Citat:
Ursprungligen postat av
Libertarismus
Ja, så fungerar det även idag. Har ett företag mer pengar än ett annat företag, eller privatperson för den delen, så har man råd med dyrare och bättre säkerhetsanordningar, försäkringar, fler väktare m.m.
I USA har man privata universitet som tar betalt av sina studenter, precis som vilket företag som helst. Dessa universitet är ledande inom forskning och har producerat flest nobelpristagare.
Jag vet inte om du missförstår mig med flit för att du vill undvika kärnpunkten i problematiken.
Skillnaden idag är att företagen får bara operera om dom följer ett par, av staten, beslutade regleringar. Dessa regleringar har staten satt ditt för att skydda individen (vi behöver inte gå in i de fall där det är diskutabelt).
Polisen och skolan har ett regelverk att följa om dom skall få operera över huvudtaget.
I anarkokapitalistiska samhället så ser jag att det kommer skapas privata armer enligt devisen "den starkes rätt" (återigen, jämförelsen hur maffia fungerar). Inom dessa sfärer kommer det skapas egna regelverk som anhängarna måste följa och då har du inte åstakommit något annat än att individen gått från att vara "slav under staten" till att vara "slav under den makthavare du är beroende av".
(Makthavare = den med mest våldskapital i området)