• 3
  • 4
2024-10-23, 21:45
Medlem
Farnaces avatar
Lava förlags VD Peter Norrman svarar nu genom DN:
https://www.dn.se/kultur/forlag-slar...bundet-kritik/

Citat:
Ursprungligen postat av Dagens Nyheter
– De har inte varit i kontakt med oss, säger han.

Peter Norrman tycker heller inte att det finns något egentlig fog för kritiken.

– Vi lovar aldrig någon att de ska bli etablerade författare eller tjäna pengar, säger han.

Kulturnyheternas granskning, som ligger till grund för varningen, anser han var hårdvinklad.

– Det har varit samma narrativ sedan vi startade. Vi är det onda förlaget som tjänar pengar på människors drömmar om att ge ut en bok. Sådana här drev dyker upp var tolfte eller artonde månad. Varför pratar man aldrig med de av våra författare som är nöjda?

I mitt Facebookflöde dök idag upp en märklig annons från Lava som var 6 dagar gammal. I den länkar man till BLT's ledarskribent som var positiv till Lavas verksamhet "Att betala för en tjänst är inte lurendrejeri, SVT" Lava följer bara upp med meningen "Vad tycker du?". Jag måste tillstå, ett mycket märkligt passivt‐aggressivt sätt att krishantera, i kommentarsfältet svarar SVT's reporter Rebbeca Lundberg att hon fortfarande gärna vill göra en intervju med Lava men inget svar från dem på 6 dagar. Varför gör man ett genmäle genom en annons? Och varför lägger man inte fram sin egen åsikt utan någon annans? Varför svarar man inte SVT?

Idag verkar man dock kännas sig nödgad att svara i DN efter författarförbundets totalsågning, där författarförbundet nu följer upp i Svensk Bokhandels tidning och inte ens anser att Lava är något förlag. Nu börjar väl den negativa uppmärksamheten snart synas på sista raden i resultaträkningen.

https://www.svb.se/nyheter/forfattar...forlag/4299983
Senast redigerad av Farnace 2024-10-23 kl. 21:47.
Citera
2024-10-24, 17:26
Citat:
Ursprungligen postat av Farnace
Lava förlags VD Peter Norrman svarar nu genom DN:
https://www.dn.se/kultur/forlag-slar...bundet-kritik/

I mitt Facebookflöde dök idag upp en märklig annons från Lava som var 6 dagar gammal. I den länkar man till BLT's ledarskribent som var positiv till Lavas verksamhet "Att betala för en tjänst är inte lurendrejeri, SVT" Lava följer bara upp med meningen "Vad tycker du?". Jag måste tillstå, ett mycket märkligt passivt‐aggressivt sätt att krishantera, i kommentarsfältet svarar SVT's reporter Rebbeca Lundberg att hon fortfarande gärna vill göra en intervju med Lava men inget svar från dem på 6 dagar. Varför gör man ett genmäle genom en annons? Och varför lägger man inte fram sin egen åsikt utan någon annans? Varför svarar man inte SVT?

https://www.svb.se/nyheter/forfattar...forlag/4299983

Det är också intressant att notera att de nu använder namnet Vulkan i sina annonser på FB där de försöker locka nya författare. Tidigare var det alltid Lava. Kanske har det senare namnet nu fått så dåligt rykte att de gått tillbaka till sin gamla utgivningstjänst Vulkan?

För övrigt håller jag helt med dig om att det var ett mycket märkligt genmäle, men ganska typiskt för detta så kallade förlags sätt att agera.
Citera
2024-10-25, 03:02
Medlem
Vulkan är nu i blåsväder. Detta pga deras lite osofistikerade marknadsföring.

Men. I hela bilden av denna "affär" så framträder också detta mönster: Kultur-"eliten" försöker trycka ner en konkurrent.

Det är som Uppdrag Granskning och den där "branschprofilen".

Även denne hade "visat frontyta" genom att bedriva turbokapitalism, så att säga.

Men något olagligt hade inte begåtts.

Varken där eller i den nu pågående Vulkanhistorien.

+++

08-eliten försöker komma åt en "new kid on the block" med varnade pekfinger, rekommendationer och moraliska aspekter.

Pressen, radions och TV:s kulturnytt, finförlagen med Stockholmsadress -- det är "08". Kulturetablissemanget.

De känner sin makt hotat av nya aktörer. Så de angriper detta nya. Med näbbar och klor. Men det ska inte lyckas.

Lika lite nu som i "branschprofilen"-fallet.

+++

Disclaimer: jag försvarar inte turbokapitalism, uppskörtning av förhoppningsfulla debutanter eller försäljning av luftslott. Men de som köper tjänster får även ta eget ansvar. Och sluta gråta ut i media så fort något inte blir så som de naivt drömt om.

+++

Summa summarum: den svenska litteraturbranschen förändras. Förr fanns bara finförlagen i Stockholm, några få småförlag och i övrigt intet. Egenutgivande författare hade inte det logistiska stöd som utgivningtjänsterna idag ger.

Jag gissar att många har getts ut på utgivningstjänster och fått valuta för pengarna. Men "hälsan tiger still".

Det kan till exempel vara i form av den täta undervegetation av fackfolk som fått bok utgiven med denna metod. Ty de märks inte i media. Eftersom deras ambitioner inte är att bli litteraturhjältar, de vill bara ha en bok som de kan sälja på sina event osv.

+++

08 ska inte lyckas svartmåla egenutgivning via utgivningstjänst. Om man refuserats av 08, och sedan vill ge ut på utgivningstjänst istället, så är det fullt naturligt. Det är en branschform som kommer att fortsätta att växa. Med eller utan turbokapitalism och bilhandlarjargong.
Senast redigerad av kilo98 2024-10-25 kl. 03:05.
Citera
2024-10-25, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alydar
Nu går Författarförbundet ut och varnar för Lava: https://www.svt.se/kultur/efter-svts...dforlaget-lava

Intressant att Lava har mer än 50% av hybridmarknaden. De ger ut en enorm massa böcker.
Personligen förstår jag inte riktigt varför Författarförbundet engagerar sig. Deras uppgift är väl att organisera "riktiga" författare som är signade på bokförlag? Lite oklart vad de har att göra med folk som vill lajva utgiven författare (lite som om Olympiska Kommittén skulle ha synpunkter på vad Sats och Friskis sysslar med).

Men visst, jag antar att det är fint att Författarförbundet utsträcker sin omsorg även till presumtiva författare.
Citera
2025-07-07, 19:11
Medlem
Känner ni till någon författare som gått från ett hybridförlag till ett riktigt förlag? Det känns lite som att om man ger ut en bok på hybridförlag så är man bränd, även om boken håller hygglig kvalitet.
Citera
2025-08-22, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avintresse
Känner ni till någon författare som gått från ett hybridförlag till ett riktigt förlag? Det känns lite som att om man ger ut en bok på hybridförlag så är man bränd, även om boken håller hygglig kvalitet.

Intressant tråd. Det finns säkert någon bok, den där omgiven av idioter hade ju framgång på ett hybridförlag om jag inte misstar mig.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in