Citat:
Att skaffa hund är väl en utmärkt idé! Det är ett jättebra sätt att få kontakt med andra människor, för hunden tar kontakt med andra hundar ni är ute, och så kommer du i samspråk med matte!
Eftersom du är ensam och arbetar heltid (antar jag) så behöver du hunddagis, och det är också ett ställe där du kan träffa kvinnor. De som jobbar där (det är oftast kvinnor), eller de andra hundägarna när de lämnar och hämtar! Skaffa en ras som du kan gå på olika lydnads-, agility- o.s.v. kurser med också, så utökar du den sociala cirkeln ännu mer!
Om din hund går bra ihop med någon kvinnas hund, så kan du sedan föreslå att ni ska träffas utanför den miljön, så att hundarna får leka med varandra!
...och under tiden har du i alla fall hunden som sällskap.
Eftersom du är ensam och arbetar heltid (antar jag) så behöver du hunddagis, och det är också ett ställe där du kan träffa kvinnor. De som jobbar där (det är oftast kvinnor), eller de andra hundägarna när de lämnar och hämtar! Skaffa en ras som du kan gå på olika lydnads-, agility- o.s.v. kurser med också, så utökar du den sociala cirkeln ännu mer!Om din hund går bra ihop med någon kvinnas hund, så kan du sedan föreslå att ni ska träffas utanför den miljön, så att hundarna får leka med varandra!
...och under tiden har du i alla fall hunden som sällskap.
Fast jag är kluven där, visst hundar är fantastiska. Fast att skaffa hund för att man är ensam är som att skaffa barn själv, lite egoistiskt. Är det inte det som är lite problemet med samhället redan, att vi tittar så jävla mycket på vad andra har, jämför oss och är egoistiska. Allt är så fokuserat på vad vi har, makt, status, pengar m.m.
Tänk istället, vad kan jag göra för andra? Jag tror fortfarande det börjar med dig själv, se vad du kan göra för andra, våga visa medkänsla för andra och så kommer du få tillbaka medkänsla och kärlek. Våga vara sårbar, inte stänga in sig ännu mer för att man är bitter, sårad eller skadad av livet.
Fast visst om man tror att en hund skall fixa allt så tror jag man är lite fel ute, precis som tanken att - Bara jag får barn kommer allt fixa sig, jag bli lycklig m.m. Nej inget blir bättre med barn, det börjar med dig själv.
VI är flockdjur så vi är inte gjorda för att vara ensamma, det är samhällsstrukturen och utvecklingen i den västerländska livet som drivit oss dit, på gott o ont.