Citat:
Ursprungligen postat av
Iradeorum
Fast ditt argument var faktiskt att välstånd kräver demokrati. Vill du att jag ska citera dig? Fast om du ändrat dig nu i ljuset av svidande fakta så är det förstås bra.
Jag ser ju att du är en inbiten sekulär liberal som hakat upp dig på Islam. Men islamismen i MENA är ett relativt nytt fenomen och gissa vilka som sponrat och på andra sätt främjat den? Jo, USA och Israel. Du är dessutom djupt intellektuellt ohederlig då du bortser ifrån annan obestridlig fakta. Som att USA länge haft shariatyrda Saudiarabien som allierad. Saudiarabien som också varit den främsta sponsorn bakom islamistisk terror som IS. Du bortser också ifrån att flera regimer i MENA som USA störtat eller försökt störta inte varit islamistiskt styrda. Som Irak, Libyen och Syrien.
Det du har gjort är att på förhand bestämma dig för en bild och sen yxar du till och slänger pusselbitar för att de ska passa.
Nu hittar du på saker jag aldrig sagt – jag har aldrig hävdat att demokrati är en förutsättning för ekonomiskt välstånd. Det jag påpekade är att USA stöttar Israel till 100%, bland annat för att de är den enda demokratin i Mellanöstern.
När det gäller USA:s stöd till Saudiarabien borde du snarare vara tacksam. Det är detta stöd som håller oljeresurserna borta från salafister, jihadister och andra extrema islamistgrupper i regionen.
Oavsett hur mycket du försöker vända och vrida på det för att hitta någon annan att skylla på för Mellanösterns misslyckanden, fattigdom och kaos, är sanningen att detta har pågått i hundratals år – långt innan USA eller Israel ens existerade. Krig mellan klaner och grupper är en del av deras kultur, och tills för bara 50 år sedan levde de som isolerade beduiner, flera hundra år bakom väst i utveckling.