2024-10-20, 11:21
Medlem
pantywankers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snoppdoggydog
Jahopp. Då var man här igen. Färsk kyckling som gick ut för två dagar sen. Den här stått i kylskåpet hela tiden. Den luktade inte konstigt och ser fräsch ut. Jag kryddade och saltade skiten ur den. Skall fritera den lite extra i airfryern så att alla bakterier dör.

Vi får se om det blir akuten med rännskita??

Vad säger ni, kommer jag klara mig?
Är den riktigt upphettad så skulle jag inte vara orolig.
Citera
2024-10-20, 12:28
Medlem
Snoppdoggydogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pantywanker
Är den riktigt upphettad så skulle jag inte vara orolig.

Ingen rännskita här inte.

Blev lite kyckling över så skall utmana mig själv och äta det idag med.
Citera
2024-10-21, 20:54
Medlem
Fläskkotlett med sista förbrukningsdag i dag, 21/10. Har redan rester hemma, hade varit skönare att bara äta dem än att börja laga middag nu. Vad tror ni, kan jag tillaga och äta fläskkotletten i morgon istället? Vore trist att slänga den.
Citera
2024-10-21, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Piatek
Fläskkotlett med sista förbrukningsdag i dag, 21/10. Har redan rester hemma, hade varit skönare att bara äta dem än att börja laga middag nu. Vad tror ni, kan jag tillaga och äta fläskkotletten i morgon istället? Vore trist att slänga den.
Inget svar ännu och det närmar sig tolvslaget och att datumet slår över till 22/10. Jag tar och tillagar och äter den nu, blir en lite sen middag.
Citera
2024-10-27, 17:25
Medlem
Ett kilo kyckling som hade sista förbrukningsdag 26/10, dvs igår. Kan man tillaga den ikväll och äta hälften idag plus hälften imorgon?
Citera
2024-10-27, 17:39
Medlem
Citat:
Ett kilo kyckling som hade sista förbrukningsdag 26/10, dvs igår. Kan man tillaga den ikväll och äta hälften idag plus hälften imorgon?
Svar ja om det handlar om en obruten förpackning som har förvarats korrekt. Har förpackningen blivit punkterad och förvarats i rumstemperatur är svaret nej.
Citera
2024-10-27, 17:41
Medlem
Citat:
Sista förbrukningsdag gäller olagad produkt i ditt fall.

När du tillrätt kycklingen så håller den några dygn till.
Citera
2024-10-27, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nolltaxerik
Svar ja om det handlar om en obruten förpackning som har förvarats korrekt. Har förpackningen blivit punkterad och förvarats i rumstemperatur är svaret nej.
Tack, ja den är obruten och har legat i kylskåp. Då tar jag och tillagar och äter den.
Citera
2024-10-27, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Sista förbrukningsdag gäller olagad produkt i ditt fall.

När du tillrätt kycklingen så håller den några dygn till.
Jo precis, men sista förbrukningsdag var dock redan igår, har inte tillagat den ännu. Men jag tar och tillagar den idag, och äter den idag och imorgon. Går nog bra. Tack för svar.
Citera
2024-10-29, 09:24
Medlem
Fläskytterfile. Legat 2 dagar i kylen (i marinad.. Dvs vi har öppnat förpackningen, lagt köttet i dubbla fryspåsar och tillsatt marinad) som vi nu har hettat upp till 72 grader i ugnen. Kan man äta köttet utan att bli sjuk?
Citera
2024-10-29, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReAnimater
Fläskytterfile. Legat 2 dagar i kylen (i marinad.. Dvs vi har öppnat förpackningen, lagt köttet i dubbla fryspåsar och tillsatt marinad) som vi nu har hettat upp till 72 grader i ugnen. Kan man äta köttet utan att bli sjuk?
Svar ja. Din marinerade köttbit har hanterats korrekt. Ät och njut.
Citera
2024-11-06, 19:26
Avslutad
Funkar salsiccia utgången för 2 dar sedan?

Ska göra något med salsiccia tänkte jag men ser att mitt paket hade bäst före 04/11 två dagar gammalt. Är det någon fara att bruka den ändå och har smaken förändrats?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in