2024-10-18, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NickeNickname
Jag def om jag har ett som vanliga människor har 8 timmar, företaget vill få det tlll att (först efter 40 timmar får du din övertid)

OM din tjänst är heltid på 40 timmar, så får du såklart inte övertidsersättning förrens du har de facto jobbat övertid. Dvs över dina 40 timmar.
Citera
2024-10-18, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Så om jag har semester torsdag fredag så får jag ingen övertid fastän jag jobbat 12 Tim på mån.. Tid.. Onsd..??

Jo.

Om du jobbar 8 timmar om dagen = 40 timmar i veckan.

12 timmar jobbat på måndag, tisdag och onsdag = 36 timmar.
8 timmar semester på torsdag och fredag = 16 timmar.

36 + 16 = 52 timmar = 12 timmar övertid den veckan.
Citera
2024-10-18, 15:38
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Tråd inklistrad.

Mod.
Citera
2024-10-18, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Gäller nog bara gossarna på kontor eller?

Precis, hålla på svina i nån verkstad eller på nått bygge har jag då absolut inte lust med, eller ännu värre i nån butik och behöva vara trevlig mid dryga kunder hela dagen.

Nä, man ska ha ett jobb där man kan styra sin arbetstider själv och ha det bekvämt och gött!
Citera
2024-10-18, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av holf
OM din tjänst är heltid på 40 timmar, så får du såklart inte övertidsersättning förrens du har de facto jobbat övertid. Dvs över dina 40 timmar.

Har aldrig hört talas om att man skulle räkna övertid på det viset förren jag läste tråden. För mig är övertid beordrad/överenskommet arbete utanför ordinarie arbetstid den dagen det gäller, och inte baserat på någon veckovis klumpsumma. Men det finns alltså sådana avtal?
Citera
2024-10-18, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Ta ett snack med ditt lokala fackombud (de kan svara på generella frågor gällande avtal även om du inte är ansluten) På tjänstemannasidan är flextid vanligt, det kan vara behändigt att ta sovmorgon men rent ekonomiskt är det en förlust för dig gentemot övertid. Övertid är alltid bättre än timme för timme "flex"

På arbetarsidan är övertid det vanliga även om vissa arbetsgivare gärna tycker man kan kvitta tid mot tid..

Har både och. Flexar när jag känner för det (som idag) och övertid när det är beordrat eller jag har behov av det för att hinna med.
Övertid är 1,5xtimlönen, 2x timlön om det är kval, tex på helger.

Sen har vi restidsersättning om jag tex varit på ett möte i Stockholm och kommer hem 3h efter ordinarie arbetstid, då får jag 3 timlöner ersättning för förlorad fritid.

Så har det bästa av båda systemen.
Citera
2024-10-18, 20:50
Medlem
NickeNicknames avatar
Så än en gång om mitt arbetschema är 06:30-18:30 Mån-Torsdag,och jobbar 11 timmar mån, 12 timmar tisdag, 11 timmar onsdag ,och 6 timmar Torsdag så får/ska jag enbart skriva övertidsersättning/komp på fredagen ?
Citera
2024-10-19, 09:05
Medlem
Facades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsmurf2
Allt beror på avtal, och schemaläggning. Om du jobbar varje vardag 8-17 med en timmes lunch, blir ju arbete utöver det någon form av mertid.

Vanligast är ju komp, om du väljer det själv dvs. Men om chefen beordrar dig att stanna kvar längre blir det ju övertid även om det är en måndag.

Däremot kan du ju inte jobba vidare på måndag kväll och skriva upp övertid bara för att, om du planerar att inte jobba hela arbetsdagar resten av veckan?

Men avtal och vem som har initierat mertiden styr.

Nej inte fören du har kommit upp i 40h
Citera
2024-10-19, 12:05
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Facade
Nej inte fören du har kommit upp i 40h

Vad svamlar du om. Så om jag kommer in till jobbet kl 8 en måndag, chefen ser behov av att jag stannar till klockan 21, så får jag inte skriva upp övertid på detta?
Citera
2024-10-19, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Camarosmurfen
Har aldrig hört talas om att man skulle räkna övertid på det viset förren jag läste tråden. För mig är övertid beordrad/överenskommet arbete utanför ordinarie arbetstid den dagen det gäller, och inte baserat på någon veckovis klumpsumma. Men det finns alltså sådana avtal?

Skulle säga alla normala arbetsplatser är det timmar utöver heltid som är övertid.
Citera
2024-10-19, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsmurf2
Vad svamlar du om. Så om jag kommer in till jobbet kl 8 en måndag, chefen ser behov av att jag stannar till klockan 21, så får jag inte skriva upp övertid på detta?

Är du ålanerad för hela veckan så vet du ju att det kommer bli övertid.

Men jobbar du bara måndagen och inte kommer upp i 40 timmar så blir det inte övertid
Citera
2024-10-19, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av holf
Är du ålanerad för hela veckan så vet du ju att det kommer bli övertid.

Men jobbar du bara måndagen och inte kommer upp i 40 timmar så blir det inte övertid

Så funkar det som sagt inte där jag jobbar. Övertid är när det är utanför planerad arbetstid, hur jag jobbar resten av veckan har inget med saken att göra om vi nu tar exemplet med måndag kväll.

Kan tom vara så att jag är nollplanerad hela veckan, då blir det övertid om chefen ringer in mig på måndagen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in