2024-10-25, 06:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grovyle
Gick all in i axfood som bara rasar.. snart finanskris 2.0 , krig som fixar ett börsras?
25k minus idag. 3%- av mitt net worth
Rekord med 11,5%- återhämtning, eller ett ras till 200 framöver?
Delar ut pengar 2x/år och har nu köpt city gross.
Om 5 år borde aktien inte vara lägre, men vet vet..
TANKAR?

Axfood är en bra aktie, jag äger dom själva och kommer köpa mer med tanke att aktien gick ner eftersom det är alltid bra med rea.
Citera
2024-10-25, 06:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raytheon
Inte mer än att ICA var fördelaktigare för några butiker. Hävdar inte att Axfood håller på med fuffens men ställer frågan hur stort problem det kan tänkas bli i framtiden i takt med att avtal löper ut och fler butiker går över till ICA.

Intressant att jämföra bolagen också. Är det rimligt att Axfood har tredubbla värderingen med samma verksamhet?

Och varför skulle dom gå över till Ica? Du ger ingenting som pekar på det.

Axfood har tredubbla värdering mot Ica syftar du på eller? Vart har du fått det ifrån?

Du slänger ut en massa grejer där men ger ingen information alls.
Citera
2024-10-25, 06:41
Medlem
mjps avatar
Citat:
Gick all in i axfood som bara rasar.. snart finanskris 2.0 , krig som fixar ett börsras?
TANKAR?
Sitter i samma båt med samma pengar tänkte att det skulle bli tvärtom hahaha hatar att se börsen just nu hahaha life is life
Citera
2024-10-25, 10:35
Medlem
Citat:
TANKAR?
Axfood har, som jag skrivit tidigare, varit alldeles för högt värderad. P/E långt över 20 för ett bolag inom dagligvaruhandeln där man har relativt låga marginaler och begränsade tillväxtmöjligheter är inte rimligt. De kan växa lokalt här och där genom att öppna lite nya butiker, men ska man växa och ta marknadsandelar så sker det främst genom att pressa priserna och därmed marginalerna. Syntes ju på Willys i senaste rapporten nu där de visserligen växer men det sker till minskad marginal.

Tittar man utanför Sverige så finns det inga bolag i denna branschen som har en sådan värdering som Axfood. Möjligen kan man hävda att bristande konkurrens i Sverige ger en ökad stabilitet och att de därmed förtjänar lite premium, men knappast så mycket.

Angående utdelning så är ju inte den så mycket att hurra för heller, runt 3,5 % DA nu efter gårdagens kursfall med årets utdelningsnivå. Med den begränsade tillväxten man kan räkna med ger det en låg förväntad totalavkastning givet att värderingen bibehålls. Jag tycker inte Axfood känns så attraktiv på 240 kr heller.
Citera
2024-10-25, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bzo
Axfood har, som jag skrivit tidigare, varit alldeles för högt värderad. P/E långt över 20 för ett bolag inom dagligvaruhandeln där man har relativt låga marginaler och begränsade tillväxtmöjligheter är inte rimligt.

Tittar man utanför Sverige så finns det inga bolag i denna branschen som har en sådan värdering som Axfood. Möjligen kan man hävda att bristande konkurrens i Sverige ger en ökad stabilitet och att de därmed förtjänar lite premium, men knappast så mycket.

Angående utdelning så är ju inte den så mycket att hurra för heller, runt 3,5 % DA nu efter gårdagens kursfall med årets utdelningsnivå. Med den begränsade tillväxten man kan räkna med ger det en låg förväntad totalavkastning givet att värderingen bibehålls. Jag tycker inte Axfood känns så attraktiv på 240 kr heller.

