Citat:
Ursprungligen postat av
Dr Tinnitus
Tack för ett förnuftigt inlägg där jag kan hålla med även bekräfta det mesta du skriver, utifrån den erfarenhet och info jag åtnjutit personligen genom åren från div utvecklingsavdelningar inom bl a fordonsbranschen.
Jag får ge dig att det finns väldigt många exempel där företag anklagas för att medvetet försämra där verkligheten ser väldigt annorlunda ut. Men det betyder inte att alla företag är oskyldiga. Jag är helt övertygad om att det existerar många sådana exempel som vi inte känner till.
Sen behöver inte allt vara någon jättestor konspiration heller. Sådana här saker kan ske mer subtilt. Och planned obsolescence behöver inte medföra att alla bilar går sönder på samma sätt exakt samtidigt heller. Att designa en detalj så att den håller exakt tio år kan vara jävligt svårt. Något som är lättare är att designa den så att den håller minst tio år, men inte mer än tjugo.
Och en annan faktor är att det skulle kunna se jävligt misstänkt ut om en detalj alltid går sönder efter exakt lika lång tid. Att det finns lite spridning gör att det blir trovärdigare.
Det skulle inte förvåna mig det minsta om det finns många exempel i moderna bilar där man väljer mellan två komponenter som har nästintill identisk kostnad, men där den ena kommer hålla tio till tjugo år, och den andra tjugo till trettio, och man väljer den förstnämnda just för att den ska gå sönder tidigare.
Men sen vill jag också tillägga att även om du har rätt i att det många gånger är felaktiga anklagelser och det finns vettiga skäl till designen, så skulle jag också definitivt tro att det existerar exempel där den "vettiga" anledningen är en ad hoc som man lyckats slänga in efteråt just för att dölja det verkliga syftet.
Se också mitt exempel med usb-laddning till mobiler. Det var INTE marknadskrafter som löste det. Marknadskrafterna ville att alla mobiler skulle ha olika laddare. Lösningen var lagstiftning.