Citat:
Om det var slumpvis vem som blev gravid: man eller kvinna. Ingen kunde veta. Så hade nog tom. du förstått vad jag åsyftar och haft lite mer ödmjuk förståelse för kvinnorna som genomlider abort (du har nämligen visat på svårigheter att ta in andra människors perspektiv, du hade förmodligen behövt ligga i riskzonen själv för att vara lite mer ödmjuk). Du hade själv kanske rentav gjort en svår, smärtsam abort. Och ville aldrig uppleva det helvetet igen. Då först hade du förstått vad jag åsyftar.
Många kvinnor som gör medicinsk abort (den absolut vanligaste abortformen, 96% av alla kvinnor väljer medicinsk abort) uppger att det gör för jävligt ont. Vissa jämför det med att föda barn i de värkar de får. Och de blöder ut graviditeten och inte sällan får de se det lilla lilla lilla lilla extremt outvecklade fostret komma ut. Vissa blöder massivt. Och även de som gör kirurgisk abort kan prata om en "tomhet" efteråt. Båda metoderna har sina nackdelar. Ingen kvinna som gör abort lämnas oberörd och fri från det.
Så vill du att hon ska straffas och känna på konsekvenserna av sin abort (vilket ju faktiskt är vad du vill) så kommer hon få göra det. Av själva aborten och efterverkningarna av aborten. Var så säker. Och då har jag inte ens nämnt vad kvinnan känslomässigt och mentalt kan uppleva innan, under och efter en abort. Abort är inget lätt ingrepp.
Men i Sverige ska vi vara glada att kvinnor kan göra lagliga, säkra och reglerade aborter.
Läste om ett fall där en polsk kvinna fått en medicin och läkaren hade inte talat om för henne att medicinen gjorde hennes p-piller verkningslösa. Så hon blev gravid. Och gjorde en illegal abort... Utan smärtlindring.
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/h...lade-av-smarta