2024-10-18, 19:59
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Worldwatcher
I teorin? Men de inslag du räknar upp har funnits i många tusen år utan att samhällena varit anarkokapitalistiska. Jag skulle snarare hävda att dessa inslag aldrig hade fungerat om samhällena varit anarkokapitalistiska. Utan en stat som upprätthåller ett legalt ramverk blir det raskt ”might is right” och rent gangstervälde som tar över. Det finns ett otal empiriska bevis för det.
Ja, och så kanske det är. Jag tänker inte diskutera kring huruvida anarkokapitalistiska samhällen är i verkligheten möjliga eftersom det kan jag, eller någon annan, inte veta.
Citera
2024-10-18, 20:46
Medlem
QuantumQuills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Ja, så fungerar det även idag. Har ett företag mer pengar än ett annat företag, eller privatperson för den delen, så har man råd med dyrare och bättre säkerhetsanordningar, försäkringar, fler väktare m.m.

I USA har man privata universitet som tar betalt av sina studenter, precis som vilket företag som helst. Dessa universitet är ledande inom forskning och har producerat flest nobelpristagare.
Jag vet inte om du missförstår mig med flit för att du vill undvika kärnpunkten i problematiken.

Skillnaden idag är att företagen får bara operera om dom följer ett par, av staten, beslutade regleringar. Dessa regleringar har staten satt ditt för att skydda individen (vi behöver inte gå in i de fall där det är diskutabelt).
Polisen och skolan har ett regelverk att följa om dom skall få operera över huvudtaget.

I anarkokapitalistiska samhället så ser jag att det kommer skapas privata armer enligt devisen "den starkes rätt" (återigen, jämförelsen hur maffia fungerar). Inom dessa sfärer kommer det skapas egna regelverk som anhängarna måste följa och då har du inte åstakommit något annat än att individen gått från att vara "slav under staten" till att vara "slav under den makthavare du är beroende av".

(Makthavare = den med mest våldskapital i området)
Citera
2024-10-18, 21:13
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QuantumQuill
Jag vet inte om du missförstår mig med flit för att du vill undvika kärnpunkten i problematiken.

Skillnaden idag är att företagen får bara operera om dom följer ett par, av staten, beslutade regleringar. Dessa regleringar har staten satt ditt för att skydda individen (vi behöver inte gå in i de fall där det är diskutabelt).
Polisen och skolan har ett regelverk att följa om dom skall få operera över huvudtaget.

I anarkokapitalistiska samhället så ser jag att det kommer skapas privata armer enligt devisen "den starkes rätt" (återigen, jämförelsen hur maffia fungerar). Inom dessa sfärer kommer det skapas egna regelverk som anhängarna måste följa och då har du inte åstakommit något annat än att individen gått från att vara "slav under staten" till att vara "slav under den makthavare du är beroende av".

(Makthavare = den med mest våldskapital i området)
Här är ditt argument:

P1: Om statliga regleringar, så ordning i samhället
P2: Inte statliga regleringar
C: Inte ordning i samhället

eller

P1: p → q
P2: ¬p
C: ¬q

Detta är inte ett logiskt giltigt argument, utan ett felslut.
Citera
2024-10-18, 21:25
Medlem
Worldwatchers avatar
Citat:
Ja, och så kanske det är. Jag tänker inte diskutera kring huruvida anarkokapitalistiska samhällen är i verkligheten möjliga eftersom det kan jag, eller någon annan, inte veta.

Fast du måste ändå inse att det är en högst väsentlig fråga. Som jag skrev har vi faktiskt en del empiri att luta oss emot. Länder där staten mer eller mindre kollapsat och samhällen utan en stat har historiskt existerat. Jag kan lugnt säga att den empirin är synnerligen nedslående för anarkokapitalistiska svärmare. Ytterst handlar det främst om att skaffa sig en realistisk människosyn.
Citera
2024-10-18, 21:28
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Fast du måste ändå inse att det är en högst väsentlig fråga. Som jag skrev har vi faktiskt en del empiri att luta oss emot. Länder där staten mer eller mindre kollapsat och samhällen utan en stat har historiskt existerat. Jag kan lugnt säga att den empirin är synnerligen nedslående för anarkokapitalistiska svärmare. Ytterst handlar det främst om att skaffa sig en realistisk människosyn.
Som sagt, jag tänker inte spekulera. Det fanns mycket som ansågs omöjligt för 100 år sedan som idag är en realitet, så jag bryr mig ärligt inte om din evidens överhuvudtaget.
Citera
2024-10-18, 21:37
Medlem
QuantumQuills avatar
Citat:
Här är ditt argument:

P1: Om statliga regleringar, så ordning i samhället
P2: Inte statliga regleringar
C: Inte ordning i samhället

eller

P1: p → q
P2: ¬p
C: ¬q

Detta är inte ett logiskt giltigt argument, utan ett felslut.