Vilken P/E skulle du säga att Ica har?
Citera
2024-10-25, 19:50
Medlem
ifconfigs avatar
Citat:
Axfood har, som jag skrivit tidigare, varit alldeles för högt värderad. P/E långt över 20 för ett bolag inom dagligvaruhandeln där man har relativt låga marginaler och begränsade tillväxtmöjligheter är inte rimligt. De kan växa lokalt här och där genom att öppna lite nya butiker, men ska man växa och ta marknadsandelar så sker det främst genom att pressa priserna och därmed marginalerna. Syntes ju på Willys i senaste rapporten nu där de visserligen växer men det sker till minskad marginal.

Vilket P/E har WMT?
Citera
2024-10-25, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Major.Armstrong
Vilken P/E skulle du säga att Ica har?
Vad de har för värdering nu som onoterade går ju inte att säga, men de köptes väl ut till P/E 23-24 nånting. Innan budpremien, eller snarare innan budet började läcka, så handlades de dock < P/E 20.
Citera
2024-10-25, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ifconfig
Vilket P/E har WMT?
Ligger väl någonstans på 40+ vad jag kan se, vilket förstås verkar vansinnigt högt det också givet bransch och historisk P/E. Men Walmart kan knappast anses som en peer till Axfood.
Citera
2024-10-25, 20:16
Moderator
OceanDeeps avatar
Köper

Jag börjar köpa in mig

Frågan är hur aktien vill agera på kort sikt. Om den vill åka upp och ner rejält eller om den tar och lugna ner sig och sedan långsamt tuffar vidare.

Tuff! tuff!
Citera
2024-10-25, 20:48
Medlem
Citat:
Ligger väl någonstans på 40+ vad jag kan se, vilket förstås verkar vansinnigt högt det också givet bransch och historisk P/E. Men Walmart kan knappast anses som en peer till Axfood.

Du säger Axfood är övervärderat för har P/E på 21,74.

Medans du själv säger Ica har legat på P/E 23-24 och Walmart har P/E på 42,95 och Costco Wholesale har P/E 53,83.
Citera
2024-10-26, 09:17
Medlem
Jag tror alla får det svårt när Lidl expanderar. De köper aggressivt marknadsandelar just nu.

Det kommer att märkas.
Citera
2024-10-26, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Jag tror alla får det svårt när Lidl expanderar. De köper aggressivt marknadsandelar just nu.

Det kommer att märkas.

Tvivlar starkt på att ALLA får det svårt nu när Lidl expanderar, tror det blir svårare för Ica & Coop för dom är så mycket dyrare än Willys & Lidl.

Sen är det alla möjliga siffror där ute men här är några:

https://www.konkurrensverket.se/globalassets/dokument/informationsmaterial/rapporter-och-broschyrer/rapportserie/rapport_2018-1_kap28-livsmedelshandel.pdf

https://www.konkurrensverket.se/globalassets/dokument/informationsmaterial/rapporter-och-broschyrer/rapportserie/rapport_2024-5.pdf

2016:

"De tre största dagligvarukedjornas marknadsandelar i Sverige
uppgick till omkring 86 procent år 2016. Den största aktören i
Sverige är Ica med en marknadsandel på 50,8 procent följt av Coop
på 19,4 procent och Axfood som ligger på cirka 16,4 procent."

2023:

"Enligt 2023 års dagligvarukarta uppgår de största aktörernas försäljning i butiksledet till 315,4 miljarder kronor och fördelar sig mellan dessa i tur och ordning:
Ica (50,3 procent), Axfood (Willys, Hemköp, Tempo) (20,5 procent), Coop (17,5 procent), Lidl (6,1 procent), City Gross (3,7 procent)63, Matrebellerna (1 procent) och
Mathem (0,9 procent)."

Så på 7 år har detta hänt:

Ica -0,5%
Willys +4,1%
Coop -1,9%
Lidl +6,1%

Sen får man ha i tanke att Willys har köpt upp City Gross så doms andelar går ifrån 20,5% till 24,2% och kommer bara öka i framtiden.

Som sagt Lidl är farliga för Ica & Coop än för Willys.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in