Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2024-07-06, 13:46
Medlem
T.H.F.C.s avatar
Rankar originalet väldigt högt - en välgjord skräckklassiker.
Citera
2024-07-06, 14:30
Medlem
Dorniers avatar
Jag tror inte jag sett de äldre Omen-filmerna, men jag såg The First Omen (2024) nyligen.

Tyckte det var skumt att huvudpersonen och hennes rumskompis var ute och söp på uteställen, det är väl inget nunnor ska hålla på med?

Sen var det nån förlossningsscen där även rumskompisen föder en djävul, eller var det bara nåt som hallucinerades?

Har bara sett filmen en gång så jag kanske missat nåt?
Citera
2024-07-06, 15:56
Medlem
Bartman777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T.H.F.C.
Rankar originalet väldigt högt - en välgjord skräckklassiker.
Den är mycket bra och otäck på ett lagomt vis. 70-talets film var bra tycker jag.
Citera
2024-10-25, 20:00
Medlem
Rullar på Svt - Klassiker, hängning var realistisk.
https://www.svtplay.se/video/ep3Y76w/omen?id=Kq13vQL&position=2
Citera
2024-10-25, 20:03
Medlem
Länge sedan jag såg dem men det jag minns mest och bäst är musiken, underbart bra.
Citera
2024-10-28, 01:56
Medlem
kuddenchristos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Betongfeeling
Länge sedan jag såg dem men det jag minns mest och bäst är musiken, underbart bra.
Den store kompositören Jerry Goldsmith vann sin enda Oscar för den första Omen-filmen.
Citera
2024-10-28, 03:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kuddenchristo
Den store kompositören Jerry Goldsmith vann sin enda Oscar för den första Omen-filmen.
Kul! Det visste jag inte.
Citera
2025-10-08, 21:55
Medlem
Jag råkade igår - glatt överraskad över slumpmässig timing - zappa över till SVT vid 23-tiden, och fick den första filmen från
1976 serverad på silverfat. AH!: Dags att se om...

En riktig klass-film i foto, miljöer och stämning; för mig personligen ingen renodlad skräck-film en del magstarka scener till trots.

Man kan helt åsidosätta sin egen syn på kristendomens myter och legender om "Gott vs Ont" men ändå njuta
av en riktigt bra 70-talsklassiker, som tematiskt ska referera en (hel) del till den s k Uppenbarelseboken.

(Tror jag...., jag är själv helt 100% "o-tro" - och ej ens döpt - men tycker dock att de använde dessa skrifter
och skrönor förträffligt för att baka ihop denna - snart - 50-åriga rulle till ett litet mästerverk.)

666 - The Number Of The Beast.

Exorcisten (kom tre år tidigare) spelar lite i samma liga, men får jag utse en vinnare dem emellan segrar
"The Omen" med en hästlängd, i min bok.
Citera
2025-11-18, 18:55
Medlem
Kundalinis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kuddenchristo

Sjukt! Jag kollade en youtubevideo nylien där Ridley Scott kommenterade produktionen av Alien. Gång på gång hyllar han Goldsmith. Ingen aning vem som vann 1978, men Goldsmith hade förtjänat en Oscar för Alien med.

Ave Satani är grym och sätter verkligen känslan i hela filmen.
Citera
2025-11-18, 18:59
Medlem
Kundalinis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mastercheif97
Jag råkade igår - glatt överraskad över slumpmässig timing - zappa över till SVT vid 23-tiden, och fick den första filmen från
1976 serverad på silverfat. AH!: Dags att se om...

En riktig klass-film i foto, miljöer och stämning; för mig personligen ingen renodlad skräck-film en del magstarka scener till trots.

Man kan helt åsidosätta sin egen syn på kristendomens myter och legender om "Gott vs Ont" men ändå njuta
av en riktigt bra 70-talsklassiker, som tematiskt ska referera en (hel) del till den s k Uppenbarelseboken.

(Tror jag...., jag är själv helt 100% "o-tro" - och ej ens döpt - men tycker dock att de använde dessa skrifter
och skrönor förträffligt för att baka ihop denna - snart - 50-åriga rulle till ett litet mästerverk.)

666 - The Number Of The Beast.

Exorcisten (kom tre år tidigare) spelar lite i samma liga, men får jag utse en vinnare dem emellan segrar
"The Omen" med en hästlängd, i min bok.

Jag är också barnsligt förtjust i Omen. Det långsamma tempot, de mörka färgerna, den klaustrofobiska känslan. Det är nästan så det blir lite cosmic horror av det, fastän det är ett så tydligt kristet ramverk.

Fantastiska skådisar och riktigt bra casting dessutom.Gregory Peck, Lee Remick, David Warner, den otäcka barnflickan från helvetet. Till och med hundarna är riktigt bra.
Citera
2025-11-19, 00:02
Medlem
kuddenchristos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kundalini
Sjukt! Jag kollade en youtubevideo nylien där Ridley Scott kommenterade produktionen av Alien. Gång på gång hyllar han Goldsmith. Ingen aning vem som vann 1978, men Goldsmith hade förtjänat en Oscar för Alien med.

Ave Satani är grym och sätter verkligen känslan i hela filmen.
Alien är från 1979, inte 1978. 1979 års Oscarsgala hölls 1980. Där hade Alien två Oscarsnomineringar, men ingen för sin musik. Alien Oscarbelönades för sina visuella effekter. I samma gala vann filmen A Little Romance Oscar för sin musik.

Just sången Ave Satani vann inte Jerry Goldsmith Oscar för. Ave Satani var nominerad i kategorin Best Original Song, men förlorade mot Barbra Streisands låt Evergreen i filmen A Star Is Born.

Goldsmith och filmen The Omen Oscarbelönades i kategorin Best Original Score, vilken är för i princip all instrumentalmusik i en film.
Senast redigerad av kuddenchristo 2025-11-19 kl. 00:04.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in