2024-10-24, 22:21
Medlem
grekkoz1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av #LOUDmouth#
Om man bara ser till pris och utbud tycker jag att AliExpress vinner på K.O. men när jag handlade på AliExpress var det ett jävla lotteri om grejerna skulle fastna i tullen eller inte. Och eftersom det skickas från Kina blir det per automatik tull och moms och fan och hans moster. Leveranstiden är dessutom också ett lotteri.

Så jag föredrar helt klart Temu!

/#LOUDmouth#

Temu är också kinesiska säljare huvudsakligen.
Det beror också helt på slutsumman utav vad du beställt som avgör om det kommer skattepålägg, och även vikten utav ditt kolli.
Beställt ett antal gånger ifrån Temu och Ali och alltid hamnar det i tullen men ingenting extra som kostnad ifrån tull.
Även nyligen beställt en vara totalt runt 950:-SEK som inte den heller blev moms-belagd av svenska tullen, jävligt schysst.

Jag tycker att dom är säkra kort, men med tanke på att det kan ta upp mot 3 veckor att få sina saker föredrar jag tradera som ett alternativ.
Är pengar inte ett faktum hade jag beställt rejält mycket mer ifrån både Temu och Ali då dom har en stor portion modellbilar.
Citera
2024-10-24, 23:23
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bababoyiscool
Vad föredrar ni? AliExpress eller Temu? Personligen föredrar jag Temu p.ga snabbare leveranser och (ofta) billigare priser. Men vad tycker ni?
Jag gillar också Shein eftersom jag alltid får levererat till Instabox, har liknande storlekar som här och hyfsad kvalité samt en del i lager inom EU så brukar komma på 1-2 veckor.
Citera
2024-10-25, 02:37
Medlem
Harry_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av #LOUDmouth#
Om man bara ser till pris och utbud tycker jag att AliExpress vinner på K.O. men när jag handlade på AliExpress var det ett jävla lotteri om grejerna skulle fastna i tullen eller inte. Och eftersom det skickas från Kina blir det per automatik tull och moms och fan och hans moster. Leveranstiden är dessutom också ett lotteri.

Så jag föredrar helt klart Temu!

/#LOUDmouth#

har inte fastnat hos tullen för mig på minst 1år
handlar en hel del där
du får t.o.m svensk kollinr som slutar på .SE
sen när den kommer till Sverige så får du välja vart den ska levereras

Ali är billigare än Temu men det tar ca.2v längre tid
Citera
2024-10-25, 07:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MickelMan
Temu alla dagar i veckan, dels pga frakttiden och dels pga prisjusteringen, har sparat flera hundra/någon tusenlapp tack vare denna funktion.

Ali må ha fler och dyrare saker men dessa är det väl både tull och moms på? Hittade en lampa för 5500kr som jag gärna vill ha men är inte sugen på att betala någon tusenlapp i moms och tull också.

Hur fungerar den här prisjusteringen? Var hittar man den liksom, och hur gör man?

Vore schysst om du orkade förklara lite kort.
Citera
2024-10-25, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Peppe987
Hur fungerar den här prisjusteringen? Var hittar man den liksom, och hur gör man?

Vore schysst om du orkade förklara lite kort.
I appen: Gå till Du—> Dina beställningar—> Klicka på skickad, välj prisjustering eller tryck på de tre prickarna och väl prisjustering där.

Går att göra inom 30 dagar från dess att du gjorde beställningen.
Citera
2024-10-25, 12:28
Medlem
grekkoz1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grekkoz1
Det beror också helt på slutsumman utav vad du beställt som avgör om det kommer skattepålägg, och även vikten utav ditt kolli.
Beställt ett antal gånger ifrån Temu och Ali och alltid hamnar det i tullen men ingenting extra som kostnad ifrån tull.
Även nyligen beställt en vara totalt runt 950:-SEK som inte den heller blev moms-belagd av svenska tullen, jävligt schysst.

Jag tycker att dom är säkra kort, men med tanke på att det kan ta upp mot 3 veckor att få sina saker föredrar jag tradera som ett alternativ.
Är pengar inte ett faktum hade jag beställt rejält mycket mer ifrån både Temu och Ali då dom har en stor portion modellbilar.

Den varan var skickad ifrån USA, glömde jag att skriva.
Citera
2024-10-25, 14:04
Medlem
Citat:
I appen: Gå till Du—> Dina beställningar—> Klicka på skickad, välj prisjustering eller tryck på de tre prickarna och väl prisjustering där.

Tackar!

Kul grej. Synd att man inte upptäckte det här tidigare.

Men som jag fattar det går det bara att göra med beställningar som är på väg, inte sådana man hämtat ut. Bättre än inget.
Citera
2024-10-25, 14:48
Medlem
Awendelas avatar
Citat:

Några säljare kommer vara skitsura på mig nu.
Saker jag köpt tidigare som de lagt lockpriser på nu med max köp 2st per order gick igenom som prisjustering. De lär ju inte köra lockpriser efter det haha.

Känns som något Temu kommer ta bort omgående om fler hittar dit.

Tack för tipset.
Citera
2024-10-25, 14:57
Medlem
Awendelas avatar
Citat:
Den varan var skickad ifrån USA, glömde jag att skriva.

