Citat:
Ursprungligen postat av
Gynekologstol
Nu tror och hoppas jag förvisso att Trump vinner, men jag vill ändå dra en parallell till Sverigedemokraterna i opinionsundersökningar här. De var under lång tid underskattade till den grad att människor började multiplicera undersökningarna med diverse faktorer för att få fram det riktiga stödet, men i riksdagsvalen 2018 och 2022 så lyckades opinionsundersökningarna pricka hyfsat rätt. Det jag säger är att vi inte kan anta att opinionsinstituten inte lär sig med tiden.
Citat:
Ursprungligen postat av
epaKungen
Ja. Men det är ganska svårt jämföra Sverige med Usa. Tror inte det finns några paralleller. Det är säkert lättare att säga att man röstar på Trump 2024 än 2016, fast tror ändå opinionsundersökningarna är manipulerade till dems favör. Man ville få bort Biden så man gav honom super låga polls. Sen försökte man höja Harris till skyarna genom att blåsa upp hennes stöd. Harris ligger nog 2/3 ifrån Bidens sämsta, och det var nog också verkliga pollsen för Biden.
Det är också utan tvivel att Trump vunnit 2020 om inte media spridit så mycket falska rykten kring det kommunistiska biologiska vapnet som de släppte mot väst samma år.
Jo, det kan mycket väl vara så att Trump faktiskt inte alls underskattas i polls längre. Han är nämligen inte den enda presidentkandidat som underskattats i polls och detta är inte det enda val där det ena partiet underskattats. Vid det senaste valet 2022 var det demokraterna som gjorde bättre ifrån sig än vad pollsen förutspådde.
I år kan det t ex vara så att republikaner inte vill säga att de kommer att rösta på den demokratiska presidentkandidaten eller inte rösta alls. Det är inte helt osannolikt att en sådan "väljarflykt" kommer att ge utslag i valet med tanke på att så många välkända republikaner vänt sig mot Trump.
En annan möjlighet är att pollsen faktiskt träffar rätt i år. I har snart facit.
Citat:
In 2016 and 2020, the polls underestimated Trump. But in 2012 they underestimated the Democratic candidate, Barack Obama, and in 2022 Democrats outperformed polling averages in several key midterm races. Past polling misses can give a sense of the magnitude by which current averages could be wrong, but they are not a guarantee of which way today’s polls may be off
https://www.nytimes.com/interactive/...president.html