2024-10-10, 18:51
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bonobo22
Autistiska föräldrar som själva har haft en barndom med mycket hot och stryk - vilket var normen också för de flesta "normala" människor för ska vi säga bara några decennier sedan - är ofta för jävliga. Eller också har/hade många autister i min släkt också narcissism.

Det är bara min fars generation som blev uppfostrade med stryk, men det var inte direkt elakt menat.
Citera
2024-10-22, 23:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Det är hemskt. Vad du än tar dig för, så gör det föräldern frustrerad och arg. Du kan inte vara som ett vanligt barn eller tonåring, för du är tvungen att bli någon sorts minivuxen som svarar upp till den autistiske förälderns förväntningar.
Föräldern ser inte dina behov, och märker till exempel inte om du är ledsen, förrän du börjar gråta. Och då blir autistföräldern så sensoriskt överbelastad att allt fokus ligger på att få tyst på dig, när fokus borde ha legat på att trösta.
Nej det här stämmer inte. Det är en missuppfattning att någon med autism inte ser att folk är ledsna t ex. Och barnen behöver inte alls bli ”mini-vuxna” eller ”tar hand” om sin förälder.
Citera
2024-10-23, 03:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pippi-Negerkung
Nej det här stämmer inte. Det är en missuppfattning att någon med autism inte ser att folk är ledsna t ex. Och barnen behöver inte alls bli ”mini-vuxna” eller ”tar hand” om sin förälder.

Jag tycker det Hovslättsmannen skrev stämmer väl utifrån min egen erfarenhet. Men jag kan mycket väl tänka mig att det är skillnad på en diagnostiserad autist som är medveten om sina brister och en odiagnostiserad som ser allt den gör som fullt normalt.
Citera
2024-10-23, 10:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Statistenidittliv
Jag tycker det Hovslättsmannen skrev stämmer väl utifrån min egen erfarenhet. Men jag kan mycket väl tänka mig att det är skillnad på en diagnostiserad autist som är medveten om sina brister och en odiagnostiserad som ser allt den gör som fullt normalt.
Nej du har inte riktigt rätt. ”Utifrån egen erfarenhet” verkar inte innebära att du själv har autism? Nej då ska du bara hålla tyst faktiskt
Citera
2024-10-23, 11:29
Medlem
Citat:
Nej du har inte riktigt rätt. ”Utifrån egen erfarenhet” verkar inte innebära att du själv har autism? Nej då ska du bara hålla tyst faktiskt

Vad menar du?
Citera
2024-10-23, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ResanTillMelonia
Nähä du, de har de inte alls. Tvärtom gillar man inte beröring och närhet om man har autism. Man tycker om att få ha sin kropp ifred utan att någon ska klänga på den hela tiden.

Du vet att alla autister är olika och att vissa autister gillar beröring. Alternativt att en bara gillar närhet och beröring från vissa dom är trygga med. Det beror på person som så mycket annat.
Citera
2024-10-23, 15:13
Bannlyst
Citat:
Vad menar du?
Men vadå vad menar du? Läs igen så förstår du nog
Citera
2024-10-23, 15:47
Medlem
Citat:
Men vadå vad menar du? Läs igen så förstår du nog

Har läst flera gånger jag förstår ändå inte vad det är du menar.
Citera
2024-10-23, 15:50
Bannlyst
Citat:
Har läst flera gånger jag förstår ändå inte vad det är du menar.
Jag har själv inte autism men vet att autism inte innebär att man inte kan se att någon är ledsen t ex. Det här är en missuppfattning om autism. Det har inget att göra om man är diagnostiserad eller inte. Man kan ha odiagnostiserad autism i 40 år och ändå avgöra om någon är ledsen, glad, arg eller annat. Vad tror du själv? Autister är allt annat än dumma.
Citera
2024-10-23, 16:04
Medlem
Citat:
Jag har själv inte autism men vet att autism inte innebär att man inte kan se att någon är ledsen t ex. Det här är en missuppfattning om autism. Det har inget att göra om man är diagnostiserad eller inte. Man kan ha odiagnostiserad autism i 40 år och ändå avgöra om någon är ledsen, glad, arg eller annat. Vad tror du själv? Autister är allt annat än dumma.

Jag tror det är väldigt individuellt. Jag är själv diagnostiserad med asperger och min mamma har garanterat asperger och hon fattar inte hur hennes beteende påverkar andra.
Hon kan även inte förstå att alla inte vet allt som hon vet. Hon fattar inte att ett litet barn inte kan och förstår allt som en vuxen kan.
Hon fattar inte varför barn är rädda för henne efter att hon skrikit och hotat att döda dem.

Jag kände helt enkelt igen det Hovslättsmannen skrev. Man kunde aldrig göra rätt.
Senast redigerad av Statistenidittliv 2024-10-23 kl. 16:10.
Citera
2024-10-23, 16:10
Bannlyst
Citat:
Jag tror det är väldigt individuellt. Jag är själv diagnostiserad med asperger och min mamma har garanterat asperger och hon fattar inte hur hennes beteende påverkar andra.
Hon kan även inte förstå att alla inte vet allt som hon vet. Hon fattar inte att ett litet barn inte kan och förstår allt som en vuxen kan.
Hon fattar inte varför barn är rädda för henne efter att hon skrikit och hotat att döda dem.
Låter som hon har väldigt grov autism. Men du har ju själv inga problem med att förstå detta, så du ser. Eller menar du att du har lärt dig det? Inte alla behöver göra det.
Citera
2024-10-23, 16:18
Medlem
Citat:
Låter som hon har väldigt grov autism. Men du har ju själv inga problem med att förstå detta, så du ser. Eller menar du att du har lärt dig det? Inte alla behöver göra det.

Redan som barn fattade man ju att något inte står rätt till när man ena sekunden hotas till livet och i andra sekunden får frågan varför man är rädd. Så ja hon kunde väl se att man var rädd.
Sen är det ju nu längesen man lärde sig om asperger och kunnat lägga ihop ett och ett.

Min tvillingsyster säger att hon ofta brukade få höra av sina vänner att hon sa så grova och hemska saker som hon tog som helt normala. Eller att man själv var hemma hos vänner som fick skäll utan att man ens uppfattade det. Typ, va fick du skäll? jag som höll på att somna härborta.
Senast redigerad av Statistenidittliv 2024-10-23 kl. 16:33.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in