I USA finns det också mer integrerade tjänster från fraktbolagen som sköter tullhantering/export till EU åt säljarna. Det gör att moms/tull redan kan vara inräknad i priset så fort man anger en adress i EU.
Finns ju även OSS som marknadsplatserna måste använda för att förbetala moms för saker som skickas till EU sedan några år tillbaka (2021 typ).

Köpte en Kindle från USA för många år sedan och då ingick all moms/tull i priset.

Eller så hade du tur =)
Senast redigerad av Awendela 2024-10-25 kl. 15:01.
Citera
2024-10-25, 16:06
Medlem
grekkoz1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Awendela
I USA finns det också mer integrerade tjänster från fraktbolagen som sköter tullhantering/export till EU åt säljarna. Det gör att moms/tull redan kan vara inräknad i priset så fort man anger en adress i EU.
Finns ju även OSS som marknadsplatserna måste använda för att förbetala moms för saker som skickas till EU sedan några år tillbaka (2021 typ).

Köpte en Kindle från USA för många år sedan och då ingick all moms/tull i priset.

Eller så hade du tur =)

Detta skedde genom ebay så säljaren var nog inte helt oinsatt gällande EU-regler, och någonstans läste jag att VAT/momsen var hos den amerikanska sidan, och allt extra behövde jag då betala genom den svenska tullen, därav föds ju stressen hos konsumenten.
Men jag gissar på att lådan den kom i var så liten till storkel, och vägde knappt 700g. Dock fick jag enbart ett utskick om att paketet hade blivit haltat i tullen och dom krävde att jag valde ett företag som tog sig an uppgiften att frakta och leverera paketet hem till mig, jag valde postnord och tullen godkände det. Blablabla jag gissar på tur, men hade varit bra att få reda på hur det egentligen skall gå till då jag tänker köpa en softairgun/gelgun för en dyrare peng inom kort också.
Senast redigerad av grekkoz1 2024-10-25 kl. 16:09.
Citera
2024-10-25, 16:20
Medlem
Awendelas avatar
Citat:
Detta skedde genom ebay så säljaren var nog inte helt oinsatt gällande EU-regler, och någonstans läste jag att VAT/momsen var hos den amerikanska sidan, och allt extra behövde jag då betala genom den svenska tullen, därav föds ju stressen hos konsumenten.
Men jag gissar på att lådan den kom i var så liten till storkel, och vägde knappt 700g. Dock fick jag enbart ett utskick om att paketet hade blivit haltat i tullen och dom krävde att jag valde ett företag som tog sig an uppgiften att frakta och leverera paketet hem till mig, jag valde postnord och tullen godkände det. Blablabla jag gissar på tur, men hade varit bra att få reda på hur det egentligen skall gå till då jag tänker köpa en softairgun/gelgun för en dyrare peng inom kort också.

Kod:
Både EU- och icke-EU-företag kan registrera sig för IOSS om de säljer varor till EU-konsumenter och varorna importeras i försändelser som inte överstiger 150 EUR. IOSS-systemet tillåter säljare att ta ut momsen från kundens land vid försäljningstillfället. Det innebär att ingen moms kommer att tas ut vid gränsen när varorna anländer till EU.

För varor över 150 eur så blir det som tidigare att mottagaren hanterar importen och eventuell tull, men för varor under 150 eur så ska exportören sköta momsen och det är tullfritt. Då Postnord inte tog någon hanteringsavgift tyder på ett Ebay/säljaren har skickat in korrekt deklaration för importen.
Så om din softairgun kommer gå på över 150 eur så räkna med tullhantering.
Citera
2024-10-27, 13:54
Medlem
Citat:

Nä, det där stämmer inte längre. Sedan flera ur nu har Sverige ett undantag från den EU-regel som säger att privatimport från länder utanför EU inte ska beskattas om värder understiger en viss summa (runt 750 kr, minns inte exakt). Nu momsas det från första kronan. Om det inte görs så är det en miss, men enligt min erfarenhet är de effektiva.

Det är det som är problemet med AliExpress. Jag kan gott betala moms och t.o.m. tull om det är tillämpligt, men jag vill inte betala den höga avgift de tar ut för besväret ett inkassera det två första avgifterna. Förut var det posten som gjorde en bra affär på det där, men nu vete sjutton om man inte betalar till tullen direkt. Går väl an om man köpt nåt för flera tusen, men att köpa en pryl för några dollar och sen åka på kanske det tiodubbla i avgifter funkar liksom inte.

Gillar också Temu bättre än AliExpress eftersom frakttiden är betydligt koratare. Och är det nåt fel på grejerna får man pengarna tillbaka utan problem. Ivf har det varit så för mig, kanske annorlunda om det är dyrare grejer. På Ali fick man sitta och käfta direkt med säljaren som slingrade sig. Ungefär som på Amazon marketplace.

Det tråkiga är väl som någon nämnt att AliExpress har en hel del märkesgrejer men Temu har nästan inga. Jag fotar och är rätt förtjust i en del Kinesiska objektiv. De finns på Ali, men inte på Temu.
Senast redigerad av filifjonken 2024-10-27 kl. 13:58.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in