2024-10-19, 10:23
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Worldwatcher
Nationalstaten är ett relativt modernt fenomen, absolut. Men grunden för den är tribalismen som funnits så länge människor existerat. Den finns genetiskt inbyggd i oss så att transcendera den har visat sig oerhört svårt för att inte säga omöjligt.
Det har du ingen aning om. Ingen bildad person påstår "det är omöjligt att transcendera nationalstaten" trots att 99% av mänsklighetens historia inte haft en nationalstat.
Citat:
Sen som jag upprepade gånger lyft fram så har det faktiskt funnits samhällen som kan betecknas som anarkokapitalistiska. Tycker du inte att du borde kika lite närmare på dessa?
Nej.
Citera
2024-10-19, 10:34
Medlem
Worldwatchers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Det har du ingen aning om. Ingen bildad person påstår "det är omöjligt att transcendera nationalstaten" trots att 99% av mänsklighetens historia inte haft en nationalstat.

Nej.

Det var inte nationalstaten jag refererade till utan tribalism. Att människor har en evolutionär preferens för de som är genetiskt lika dem själva. Den egna stammen.

Nej på vad? Att det funnits samhällen som kan betecknas som anarkokapitalistiska eller att du borde kika närmare på dessa?
Citera
2024-10-19, 10:40
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Det var inte nationalstaten jag refererade till utan tribalism. Att människor har en evolutionär preferens för de som är genetiskt lika dem själva. Den egna stammen.
Och självfallet behöver inte vår art transcendera tribalism för anarkokapitalism ska vara möjligt. Snarare är det en förutsättning för att anarkokapitalism en dag ska vara möjligt.
Citat:
Nej på vad? Att det funnits samhällen som kan betecknas som anarkokapitalistiska eller att du borde kika närmare på dessa?
Jag kommer inte kika närmare på dessa.
Citera
2024-10-19, 10:48
Medlem
Worldwatchers avatar
Citat:
Och självfallet behöver inte vår art transcendera tribalism för anarkokapitalism ska vara möjligt. Snarare är det en förutsättning för att anarkokapitalism en dag ska vara möjligt.
Jag kommer inte kika närmare på dessa.

Du refererade till nationalstaten så det var därför jag lyfte fram den betydligt äldre tribalismen. I sin tur var diskussionen baserad på din antydan om att något fundamentalt hänt med människan de senaste 100 åren eller mer som gör att anarkokapitalism nu skulle kunna fungera.

Vill du inte att verkligheten ska förstöra din utopi eller vad handlar det om?
Citera
2024-10-19, 10:51
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Du refererade till nationalstaten så det var därför jag lyfte fram den betydligt äldre tribalismen. I sin tur var diskussionen baserad på din antydan om att något fundamentalt hänt med människan de senaste 100 åren eller mer som gör att anarkokapitalism nu skulle kunna fungera.
Som sagt, tribalismen är en förutsättning för anarkokapitalism (och nationalstater för den delen), inte ett hinder.
Citat:
Vill du inte att verkligheten ska förstöra din utopi eller vad handlar det om?
Jag är inte intresserad helt enkelt. Jag har bättre saker för mig.
Citera
2024-10-19, 11:03
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Som sagt, tribalismen är en förutsättning för anarkokapitalism (och nationalstater för den delen), inte ett hinder.

Och om man har två grupper/stammar som inte kan samarbeta, då skapar man två samhällen eller gör upp med vapen. Är det så det är tänkt?
Vad händer med äganderätten då?

Frågan är förstås vad som händer om man inte kan komma överens om något. Man kanske har fem olika åsikter om vad som ska gälla. Hur gör man då? Skapar en hierarki med en högsta ledare som får avgöra tvister?
Citera
2024-10-19, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VerifieradPedofil
Så förespråkarna av bajs säger att det som enbart ska finansieras är militär, polis och domstolar. Vem är det då som ska stifta lagarna? Hur ska VD för Polisen AB, Militären AB och Domstolen AB väljas? Speciellt eftersom kriminella redan äger lokalerna till våra fria och oberoende domstolar. Då återkommer jag till frågan vem ska stifta lagarna? Är det en demokrati ni förespråkar?

För mig låter det lite som ett aktiebolag, den styrelseformen. Antagligen skulle det bli bolagets interna ordningsregler på deras mark. Djungelns lag utanför. Allianser skulle bildats i branscher för att hålla konkurrenter borta och tvinga sin vilja på svagare aktörer.

Det har funnits liknande civilisationer, Island till exempel tidig medeltid. Det fungerade antagligen men inte smärtfritt från många tunga knivar fram tills 1200-talet då man bjöd in Norges Kung för att ta över. Dom föredrog det...

