2024-10-04, 15:41
Medlem
Tog en titt på HOIs site och de anger iaf vilka summor det handlar om. Men det är ingen billig hobby att ge ut en bok där.

Grundpaketet kostar 75 000 och innefattar pappersbok och e-bok. Vill man ge ut ljudbok också kostar det minst 39 000 ytterligare. Sedan kommer det finstilta längst ner på sidan. Priserna är exklusive moms, så då hamnar vi på minst 142 500 kr som författaren ska betala och då ingår inte ens kostnaden för att trycka boken utan det ska författaren också betala utöver den summan.

Även om man hoppar över ljudbok så hamnar det över 100 000. Med ett f-pris på runt 100 kr skulle man alltså behöva sälja 1000 böcker för att få tillbaka sin "investering". Debutanter med stora förlag i ryggen når oftast inte upp till det.

Jag lutar starkt åt att det är oseriöst att kalla hela konceptet för en investering, men det finns författare som gett ut flera böcker där, så det måste finnas någon möjlighet att iaf inte förlora för mycket pengar.
Citera
2024-10-04, 18:55
Medlem
Farnaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alydar
Utan att på minsta sätt vilja försvara Lava, vars verksamhet i vissa avseenden är klart etiskt tveksam, vill jag ändå framhålla att reportaget var starkt vinklat med en uppenbarligen förutbestämd agenda. Reportern som gjort granskningen gick ut i sociala media tidigare i år och efterlyste författare som gett ut på hybridförlag. De som hörde av sig till henne med positiva erfarenheter föll direkt bort; de var inte intressanta med tanke på programmets vinkling. Vad fallet Börje beträffar misstänker jag att vi inte har fått riktigt alla fakta i målet. Det finns indikationer på att de 73000 kr han betalade även innefattade en ljudbok. Men jag vet inte detta till 100%.

Det verkar som att dina uppgifter om ljudbok stämmer, i alla fall på denna sida står det att den ska komma ut den 12:e Oktober:

https://www.bookbeat.com/ro/book/six...verige-1277778

I så fall är det inte fullt lika illa och groteskt, men jag har en teori om att Lava slimmade ner tryckta upplagan till en löjligt låg nivå för att kunna få plats i "budget" med en ljudbok och samtidigt ligga rejält på plus. Frågan är hur hög kvalitén på Lavas ljudbokutgivningar är? Läste i ett tidigare reportage om hybridförlag ,som jag nu inte hittar, att åtminstone en författare var väldigt missnöjd med kvalitén på sin ljudbok. För Börje spelar det inte så jättestor roll, boken kommer i alla fall inte säljas hos den lokala bokhandlaren (eller någon annan fysisk bokhandlare för den delen heller) och han kommer aldrig få tillbaka sina satsade pengar. Den trycka upplagan skulle i dagsläget ge ungefär 18 300 kr i intäkter och ljudboken verkar för närvarande bara finnas på streamingtjänster där intäkt per spelning förmodligen inte är så stor.

Citat:
Ursprungligen postat av EUmigrant
Tog en titt på HOIs site och de anger iaf vilka summor det handlar om. Men det är ingen billig hobby att ge ut en bok där.

Grundpaketet kostar 75 000 och innefattar pappersbok och e-bok. Vill man ge ut ljudbok också kostar det minst 39 000 ytterligare. Sedan kommer det finstilta längst ner på sidan. Priserna är exklusive moms, så då hamnar vi på minst 142 500 kr som författaren ska betala och då ingår inte ens kostnaden för att trycka boken utan det ska författaren också betala utöver den summan.

Även om man hoppar över ljudbok så hamnar det över 100 000. Med ett f-pris på runt 100 kr skulle man alltså behöva sälja 1000 böcker för att få tillbaka sin "investering". Debutanter med stora förlag i ryggen når oftast inte upp till det.

Jag lutar starkt åt att det är oseriöst att kalla hela konceptet för en investering, men det finns författare som gett ut flera böcker där, så det måste finnas någon möjlighet att iaf inte förlora för mycket pengar.

Man behöver med andra ord vara en enhörning och total anomali för att kunna lyckas med ett hybridförlag.

Det blir hiskeliga summor för en vanlig daglönare, hobby för dom snuskigt rika möjligtvis, någon välbeställd VD gör sin hemmafru till "författare" för att hon ska sluta gnöla och vara uttråkad.

