2024-10-26, 23:31
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Nej, det är GM. YN får syn på GM ca 10 sekunder efter att han lämnat krönet.

Någon gång under dessa 10 sekunder tar han fram väskan.

YN såg ingen revolver, alltså var den undanstoppad just då.

LJ såg ingen väska, alltså var den hållen intill kroppen eller undanstoppad just då.

Det är inte fruktbart att stå och stampa i 1987 års hopplösa uppfattning.

GM bar väskan i vänster handflata uppe på åsen. Det kan han ha gjort även dessförinnan.

Men som du säger finns det ett rykte om att en hand lades på axeln.

Var har du källan på det egentligen?

Nej, att medta en handledsväska till ett mord är inte att rekommendera.

Det finns bara en person för DET uppdraget.

Konstigt att han inte hade väskan med sig i rekonstruktionen ...

Svårt att svara dig, med tanke på att många av frågorna och påståenden inte är fullt seriösa eller särskilt hårt knutna till fakta, utan mest är baserade på svårt önsketänkande. Vore roligare om du var aningens objektiv.

Enligt din syn på saker och ting, så hade väl SE handväskan i vänster hand under tjurrusningen i teve? Den är väl bara lite svår att se från den vinkeln?

Källan på handen på axeln? Det är väl något Björkman nämner bl a, har för mig att ytterligare en person nämnder detta?

Fruktbart att vadå 1987? Vad larvar du dig om nu?

Hårt intill kroppen? Det är inte vad LJ säger, han säger (som du vet) att GM för armarna fram och tillbaka med viss böjning vid armbågarna. Så. LJ bör alltså ha sett den där sabla väskan. Men...det gjorde han inte, även fast du så in i baljan vill det..

Ja, att någon (eventuellt GM) tog fram en väska på DBG råder det väl inga tveksamheter kring? Antagligen en nyckelknippa, eller ett äpple (om man är på skämthumör).
Senast redigerad av pojkpingis 2024-10-26 kl. 23:34.
Citera
2024-10-26, 23:46
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Svårt att svara dig, med tanke på att många av frågorna och påståenden inte är fullt seriösa eller särskilt hårt knutna till fakta, utan mest är baserade på svårt önsketänkande. Vore roligare om du var aningens objektiv.

Enligt din syn på saker och ting, så hade väl SE handväskan i vänster hand under tjurrusningen i teve? Den är väl bara lite svår att se från den vinkeln?

Källan på handen på axeln? Det är väl något Björkman nämner bl a, har för mig att ytterligare en person nämnder detta?

Fruktbart att vadå 1987? Vad larvar du dig om nu?

Hårt intill kroppen? Det är inte vad LJ säger, han säger (som du vet) att GM för armarna fram och tillbaka med viss böjning vid armbågarna. Så. LJ bör alltså ha sett den där sabla väskan. Men...det gjorde han inte, även fast du så in i baljan vill det..

Ja, att någon (eventuellt GM) tog fram en väska på DBG råder det väl inga tveksamheter kring? Antagligen en nyckelknippa, eller ett äpple (om man är på skämthumör).

Jo, fast LJ ser som bekant inte vänster arm:

"Egentligen såg jag bara armen som var närmast mig, höger arm då."

Så det är öppet för att GM bar något i vänster hand, men väskan kan också ha varit nedstoppad.

Kan du citera stycket där det framgår att GM "lade handen på axeln"? På tal om att knyta till fakta.

I TV lyste väskan med sin frånvaro. Frågan är varför. Dagen efter, på fotorullarna, poserade SE glatt med den ...
Citera
2024-10-26, 23:58
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Jo, fast LJ ser som bekant inte vänster arm:

"Egentligen såg jag bara armen som var närmast mig, höger arm då."

Så det är öppet för att GM bar något i vänster hand, men väskan kan också ha varit nedstoppad.

Kan du citera stycket där det framgår att GM "lade handen på axeln"? På tal om att knyta till fakta.

I TV lyste väskan med sin frånvaro. Frågan är varför. Dagen efter, på fotorullarna, poserade SE glatt med den ...

