Jag tänkte bara börja med att tacka för alla kloka inlägg, speciellt de som tar hybridförlagen lite i försvar så det inte bara blir nedsabling och bidrar till att nyansera diskussionen.
Citat:
Ursprungligen postat av
SierraBlue
Nå, för att återgå till huvudämnet (igen) så hade det varit intressant att få veta mer om varför hybridförlagens kunder är så missnöjda? Vad har Lava egentligen lovat Börje, i fråga om t.ex marknadsföring och revidering? Här tycker jag att SVT-s granskning faller kort. Det hade ju varit ganska enkelt att t.ex skicka in 250 AI-skrivna sidor till några hybridförlag och se vad de egentligen lovar. I rena pengar fick ju Börje ungefär vad han betalade för, så vad hade han fått för glimrande löften som inte infriades?
Ja det vore högst intressant att få veta det, som du skriver så vore det inte allt för svårt att åstadkomma en sådan granskning.
Citat:
Ursprungligen postat av
SierraBlue
Underhållande sågning, tack för det. Elakt, men relevant.
Tyckte endock jag höll tillbaka lite, som tur är har amatören Farnace noll att säga till om i kultursofforna så förhoppningsvis går inte Börje under i depression och svårmod likt Charlotta von Zweigbergk efter sågningen av Djävulsnyckeln. Han kanske till och med kan vända det till ett nytt inslag/artikel? "Börje: Först förd bakom ljuset av lömska förlaget Lava sedan förhånad och smädad av boktroll, nazister och knarkare på hatforumet Flashback"
Jag ska dock tillägga att jag inte kan dra mig till minnes ett endaste lilla stavfel i boken, så det är också ett plus.
Citat:
Ursprungligen postat av
SierraBlue
Det finns väl en hyfsad sannolikhet att just detta redan har hänt?
Det skulle förvåna mig mycket om han inte redan försökt med vanliga förlag och refuserats.
Citat:
Ursprungligen postat av
kilo98
T.ex har jag läst böcker utgivna av Recito. Detta är i stort sett en aktör av Vulkan/Lavas typ. Men med lägre profil. Recito tar betalt för att man ger ut boken. Och man undviker jargongen "ditt manus har antagits" o.dyl "bilhandlarjargong".
Citat:
Ursprungligen postat av
SierraBlue
Det fetmarkerade kanske bäst fångar det som skaver med hybridförlagens marknadsföring. Man bidrar till att underhålla myten om att "utgivning" är synonymt med att trycka en bok trots att sanningen är att, som sagt, en aspirerande författare skulle komma mycket närmare utgivning genom att skriva in några texter på Flashbacks litteraturforum.
Jag tycker era två citat båda fångar problemets kärna, inte hybridförlag i sig och den utgivningsformen, utan hur det paketeras, marknadsförs och presenteras. Därav blir förväntningarna helt skeva för de aspirerande författarna.
Citat:
Ursprungligen postat av
Madagascar
Stort tack för att du tog dig an uppgiften samt välskrivet delade med dig av både litterärt innehålll och fysisk beskaffenhet. Det fördjupar debatten om egenutgivning med utgångspunkt från Svt:s inslag för ett par veckor sedan.
Tack för visat intresse.
Citat:
Ursprungligen postat av
Alydar
Nu går Författarförbundet ut och varnar för Lava:
https://www.svt.se/kultur/efter-svts...dforlaget-lava
Intressant att Lava har mer än 50% av hybridmarknaden. De ger ut en enorm massa böcker.
Det här är faktiskt anmärkningsvärt, nu är ju Lava i princip giftskåpsplacerade i alla seriösa sammanhang. Jag funderar dock på varför de valde ut bara Lava? Är det på grund av sekretessklausulen? Annars skiljer de sig inte nämnvärt åt från andra hybridförlag mig veterligen. Å andra sidan eftersom Lava är så dominerande i hybridutgivning har man effektivt stämplat hela det segmentet som oseriöst från författarförbundets sida.