2024-10-26, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
När det gäller handledsväskan på mordplatsen illustrerar faktiskt rekonstruktionen i Netflixserien problemet väldigt tydligt.

Handledsväskan är väl synlig på mordplatsen både i motljus och "medljus". Något inget vittne tar upp i sina förhör.

Tvärtom visar det hur det inte gick till. En miss av regissören och skådespelaren.

Hade han väskan så blir den tydlig. Då om man tar Netflixserien som ett facit som du nu gör så blir det en väldigt banal invändning.

Handledsväskan är naturligtvis i vänster hand , där han/man har den.

Extremt klumpigt att den i samma hand som vapnet, blir svårare att skjuta osv.

En miss som du blåser upp till ett argument.
Citera
2024-10-26, 19:54
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Nej, men du är en förespråkare för fantasier uppbyggda av lögner och påhitt.
Försök att förstå det först.

Och här fokusbyte...
Det är väl bra att du är skeptisk och ifrågasätter alla teorier om händelseförloppet. Men finns det inte en risk att du samtidigt "trollar bort" även gärningsmannen (och i förlängningen också själva mordet)?
Citera
2024-10-26, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Va? Vadå måste? Mycket av SE-GM-teorin bygger ju just på väskan. Syns den inte på mordplatsen, eller ses av Jeppsson strax efterpå, så försvagas ju teorin avsevärt. Det lär du väl ändå hålla med om?

Absolut inte. Den är på fel sida för alla vittnen och för liten i sitt sammanhang och proportioner jämfört med helfiguren och det som är mest markant.

Vill du ha länkar och bilder som stöder detta ?
Citera
2024-10-26, 20:37
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Absolut inte. Den är på fel sida för alla vittnen och för liten i sitt sammanhang och proportioner jämfört med helfiguren och det som är mest markant.

Vill du ha länkar och bilder som stöder detta ?

Fast att GM hade en väska i vänster hand är ju enbart spekulation från din sida. Finns ju inget i (det berömda materialet) som stödjer detta. Det är det jag menar. Man kan ju inte bestämt hävda att GM hade ha en sak i vänster hand men som inte syns? Då skulle man ju lika gärna kunna hävda att GM hade en liten propeller uppe på sin huvudbonad, men att ingen sett den pga ditten och datten. Det finns inga bilder på GM in action. Vill du dela en animation om detta tackar jag ödmjukast, men svarar nej. Det blir som sagt bara ren spekulation och just önsketänkande.
Citera
2024-10-26, 21:36
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
När LJ säger att ”ryggtavlan ser bred ut” efter att ha sett Rapportinslaget i nutid undrar man ju om han sett den där förvrängda versionen där man verkar ha omvandlat 4:3 till 16:9. Då ser ju alla ut som quarterbacks i NFL.

...

I "dåtid", det vill säga 4 mars, sa Jeppsson att mannen "var tämligen bred över axlar och rygg", vid den tidpunkten hade han inte sett Engström springa i Rapport.
Senast redigerad av MrBarnaby 2024-10-26 kl. 21:44.
Citera
2024-10-26, 21:42
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Att proportionerna i TV-inslaget är fel har påtalats många gånger här i tråden.

Vi har jämfört med just den bild som ni nu sitter och tittar på.

Du som letar efter fler originella "punkter" i tråden:

Lustigt att du nu anför en av de punkter som tråden tagit upp flera gånger, som om det vore en nyhet.

Senast detta togs upp var i samband med att JA sett en "bastant" person, som påstås vara SE.

Men SE var 1986, som ni äntligen har förstått, inte "bastant".

Däremot gav rocken ändå honom en viss bredd, i synnerhet vad gäller ryggen och axlarna.

Den "snygga kroppen" kan ha berott på klädseln, påpekar AH.

YN tyckte att bredden stämde även framifrån, då vad gäller en bild på SE med rätt proportioner.
Ja även enligt Jeppsson.