Nä, lite får du jobba själv (angående att GM såg ut att lägga handen på axeln), dock är väl Björkman mer osäker om den detaljen vid rättegångarna 1989. Men vad som sas vid rättegångarna är väl ett otyg? Ett big no no, eftersom de ju är så lång tid efter. Men det kanske gäller andra spelregler nu, just idag? ;-) Men det kan väl inte ha undkommit dig, gällande "handen på axeln" i alla år?

SE verkar ha varit lite bångstyrig på vårkanten 1986. Först skiter han i att ha med väskan på teverekonstruktionen, sedan skiter han att på sig (och med sig) kepsen vid fotograferingen 25/4. Eller ska vi tolka det som att han inte hade någon väska med sig öht på mordkvällen, och ej heller bar keps? Om, så är det banne mig inte mycket kvar av teorin SE. Hur känns det? Läge att byta planhalva, och komma över till oss som tror på Ostkustfiskarna? Tror du skulle platsa där. Välkommen!
Citera
2024-10-27, 00:10
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Nä, lite får du jobba själv (angående att GM såg ut att lägga handen på axeln), dock är väl Björkman mer osäker om den detaljen vid rättegångarna 1989. Men vad som sas vid rättegångarna är väl ett otyg? Ett big no no, eftersom de ju är så lång tid efter. Men det kanske gäller andra spelregler nu, just idag? ;-) Men det kan väl inte ha undkommit dig, gällande "handen på axeln" i alla år?

SE verkar ha varit lite bångstyrig på vårkanten 1986. Först skiter han i att ha med väskan på teverekonstruktionen, sedan skiter han att på sig (och med sig) kepsen vid fotograferingen 25/4. Eller ska vi tolka det som att han inte hade någon väska med sig öht på mordkvällen, och ej heller bar keps? Om, så är det banne mig inte mycket kvar av teorin SE. Hur känns det? Läge att byta planhalva, och komma över till oss som tror på Ostkustfiskarna? Tror du skulle platsa där. Välkommen!

Det är du som påstår att "handen på axeln" är fakta. Då får du ta och visa det.

Varför ska jag bevisa dina påståenden?

Det är ingen slump att SE är misstänkt eftersom han liksom GM hade ett mörkblått plagg, keps och handledsväska, samt att han befann sig där precis när mordet skedde, men sedan inte syns till.

Dina inlägg drar alltför ofta åt trams-hållet. Du och Ursprungligen kan bilda en trams-klubb.

Men det att han undviker vissa saker kan vara intressant. Han ville inte ta alltför stora risker?

Någon skulle kunna lägga pusslet, som Ålandskvinnan gjorde efter en dag.
Citera
2024-10-27, 00:23
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Det är du som påstår att "handen på axeln" är fakta. Då får du ta och visa det.

Varför ska jag bevisa dina påståenden?

Det är ingen slump att SE är misstänkt eftersom han liksom GM hade ett mörkblått plagg, keps och handledsväska, samt att han befann sig där precis när mordet skedde, men sedan inte syns till.

Dina inlägg drar alltför ofta åt trams-hållet. Du och Ursprungligen kan bilda en trams-klubb.

Men det att han undviker vissa saker kan vara intressant. Han ville inte ta alltför stora risker?

Någon skulle kunna lägga pusslet, som Ålandskvinnan gjorde efter en dag.

Gällande trams, så är det väl snarare du som tramsar, vilket du fått påhälsning om i andra trådar rätt flitigt? Du gör det i varje inlägg, och har gjort i flera år. Om du inte tål att andra då och då tramsar eller kryddar inlägget med sådant (som du gör) bör du föregå med gott exempel. Eller har du patent på att tramsa?

Ursprungligen tar rätt stora risker titt som tätt, vilket är rätt ointressant i vår konversation. Vad han skriver får han ta ansvar för, likväl som du får ta ansvar för dig och ditt.

