2024-10-26, 08:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Den kepsen slutar ovanför öronen. Vilket också gubbkepsar i stil med Stigs gör. Kepsen på Mårtens fantombild slutar också tydligt över öronen: https://cdn1.cdnme.se/4629000/8-3/grandmannen3_neo_5f15855f2a6b22b98b4e720e.jpg

Men både Björkman och Morelius (som beskriver mössan exakt likadant) säger att mössan gick ner över öronen.

Björkman:

”Men han kommer ihåg mycket väl att denne man hade en vad Björkman tycker sig komma ihåg en stickad, en grovt stickad mössa på sitt huvud så att den täckte öronen och att mössan var liksom uppvikt med breda och en bred uppvikt kant som gick runt huvudet.”

Morelius:

F: Var den nerdragen över öronen?
M: Ja, öronen också, ja, den minnesbilden har jag. Det var en grov stickad mössa.
[...]
Jag tittar på klädseln här, det är mössan där då som jag reagera mot, eller som jag liksom, för det är inte keps och det är inte hatt. Det är en mössa, det är en stickad mössa.

Björkman såg det hela bakifrån. Och var full. Morelius satt en bit ifrån, stressad och med dåliga ljusförhållanden. Det är liksom inte huggit i sten att det var en stickad mössa.

Och när GM kommit fram till LJ började det plötsligt likna på en keps igen..

Det är som det är.
Citera
2024-10-26, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av quggel
Jag har nu läst intervjun och har svårt att se något nytt annat än att WG inte kan ha varit inblandad, åtminstone inte under kvällen. UG var ju tillsammans med sina föräldrar (alltså inkl WG) på en karnevalstillställning på svensk-brasilianska vänskapsföreningen (tror jag den hette). Den pågick åtminstone till midnatt innan UG lämnade och WG med fru lämnade lokalen lite senare.

Att SE skulle ha något kuckelimuck med WG är alltså uteslutet.

Däremot anser jag att intervjun i övrigt inte säger något om SE som GM. Det är bara en massa känslor. SE kan ha varit en mycket snäll och social och trevlig person men ändå GM. Exempelvis om han råkat blanda tabletter och alkohol (frivilligt eller av misstag) och fått en "snedtändning". Då är den ordinarie personligheten inte relevant.

En reflektion som slog mig angående den "svensk-brasilianska vänskapsföreningen" när jag läste inlägget var att https://wpu.nu/wiki/Lars_Nilsson som var född i Brasilien och var i Stockholm åtminstone under morddagen kanske stannade kvar och deltog i tillställningen.

Vem vet, https://wpu.nu/wiki/Lars_Nilsson och https://wpu.nu/wiki/Willy_Glaser kanske kände varandra. Båda var mycket intresserade av vapen.

Och som grädde på moset, var det inte någon användare som skrev att https://wpu.nu/wiki/Stig_Engström hade varit på Gotland där Lars Nilsson hade hållit sin övning Gustav.
Citera
2024-10-26, 09:02
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Jag har nu läst intervjun och har svårt att se något nytt annat än att WG inte kan ha varit inblandad, åtminstone inte under kvällen. UG var ju tillsammans med sina föräldrar (alltså inkl WG) på en karnevalstillställning på svensk-brasilianska vänskapsföreningen (tror jag den hette). Den pågick åtminstone till midnatt innan UG lämnade och WG med fru lämnade lokalen lite senare.

Att SE skulle ha något kuckelimuck med WG är alltså uteslutet.

Däremot anser jag att intervjun i övrigt inte säger något om SE som GM. Det är bara en massa känslor. SE kan ha varit en mycket snäll och social och trevlig person men ändå GM. Exempelvis om han råkat blanda tabletter och alkohol (frivilligt eller av misstag) och fått en "snedtändning". Då är den ordinarie personligheten inte relevant.

