Citat:
Ursprungligen postat av
pojkpingis
Tack för att du betonar; Jeppssons osäkerhet omkring keps. Många väljer tyvärr att läsa förhören med honom som fan läser bibeln. J såg varken keps (dock kepsliknande utan skärm, viss skillnad), vapen eller handlovsväska. Lägg till att vittnet Ljungqvist redan på mordnatten (eller om det var dagen efter) kontaktade PU om att han "ville ta av GM kepsen".
Tack igen.
Om LJ konsekvent säger att mannen han såg hade något på huvudet som såg ut som en keps. Säger han inte då att han såg en keps?
1:a förhöret, 1 mars: något som såg ut som en keps
2:a förhöret, 4 mars: på huvudet hade han en keps
3:e förhöret, 4 april: något som såg ut som en keps.
3:e förhöret, 4 april: på frågan om mannen hade huvudbonad: Keps. Svar på följdfråga: nåt som liknar keps.
Jag tycker inte han tvekar på att han såg en keps, men jag noterar en hälsosam brasklapp att han inte nödvändigtvis måste ha sett rätt (den brasklapp som vissa andra trovärdiga vittnen också ger i sina vittnesmål, den som vi läsare själva lägger till när vi läser förhör med vittnen). Att LJ lägger till brasklappen själv beror sannolikt på att han säger mot andra vittnen.
Om man fortfarande tvivlar så kan man ju återgå till det detaljrika tredje förhöret:
F: Nenej. Men du är alltså säker på att han hade en huvudbonad?
J: Ja.
F: Är du helt säker?
J: Det är helt säkert, ja.
F: Och vad är det då som gör att du säker på det?
J: För det var liksom ... dök upp så väldigt klart i huvudet han har keps. Och den tog upp så fruktansvärt starkt så att liksom att jag kan inte förklara bort det
F: Nehej. Han hade keps alltså?
J: Ja.
Jag menar att LJ såg en keps, som han säger.