2024-10-24, 23:33
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Japhy
Det är väl uppenbart vid det här laget att Harris popularitet var en illusion från fake polls som försökte ge henne momentum. Ju närmre valet vi kommit, desto mer korrekta och mindre manipulerade blir dem. De kan ju inte stå där efter valdagen med en 15 procentig diff från resultatet.
Jag tror du har rätt. Bagdad Bob i tråden är dock av annan åsikt.

Personligen har jag svårt att avgöra hur många som kommer fastna i soffan... Jag tror det är en viktig aspekt som antagligen inte syns i opinionsundersökningarna. Båda partierna behöver få ut Demokrater resp Republikaner i svängstaterna som inte direkt sympatiserar med Harris resp Trump.
2024-10-24, 23:35
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Jag tror du har rätt. Bagdad Bob i tråden är dock av annan åsikt.

Personligen har jag svårt att avgöra hur många som kommer fastna i soffan... Jag tror det är en viktig aspekt som antagligen inte syns i opinionsundersökningarna. Båda partierna behöver få ut Demokrater resp Republikaner som inte direkt sympatiserar med Harris resp Trump.
Harris är så pass skrämmande och motbjudande att Trump kommer slå sitt förra rekord.
2024-10-24, 23:39
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Harris är så pass skrämmande och motbjudande att Trump kommer slå sitt förra rekord.
Tror du inte att en del moderata republikaner har ledsnat på Trump!? Är det inte mõjligt att de kommer skita i att rösta!?
2024-10-25, 00:10
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Tror du inte att en del moderata republikaner har ledsnat på Trump!? Är det inte mõjligt att de kommer skita i att rösta!?
Det har tillkommit så många nya väljare att det inte spelar nån roll. Hälften av alla svarta män. Nästan alla unga vita män. Mängder av latinos. Fan tom muslimerna röstar på Trump.
2024-10-25, 00:17
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Det har tillkommit så många nya väljare att det inte spelar nån roll. Hälften av alla svarta män. Nästan alla unga vita män. Mängder av latinos. Fan tom muslimerna röstar på Trump.
Mycket möjligt.

Men MAGA-folket har en tendens att låta mycket. Det betyder inte att de är många. Trumpen själv ljuger ju och överdriver massor med saker - hans stöd är kanske mindre än vad många tror.
2024-10-25, 00:18
Medlem
Det är så enkelt som att om många går och röstar vinner Harris och går få eller medelmåtta vinner Trump.
2024-10-25, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Generalandersson
Man kan aldrig förlita sig på vad opionsundersökningarna visar. Jag lutar mer åt att det är jämnare i racet mellan Trump och Kamala än vad de senaste mätningarna tillsäger, och samtldigt som Trump är mer populär än någonsin så är även motståndet mot honom starkare än någonsin tidigare. Annars så kan det även vara så att väljarbasen till Kamala är underrepresenterade i mätningarna som är gjorts den sista veckan, trots av att Trump är den som var underskattad i OU vid presidentvalen i 2016 och 2020.

Jag är själv Trump-supporter, men jag är allt annat än säker på att DJT kommer att vinna valet den 5. november.

Håller med. Det är inte så säkert att Trump vinner för han är illa omtyckt. Också. Inte bara omtyckt.
2024-10-25, 00:31
Medlem
Det här med mutor är intressant. Det betalas ut många dollar för att svara rätt på OU:s frågor. Vad man glömmer där är att det svaret att de ska rösta på Trump nödvändigtvis inte stämmer. Då händer två saker, de som är mutade känner att de går inte att köpa och därför röstar de på Trump. Och så blir det så att när siffrorna presenteras som att Trump leder orkar inte slöa MAGA gå och rösta och D-väljarna går ut mangrant för att lägga sina röster.

Detta gör dock säkert att den ena vinner över den andra. Capsice?
2024-10-25, 00:34
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av will242
Det är så enkelt som att om många går och röstar vinner Harris och går få eller medelmåtta vinner Trump.
Är det verkligen så enkelt? Det gäller ju svängstaterna.

T ex Pennsylvania, den viktigaste svängstaten... ett högt valdeltagande där menar du innebär vinst för Kamala i Pennsylvania?
2024-10-25, 01:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol
Nu tror och hoppas jag förvisso att Trump vinner, men jag vill ändå dra en parallell till Sverigedemokraterna i opinionsundersökningar här. De var under lång tid underskattade till den grad att människor började multiplicera undersökningarna med diverse faktorer för att få fram det riktiga stödet, men i riksdagsvalen 2018 och 2022 så lyckades opinionsundersökningarna pricka hyfsat rätt. Det jag säger är att vi inte kan anta att opinionsinstituten inte lär sig med tiden.
I Sverige har vi inte riktigt samma problem som i USA med politiserade opinionsinstitut (som i sin tur ger upphov till större misstänksamhet och ovilja från motståndarsidan att vilja delta i deras undersökning). I Sverige är opinionsundersökningarna alltsom oftast dessutom anonymiserade på ett mer tillförlitligt sätt än i USA. Varför man mer ärligt kan svara på ifall man stöttar SD i Sverige än om man stöttar MAGA i USA.
2024-10-25, 01:06
Medlem
Ouelets avatar
Citat:
Är det verkligen så enkelt? Det gäller ju svängstaterna.

T ex Pennsylvania, den viktigaste svängstaten... ett högt valdeltagande där menar du innebär vinst för Kamala i Pennsylvania?
Har en republikansk kyrkofascist någonsin vunnit ett val när turnout var exceptionellt högt? Nej, det tror jag inte. Jag tvivlar även starkt på att det sker i år när >150.000 Nikki Haley-väljare gav Trump fingret i primärvalet. Lol.
https://x.com/ProteccMeg/status/1849584468052291873
2024-10-25, 01:18
Medlem
Citat:
Det stämmer, och det har till och med Aftonbladet med bestörtning snappat upp!

https://www.aftonbladet.se/ledare/a/73BpBo/trump-i-host-rostar-araber-i-usa-pa-donald-trump

Jag tror Harris gjort sig själv en stor otjänst genom att liera sig med far och dotter Cheney. De är krigstörstande NeoCons som är allmänt avskydda av araber för invasionen av Irak. De är även hatade inom högern just för att de är globalisternas lakejer. så det är snarare att man skrämmer bort väljare på alla håll och kanter med dem som kampanjarbetare.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in