Citat:
Ursprungligen postat av
Alydar
Utan att på minsta sätt vilja försvara Lava, vars verksamhet i vissa avseenden är klart etiskt tveksam, vill jag ändå framhålla att reportaget var starkt vinklat med en uppenbarligen förutbestämd agenda. Reportern som gjort granskningen gick ut i sociala media tidigare i år och efterlyste författare som gett ut på hybridförlag. De som hörde av sig till henne med positiva erfarenheter föll direkt bort; de var inte intressanta med tanke på programmets vinkling. Vad fallet Börje beträffar misstänker jag att vi inte har fått riktigt alla fakta i målet. Det finns indikationer på att de 73000 kr han betalade även innefattade en ljudbok. Men jag vet inte detta till 100%.
Det verkar som att dina uppgifter om ljudbok stämmer, i alla fall på denna sida står det att den ska komma ut den 12:e Oktober:
https://www.bookbeat.com/ro/book/six...verige-1277778
I så fall är det inte fullt lika illa och groteskt, men jag har en teori om att Lava slimmade ner tryckta upplagan till en löjligt låg nivå för att kunna få plats i "budget" med en ljudbok och samtidigt ligga rejält på plus. Frågan är hur hög kvalitén på Lavas ljudbokutgivningar är? Läste i ett tidigare reportage om hybridförlag ,som jag nu inte hittar, att åtminstone en författare var väldigt missnöjd med kvalitén på sin ljudbok. För Börje spelar det inte så jättestor roll, boken kommer i alla fall inte säljas hos den lokala bokhandlaren (eller någon annan fysisk bokhandlare för den delen heller) och han kommer aldrig få tillbaka sina satsade pengar. Den trycka upplagan skulle i dagsläget ge ungefär 18 300 kr i intäkter och ljudboken verkar för närvarande bara finnas på streamingtjänster där intäkt per spelning förmodligen inte är så stor.
Citat:
Ursprungligen postat av
EUmigrant
Tog en titt på HOIs site och de anger iaf vilka summor det handlar om. Men det är ingen billig hobby att ge ut en bok där.
Grundpaketet kostar 75 000 och innefattar pappersbok och e-bok. Vill man ge ut ljudbok också kostar det minst 39 000 ytterligare. Sedan kommer det finstilta längst ner på sidan. Priserna är exklusive moms, så då hamnar vi på minst 142 500 kr som författaren ska betala och då ingår inte ens kostnaden för att trycka boken utan det ska författaren också betala utöver den summan.
Även om man hoppar över ljudbok så hamnar det över 100 000. Med ett f-pris på runt 100 kr skulle man alltså behöva sälja 1000 böcker för att få tillbaka sin "investering". Debutanter med stora förlag i ryggen når oftast inte upp till det.
Jag lutar starkt åt att det är oseriöst att kalla hela konceptet för en investering, men det finns författare som gett ut flera böcker där, så det måste finnas någon möjlighet att iaf inte förlora för mycket pengar.
Man behöver med andra ord vara en enhörning och total anomali för att kunna lyckas med ett hybridförlag.
Det blir hiskeliga summor för en vanlig daglönare, hobby för dom snuskigt rika möjligtvis, någon välbeställd VD gör sin hemmafru till "författare" för att hon ska sluta gnöla och vara uttråkad.
Det har kommit lite nya artiklar:
Ulf Lundén på Dala Demokraten på Dala-demokraten kallar hybridförlagen för bondfångare:
https://www.dalademokraten.se/artike...s-bondfangare/
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf Lundén, Dala Demokraten
Under mina sista år som kulturredaktör kunde jag notera att utgivningen ökade markant från hybridförlagen, framför allt från Lava förlag som vägrar att svara på frågor från SVT:s Kulturnyheter. Det räckte oftast att läsa de tre första sidorna för att se om berättelserna skulle hålla måttet. Det gjorde de inte. Språket var oftast bristfälligt, gestaltningen bagatellartad. Dessa böcker saknar infrastruktur och har extremt svårt att nå ut till köpare, den recenseras mycket sällan och köps inte in av bibliotek.
Föga förvånande rycker Blekinge Läns Tidnings, Emma Jaenson ut till hybridförlagens försvar som representant för den liberala, ockrande och profitstinna borgerligheten:
https://www.blt.se/ledare/att-betala...endrejeri-svt/
Citat:
Ursprungligen postat av Emma Jaenson, Blekinge Läns Tidning
Samtidigt är det i princip omöjligt att ta sig genom nålsögat till de traditionella förlagen. De flesta manus refuseras. Antalet titlar som ges ut har minskat de senaste åren, och de som väl får ge ut sin bok tenderar att vara kända och redan etablerade namn eller ha ett exceptionellt manus.
Man kan således påstå att hybridförlagen är en slags demokratisering av hela förlagsbranschen. Alla kan ge ut en bok. Du behöver varken vara känd eller röra dig i rätt kretsar.
I mina ögon en sanslöst korkad artikel. Argumentet att det är en demokratisering är ihålligt, hybridförlagen ger inte författaren något som han inte själv hade kunnat fixa till ett lägre pris med egenutgivning. Snarare blir hyrbridförlaget ett hinder eftersom ingen kulturredaktion kommer vilja ta i den med en tång om det står Lava eller Hoi på den. Och nej ett inlägg på Facebook-sidan samt ett pressmeddelande är inte marknadsföring! Konspiratoriskt anser hon att SVT-programmets syfte är att få folk att inte ge ut böcker vilket är ett absurt påstående.
Sen är det något babbel om ogliopol, finrum och konkurrens, men det har ingen betydelse eftersom i allt praktiskt agerar inte hybridförlagen på samma marknad som de traditionella. Dom opererar i en egen där böcker trycks och staplas på hög men inte säljs. En boktryckarmarknad som säljer drömmar med folks fåfänga.