Ja, att WG hade något kuckelimuck med SE på mordkvällen är aningen långsökt, dock kan det ju inte uteslutas till hundra (om man tar på sig den västen). Att någon gick och höll WG i handen mellan 18 och 00 håller jag som uteslutet, givetvis fanns det luckor under dessa timmar, många frågor återstår att få svaret på, om man helt vill utesluta WG - särskilt med tanke på vad TP uttryckt om hans person, vilket så klart kan vara ren lögn, killgissningar eller avsiktlig smutsmålande av honom för att få sin teori att bli än trovärdigare och färgsprakande? Men, inte heller jag tror på att WG var inblandad, men man måste kunna spekulera kring det, allra helst om man är övertygad om SEs skuld, annars blir det oseriöst.

Intervjun var väldigt bra, hon ger så klart en bra och tydlig bild av SE. Det framkom inget sprängstoff av vidare bemärkelse.

Det som jag däremot anser som intressant med intervjun, och som är nytt (även om man kunnat ana/misstänka det tidigare) är TPs tveksamma metoder och utnyttjande av en mycket gammal människa, vilseleda henne å det grövsta under sina många träffar henne. Oerhört fult. Det borde funnits någon form av yrkesheder och moral och ruter i TP. Han utnyttjade ME och förde henne bakom ljuset under flertalet år. Detsamma lär man säga om hans möten med och intentioner kring kontakten med URG. Visst, man kan kalla det journalistiskt arbete, men det är att göra det väldigt lätt för sig.

Somliga vill göra gällande att ME valde offentligheten själv. Gjorde hon? Hur då? För att hon släppte in en privatspanare som sa sig (med positiva intentioner) vara intresserad av vittnet SE, hennes avlidne exman, för att få rätsida på vad som hände på mordplatsen och kring mordet generellt? Möjligen var hon aningens naiv, dock lär man komma ihåg att hon var gammal, och att TP (även han) ger ett rätt naivt uttryck. Med visst facit i hand ser jag som det osmakligt, då han i främsta rum sannolikt bara ville åt "prispengarna" och själv hamna i rampljus. Det är min ståndpunkt idag.

Det finns mycket att säga och anse om TPs många övertramp gentemot ME och vad URG säger om saken, men jag stannar där innan slaganfallet står för dörren. ;-)
Citera
2024-10-26, 09:30
Medlem
quggels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
En reflektion som slog mig angående den "svensk-brasilianska vänskapsföreningen" när jag läste inlägget var att https://wpu.nu/wiki/Lars_Nilsson som var född i Brasilien och var i Stockholm åtminstone under morddagen kanske stannade kvar och deltog i tillställningen.

Vem vet, https://wpu.nu/wiki/Lars_Nilsson och https://wpu.nu/wiki/Willy_Glaser kanske kände varandra. Båda var mycket intresserade av vapen.

Ja jösses, det finns en hel del aspekter kring detta fall då man undrar om det verkligen kunde slumpa sig så eller om det finns något samband. Intressant är det i all fall, tck för info.

Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Och som grädde på moset, var det inte någon användare som skrev att https://wpu.nu/wiki/Stig_Engström hade varit på Gotland där Lars Nilsson hade hållit sin övning Gustav.

Kan någon ge mer info här så vore det bra.
Citera
2024-10-26, 09:33
Medlem
quggels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Det finns mycket att säga och anse om TPs många övertramp gentemot ME och vad URG säger om saken, men jag stannar där innan slaganfallet står för dörren. ;-)

Ja, framför allt är det anmärkningsvärt att TP säger rakt och rättframt till UG att han inte själv tror på allt han skriver.
Citera
2024-10-26, 09:36
Medlem
snurresprettiss avatar
Är det något av vittnena som var i närheten av platsen som pekat ut Skandiamannen eller är det så kallade "experter" som bara tro sig veta att det var han?
Citera
2024-10-26, 09:41
Medlem
snurresprettiss avatar
Citat:
Ja, att WG hade något kuckelimuck med SE på mordkvällen är aningen långsökt, dock kan det ju inte uteslutas till hundra (om man tar på sig den västen). Att någon gick och höll WG i handen mellan 18 och 00 håller jag som uteslutet, givetvis fanns det luckor under dessa timmar, många frågor återstår att få svaret på, om man helt vill utesluta WG - särskilt med tanke på vad TP uttryckt om hans person, vilket så klart kan vara ren lögn, killgissningar eller avsiktlig smutsmålande av honom för att få sin teori att bli än trovärdigare och färgsprakande? Men, inte heller jag tror på att WG var inblandad, men man måste kunna spekulera kring det, allra helst om man är övertygad om SEs skuld, annars blir det oseriöst.

