2024-06-10, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Nu har inte jag koll på Axfood ska medges, men hur stor andel av butikerna ligger på franchise?

Edit: Jag hittade själv, cirka 2/3 av Hemköp-butikerna är på franchise, medan resten är egna.
Det sticker ut lite som udda i Axfood tycker jag, att ha så pass många franchise-butiker. Jag tror att man på sikt vill få ner detta antal rejält.
Det hoppas jag för bättre kontroll och utan att behöva räkna med att handlarna är lojala till 100 %. Det räcker med ett litet lockbete från konkurrenterna och så går de över dit eller?
Citera
2024-06-10, 17:38
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Det hoppas jag för bättre kontroll och utan att behöva räkna med att handlarna är lojala till 100 %. Det räcker med ett litet lockbete från konkurrenterna och så går de över dit eller?
Mja, det finns ju bindningstider, men när avtalen är uppe till förlängning så kan sånt hända (åt båda hållen ska sägas).
Citera
2024-06-10, 17:58
Medlem
Citat:
Mja, det finns ju bindningstider, men när avtalen är uppe till förlängning så kan sånt hända (åt båda hållen ska sägas).
Jaha men då är det rätt safe ändå?
Har du koll på om Hemköp äger några fastigheter själva eller om de enbart hyr in sig?
Citera
2024-06-10, 20:26
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Jaha men då är det rätt safe ändå?
Har du koll på om Hemköp äger några fastigheter själva eller om de enbart hyr in sig?
Du menar Axfood?
Nej, tror inte Axfood äger några fastigheter, ligger utanför kärnverksamheten. Däremot sitter de ofta på förstahandshyreskontraktet när man har franchisetagare som säkerhet om denne skulle gå i konkurs (det händer).
Citera
2024-06-10, 20:32
Medlem
Citat:
Du menar Axfood?
Nej, tror inte Axfood äger några fastigheter, ligger utanför kärnverksamheten. Däremot sitter de ofta på förstahandshyreskontraktet när man har franchisetagare som säkerhet om denne skulle gå i konkurs (det händer).
Jag visste att det var så till stor del men tänkte att där kunde finnas några dolda värden ändå?
Tyvärr är det ju inte McDonalds vi talar om här som är ett av världens största fastighetsbolag. Men visst har de en bra verksamhet ändå och en okej vinst trots den hårda konkurrensen?
Citera
2024-06-19, 16:20
Medlem
Förstår inte riktigt varför Konkurrensverket skulle stoppa köpet av City Gross.

I min lilla hjärna så snurrar det tankar som att köpet snarare skulle gynna konkurrensen. ICA behöver verkligen få någon att priskriga med.

Citat:
I samband med de aviserade planerna lyfte analytiker skepsis kring om affären skulle gå igenom. Kritiker har också vädrat oro kring minskad konkurrens och vad det kan innebära för matpriserna.
https://www.di.se/live/tungviktare-sallar-sig-till-skeptikerna-tror-city-gross-affaren-stoppas/

Axfood ner ungefär 1.5% nu. Kan väl säga att aktien är ett av mina större innehav :-)
Citera
2024-07-01, 02:40
Medlem
Raytheons avatar
Apropå ofördelaktiga franchiseavtal så är sektorkollegan Carrefour i blåsväder pga det.

De har en helt annan värdering än Axfood. P/E 8 och 6,5% direktavkastning.

Citat:
We think that well-managed, large food retailers are better than average businesses.

They provide a vital service to society and generate attractive returns on capital and consistent cash flow because of their favourable working capital dynamics. Under the current management team, Carrefour has doubled cash from operations over the past five years and trades on eight times expected earnings.

Perhaps Carrefour’s most striking valuation credential is that free cash flow over the next 12 months is forecast to be equivalent to about 15pc of the company’s entire market value.

The balance sheet looks solid, too, boosted by last year’s €1.0bn (£852m) sale of Carrefour’s Taiwanese business. Ignoring borrowings associated with the company’s lending business and €4.9bn of lease liabilities, net debt was €2.6bn at the end of 2023. This is allowing Carrefour to return heaps of cash to shareholders.

https://finance.yahoo.com/news/world-best-investors-snapping-shares-190000348.html
Citera
2024-07-01, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raytheon
Apropå ofördelaktiga franchiseavtal så är sektorkollegan Carrefour i blåsväder pga det.
Såg inget i artikeln om ofördelaktiga franchiseavtal.
Citera
2024-07-02, 08:07
Medlem
Raytheons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Såg inget i artikeln om ofördelaktiga franchiseavtal.

Citat:
France’s finance ministry has asked a court to fine retailer Carrefour a recommended $215 million.
It said the penalty is over contracts with franchise stores that the ministry says were unbalanced in Carrefour’s favor.

It also demanded that the company immediately amend around 10 clauses in the franchise contracts. With a penalty of 50,000 euros per day if it fails to take action. Carrefour shares hit their lowest price since 2020 in early trading.

https://finance.yahoo.com/video/carrefour-faces-record-215-mln-154601502.html
Citera
2024-07-02, 08:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raytheon
https://finance.yahoo.com/video/carrefour-faces-record-215-mln-154601502.html
Okej, det var en helt annan artikel. Tack.

Sedan kopplingen, har Axfood kritiserats för ofördelaktiga franchiseavtal?
Citera
2024-07-02, 08:26
Medlem
Raytheons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Okej, det var en helt annan artikel. Tack.

Sedan kopplingen, har Axfood kritiserats för ofördelaktiga franchiseavtal?

Inte mer än att ICA var fördelaktigare för några butiker. Hävdar inte att Axfood håller på med fuffens men ställer frågan hur stort problem det kan tänkas bli i framtiden i takt med att avtal löper ut och fler butiker går över till ICA.

Intressant att jämföra bolagen också. Är det rimligt att Axfood har tredubbla värderingen med samma verksamhet?
Citera
2024-10-24, 23:39
Medlem
Grovyles avatar
Gick all in i axfood som bara rasar.. snart finanskris 2.0 , krig som fixar ett börsras?
25k minus idag. 3%- av mitt net worth
Rekord med 11,5%- återhämtning, eller ett ras till 200 framöver?
Delar ut pengar 2x/år och har nu köpt city gross.
Om 5 år borde aktien inte vara lägre, men vet vet..
TANKAR?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in