Om du i ärlighetens namn inte vet en sådan basal sak, som att Björkman nämnt detta - och att det har nämnts i otaliga tevedokumentärer och reportage sedan nittiotalets mitt - funderar jag seriöst på hur (och om du ens läst) de grundläggande förhören gällande MOP öht, om du läst något annat än TP:s bok, du ger inte sken av att ha gjort det iaf? Funderar även på om du ens är intresserad av mop? Om, läs på.
Citera
2024-10-27, 00:58
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Gällande trams, så är det väl snarare du som tramsar, vilket du fått påhälsning om i andra trådar rätt flitigt? Du gör det i varje inlägg, och har gjort i flera år. Om du inte tål att andra då och då tramsar eller kryddar inlägget med sådant (som du gör) bör du föregå med gott exempel. Eller har du patent på att tramsa?

Ursprungligen tar rätt stora risker titt som tätt, vilket är rätt ointressant i vår konversation. Vad han skriver får han ta ansvar för, likväl som du får ta ansvar för dig och ditt.

Om du i ärlighetens namn inte vet en sådan basal sak, som att Björkman nämnt detta - och att det har nämnts i otaliga tevedokumentärer och reportage sedan nittiotalets mitt - funderar jag seriöst på hur (och om du ens läst) de grundläggande förhören gällande MOP öht, om du läst något annat än TP:s bok, du ger inte sken av att ha gjort det iaf? Funderar även på om du ens är intresserad av mop? Om, läs på.

Ge citatet istället för att fortsätta tramsa. Klarar du inte av att styrka dina egna påståenden?
Citera
2024-10-27, 02:01
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:

Jag undrar om fem fel verkligen blir ett rätt här:

GM hade:

-ett mörkblått plagg
Vittnesmålen går isär här om det var svart, svartspräckligt, brun (skinnjacka) eller mörkblått.
-keps
Vittnesmålen går isär här och barhuvad, stickad mössa eller sherlock-holmesmösa anges också av olika vittnen. Att den eventuella huvudbonaden är mörk verkar vara genomgående. Inget vittne ser något mönster på mössan utom AB som ser ribbstickningen och den upprullade kanten.
-handledsväska
YN har sett något som hon uppfattar som en väska, hård till formen utan synlig rem. Troligen en WT.

SE hade

-ett mörkblått plagg
En väktare uppger att SE hade en beige duffel. Signalementet spretar lite här.
-keps
Kepsen var rutig enligt vad både väktare och SE uppger och avviker kraftigt från den eventuellt mörka huvudbonad övriga vittnen ser på mordplatsen.
-handledsväska
Väktarna kommenterar handledsväskan som de ser efter mordet så att efterspelsvittnet SE hade en handledsväska låter rimligt.

Jag ser inte riktigt hur du kan förväxla dessa två inbördes olika signalement.

Edit: Jag förstår att med skohorn, våld, vaselin, en ohälsosam dos av "conformation bias" och vettlöst körsbärsplockande med nöd och näppe kan pressa in SE i GMs signalement och då eventuellt kan visa att SE på några punkter hade ett liknande signalement som den verkliga mördaren. Detta bevisar att "två-olika-personer-teorin" bör studeras mer ingående.
Senast redigerad av ursprungligen 2024-10-27 kl. 02:12.
Citera
2024-10-27, 02:48
Medlem
Citat:
Ge citatet istället för att fortsätta tramsa. Klarar du inte av att styrka dina egna påståenden?

"IM" 1986-03-14 10:30

"Sen kommer det upp en man, nu efteråt så, han stod alltså vid, om det är ett skyltfönster, eller mot väggen redan när den här andra gruppen som kom uppifrån Kungsgatan sett gående, när de hade gått förbi och kvinnan och mannen kommer gående då går han ut bakom, och som jag uppfattade det så tog han, men där är jag osäker, men jag uppfattade det som han tog tag i axeln på honom eller på något sätt."

https://wpu.nu/wiki/Uppslag:E107-00-A
Citera
2024-10-27, 02:21
Medlem
Citat:

"AB" 1986-03-03 19:30

"Den person som går längst till vänster, personerna går liksom i stort sett i bredd har liksom lagt armen om en person som går i mitten och som just av att han har armen runt om axlarna på personerna drar Björkman slutsatsen att det är en kvinna som går.

https://wpu.nu/wiki/Uppslag:E13-00-A

Jag gillar hypotesen att det är när vapnet lägger han mot ryggen i farten uppfattas som en arm på axeln.
Citera
2024-10-27, 05:48
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Har du tänkt över din fråga? Och/eller kanske mer på hur du själv jobbar?
Bestämt dig för en gärningsman där efter försöker anpassa sanningen därefter... där du alltså bevisligen trollar. Lisbeth uppgifterna som försvann bl.a. Lösa spekulationer om teckningar m.m. som ska passa in på din förbestämda gärningsman.

Du får gärna syna mina inlägg och återkomma där du tycker jag trollar eller ljuger.
Jag har ingen gärningsman och ser inte heller att man kan ha det.

Men du med flera har uppenbarligen ett stort behov av att beskylla någon för mordet.
Teckningen du troligen syftar på här har alltså en märkligt bra överensstämmelse med hur SE dagen efter mordet beskriver hur han ser den flyende mördaren som en mörk siluett mot den upplysta väggen på det sk. kulturhuset. Det har föreslagits två olika förklaringar till det här:

1. Teckningen har ritats utifrån SE:s berättelse (det sk."tecknarspåret").

2. SE:s påstådda iakttagelse bygger helt eller delvis på teckningen (författaren Lars Renvalls teori).

Men du har nog missförstått det här om du tror att den här likheten har anförts som ett argument i den sk. skuldfrågan. Jag har för mig att Lars Renvall (och även youtubern Skivis73 som också har varit inne på det här) menar att det är helt andra personer än SE som ligger bakom mordet. Och inte heller har t.ex. Thomas Pettersson eller åklagaren tagit upp det här som något som skulle tala för att SE är gärningsmannen. Misstankarna mot SE grundar sig på helt andra saker:
https://www.svd.se/a/na8vk5/signalementet-ar-grunden-for-misstankarna
Senast redigerad av Draifos 2024-10-27 kl. 05:58.
Citera
2024-10-27, 06:40
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:

Just nu uppför du dig, som om du har tappat det fullständigt. Du bör ha koll på detta. Sluta tramsa och chatta, du förstör tråden.

Edit: Börja med att lyssna på förhöret i Tingsrätten, spola till 08:10 och lyssna därifrån, där säger Björkman att GM först "håller om" personen i mitten, sedan "lägger handen på axeln"....

https://www.youtube.com/watch?v=h54z5Oslp4M

Jag har tyvärr inte tillgång till de kompletta förhören med Björkman längre. Så de får du rota i själv, Wpu'n är ofta för knepigt inskannade för min smak/ork, gällande alla Borgnäs program detta florerat i genom åren, får du pilla med själv, detta gäller även de böcker där detta framkommer. Nu har du iaf fått en liten källa, alltid något? ;-)
Senast redigerad av pojkpingis 2024-10-27 kl. 07:14.
Citera
2024-10-27, 07:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Det här blir ett ofullständigt inlägg eftersom jag inte har svar på alla dina frågor. Men artikeln i den fjärde editionen (eller vilken term som nu är korrekt) skiljer sig markant från de tre övriga vad beträffar Engström. Det är mycket fler uppgifter i den fjärde. Det finns inga uppgifter i de tre övriga som inte återfinns i den fjärde, med reservation för eventuell bildtext som är helt avklippt i Walls bild på artikeln. Walls bild är fullt i klass med de så kallade Sonderkommando-fotografierna beträffande skärpa och komposition.

https://en.wikipedia.org/wiki/Sonderkommando_photographs

Ursprungligen kallar denna edition för ”landsortseditionen” och menar att den inte utkom i Stockholm. Vilket så klart begränsar till exempel Roland Bergströms möjligheter att ha påverkats av den. Med avstamp i Ursprungligens föredömliga transkribering av de övriga utgåvorna, där Stig bland annat berättar om att Lisbeth stoppat bilar, transkriberar jag all extra information i den fjärde:

– Själv sade Lisbet Palme att hon trodde att hon var träffad i ryggen, men det verkade inte så farligt.

