Citat:
Ursprungligen postat av
Gynekologstol
Nu tror och hoppas jag förvisso att Trump vinner, men jag vill ändå dra en parallell till Sverigedemokraterna i opinionsundersökningar här. De var under lång tid underskattade till den grad att människor började multiplicera undersökningarna med diverse faktorer för att få fram det riktiga stödet, men i riksdagsvalen 2018 och 2022 så lyckades opinionsundersökningarna pricka hyfsat rätt. Det jag säger är att vi inte kan anta att opinionsinstituten inte lär sig med tiden.
USA nyttjar opionsundersökningar som propaganda, mer så än i Sverige (man vågar i USA ta i så man spricker, Biden ledde ju valet 2020 med 15-20%) vilket gör att man inte vill ha rätt man vill att uppdragsgivaren får det dom betalat för, till detta nyttjas diverse tricks, ex över/undersampling osv.
Om du tittar på 2016 och 2020 ser du dock att flera opionsundersökningar blir mindre oärliga närmare valet, detta så man sen kan hävda att man var pricksäker. Det är anledningen till att vi sett Trump ta sig uppåt,
han har dock aldrig legat efter Harris.
Nu kommer vi allt mer närmare sanningen, anledningen är att man har hoppats dupera för att få folk att rösta på Harris vända opinionen så man har ljugit med Harris fantasisiffror. Denna ide bygger dock på ett högt valdeltagande, här tror jag man gjort en kraftig felbedömning i att folk skulle ta sig ur sofforna och defacto gå och rösta på Harris (att svara på frågan vem röstar du på per telefon är inte samma sak). Tror Biden hade haft bra mycket större chans än Harris.
Summerat = Utgå alltid från att allt är fake.