Det har kommit lite nya artiklar:

Ulf Lundén på Dala Demokraten på Dala-demokraten kallar hybridförlagen för bondfångare:
https://www.dalademokraten.se/artike...s-bondfangare/

Citat:
Ursprungligen postat av Ulf Lundén, Dala Demokraten
Under mina sista år som kulturredaktör kunde jag notera att utgivningen ökade markant från hybridförlagen, framför allt från Lava förlag som vägrar att svara på frågor från SVT:s Kulturnyheter. Det räckte oftast att läsa de tre första sidorna för att se om berättelserna skulle hålla måttet. Det gjorde de inte. Språket var oftast bristfälligt, gestaltningen bagatellartad. Dessa böcker saknar infrastruktur och har extremt svårt att nå ut till köpare, den recenseras mycket sällan och köps inte in av bibliotek.

Föga förvånande rycker Blekinge Läns Tidnings, Emma Jaenson ut till hybridförlagens försvar som representant för den liberala, ockrande och profitstinna borgerligheten:

https://www.blt.se/ledare/att-betala...endrejeri-svt/

Citat:
Ursprungligen postat av Emma Jaenson, Blekinge Läns Tidning
Samtidigt är det i princip omöjligt att ta sig genom nålsögat till de traditionella förlagen. De flesta manus refuseras. Antalet titlar som ges ut har minskat de senaste åren, och de som väl får ge ut sin bok tenderar att vara kända och redan etablerade namn eller ha ett exceptionellt manus.

Man kan således påstå att hybridförlagen är en slags demokratisering av hela förlagsbranschen. Alla kan ge ut en bok. Du behöver varken vara känd eller röra dig i rätt kretsar.

I mina ögon en sanslöst korkad artikel. Argumentet att det är en demokratisering är ihålligt, hybridförlagen ger inte författaren något som han inte själv hade kunnat fixa till ett lägre pris med egenutgivning. Snarare blir hyrbridförlaget ett hinder eftersom ingen kulturredaktion kommer vilja ta i den med en tång om det står Lava eller Hoi på den. Och nej ett inlägg på Facebook-sidan samt ett pressmeddelande är inte marknadsföring! Konspiratoriskt anser hon att SVT-programmets syfte är att få folk att inte ge ut böcker vilket är ett absurt påstående.

Sen är det något babbel om ogliopol, finrum och konkurrens, men det har ingen betydelse eftersom i allt praktiskt agerar inte hybridförlagen på samma marknad som de traditionella. Dom opererar i en egen där böcker trycks och staplas på hög men inte säljs. En boktryckarmarknad som säljer drömmar med folks fåfänga.
Senast redigerad av Farnace 2024-10-04 kl. 19:01.
Citera
2024-10-06, 10:39
Medlem
Farnaces avatar
Lite fler inlägg i debatten om hybridförlag:

https://www.drayswe.se/2024/10/04/hy...det-ar-fragan/

E-sportaren och numera föreläsaren/författaren Kim "DraySWE" Larsson är nöjd med sin upplevelse av hybridförlag:

Citat:
Ursprungligen postat av Kim "DraySWE" Larsson
Gissningsvis hade min bok aldrig getts ut om det inte funnits hybridförlag. Jag tror inte det i alla fall. Så jag är glad att de finns, och det kanske också är min enda chans att bli en författare. Genom att åtminstone till en början vara med och medfinansiera det som jag släpper. För det är ju just det som dessa förlag erbjuder, att den elit som annars finns inom kulturen får lite sällskap. På samma sätt som Youtube har gjort att vem som helst kan bli en kändis. Det innebär inte alls att alla blir det, och givetvis är skillnaden stor på att man måste satsa så mycket pengar i jämförelse. Fast tiden då? Vad är den värd?

Men mycket här som är märkligt, bland annat:

Citat:
Ursprungligen postat av Kim "DraySWE" Larsson
Det är inte så ofta som ett hybridförlag knackar på din dörr och erbjuder sina tjänster, det är viktigt att komma ihåg. Den som sitter i sin källare och skriver sida efter sida kommer inte plötsligt få besök av någon från ett förlag som är intresserad av att ge ut boken. Det fungerar inte så. Istället skickar man ut sitt manus till de förlag som man själv valt ut – och sen får man ett erbjudande. Redan i det här skedet kan vi se att Börje och alla andra som känner sig lurade får ta lite ansvar. Varför skickade de sitt manus till ett förlag de inte läst på om?