Intervjun var väldigt bra, hon ger så klart en bra och tydlig bild av SE. Det framkom inget sprängstoff av vidare bemärkelse.

Det som jag däremot anser som intressant med intervjun, och som är nytt (även om man kunnat ana/misstänka det tidigare) är TPs tveksamma metoder och utnyttjande av en mycket gammal människa, vilseleda henne å det grövsta under sina många träffar henne. Oerhört fult. Det borde funnits någon form av yrkesheder och moral och ruter i TP. Han utnyttjade ME och förde henne bakom ljuset under flertalet år. Detsamma lär man säga om hans möten med och intentioner kring kontakten med URG. Visst, man kan kalla det journalistiskt arbete, men det är att göra det väldigt lätt för sig.

Somliga vill göra gällande att ME valde offentligheten själv. Gjorde hon? Hur då? För att hon släppte in en privatspanare som sa sig (med positiva intentioner) vara intresserad av vittnet SE, hennes avlidne exman, för att få rätsida på vad som hände på mordplatsen och kring mordet generellt? Möjligen var hon aningens naiv, dock lär man komma ihåg att hon var gammal, och att TP (även han) ger ett rätt naivt uttryck. Med visst facit i hand ser jag som det osmakligt, då han i främsta rum sannolikt bara ville åt "prispengarna" och själv hamna i rampljus. Det är min ståndpunkt idag.

Vilka är UG och WG?
Citera
2024-10-26, 09:47
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Ja, framför allt är det anmärkningsvärt att TP säger rakt och rättframt till UG att han inte själv tror på allt han skriver.

Finns mycket som är anmärkningsvärt omkring TP dessa dagar tyvärr. Visst, han framstår som regel som en bortkommen värmlänning i storstaden, osv. Men med ett visst facit i hand, kan man ju ifrågasätta hans lite tarvliga invändning mot Jordås bok - att han kritiserar JJ för att inte inkludera info från en viss artikel i SvD (som flitigt diskuterats i CA-tråden på sistone), samt avfärda Mårtens fantombild via signalementsmaskinen som "hittepå". Hur ärlig var TP sin bok? Hur mycket utelämnade han själv, för att torgföra sin tes?

Det har börjat lukta lite illa runtomkring TP tyvärr. En ulv i fårakläder?
Citera
2024-10-26, 09:48
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snurresprettis
Vilka är UG och WG?

UG = Ulrika Glaser
WG = Willy Glaser
Citera
2024-10-26, 09:51
Medlem
snurresprettiss avatar
Citat:
UG = Ulrika Glaser
WG = Willy Glaser

Dessa personer har passerat mig helt i denna utredningen. På vilket sätt var dessa människor intressanta eller kanske ointressanta?
Citera
2024-10-26, 09:56
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snurresprettis
Dessa personer har passerat mig helt i denna utredningen. På vilket sätt var dessa människor intressanta eller kanske ointressanta?

Ytterst kortfattat.

Willy Glaser är "vapensamlaren" som flitigt förekommit omkring SW och i TPs bok, vilka senaste PU köpte rätt billigt (med visst facit i hand). Han hade minst en revolver som överensstämde med vad PU eftersökte i alla år, vapnet har även provskjutits av den senaste utredning, och gav en "nolla" enligt NFC, ett bättre resultat än många andra vapen som provskjutits, men berättar varken det ena eller andra enligt NFCs modell, vapnet kan på intet vis knytas till mordet. Ulrika Glaser är hans dotter.

Enligt TP och många anhängare av spåret SE som gärningsman, finns det vis anledning att tro, att WG lånat ut vapnet åt SE, eller att SE tjuvlånat vapnet av honom, kanske rent av stulit. Typ så.
Citera
2024-10-26, 10:08
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Om jag förstår dig rätt ...
Nej, men du är en förespråkare för fantasier uppbyggda av lögner och påhitt.
Försök att förstå det först.

Och här fokusbyte...
Senast redigerad av MOPspanaren 2024-10-26 kl. 10:20.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in