Citat:
Ursprungligen postat av
flesket11
30åring här som är sugen på att byta bransch HELT.
Jag är dock lite fundersam på om det är möjligt för mig i dagsläget eftersom jag är ö-bo. Hur fungerar det att arbeta på tex Protrain med 7-7? Finns det dom som har väldigt långt till jobbet och "ligger ute" hela veckor?
7-7 är en arbetsform som hade passat mig som handen i handsken med familjeliv osv..
Tacksam för svar.
Om du jobbar på ett godsföretag som Green Cargo eller Hector Rail och går på komprimerat schemat (8-6 eller 7-7) så börjar och slutar du alltid ditt arbetspass på din åkstation. Dvs. du åker till och från jobbet varje dag/varje dygn under din arbetsvecka och sover mestadels hemma men arbetspass på 24-26 timmar med överliggning på en bortastation/hotell förekommer.
Jobbar du på ett bemanningsföretag som t.ex. Protrain går du på komprimerat schema men är ofta, beroende på till vilket företag du är uthyrd till, borta hemifrån under hela din arbetsvecka och bor på hotell eller motsvarande på stationeringsorten där du tjänstgör den veckan.
Det är generellt, avvikelser kan förekomma som att om du t.ex. jobbar i poolen på GC eller Hector så är du mer som en uthyrd förare men inom företaget. Vissa bemanningsföretag har också egen trafik utöver att hyra ut lokförare till andra företag.