2024-10-20, 09:34
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joeboy
Vi kan väl för stunden hålla det enkelt och ta din mest flagranta lögn, den när du skrev att det är ”offentliga medel som satsas”, i likhet med Stålverk 80.

Detta är rent och skärt påhitt. Jag undrar genuint vad som fått dig att tro det.

Fast nu är det ju inte lögn. Jag undrar också hur det är med.minnet för skrev du inte detta?

Citat:
4. Vafan pratar du om? Offentliga medel, det som precis alla bolag får, är en FÖRSVINNANDE liten del av totala insatsen som kommer från globala institutioner och banker. Vad är felet med det?

Du skriver och frågar retorisk "vafan pratar du om" , för att i nästa mening ändå erkänna att offentliga medel har tillförst

Du verkar schizofren.
Citera
2024-10-20, 11:32
Medlem
Imorgon är det ett stort fack möte, då kommer det nog fram hur Northvolt tänkt sig framtiden.

Kan gissa mig till att det kan bli ändrad skiftgång, och såklart hur bemanningen blir.

Intressant och se hur Northvolt tänker, kommer man behålla nyckelspelarna, eller blir det som tidigare, kör på med dom som haft tungan långt in i chefernas rövar.

Spännande.
Citera
2024-10-20, 11:54
Medlem
Joeboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Fast nu är det ju inte lögn. Jag undrar också hur det är med.minnet för skrev du inte detta?

Du skriver och frågar retorisk "vafan pratar du om" , för att i nästa mening ändå erkänna att offentliga medel har tillförst

Du verkar schizofren.

Ditt språk är så slarvigt att du får svårt att förmedla din poäng, låt mig försöka hjälpa dig förbättra det.

Det är riktigt offentliga medel bidragit till den totala finansieringen för NV och H2GS och jag har aldrig påstått något annat, men kontexten du sätter det i gör det lätt att missförstå dig för att tro att offentliga medel stått för hela finansieringen. Det var lögnen jag åsyftade i mitt inlägg. Kanske hade ”dynga” varit ett bättre ordval, jag får ta den på mig.

När du först refererar till ett i sin helhet statligt finansierat projekt och sedan säger att en av NV och H2GS huvudsakliga riskfaktorer är att det är ”offentliga medel som satsas”, då är det lätt för läsaren att tro du menar att projekten är just statligt finansierade. För inte kan du väl mena att varje projekt som åtnjutit statligt stöd, hur stort eller litet det än må vara, är dömt att misslyckas? Skulle så vara fallet kan vi göra listan lång över exempel som bevisar motsatsen.

Skulle du inte kunna göra oss alla tjänsten att utveckla ditt resonemang kring de 4 punkterna du listade? Vilka faktorer är gemensamma för de tre projekten du nämner, som du inte hittar någon annanstans i Sverige eller världen? Och på vilket sätt gör de projekten dömda att misslyckas?

Sist men inte minst, kan du redogöra för hur mycket offentliga medel det är som satsats i NV?
Citera
2024-10-20, 12:18
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ditt språk är så slarvigt att du får svårt att förmedla din poäng, låt mig försöka hjälpa dig förbättra det.

Det är riktigt offentliga medel bidragit till den totala finansieringen för NV och H2GS och jag har aldrig påstått något annat, men kontexten du sätter det i gör det lätt att missförstå dig för att tro att offentliga medel stått för hela finansieringen. Det var lögnen jag åsyftade i mitt inlägg. Kanske hade ”dynga” varit ett bättre ordval, jag får ta den på mig.

När du först refererar till ett i sin helhet statligt finansierat projekt och sedan säger att en av NV och H2GS huvudsakliga riskfaktorer är att det är ”offentliga medel som satsas”, då är det lätt för läsaren att tro du menar att projekten är just statligt finansierade. För inte kan du väl mena att varje projekt som åtnjutit statligt stöd, hur stort eller litet det än må vara, är dömt att misslyckas? Skulle så vara fallet kan vi göra listan lång över exempel som bevisar motsatsen.

Skulle du inte kunna göra oss alla tjänsten att utveckla ditt resonemang kring de 4 punkterna du listade? Vilka faktorer är gemensamma för de tre projekten du nämner, som du inte hittar någon annanstans i Sverige eller världen? Och på vilket sätt gör de projekten dömda att misslyckas?

Sist men inte minst, kan du redogöra för hur mycket offentliga medel det är som satsats i NV?

