
Citat:
Det är vanligen högre ljudnivå ja från kugghjulstransmission än kedja och rem, plus betydligt dyrare och mer energiförlust. Men exaktare och ändrar sig normalt inte med tiden.

Lite att glutta i där de förklarar lite om detta.
https://www.enginebuildermag.com/2017/03/timing-chains-gear-sets-belt-drives-oh/
https://www.shopownermag.com/understanding-engine-timing-chains-gears-and-belts/
https://www.physicsforums.com/threads/mechanical-design-cam-timing-chain-versus-gear-driven.710081/
Ser ut att stämma att kugghjul ger mer ljud ja, och även några andra nackdelar.

Stort tack för bra länkar.
Citera
2024-10-27, 19:02
Medlem
Citat:
Din analys är faktiskt rätt långt ute i det blå… alltså stämmer rätt illa med verkligheten.

Att du jobbat på bilskrot säger faktiskt inte så mycket i detta fall. För till en bilskrot kommer mestadels just bilar som är skrot, de individer av samma modeller som inte är skrot utan rullar på i vardagen ser du ju knappast så hur vet du hur många det är i relation till de som skrotas….?

Det rullar idag gott om bilar på vägarna som inte passerat gränsen för att vara veteraner.

Det är helt normalt att dagens bilar klarar körsträckor på +30K mil utan större problem.
De bilar du gav som exempel är definitivt inga under av kvalitet och driftsäkerhet utan det var gott om de för bilar generellt mer normala problemen även på dessa, bilverkstäderna hade gott om jobb även på den tiden.

Det jag menar är endast att som mekaniker på bilskrot har jag synat många bilar (500+) på sätt som andra sällan gör. Bilarna demonteras för allt som kan säljas och man får verkligen se alla fel och defekter på dom olika komponenterna när dom passerar kvalitetskontrollen.

Min observation är att bilarna är i sämre skick än man ofta tror och att TS teori om planerat åldrande verkar stämma.

Sen så är det säkert så att det rullar en massa bilar av samma typ som i mina exempel som är i bra skick. Bilarna som vi arbetade på var som regel krockade, uppbrända eller varit under vatten av olika anledningar, altså körbara ene dagen och skrot nästa. Så just dom bilarna jag jobbat på blir lite som ett stickprov på bilparken som helhet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in