Men det är ju det hybridförlagen gör! Kanske inte fysiskt kommer och knackar på din dörr men genom mycket aggressiv marknadsföring i sociala medier och sökmotorer. Sedan jag började gilla diverse bokförlag på Facebook blir jag nu fullkomligt bombad med reklam från Lava, Vulcan, The Vibery Group med flera. "Är du vår nästa författare?" "Lämna in ditt manus nu" "Gratis föreläsning för dig som vill bli författare". Söker jag på "förlag" på google eller "lämna in manus" så poppar alla dom här hybridförlagen upp i betalda annonser. Däremot har jag aldrig någonsin sett att de lagt annonspengar på författarna i sociala medier eller sökmotorer.

Borgerliga opinionsbildaren Rebecca Weidmo Uvell ger också givetvis sitt stöd till hybridförlagen:

https://uvell.se/2024/10/04/skevt-sn...-i-svt-kultur/

Det är ett långt lågbegåvat ekonomistiskt småborgerligt konspiratoriskt malande om SVT, kultureliten, fina sällskap, objektivitet, dåligt konstruerade halmgubbar och om hur dum Ann Heberlein är. Jag försöker förgäves hitta något att citera men det är inte lätt att greppa tag i något i det här osorterade tankeskrotet.

Men om vi bortser från tjafset om SVT-programmets former och försöker hitta någon slags kärna i argumentet på slutet av texten:

Citat:
Ursprungligen postat av Rebecca Weidmo Uvell
Hybrid-förlagen förverkligar folks drömmar om att ge ut en bok men även om SVT struntade att ta med alla de nöjda personerna och att det absolut finns författare som både kommer fram via dem och tjänar pengar, är den stora massan just dessa. Folk som drömmer om att ge ut en bok kan ge ut en bok.

Om målet nu bara är i storsint demokratisk anda att alla ska kunna ge ut en bok, vad ska man då med hybridförlagen till? Trycka själv är betydligt billigare hur man än vrider och vänder på det.

Men jag har tänkt till lite och kan ge henne en poäng, om du redan är känd, redan har en stabil plattform och ännu bättre kan göra grösrotsfinansering som Rebbeca, då kan möjligtvis hybridförlag vara något. Och du hamnar i distributionen hos Adlibris och Bokus, vet inte hur svårt/lätt det är med egenutgivning.
Senast redigerad av Farnace 2024-10-06 kl. 10:48.
Citera
2024-10-06, 11:24
Citat:
Ursprungligen postat av Farnace
Om målet nu bara är i storsint demokratisk anda att alla ska kunna ge ut en bok, vad ska man då med hybridförlagen till? Trycka själv är betydligt billigare hur man än vrider och vänder på det.

Det är inte alla som kan eller vill lägga tid och kraft på egenutgivning. Det låter ofta som att det är en enkel grej, men det är oerhört mycket att sätta sig in i för den som är novis inom området. Författare är oftast intresserade av att skriva, inte av att vara projektledare och försöka navigera genom en djungel av lektörer, redaktörer, tryckare och andra som erbjuder sina tjänster. För givetvis finns det även andra aktörer än hybridförlag som vill tjäna pengar på människors författardrömmar.
Citera
2024-10-06, 15:34
Medlem
Citat:
För givetvis finns det även andra aktörer än hybridförlag som vill tjäna pengar på människors författardrömmar.

Det här är väl nyckeln i problemet. Människor som drömmer om att bli författare på heltid. Även på ett större förlag kan en debutant inte förvänta sig att tjäna mer än runt 30 000 som mest.

Men skillnaden är att på ett större förlag finns det hyfsad chans att något bibliotek köper in boken och så fort du har en bok tillgänglig på ett bibliotek öppnas dörrarna till köttgrytorna på Sveriges Författarfond.

