2020-12-05, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Odagan
Känner du inte till att Lidl snor marknadsandelar på den Svenska dagligvarumarknaden?
Ja visst men det är ju sedan år sen. Ser du nu att de tar ännu mer marknad? Lidl har kanske gått i förlust här i Sverige historiskt sätt? men vet inte nu hur det är nu. Vet du kanske?
Senast redigerad av Trxhobit 2020-12-05 kl. 20:30.
Citera
2020-12-05, 20:32
Medlem
Odagans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trxhobit
Ja visst men det är ju sedan år sen. Ser du nu att de tar ännu mer marknad? Lidl har kanske gått i förlust här i Sverige historiskt sätt? men vet inte nu hur det är nu. Vet du kanske?
Lidl avancerar.
Citera
2020-12-05, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Odagan
Lidl avancerar.
Är Lidl inte ett familj företag eller finns de ens noterade? Jag tror de får rätt hårt klimat här i norden och Axfood med sitt breda sortiment kommer göra sås av salsa.
Citera
2020-12-05, 20:55
Medlem
Odagans avatar
Citat:
Är Lidl inte ett familj företag eller finns de ens noterade? Jag tror de får rätt hårt klimat här i norden och Axfood med sitt breda sortiment kommer göra sås av salsa.

Hade jag kunnat köpa aktier i Lidl hade jag gjort det..
Citera
2020-12-06, 04:05
Medlem
Citat:

Speciellt i början var det hårt för Lidl i Sverige. Dom körde hårt på nästan bara skumma tyska produkter. Men sen anpassade dom sitt utbud av varor för svenska marknaden och blev populärare.

Hur ser det ut för Coop, tappar dom marknadsandelar nu med? Både Ica och Axfood har ju tuggat i sig av Coop rätt länge nu?
Senast redigerad av junktown 2020-12-06 kl. 04:08.
Citera
2020-12-06, 04:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av junktown
Speciellt i början var det hårt för Lidl i Sverige. Dom körde hårt på nästan bara skumma tyska produkter. Men sen anpassade dom sitt utbud av varor för svenska marknaden och blev populärare.

Hur ser det ut för Coop, tappar dom marknadsandelar nu med? Både Ica och Axfood har ju tuggat i sig av Coop rätt länge nu?
Ja intressant reflexion! Hur som helst tror jag ju på Axfood men äger även aktier i Cibus Nordic Real Estate som är hyresvärd till många livsmedels bolag och ger en fin avkastning. Jag tror att Coop måste marknadsföra sig lite bättre och visa kunderna fördelar mot annan livs. Men nu var ju tråden om Axfood och där tror jag att de kanske kan överraska lite gran. När jag handlar där får jag en ofta en fin rabatt som stamkund på Hemköp eller Willys. Det tror jag är uppskattat!
Citera
2020-12-06, 18:48
Medlem
Tror att ni överskattar marknadens rationalitet när ni pratar om den stundande konkurrensen mellan Coop, ICA & Lidl. Självklart påverkar det men anledningen till att Axfood har gjort ett tapp nyligen kan nog spåras till att aktieinnehavare har använt den som "säker" investering under coronakrisen och har börjat leta sig tillbaka till övriga marknaden snarare än reella marknadsförhållanden för bolaget i stort.

Alla typer av större livsmedelsbolag och livsmedelskedjor har en ganska långsam men stabil tillväxt men kan bli en raket under kristider då folk söker just stabilitet. Det kan vara en återanpassning till tidigare förhållanden vi ser nu. Därmed är det inte sagt att den här typen av bolag inte har en plats i portföljen.
Citera
2021-02-13, 21:06
Medlem
Tillbakablickens avatar
Noterade att Axfood har ett avsevärt högre aktiepris i relation till eget kapital (P/B) i jämförelse med t.e.x ICA. 9,7 jämfört med Icas 2,4. I övrigt är ju många nyckeltal inte långt ifrån identiska mellan bolagen.

Är det verkligen korrekt inprisat i aktien tycker ni?
Citera
2021-02-14, 12:40
Medlem
Aigiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tillbakablicken
Noterade att Axfood har ett avsevärt högre aktiepris i relation till eget kapital (P/B) i jämförelse med t.e.x ICA. 9,7 jämfört med Icas 2,4. I övrigt är ju många nyckeltal inte långt ifrån identiska mellan bolagen.

Är det verkligen korrekt inprisat i aktien tycker ni?

Gissar att många kollar eller borde kolla på onlinedelen. ICA har grundläggande problem där med tanke på deras ägarstruktur.
Citera
2021-05-19, 14:06
Medlem
Har ägt Axfood i jag vet inte hur många år men minst tre iaf. Den har inte stigit så mycket i värde som jag önskat, men har varit bra att ha när börsen har gått ner då den står emot bra då. Jag har alltså haft den som safecard typ. Men funderar på sälja av den nu och istället köpa på mig mer i Coca-cola, pepsi samt något annat bolag som har med matbutiker att göra. Alt investmentbolag som äger aktier i någon matkedja eller dy. Vad tycker ni? Jag tror (utan grunder) att pepsi och cola står emot lågkonjukturer precis lika bra som axfood om inte bättre och tror även dom har bättre aktieutveckling. Vad tycker ni?
Citera
2021-11-13, 13:41
Medlem
DekadentThaitorsks avatar
Med utköpet av ICA Gruppen blir Axfood ensam herre på börsens livsmedelstäppa.

Vår syn har tidigare varit att Axfood har en plats i en långsiktig portfölj om man som placerare prioriterar stabila utdelningar och god nattsömn, men att vi har svårt att hitta triggers för en större kursuppgång. ICA-budet är förvisso en trigger som tillfälligt kan lyfta Axfood ytterligare lite till utöver den initiala positiva reaktionen men strategiskt så gör det knappast ICA till en mindre farlig konkurrent.

Vi håller fast vid ett neutralt aktieråd.

https://www.avanza.se/placera/redaktionellt/2021/11/10/lage-for-axfood-efter-ica-budet.html
Citera
2022-01-15, 11:50
Medlem
DekadentThaitorsks avatar
Jag tror inflationen är här för att stanna. Hur väl kommer Axfood klara av att föra över prisökningar till slutkunder? Eftersom alla behöver äta mat borde väl Axfood klara sig någorlunda väl i en högre inflationsmiljö?

Jag funderar på att börja vikta upp Axfood i portföljen. Jag ångrar att jag inte köpte mer när kursen låg runt 200 i höstas. Kommer vi dit ned igen kommer jag trycka på köpknappen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in