Stig Engström frågade åt vilket håll gärningsmannen försvunnit. Lisbet Palme pekade mot Tunnelgatan. När Engström tittade i gatans förlängning såg han en yngre person i siluett. Han var klädd i blå täckjacka.

– Mördaren, för det måste ha varit en man, stod still någon sekund innan han sprang vidare.

I samma ögonblick dök polisen upp. De frågade åt vilket håll gärningsmannen försvunnit och sprang i den riktningen.

– Jag glömde tala om att han hade blå täckjacka, så jag sprang efter, berättar Engström. Men jag hann inte ikapp dem.

När han kom tillbaka var ambulansen på plats.

(FB) Skandiamannen

Här ber man att få tacka! Det är inte ofta man blir bönhörd på det här viset. Det här är ju utmärkt, för med dina och Ursprungligens transkriptioner sida vid sida kan man ju direkt jämföra och se. Frågorna om upplagornas turordning och täckning går kanske inte att reda ut, i alla fall inte här och nu.

Innan man ens går i clinch med detaljerna måste man konstatera att Engström får in så pass många träffar av så pass obskyrt slag att det i alla fall inte kan röra sig om chansningar och gissningar över hela brädet. Antingen har han själv varit på plats eller så har han fått insiderinformation via andra kanaler. Och då finns vissa saker som knappast ens kan vara insiderinformation.

En del saker missar han förstås. Ett exempel är att Olof Palme låg med slutna ögon. Det gjorde han inte utan han låg med öppna ögon. Ett annat är att de vände Palme i framstupa sidoläge. Det gjorde de inte. Därtill har vi den uppenbara lögnen i en av upplagorna om att Engström själv skulle ha utfört mun-mot-mun-metoden på Palme. Det har han naturligtvis inte gjort. Just den lögnen får en att undra om han medvetet förvränger de andra två sakerna också eller om han bara chansar fel.

Lisbeth jagar ambulanser. Minst 20 bilar stoppar hon, enligt Engström. Antalet bilar är kraftigt överdrivet, men det är kanske inte att betrakta som direkt lögn utan mer som en målerisk överdrift. Och så är Lisbeth träffad i ryggen, säger hon enligt Engström, men det verkar inte så farligt. Det stämmer ju fint.

Slutligen har vi mannen i gränden, som Engström i det här skedet tror är gärningsmannen, och som har en blå täckjacka. Engström springer efter poliserna men hinner inte ikapp. När han kommer tillbaka har ambulansen kommit, det är också en detalj som jag inte på rak arm kan minnas att finns i förhören.

Vad ska man då göra av allt det här? Det första man kan konstatera är att det inte är lätt med Engström. Jag har tidigare beskrivit bilden av hans förehavanden på och kring mordplatsen som "kalejdoskopisk": man ändrar på något litet antagande och vips har man en annan bild av förloppet. Det känns rörligt och instabilt på något sätt, pusselbitarna vill liksom inte ligga kvar där man lagt dem.

Jag menar fortfarande att Engström inte kommer till mordplatsen så tidigt som han påstår, och det är i den delen som chansningarna slår fel, och där han drar till med lögner för att liksom visa att han minsann var där.

Resten är emellertid rimligare, även om jag nog tidigare varit tveksam till den påstådda kontakten med Lisbeth Palme. För om inte ens Gösta Söderström lyckades tala med Lisbeth så verkade det konstigt att Engström skulle ha lyckats med det. Men samtidigt har han ju information som sannolikt måste ha kommit direkt från Lisbeth, om att hon blivit beskjuten i ryggen men av allt att döma inte särskilt svårt skadad. Det där förbryllar en. Jag har nu inte full koll på exakt vad som nämndes på radio och tv, om Engström kan ha snappat upp det där på något vis. Det kunde i så fall vara en alternativ källa till direkt från Lisbeth. Den här biten vacklar jag om, men samtidigt är den ju heller inte särskilt betydelsefull för själva förloppet.

