2024-10-16, 01:51
Medlem
Går det att bli lokförare ifall man är bipolär?
Vad jag förstått så görs det en läkarundersökning innan man antas för utbildningen, kan dom se ens journal/diagnoser etc?
Citera
2024-10-16, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av erriik20
Går det att bli lokförare ifall man är bipolär?
Vad jag förstått så görs det en läkarundersökning innan man antas för utbildningen, kan dom se ens journal/diagnoser etc?

Det finns vilka hälsokrav som ställs hos Transportstyrelsen, osäker på bipolär faktiskt. Har du medicinering för det?
Man fyller ju i en hälsodeklaration i samband med hälsokontrollen också där man skriver under på om man har/har haft några sjukdomar eller andra saker som kan påverkar hälsan och yrket.

Kolla upp det noga innan du söker, risken är att man kanske klarar läkarundersökningen innan utbildningen men sedan blir påkommen vid någon av de hälsokontroller man gör inför anställning och sedan var tredje år/varje år och då inte längre kan arbeta i yrket. Detta gäller såklart alla olika diagnoser, sjukdomsbilder mm dom kan påverka en i yrket.
Citera
2024-10-16, 23:08
Medlem
Hajafintens avatar
Har sett en del lönestatistik här från olika operatörer men inte från Sandahls, något som vet vad deras löner kan ligga på? Överväger att börja plugga nästa år och Sandahls är en av två som utgår nära mig.
Citera
2024-10-17, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hajafinten
Har sett en del lönestatistik här från olika operatörer men inte från Sandahls, något som vet vad deras löner kan ligga på? Överväger att börja plugga nästa år och Sandahls är en av två som utgår nära mig.

Enda uppgiften jag har där är ifrån april 2023 då en förare på facebook skrev att lönen var "38". Låter väl rimligt och då bör den vara uppe i 39-40 någonting nu. Det lägre spannet för lokförarlöner där godsbolagen brukar ligga.
Citera
2024-10-19, 08:59
Medlem
30åring här som är sugen på att byta bransch HELT.
Jag är dock lite fundersam på om det är möjligt för mig i dagsläget eftersom jag är ö-bo. Hur fungerar det att arbeta på tex Protrain med 7-7? Finns det dom som har väldigt långt till jobbet och "ligger ute" hela veckor?
7-7 är en arbetsform som hade passat mig som handen i handsken med familjeliv osv..

Tacksam för svar.
Citera
2024-10-19, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flesket11
30åring här som är sugen på att byta bransch HELT.
Jag är dock lite fundersam på om det är möjligt för mig i dagsläget eftersom jag är ö-bo. Hur fungerar det att arbeta på tex Protrain med 7-7? Finns det dom som har väldigt långt till jobbet och "ligger ute" hela veckor?
7-7 är en arbetsform som hade passat mig som handen i handsken med familjeliv osv..

Tacksam för svar.

Om du jobbar på ett godsföretag som Green Cargo eller Hector Rail och går på komprimerat schemat (8-6 eller 7-7) så börjar och slutar du alltid ditt arbetspass på din åkstation. Dvs. du åker till och från jobbet varje dag/varje dygn under din arbetsvecka och sover mestadels hemma men arbetspass på 24-26 timmar med överliggning på en bortastation/hotell förekommer.

Jobbar du på ett bemanningsföretag som t.ex. Protrain går du på komprimerat schema men är ofta, beroende på till vilket företag du är uthyrd till, borta hemifrån under hela din arbetsvecka och bor på hotell eller motsvarande på stationeringsorten där du tjänstgör den veckan.

Det är generellt, avvikelser kan förekomma som att om du t.ex. jobbar i poolen på GC eller Hector så är du mer som en uthyrd förare men inom företaget. Vissa bemanningsföretag har också egen trafik utöver att hyra ut lokförare till andra företag.
Citera
2024-10-19, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vanwall
Om du jobbar på ett godsföretag som Green Cargo eller Hector Rail och går på komprimerat schemat (8-6 eller 7-7) så börjar och slutar du alltid ditt arbetspass på din åkstation. Dvs. du åker till och från jobbet varje dag/varje dygn under din arbetsvecka och sover mestadels hemma men arbetspass på 24-26 timmar med överliggning på en bortastation/hotell förekommer.

Jobbar du på ett bemanningsföretag som t.ex. Protrain går du på komprimerat schema men är ofta, beroende på till vilket företag du är uthyrd till, borta hemifrån under hela din arbetsvecka och bor på hotell eller motsvarande på stationeringsorten där du tjänstgör den veckan.

Det är generellt, avvikelser kan förekomma som att om du t.ex. jobbar i poolen på GC eller Hector så är du mer som en uthyrd förare men inom företaget. Vissa bemanningsföretag har också egen trafik utöver att hyra ut lokförare till andra företag.

Det är den modellen jag är intresserad av, komprimerat schema 7-7. Jag gör nog bäst i att kontakta ovan nämnda företag för att se hur möjligheterna ser ut. Det som även lockar är att protrain har utbildning med möjlighet till anställning.
Citera
2024-10-19, 16:11
Medlem
Citat:
Det är den modellen jag är intresserad av, komprimerat schema 7-7. Jag gör nog bäst i att kontakta ovan nämnda företag för att se hur möjligheterna ser ut. Det som även lockar är att protrain har utbildning med möjlighet till anställning.

Protrain, Traindrivers och Trainpool är exempel på sådana företag.

Säer på att Protrain betalar en hel lokförarutbildning? De är ju ett av företagen som driver lokförarutbildningar så jag tror inte de får erbjuda lokförarutbildningar betalda åt förare de anställer. Kolla upp det, förut hade de betalda utbildningar för växlare men inte lokförarutbildning.
Citera
2024-10-19, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vanwall
Protrain, Traindrivers och Trainpool är exempel på sådana företag.

Säer på att Protrain betalar en hel lokförarutbildning? De är ju ett av företagen som driver lokförarutbildningar så jag tror inte de får erbjuda lokförarutbildningar betalda åt förare de anställer. Kolla upp det, förut hade de betalda utbildningar för växlare men inte lokförarutbildning.

Nej dom betalar inte utbildningen, men dom håller i den åt någon på något vis vilket jag inte har koll på exakt. Däremot är utbildningen CSN berättigad
Citera
2024-10-19, 21:28
Medlem
Det är YH-utbildning, vad jag vet som de har, möjligt att det funnits annan utbildning också.
Senast redigerad av JoyyeBoy 2024-10-19 kl. 21:30.
Citera
2024-10-19, 22:01
Medlem
Triphes avatar
Citat:

Behovet svänger hela tiden, hur behovet ser ut just nu kan skilja sig markant om 1 år. Vill man till ett specifikt företag / ort får man vara beredd att börja nån annanstans först.
Citera
2024-10-20, 00:08
Medlem
Citat:

Protrain kör YH utb som du får söka till och är då berättigad till att söka CSN.

Att du får arbete på Protrain är definitivt ingen garanti bara för att du går deras utbildning. Har du tur kan du få göra en Lia hos dem.
Är väl i princip bara 8-6 företagen kör med nu, är väl bara Railcare som har 7-7. Men där kommer du inte in som ny förare.
Dagarna då man som ny förare kunde välja och vraka är över. Som ny förare nu får du ta det du eventuellt blir erbjuden och vara beredd på att flytta för att komma in i branschen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in