Det är möjligt att det finns viss chans att hybridförlagen lyckas sälja in boken till bibliotek och då kan det plötsligt finnas en faktor som ger visst värde.
Citera
2024-10-06, 17:18
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Lite fler inlägg i debatten om hybridförlag:

https://www.drayswe.se/2024/10/04/hy...det-ar-fragan/

E-sportaren och numera föreläsaren/författaren Kim "DraySWE" Larsson är nöjd med sin upplevelse av hybridförlag:

Men mycket här som är märkligt, bland annat:

Men det är ju det hybridförlagen gör! Kanske inte fysiskt kommer och knackar på din dörr men genom mycket aggressiv marknadsföring i sociala medier och sökmotorer. Sedan jag började gilla diverse bokförlag på Facebook blir jag nu fullkomligt bombad med reklam från Lava, Vulcan, The Vibery Group med flera. "Är du vår nästa författare?" "Lämna in ditt manus nu" "Gratis föreläsning för dig som vill bli författare". Söker jag på "förlag" på google eller "lämna in manus" så poppar alla dom här hybridförlagen upp i betalda annonser. Däremot har jag aldrig någonsin sett att de lagt annonspengar på författarna i sociala medier eller sökmotorer.

Borgerliga opinionsbildaren Rebecca Weidmo Uvell ger också givetvis sitt stöd till hybridförlagen:

https://uvell.se/2024/10/04/skevt-sn...-i-svt-kultur/

Det är ett långt lågbegåvat ekonomistiskt småborgerligt konspiratoriskt malande om SVT, kultureliten, fina sällskap, objektivitet, dåligt konstruerade halmgubbar och om hur dum Ann Heberlein är. Jag försöker förgäves hitta något att citera men det är inte lätt att greppa tag i något i det här osorterade tankeskrotet.

Men om vi bortser från tjafset om SVT-programmets former och försöker hitta någon slags kärna i argumentet på slutet av texten:

Men jag har tänkt till lite och kan ge henne en poäng, om du redan är känd, redan har en stabil plattform och ännu bättre kan göra grösrotsfinansering som Rebbeca, då kan möjligtvis hybridförlag vara något. Och du hamnar i distributionen hos Adlibris och Bokus, vet inte hur svårt/lätt det är med egenutgivning.
Tack för dina matiga, initierade och genomtänkta inlägg i detta intressanta ämne.

Jag tänker att det var korkat av Lava att inte svara i Svt:s granskning. Har de gjort det nu?

Det här blir ju en bra debatt. Att ta 73 000 för 100 böcker och ingen marknadsföring är galet. Och det har många nu registrerat. Författare kommer kolla upp hybridförlagen bättre vilka i sin tur antagligen kommer bli tydligare.

För övrigt vore det inte bättre om hybridförlagen kallades något annat!? Något som bättre speglar den faktiska rollen - de är företag som säljer tjänster till författare som själva vill ge ut sina böcker.
Senast redigerad av Madagascar 2024-10-06 kl. 17:22.
Citera
2024-10-06, 17:38
Medlem
Citat:
Inte ens den lilla lokala bokhandeln vill köpa in hans bok då slutpriset blir 330 kr, något som nästan ingen är beredd att betala.
Jag gick in på Akademibokhandelns hemsida och kollade listan över nyutgivna romaner. De flesta inbundna böcker låg på 329 kr i pris. Det verkar alltså vara ett helt normalt pris på en bok.

Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
För övrigt vore det inte bättre om hybridförlagen kallades något annat!? Något som bättre speglar den faktiska rollen - de är företag som säljer tjänster till författare som själva vill ge ut sina böcker.
Det är möjligen stötande att utgivningstjänsterna kallar sig för "förlag" (på samma sätt som att folk skriver att de "debuterat" när de tryckt upp sin egen bok). Å andra sidan kanske man kan vänta sig att den som aspirerar på att vara författare faktiskt har en förmåga att gå lite djupare i vad orden egentligen betyder?
Citera
2024-10-06, 17:45
Medlem
Och en parentes angående Börjes bok: författaren har ett lustigt dubbelnamn och skriver om en egensinnig typ som kom att påverka historien... känns inte det lite gjort? Att kopiera ett koncept som flög över världen för 10 år sedan är sällan ett framgångsrecept, tyvärr (oavsett vem som ger ut boken).