Det där är en halmdocka då jag inte talat om "vad vi får" utan statliga regleringar, utan jag har talat om "vad jag TROR vi får" utan statliga regleringar.

Jag har ställt frågor för att se om det är någon information kring anarkokapitalistism som jag missat. Men de få svar jag fått har inte varit tillräckligt uttömmande för att ändra min ståndpunkt i frågan.
Vi vet att gangstersamhällen utvecklas ganska fort utan statlig ordningsmakt.
Senast redigerad av QuantumQuill 2024-10-18 kl. 21:43.
Citera
2024-10-18, 21:44
Medlem
Worldwatchers avatar
Citat:
Som sagt, jag tänker inte spekulera. Det fanns mycket som ansågs omöjligt för 100 år sedan som idag är en realitet, så jag bryr mig ärligt inte om din evidens överhuvudtaget.

Vi behöver inte spekulera. Vad menar du har förändrats de senaste 100 åren eller längre tillbaka som gör att anarkokapitalism helt plötsligt skulle kunna fungera som i din teori? Som jag ser det skulle det krävas en helt ny typ av människa rent evolutionsbiologiskt. Det har jag inte sett tillstymmelse av belägg för.
Citera
2024-10-18, 21:44
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QuantumQuill
Det där är en halmdocka då jag inte talat om "vad vi får" utan statliga regleringar, utan jag har talat om "vad jag TROR vi får" utan statliga regleringar.

Jag har ställt frågor för att se om det är någon information kring anarkokapitalistism som jag missat. Men de få svar jag fått har inte varit tillräckligt uttömmande för att ändra min ståndpunkt i frågan.
Jag tänker inte diskutera eventuella scenarier. Det är meningslöst.
Citera
2024-10-18, 21:46
Medlem
QuantumQuills avatar
Citat:
Jag tänker inte diskutera eventuella scenarier. Det är meningslöst.
Iom att min första fråga i ämnet som du svarade på var "Är inte detta lättare sagt än gjort?", så missförstod vi nog varandras intentioner med diskussionen totalt.
Citera
2024-10-18, 21:47
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Vi behöver inte spekulera. Vad menar du har förändrats de senaste 100 åren eller längre tillbaka som gör att anarkokapitalism helt plötsligt skulle kunna fungera som i din teori? Som jag ser det skulle det krävas en helt ny typ av människa rent evolutionsbiologiskt. Det har jag inte sett tillstymmelse av belägg för.
Nationalstaten har varit en omöjlighet i 99% av människans historia. Hade du sprungit runt på savannen så hade du också ansett att en nationalstat är en omöjlighet, men ändock så bildades nationalstater till slut. Att ett anarkokapitalistiskt samhälle aldrig existerat är inte evidens för att det inte kan existera.
Citera
2024-10-18, 21:59
Medlem
QuantumQuills avatar
Citat:
Att ett anarkokapitalistiskt samhälle aldrig existerat är inte evidens för att det inte kan existera.

Tror inte någon menar att det inte KAN existera? Det intressanta är ju om man kan tänka sig att det blir bättre än det vi har idag, och om anarkokapitalistiskt samhälle då är något att försöka eftersträva?

Jag vet att du inte vill spekulera, men om man skall eftersträva något så måste man ju ha en välgrundad hypotes att slutprodukten är värt mödan.

Många libertarianer som pratar i termer likt "skatt är stöld" har väldigt svårt att presentera ett alternativ som är så mycket bättre.
Senast redigerad av QuantumQuill 2024-10-18 kl. 22:02.
Citera
2024-10-19, 09:18
Medlem
Worldwatchers avatar
Citat:
Nationalstaten har varit en omöjlighet i 99% av människans historia. Hade du sprungit runt på savannen så hade du också ansett att en nationalstat är en omöjlighet, men ändock så bildades nationalstater till slut. Att ett anarkokapitalistiskt samhälle aldrig existerat är inte evidens för att det inte kan existera.

Nationalstaten är ett relativt modernt fenomen, absolut. Men grunden för den är tribalismen som funnits så länge människor existerat. Den finns genetiskt inbyggd i oss så att transcendera den har visat sig oerhört svårt för att inte säga omöjligt. Sen som jag upprepade gånger lyft fram så har det faktiskt funnits samhällen som kan betecknas som anarkokapitalistiska. Tycker du inte att du borde kika lite närmare på dessa?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in