Att Lisbeth varit ute i gatan och försökt stoppa bilar, det är ju något som definitivt tyder på att Engström själv varit på plats och sett det med egna ögon. Här finns ju knappast några uppgifter i medierna som Engström kan ha använt och några vettiga alternativa förklaringar kan jag heller inte prestera. Kan det vara en chansning som gått (någorlunda, med tanke på antalet bilar) rätt? Själv tycker jag nog inte det.

Engström springer efter poliserna, men ligger för långt efter för att hinna ikapp. Det är konstigt med tanke på att de stannar för Nieminen & Zahir vid barackerna. Då borde han ju komma ikapp dem. Att någonting är fel med språngmarschen in i gränden, det tycker jag verkar ganska klart. Däremot är det inte helt lätt att sätta fingret på felet.

Själv tycker jag att din modell, som jag lite skämtsamt döpte till "Kommissarie Engström", är den som har bäst passform. Då springer han nästan hack i häl på poliserna och uppfattas av andra vittnen som en poliskommissarie i överrock och keps. (En sidotanke här är att kanske Lisbeth också uppfattade honom på det viset och att det var just därför som hon talade med honom.) I modellen kommer Engström ikapp poliserna vid barackerna och får då höra "Engström-signalementet" därinne, när Nieminen beskriver Åsmannen för poliserna. Den modellen tycker jag har stora företräden.

Den detalj som tillkommit med SvD-artikeln i alla dess fyra uppenbarelser, det är att ambulansen kommit när Engström kommer tillbaka. Om det stämmer, vilket jag tycker verkar rimligt, så är han i alla fall inte borta någon längre stund. Han hinner knappast in på Bohemia i den vändan utan i så fall måste han ta en andra vända in i gränden lite senare för att gå in dit.

Modellen blir då vad vi kallat för "tur och retur", med två vändor in i gränden. Kombinerar vi den med "Kommissarie Engström" så får vi "Kommissarie Engström tur och retur" som den bästa förloppsmodellen. Tidigare hade vi talat om Engström som Zahirs "tjocka kille i rock", vilket förutsätter att han återvänder till mordplatsen enligt "tur och retur", och nu får vi lägga till ambulansen också.

I modellen som vi kallar "Kommissarie Engström tur och retur" springer Engström alltså hack i häl på poliserna, stannar och hör Engström-signalementet vid barackerna, återvänder till mordplatsen igen och blir kvar där ett slag. Sedan går han en andra vända in i gränden och då går han in på Bohemia. Från Bohemia kommer han ut igen till mordplatsen, men då är det sent i förloppet och glest befolkat där. I den vevan kan Jan Andersson ha sett honom, när de återvänt efter att ha hämtat pojkarna. Efter det går Engström tillbaka in på Skandia, och då ligger vi bortåt 20 minuter efter skotten.

Det här är naturligtvis inte ristat i sten, men så ser avvägningen ut från min utkikspunkt efter en första titt på den nytillkomna informationen. Och även om helheten inte är ristad i sten så finns det ändå vissa saker som "inte går att komma runt", men som definitivt binder Engström till mordplatsen.

Frågan om mannen i gränden har jag ältat tillräckligt tidigare, och i den frågan är situationen alltjämt densamma: Jag får inte fram Engström till mordplatsen i tid för att hinna se Jeppsson inne i gränden. I den iakttagelsen ligger det en hund begraven, och då får man nog också vara beredd på att den hundens natur kan vara sådan att den också förklarar åtminstone en del av de andra märkligheterna.

En brist är att SvD:s artikel är osignerad. Jag har fått för mig att det är Omar Magnergård som Engström talat med, men kanske någon i tråden har bättre koll på den saken än jag.

Tack igen för hjälpen med att så tydligt och överskådligt redovisa vad som finns i de olika versionerna av artikeln. Nu finns det också "i rullorna" här på forumet, vilket man nog får lov att bokmärka för att någonsin kunna hitta igen bland allt tjattret här på Skandiachatten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in