Hur som helst en intressant debatt.
Citera
2024-10-08, 17:44
Medlem
Farnaces avatar
Citat:
Det är inte alla som kan eller vill lägga tid och kraft på egenutgivning. Det låter ofta som att det är en enkel grej, men det är oerhört mycket att sätta sig in i för den som är novis inom området. Författare är oftast intresserade av att skriva, inte av att vara projektledare och försöka navigera genom en djungel av lektörer, redaktörer, tryckare och andra som erbjuder sina tjänster. För givetvis finns det även andra aktörer än hybridförlag som vill tjäna pengar på människors författardrömmar.

Ja frågan är bara vilken kvalité hybridförlagen har här? Det framkommer inte riktigt av reportaget och inläggen i debatten. Har sett priser för lektörsutlåtande på mellan 3000-10 000 kr om man köper det separat. Det är inte en skyddad titel så antar att man får se upp var som.

Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Tack för dina matiga, initierade och genomtänkta inlägg i detta intressanta ämne.

Jag tänker att det var korkat av Lava att inte svara i Svt:s granskning. Har de gjort det nu?

Tack själv för visat intresse.

Jag kollade igen under taggen "Författardrömmar" på SVT, men det verkar inte som Lava förlag återkommit, de försöker nog nu bara rida ut stormen och hoppas att den dåliga uppmärksamheten blåser över.

Citat:
Ursprungligen postat av SierraBlue
Jag gick in på Akademibokhandelns hemsida och kollade listan över nyutgivna romaner. De flesta inbundna böcker låg på 329 kr i pris. Det verkar alltså vara ett helt normalt pris på en bok.

Ja du har en poäng här, något är ruttet i konungariket Danmark, eller i det här fallet Sverige. Börjes bok kostar 183 kr ink moms hos Adlibris. Även om den lokala bokhandeln skulle få ett riktigt dåligt inköpspris, låt oss säga samma som det står på Adlibris, även om man lägger på 30% lite med lite slarvig procenträkning så blir det bara ca 240 kr. Jag börjar misstänka att bokhandeln inte vill ta in boken, kanske på grund av kvalitétsbrister men använder pris som ett svepskäl.

SvD fortsätter debatten i en krönika om bokmässan:
https://www.svd.se/a/dRkEwq/skvallre...forfattarmyten

Citat:
Ursprungligen postat av Lotta Lundberg, Svenska Dagbladet
Den som betalar 75 000 kronor till ett hybridförlag kan få 100 exemplar av sitt verk tryckt och utgivet.

Sällan redigerat eller korrekturläst utan proppfullt med upprepningar, anakronismer och dödens långtråkiga beskrivande partier, klichéer, hårresande metaforik och adjektiv till förbannelse.

Det får skribenten själv försöka bortförklara. Och marknadsföring kan man glömma.
Citera
2024-10-08, 20:15
Medlem
atts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SierraBlue
Och en parentes angående Börjes bok: författaren har ett lustigt dubbelnamn och skriver om en egensinnig typ som kom att påverka historien... känns inte det lite gjort? Att kopiera ett koncept som flög över världen för 10 år sedan är sällan ett framgångsrecept, tyvärr (oavsett vem som ger ut boken).

Hur som helst en intressant debatt.

Ja. Lite tragikomiskt på något sätt.

Men Börje Börjesson ska inte klaga, han nämns redan i samma andetag som en nobelpristagare!
https://ibb.co/SXCs5Wr

"Köps ofta tillsammans
Sixten : bonden som förändrade Sverige
Börje Börjesson
Buddenbrooks
Thomas Mann
Köp båda för 342 kr"
Citera
2024-10-09, 11:36
Citat:
Ursprungligen postat av att
Ja. Lite tragikomiskt på något sätt.

Men Börje Börjesson ska inte klaga, han nämns redan i samma andetag som en nobelpristagare!
https://ibb.co/SXCs5Wr

"Köps ofta tillsammans
Sixten : bonden som förändrade Sverige
Börje Börjesson
Buddenbrooks
Thomas Mann
Köp båda för 342 kr"

Börje har i alla fall fått finfin reklam i och med all uppmärksamhet
Citera
2024-10-09, 16:21
Medlem
Jag lyssnade på Förlagspodden och de tog upp det här de sista 7 minuterna i veckans avsnitt.

Det som var intressant där var att de kom fram till 60 000 nog var ungefär vad det redaktionella arbetet kostar med redigering, sättning, korrekturläsning och omslag för ett förlag. Men att det är mer tveksamt vilken kvalitet hybridförlagets tjänster har.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in