2023-01-27, 08:01
Medlem
elbels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beezinda
Alla människor är autistiska, mer eller mindre, finns tom studier på detta. Sen finns det ju olika nivåer på saker och ting. Men autism som tex asperger är nog mycket vanligare än man tror. Eller ja att alla ligger på autism spektrumet. Tror det tom finns studier från Harvard gällande detta. Men orkar inte kolla upp det nu.
Exakt ingenting är svartvitt

Skulle önskat att man hade lite "psykologi" i lågstadiet om föräldrar för barnen

Varför pratar mamma så konstigt
Vad ska jag göra när pappa skriker och inte lyssnar
Vad ska jag göra när jag vill skrika på mina föräldrar
Citera
2023-01-28, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elbel
Exakt ingenting är svartvitt

Skulle önskat att man hade lite "psykologi" i lågstadiet om föräldrar för barnen

Varför pratar mamma så konstigt
Vad ska jag göra när pappa skriker och inte lyssnar
Vad ska jag göra när jag vill skrika på mina föräldrar

Verkligen jätte viktigt, vi måste ju låta barnen få uttrycka sig, så dom inte växer upp och håller inne massor saker, för det vet ju dom flesta utav oss som har lite erfarenhet, att det är inget som gör än något gott.
Citera
2023-02-19, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Det är hemskt. Vad du än tar dig för, så gör det föräldern frustrerad och arg. Du kan inte vara som ett vanligt barn eller tonåring, för du är tvungen att bli någon sorts minivuxen som svarar upp till den autistiske förälderns förväntningar.
Föräldern ser inte dina behov, och märker till exempel inte om du är ledsen, förrän du börjar gråta. Och då blir autistföräldern så sensoriskt överbelastad att allt fokus ligger på att få tyst på dig, när fokus borde ha legat på att trösta.

EXAKT sådär har jag också upplevt det. Traumatiserande lowkey
Citera
2023-02-25, 17:29
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Esioulalex
EXAKT sådär har jag också upplevt det. Traumatiserande lowkey

Ja, herregud. Ibland har människor frågat mig "Varför är du så rädd för konflikter? Vad är det du tror ska hända?". Och då tänker jag att de skulle ha träffat min farsa, när man sa något som han inte förväntat sig. Hade de fått se den showen, så hade de inte frågat.
Citera
2023-02-25, 17:37
Medlem
zombie-nations avatar
Måste man vara galen för att vara autistisk förälder? Vi har jättemånga i släkterna på båda sidorna som har odiagnostiserad autism eller autistiska drag.

De flesta är så långt från drama och själviskhet man kan komma. De är väldigt arbetsamma. De uppfostrar till ansvar och att vara självgående. Det är mest barnen som kanske fick meltdowns när de var små. Inte de vuxna.

Enda är att mina föräldrar var omogna och blev vuxna på djupet långsamt. De kunde vara rädda för vad andra skulle tycka.

Ibland känns det som autism får all negativ cred när personen kanske också haft narcissism.
Citera
2024-10-06, 13:31
Citat:
Ursprungligen postat av Motstroms
Hur är det att växa upp med en eller två föräldrar som är autistiska? Någon som har egna erfarenheter av detta?

Det är inte någonting bra. Man får ta hand om sina egna känslor bäst man vill.
Autistiska personer kan vara underbara, men de tror ofta att de är empatiska vilket de inte är. De "känner" massa saker och klassiskt är att de tror att de "Känner av" vad andra känner men hela känsloskiten är inuti dem själva och ingenting annat. Väldigt egocentrerade.

Obs generalisering givetvis. Men autism är ett svårt handikapp och jag kan bli trött ibland på att man inte får kritisera föräldraförmågor.
Citera
2024-10-09, 12:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sprutdeare
Autistiska människor har i min erfarenhet ovanligt hög sexuell drift. Eftersom deras tankesätt är så extremt annorlunda så har dom väldigt svårt att göra rätt val när det gäller känsliga situationer. Ifall du är kåt och du har ett barn så finns det en chans att du inte ser något fel med att göra något med barnet.
Kanske bara jag som upplevt detta? Finns en risk att det är så då jag kommer från extrema WT förhållanden..
Nähä du, de har de inte alls. Tvärtom gillar man inte beröring och närhet om man har autism. Man tycker om att få ha sin kropp ifred utan att någon ska klänga på den hela tiden.
Citera
2024-10-09, 15:15
Bannlyst
Hur är det för barn att växa upp med föräldrar som är attention hores? Det är väl inte heller bra, för att inte tala om skadligt, och orsakar väl i att barnen snappar upp samma typ av beteenden? Det finns så många olämpliga sätt att bete sig inför sina barn.
Citera
2024-10-09, 16:02
Medlem
Sprutdeares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ResanTillMelonia
Nähä du, de har de inte alls. Tvärtom gillar man inte beröring och närhet om man har autism. Man tycker om att få ha sin kropp ifred utan att någon ska klänga på den hela tiden.

Talar endast från mina erfarenheter
Citera
2024-10-09, 16:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sprutdeare
Talar endast från mina erfarenheter
Då var de pedofiler. Inget annat
Citera
2024-10-10, 17:40
Medlem
RadiationSantas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ResanTillMelonia
Hur är det för barn att växa upp med föräldrar som är attention hores? Det är väl inte heller bra, för att inte tala om skadligt, och orsakar väl i att barnen snappar upp samma typ av beteenden? Det finns så många olämpliga sätt att bete sig inför sina barn.

Narcissism hos föräldrar är med stor sannolikhet ytterst skadligt för avkomman.
Huruvida den är "smittsam" eller bara skapar en totalt trasig människa helt utan självbild och/eller självförtroende låter jag någon mer sakkunnig uttala sig om.
Citera
2024-10-10, 17:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Måste man vara galen för att vara autistisk förälder? Vi har jättemånga i släkterna på båda sidorna som har odiagnostiserad autism eller autistiska drag.

De flesta är så långt från drama och själviskhet man kan komma. De är väldigt arbetsamma. De uppfostrar till ansvar och att vara självgående. Det är mest barnen som kanske fick meltdowns när de var små. Inte de vuxna.

Enda är att mina föräldrar var omogna och blev vuxna på djupet långsamt. De kunde vara rädda för vad andra skulle tycka.

Ibland känns det som autism får all negativ cred när personen kanske också haft narcissism.

Autistiska föräldrar som själva har haft en barndom med mycket hot och stryk - vilket var normen också för de flesta "normala" människor för ska vi säga bara några decennier sedan - är ofta för jävliga. Eller också har/hade många autister i min släkt också narcissism.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in