2024-10-19, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av holf
Skulle säga alla normala arbetsplatser är det timmar utöver heltid som är övertid.

Det normala måste ju vara att övertid betalas ut för just de timmar som är övertid, och inte de som blir i slutet på veckan när man lägger ihop det.
Citera
2024-10-20, 08:11
Medlem
Facades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Camarosmurfen
Så funkar det som sagt inte där jag jobbar. Övertid är när det är utanför planerad arbetstid, hur jag jobbar resten av veckan har inget med saken att göra om vi nu tar exemplet med måndag kväll.

Kan tom vara så att jag är nollplanerad hela veckan, då blir det övertid om chefen ringer in mig på måndagen.

Men få in det i ditt huvud nu.
Tråden handlar inte om hur din arbetsgivare sköter det utan hur kollektivavtalet fungerar!
Din arbetsgivare gör det fel till din fördel, det är bra. Men det är utanför tråden.
Senast redigerad av Facade 2024-10-20 kl. 08:14.
Citera
2024-10-20, 09:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Facade
Men få in det i ditt huvud nu.
Tråden handlar inte om hur din arbetsgivare sköter det utan hur kollektivavtalet fungerar!
Din arbetsgivare gör det fel till din fördel, det är bra. Men det är utanför tråden.

Fast det ÄR ju vårt kollektivavtal, som berör 10-tusentals anställda.

Jag har ALDRIG stött på någon annan heller som jag känner på andra arbetsplatser där övertid inte räknas ifrån dagens slut.

Arbetsgivaren gör fel till min fördel....
Citera
2024-10-26, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av holf
OM din tjänst är heltid på 40 timmar, så får du såklart inte övertidsersättning förrens du har de facto jobbat övertid. Dvs över dina 40 timmar.
Kan du styrka det med något som helst trovärdigt?

Enligt kollektivavtalet ska du ha ett arbetsschema som du följer.
Arbetar du mer en dag så skall ÖT-ersättning utgå.

Citat från HRF:
"All arbetstid utöver ordinarie arbetstid ska ersättas med övertidskompensation."
Citera
2024-12-10, 21:11
Medlem
Övertidslön?

Hur fungerar det med övertidslön?
Jobbar förmiddagsskift inom industrin (6-14). Nu har jag i flera dagar stannat kvar och jobbat med eftermiddsgsskiftet fram till kl 19.00 då jag inte får jobba längre pga dygnsvila.
Får man då skifttillägg och övertidsersättning utöver mina extra timmar?
Citera
2024-12-10, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joshuatree
Hur fungerar det med övertidslön?
Jobbar förmiddagsskift inom industrin (6-14). Nu har jag i flera dagar stannat kvar och jobbat med eftermiddsgsskiftet fram till kl 19.00 då jag inte får jobba längre pga dygnsvila.
Får man då skifttillägg och övertidsersättning utöver mina extra timmar?

Det borde väl stå i ditt anställningsavtal?
Citera
2024-12-10, 21:14
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Tråd inklistrad.

Mod.
Citera
2025-02-12, 22:27
Medlem
Skorpan91s avatar
Alltså jag kan inte sluta störa mig på if metall som ger 37.47 kr ob i timmen på sitt teknikavtal för nattarbete medans kväll (16.30-22.30) får 29.46 kr. Är inte det lite av ett "hån" mot ständig natt..? Detta ändrades 2023 och halverades nästan då.

Hur och varför? Någon som vet?
Citera
2025-02-21, 14:34
Avstängd
UppmarksamhetsHoras avatar
Vad skulle du säga är en tillräckligt hög procent semesterersättning av grundlön?

Vad skulle du säga är en tillräckligt hög procent semesterersättning av grundlön?
Vad är lagom, mycket eller lite?
Citera
2025-02-21, 15:06
Medlem
Den är reglerad i lag. 12,5% om du är timanställd. 0,48% per månad ifall du är tillsvidareanställd.
Citera
2025-02-21, 15:07
Avstängd
UppmarksamhetsHoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Den är reglerad i lag. 12,5% om du är timanställd. 0,48% per månad ifall du är tillsvidareanställd.

Tack. Vad är anledningen till att den är betydligt lägre vid tillsvidareanställning?
Citera
2025-02-21, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UppmarksamhetsHora
Tack. Vad är anledningen till att den är betydligt lägre vid tillsvidareanställning?

Den är lika hög. Du får betald semester med ett tillägg. Som timanställd får du ut den i pengar, som fast anställd i form av ledig tid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in