(FB) Skandiamannen
Citera
2024-10-26, 21:43
Medlem
Citat:
Fast att GM hade en väska i vänster hand är ju enbart spekulation från din sida. Finns ju inget i (det berömda materialet) som stödjer detta. Det är det jag menar. Man kan ju inte bestämt hävda att GM hade ha en sak i vänster hand men som inte syns? Då skulle man ju lika gärna kunna hävda att GM hade en liten propeller uppe på sin huvudbonad, men att ingen sett den pga ditten och datten. Det finns inga bilder på GM in action. Vill du dela en animation om detta tackar jag ödmjukast, men svarar nej. Det blir som sagt bara ren spekulation och just önsketänkande.

Den här frågan är jag 100 procent att jag har rätt

Det handlar inte om önsketänkande. Det handlar om en grundläggande antagande.

1. Man håller inte väska och revolver i samma hand. Det gör GM-SE i Netflixserien, åtminstone på inspelningen. Du kan prova själv. Båda i samma hand eller en i varje hand.

2. GM är högerhänt och väska har då dold av kroppen för samtliga vittnen.

3. Vi kan inte heller utesluta att den gick ner i en ficka.

Det är en icke-fråga att ingen lade fokus på en liten handledsväska som inte var huvudperson i dramat eller hade storleken att den borde synas.

Visst finns det de vittnen som skulle kunnat se den teoretiskt.

LJ är på fel sida för att se den.

Alla i bilarna är på fel sida.

SE springer i gränden:

https://imgur.com/a/YPyTHJv

Statist är GM sett från LJ position:

https://imgur.com/a/l0qBPNh

Animation där GM skjuter med höger och väskan vänster:

https://imgur.com/a/sbr3lUJ

Trevlig helg
Citera
2024-10-26, 21:49
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:

LJ tillfrågas specifikt om detta, och säger då att han inte såg vänster hand.

GM kan ha hållit väskan tätt intill kroppen eller kanske haft den i fickan eller innanför rocken.

Uppenbarligen var den framme och väl synlig uppe på åsen.

Han höll den i vänster handflata, precis som SE ses göra på en del bilder.

Notabelt är att LJ inte såg någon revolver heller.

Betyder det att GM inte hade någon revolver med sig, menar du?

En spädgris är ju större än handledsväskan, har folk hamrat in.

Vapnet gick att gömma men inte den mindre handledsväskan?
Citera
2024-10-26, 21:51
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Det är väl bra att du är skeptisk och ifrågasätter alla teorier om händelseförloppet. Men finns det inte en risk att du samtidigt "trollar bort" även gärningsmannen (och i förlängningen också själva mordet)?

Har du tänkt över din fråga? Och/eller kanske mer på hur du själv jobbar?
Bestämt dig för en gärningsman där efter försöker anpassa sanningen därefter... där du alltså bevisligen trollar. Lisbeth uppgifterna som försvann bl.a. Lösa spekulationer om teckningar m.m. som ska passa in på din förbestämda gärningsman.

Du får gärna syna mina inlägg och återkomma där du tycker jag trollar eller ljuger.
Jag har ingen gärningsman och ser inte heller att man kan ha det.

Men du med flera har uppenbarligen ett stort behov av att beskylla någon för mordet.
Citera
2024-10-26, 22:26
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
LJ tillfrågas specifikt om detta, och säger då att han inte såg vänster hand.

GM kan ha hållit väskan tätt intill kroppen eller kanske haft den i fickan eller innanför rocken.

Uppenbarligen var den framme och väl synlig uppe på åsen.

Han höll den i vänster handflata, precis som SE ses göra på en del bilder.

Notabelt är att LJ inte såg någon revolver heller.

Betyder det att GM inte hade någon revolver med sig, menar du?

En spädgris är ju större än handledsväskan, har folk hamrat in.

Vapnet gick att gömma men inte den mindre handledsväskan?

Som sagt. Jorden anropar. Jag upprepar.

