Citat:
En relaterad sak kring det här med planned obsolescence är den tiden när alla mobiltillverkare hade olika laddare. Alla hade frivilligt kunna börja köra usb, som ju faktiskt var en etablerad standard. Det hade också varit en konkurrensfördel. Men det gjordes inte, eftersom de ville sälja laddare.
Det som till slut gjorde att alla mobiler kunde laddas via usb var inte marknadskrafter, utan lagstiftning.
Exakt hur det borde se ut i alla situationer vet jag inte, men jag tycker det var jättebra av EU att besluta om usb.
En annan sak jag stödjer är att det bör lagstiftas om att produkter ska tillverkas på ett sådant sätt att det underlättar reparation av den som köpt dem.
Det som till slut gjorde att alla mobiler kunde laddas via usb var inte marknadskrafter, utan lagstiftning.
Exakt hur det borde se ut i alla situationer vet jag inte, men jag tycker det var jättebra av EU att besluta om usb.
En annan sak jag stödjer är att det bör lagstiftas om att produkter ska tillverkas på ett sådant sätt att det underlättar reparation av den som köpt dem.
Här kan det behövas ett litet förtydligande ang detta med USB-laddning.
Det är sant att det i mobilbranschens ungdom var flertalet tillverkare som körde ett eget race vad gäller t ex laddkontakt på enheten, och egna laddare. I vissa fall var det i grunden samma laddspänningar så själva laddaren skulle kunnat förse flera olika tillverkares mobiler med laddström, men det då föll på att laddkabeln var permanent fastkopplad i laddaren, och/eller hade proprietär kontakt i själva mobilen.
Senare så blev det mer vanligt, ja närmast standard att själva laddaren följde den då rådande USB-standarden och hade en USB-A som kontakt för laddkabeln. Dessa laddare kunde då användas till att ladda i princip alla andra tillverkares mobiler (eller andra apparater) som också hade USB-laddare. Men på den tiden fanns inget direkt lagkrav utan det var mer en frivillig överenskommelse inom branschen. Senare som klev EU in och klubbade igenom en regel där man krävde att alla mobiltillverkare skulle följa denna standard att deras mobiler skulle kunna laddas med valfri laddare av annat fabrikat än den egna, så länge den hade USB ut på själva laddaren. Och alla mobiltillverkare enades i detta och uppfyllde denna nya regel.
EDIT: Ovanstående handlar alltså om den överenskommelse och senare EU-krav som handlade om USB-A, på senare tid kom sen ett annat EU-krav rörande USB-C som ytterligare hade skärpt kraven och omfattade även laddkontakten på själva enheten.
Senast redigerad av Dr Tinnitus 2024-10-27 kl. 11:56.
Senast redigerad av Dr Tinnitus 2024-10-27 kl. 11:56.