Okej, så nu säger du att det är riktigt att offentliga medel bidragit, Så varför kallade du mig lögnare förut när jag skrev precis det ? Jag skrev aldrig att offentliga medel stått för hela finansieringen, återigen är det du som läser slarvigt.

Vad är det för resonemang jag ska utveckla? Herre gud, detta var verkligen en öm punkt för dig? Stämmer inte dom 4 punkterna in på både NV/H2 Steel och Stålverk 80 ?
Citera
2024-10-20, 14:17
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:

Sammanräknat ska 88 miljarder komma från olika offentliga aktörer med EU inräknat. Total finansiering ska vara 214 miljarder.
Citera
2024-10-20, 16:12
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Sammanräknat ska 88 miljarder komma från olika offentliga aktörer med EU inräknat. Total finansiering ska vara 214 miljarder.

Har en känsla av att han/hon kommer ha invändningar mot det där
Citera
2024-10-20, 19:51
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Hur lyckas man göra ingenting med 200 miljarder, mer än hela börsvärdet på Sandvik AB.
Citera
2024-10-20, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Hur lyckas man göra ingenting med 200 miljarder, mer än hela börsvärdet på Sandvik AB.

Samtidigt bygger Kinesiska CATL en batterifabrik i Ungern på 100 GWh för 80 miljarder.

"I ungerska Debrecen bygger kinesiska världsmarknadsledaren CATL en jättelik batterifabrik och rekryterar för fullt – samtidigt som 1 600 får sparken från Northvolt. Konkurrerar Kinas batteribjässar ut Europa på hemmaplan?"

https://www.svd.se/a/dRkJoz/kina-i-framkant-pa-batterimarknaden-samtidigt-varslar-northvolt
Citera
2024-10-20, 21:17
Medlem
FairStuffs avatar
Citat:

"Ingenting" är ju så klart både fel och en alltför grov förenkling.

De har ju alltså BYGGT rejält med fastigheter och lokaler till fabriken och även återvinningsdelen.

Det som väl är mer likt "ingenting" är väl då vad som KOMMER UT ur fabriken i form av färdiga produkter.

Sedan så med de höga räntor som de har och ska betalas vartefter, så gör detta ju också att budgeten hela tiden ändras till det sämre när man inte fått fart på tillverkningen.

Så JA, det är byggt ett STOOORT område och det finns ju projekt som vida överstiger detta, men då får vi gå t.ex till NYA KAIRO som väl just nu passerat 650 Miljarder i kostnader och sedan görs ju också en ny huvudstad i Indonesien som inte heller kostar småpengar att bygga.

Slösat lär man i alla fall ha gjort, men som sagt v i s s a värden finns kvar oavsett hur framtiden för bolagen ser ut.

/
Citera
2024-10-20, 21:23
Medlem
glimmandes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av roddarn
Samtidigt bygger Kinesiska CATL en batterifabrik i Ungern på 100 GWh för 80 miljarder.

"I ungerska Debrecen bygger kinesiska världsmarknadsledaren CATL en jättelik batterifabrik och rekryterar för fullt – samtidigt som 1 600 får sparken från Northvolt. Konkurrerar Kinas batteribjässar ut Europa på hemmaplan?"

https://www.svd.se/a/dRkJoz/kina-i-framkant-pa-batterimarknaden-samtidigt-varslar-northvolt

Det här blir det slutgiltiga skälet till varför Northvolt är kört. Då CATL är mer teknologiskt avancerade, förstår massproduktion och med detta får en europeisk bas så försvinner alla argument till varför t ex VW ska använda Northvolts batterier.

EU får en efterlängtad batteriindustri men den kommer bestå av kinesiska företag och kanske Tesla/Panasonic.
Citera
2024-10-20, 21:31
Medlem
glimmandes avatar
Citat:

Den dagen de gör en nedskrivning på deras tillgångar (vilket är rimligt då fabriker som inte producerar saknar värde) så kommer vi få kanske den största förlusten i svensk industrihistoria. Väldigt många tiotals miljarder kr.

Hoppas att nåt kinesiskt företag köper upp efter konkursen. De kan säkert få hela Skellefteåfabriken så gott som gratis bara de lovar att producera.
Citera
2024-10-20, 22:24
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:

Jag undrar om man verkligen gjort av med 200 miljarder på fabriken i Skellefteå. De sista lånen brann ju inne och fabriker ska byggas i Tyskland och Canada. De länderna har ju satsat en stor del av pengarna. Mer än Sverige sannolikt så det låter orimligt att de låter alla deras pengar användas i Sverige.

Men de har bränt en massa pengar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in