Ingen har sett en väska i GM vänstra hand på mordplatsen. Det finns inget som tyder på att GM skulle ha burit någon väska i vänster hand. Det är rent önsketänkande; med tanke på vem du/ni vill ska vara GM, så till den milda grad att ni nu bestämt hävdar att GM bar en väska i vänster hand. Enligt er är det alltså fakta (nu är ni på Problem2020-nivå = tunn is) att GM bar en väska i vänster hand vid själva skottlossningen (dessutom hänvisar ni till Netflix). Jösses! Nu börjar vi prata trams och diskussion på ordentligt låg nivå. Jag har faktiskt svårt att inte dra på mun.

Vi vet sedan flertalet år, att Jeppsson inte såg ett vapen i höger hand eller att han bar på något i vänster hand. Vari ligger nyheten, eller det spännande? Detta berättar snarare att GM inte hade någon väska i handen, och eftersom GM (enligt Jeppsson) rörde armarna ganska ordentligt så bör han ha noterat väskan som GM bar, enligt er.

Vapnet gick inte att gömma i väskan? Vilken väska? Mig veterligen hade inte GM på mordplatsen någon väska, vet du? Rent önsketänkande, än en gång. Finns inget stöd för detta.

Och varför i jösse namn skulle GM bära en liten väska i ena handen när han ska skjuta statsministern? Vapnet ryms ju inte ens i den. Väskan har han ju lämpligast i sin ficka, om han nu hade någon? Och med tanke på att GM sannolikt la ena handen på OPs ena axel, borde ju någon rimligen ha sett denna väska, rent av Björkman? Men icke. Men du vet kanske bättre?

På åsen? Så du vet alltså att den springande mannen på DBG är GM? Finns ingen tung bevisningen på att så är fallet, mest byggt på förhastade slutsatser och önsketänkande från PU (en viss genväg om man så vill), anser jag och många. Men visst finns det en chans att det är GM, så klart. Men det kan (som du innerst vet), vara någon helt annan.

Över och ut.
Citera
2024-10-26, 22:41
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Packetipiketen
Magisk eller ej, den här "fjärde upplagan" är nyheter för mig, och inte helt ointressanta nyheter heller. Det skulle vara fint om någon som fördjupat sig i saken kunde skriva ett inlägg som helt enkelt redovisar vad som finns i "fjärde upplagan" men inte i de övriga tre.

Det kunde också vara värt att kolla det omvända, om "fjärde upplagan" saknar något som finns i de övriga tre. En sådan redovisning skulle vara värdefull inte bara för mig utan även för andra läsare. Så den sätter jag på önskelistan – med dig som adressat eftersom det då blir tillförlitliga resultat.

En relaterad fråga är hur "fjärde upplagan" förhåller sig tidsmässigt och/eller regionalt till övriga tre upplagor. När vi säger "fjärde" upplagan tänker man sig att den kommer sist i ordningen men så behöver det nog inte vara, utan den kan lika gärna ha kommit först – eller parallellt med de andra upplagorna men bara i en viss region. Sådana här saker vore värdefulla att få utredda, i den mån det är möjligt.

Det gör ju ändå viss skillnad om Engströms "extra" uppgift fanns med i första upplagan och sedan plockades bort i de övriga tre eller om det var tvärtom – alltså att Engströms uppgift lades till i den sista upplagan. Den här frågan kanske redan har retts ut och ventilerats, men i så fall har jag inte sett det. En sådan utredning borde också vara av värde för utvärderingen.

Det här blir ett ofullständigt inlägg eftersom jag inte har svar på alla dina frågor. Men artikeln i den fjärde editionen (eller vilken term som nu är korrekt) skiljer sig markant från de tre övriga vad beträffar Engström. Det är mycket fler uppgifter i den fjärde. Det finns inga uppgifter i de tre övriga som inte återfinns i den fjärde, med reservation för eventuell bildtext som är helt avklippt i Walls bild på artikeln. Walls bild är fullt i klass med de så kallade Sonderkommando-fotografierna beträffande skärpa och komposition.

https://en.wikipedia.org/wiki/Sonderkommando_photographs

Ursprungligen kallar denna edition för ”landsortseditionen” och menar att den inte utkom i Stockholm. Vilket så klart begränsar till exempel Roland Bergströms möjligheter att ha påverkats av den. Med avstamp i Ursprungligens föredömliga transkribering av de övriga utgåvorna, där Stig bland annat berättar om att Lisbeth stoppat bilar, transkriberar jag all extra information i den fjärde:

– Själv sade Lisbet Palme att hon trodde att hon var träffad i ryggen, men det verkade inte så farligt.