Island hade demokratiska inslag, ting till exempel. Men man ska komma ihåg att det samhället var ganska enkelt och mest handlade om mat. Det slutade ändå med att en stormannaklass gjorde sig övermäktig och satte press på dom mindre bönderna samtidigt som dom blodsfejdade sinsemellan.
Citera
2024-10-19, 11:50
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Och om man har två grupper/stammar som inte kan samarbeta, då skapar man två samhällen eller gör upp med vapen. Är det så det är tänkt?
Vad händer med äganderätten då?

Frågan är förstås vad som händer om man inte kan komma överens om något. Man kanske har fem olika åsikter om vad som ska gälla. Hur gör man då? Skapar en hierarki med en högsta ledare som får avgöra tvister?
Hur gör man idag när två länder inte är överens?
Citera
2024-10-19, 11:53
Medlem
Worldwatchers avatar
Citat:

Men tribalismen utvecklade centralmakt/stat. Vilket är en förutsättning för civilisation. Endast väldigt primitiva samhällen stannar kvar i anarkokapitalistiska/anarkistiska tillstånd.

Din psykopatologi är intressant. Å ena sidan verkar du ha insett att anarkokapitalistiska samhällen aldrig fungerat. Åtminstone inte som i din utopi. Ändå hoppas du på att de nu ska fungera men jag får inget svar av dig vad du baserar det på. Handlar det månne bara om att inget ska få peta hål på din fantasibubbla?
Citera
2024-10-19, 12:13
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Hur gör man idag när två länder inte är överens?
Hur gör man när två eller fler grupper i samma land, eller t.o.m. samma samhälle inte är överens om lagarna t.ex, var frågan.

Men rent generellt är libertarianismen egentligen samma som anarkism. Båda bygger på att människor kan komma överens om allting. Egentligen att det finns en homo anarkismus eller en homo libertariamus. Men båda samhällena kan bara existera om de bara befolkas med de som tror på ideologin.

Men svara gärna på frågan. Problemet med ideologin precis som med anarkismen är att den inte är genomtänkt. Man kan inte svara på hur man gör, när vissa situationer uppkommer.
Citera
2024-10-19, 12:58
Medlem
-Wasteland-s avatar
Utan statliga lagar hade välståndet ökat explosionsartat. Tusentals företag som idag tvingas i konkurs på grund av skatteskulder hade istället kunnat expandera. Ofrivillig arbetslöshet hade försvunnit. Alla som arbetar hade inom ett par år varit miljonärer. Absurda bristfenomen som bostadsbrist hade försvunnit osv. Och utan Riksbankens inflation hade köpkraften ökat.

Krig och andra folkmord hade försvunnit eftersom inga privata företag har varken råd eller intresse av att spendera allt sitt kapital på att mörda sina kunder och marknader.

Allt som kan bli bättre hade blivit bättre.

Hade människor fortfarande varit människor? Ja, givetvis. Men det är inte frihetliga filosofiers fel. Att människor stjäl, mördar och våldtar är ett tragiskt faktum. Men det finns ingen enskild tjuv eller massmördare som kommer ens i närheten av vad stater åstadkommer i form av plundring, mord och förstörelse.
Citera
2024-10-19, 13:13
Medlem
Worldwatchers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Wasteland-
Utan statliga lagar hade välståndet ökat explosionsartat. Tusentals företag som idag tvingas i konkurs på grund av skatteskulder hade istället kunnat expandera. Ofrivillig arbetslöshet hade försvunnit. Alla som arbetar hade inom ett par år varit miljonärer. Absurda bristfenomen som bostadsbrist hade försvunnit osv. Och utan Riksbankens inflation hade köpkraften ökat.

Krig och andra folkmord hade försvunnit eftersom inga privata företag har varken råd eller intresse av att spendera allt sitt kapital på att mörda sina kunder och marknader.

Allt som kan bli bättre hade blivit bättre.

Hade människor fortfarande varit människor? Ja, givetvis. Men det är inte frihetliga filosofiers fel. Att människor stjäl, mördar och våldtar är ett tragiskt faktum. Men det finns ingen enskild tjuv eller massmördare som kommer ens i närheten av vad stater åstadkommer i form av plundring, mord och förstörelse.

Vad är det som får dig att tro på den utvecklingen? Går ett sånt maktvacuum att upprätthålla över tid? Hur skulle man förhindra att gangsters tar över och kör ”might is right”? Vems eller vilkas lagar ska gälla för att direkt koppla till trådfrågan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in