Stig Engström frågade åt vilket håll gärningsmannen försvunnit. Lisbet Palme pekade mot Tunnelgatan. När Engström tittade i gatans förlängning såg han en yngre person i siluett. Han var klädd i blå täckjacka.

– Mördaren, för det måste ha varit en man, stod still någon sekund innan han sprang vidare.

I samma ögonblick dök polisen upp. De frågade åt vilket håll gärningsmannen försvunnit och sprang i den riktningen.

– Jag glömde tala om att han hade blå täckjacka, så jag sprang efter, berättar Engström. Men jag hann inte ikapp dem.

När han kom tillbaka var ambulansen på plats.

(FB) Skandiamannen
Senast redigerad av Knattarna 2024-10-26 kl. 23:24.
Citera
2024-10-26, 23:11
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Som sagt. Jorden anropar. Jag upprepar.

Ingen har sett en väska i GM vänstra hand på mordplatsen. Det finns inget som tyder på att GM skulle ha burit någon väska i vänster hand. Det är rent önsketänkande; med tanke på vem du/ni vill ska vara GM, så till den milda grad att ni nu bestämt hävdar att GM bar en väska i vänster hand. Enligt er är det alltså fakta (nu är ni på Problem2020-nivå = tunn is) att GM bar en väska i vänster hand vid själva skottlossningen (dessutom hänvisar ni till Netflix). Jösses! Nu börjar vi prata trams och diskussion på ordentligt låg nivå. Jag har faktiskt svårt att inte dra på mun.

Vi vet sedan flertalet år, att Jeppsson inte såg ett vapen i höger hand eller att han bar på något i vänster hand. Vari ligger nyheten, eller det spännande? Detta berättar snarare att GM inte hade någon väska i handen, och eftersom GM (enligt Jeppsson) rörde armarna ganska ordentligt så bör han ha noterat väskan som GM bar, enligt er.

Vapnet gick inte att gömma i väskan? Vilken väska? Mig veterligen hade inte GM på mordplatsen någon väska, vet du? Rent önsketänkande, än en gång. Finns inget stöd för detta.

Och varför i jösse namn skulle GM bära en liten väska i ena handen när han ska skjuta statsministern? Vapnet ryms ju inte ens i den. Väskan har han ju lämpligast i sin ficka, om han nu hade någon? Och med tanke på att GM sannolikt la ena handen på OPs ena axel, borde ju någon rimligen ha sett denna väska, rent av Björkman? Men icke. Men du vet kanske bättre?

På åsen? Så du vet alltså att den springande mannen på DBG är GM? Finns ingen tung bevisningen på att så är fallet, mest byggt på förhastade slutsatser och önsketänkande från PU (en viss genväg om man så vill), anser jag och många. Men visst finns det en chans att det är GM, så klart. Men det kan (som du innerst vet), vara någon helt annan.

Över och ut.

Nej, det är GM. YN får syn på GM ca 10 sekunder efter att han lämnat krönet.

Någon gång under dessa 10 sekunder tar han fram väskan.

YN såg ingen revolver, alltså var den undanstoppad just då.

LJ såg ingen väska, alltså var den hållen intill kroppen eller undanstoppad just då.

Det är inte fruktbart att stå och stampa i 1987 års hopplösa uppfattning.

GM bar väskan i vänster handflata uppe på åsen. Det kan han ha gjort även dessförinnan.

Men som du säger finns det ett rykte om att en hand lades på axeln.

Var har du källan på det egentligen?

Nej, att medta en handledsväska till ett mord är inte att rekommendera.

Det finns bara en person för DET uppdraget.

Konstigt att han inte hade väskan med sig i rekonstruktionen ...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in