2024-10-18, 18:07
Medlem
Iradeorums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zoom-out
Det var knappast så här dina föräldrar föreställde sig din framtid när de lämnade allt för att ge dig en chans i väst – med världsledande utbildning, rinnande vatten och sjukvård i toppklass. De drömde om att bygga en trygg och ljus framtid för kommande generationer. Och här står du, med förakt för väst och drömmar om kalifatet och sharialagar.

Lycka till i Mellanöstern om du bestämmer dig för att flytta tillbaka.

Goddag yxskaft. Inget av det du räknar upp är demokratins förtjänst. Sveriges välstånd byggdes upp tack vare basindustrin med skog, stål och verkstad på 1800-talet. Långt innan demokrati infördes. Jag tog upp Kina förut. Hur förklarar du att Kina lyckats bygga ett så enormt välstånd på kort tid helt utan din älskade demokrati?
Citera
2024-10-18, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
Skulle flyktingar inte lika gärna söka sig till Dubai eller Saudi Arabien ifall dörrarna var öppna?

Vill någon å andra sidan migrera till demokratierna i Sydamerika? Föredrar människor att migrera till Qatar eller Peru är väl frågan?

Jag frågar alltså: är det demokrati eller ekonomin som avgör dessa flyktingsströmmar?

Väst stod för framsteg långt innan vi var demokratier och när vi växlade till allt mer demokrati var det Tyska kejsardömet som ofta utklassade mer demokratiska länder i Europa (exempelvis Frankrike) när det gäller framsteg.

Nu är detta offtopic, och jag söker olikt andra 100% fascistoida inte att helt svartmåla demokrati som statsskick. Men folk måste sluta lägga demokrati i sådan piedestal att de tror de måste stödja Israel att skapa storisrael för att det är någonslags apartheid-demokrati.

Ifall Tunisien invaderar Algeriet och et isk rensar områden av algerier, ska jag stödja Tunisiens invasion för att det är mer demokratiskt och det är folkets vilja att skapa stor-tunisien?

När människor väljer var de vill bo, flytta eller migrera finns det naturligtvis många faktorer att ta hänsyn till, inte bara demokrati. Jag skulle säga att några av de viktigaste är:

• Ekonomi
• Mänskliga rättigheter
• Geografisk närhet
• Tolerans för andra kulturer
• Jobbmöjligheter
• Utbildning
• Sjukvård
• Ekonomiska skyddsnät

Väst uppfyller alla dessa kriterier, vilket är anledningen till att de flesta söker sig hit. Ingen vill frivilligt leva under islamistiska sharialagar eller ett kalifat – förutom de som sitter vid makten. Därför är det obegripligt att någon skulle vilja stödja ännu en stat byggd på samma förtryckande principer, som en palestinsk stat.
Citera
2024-10-18, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iradeorum
Goddag yxskaft. Inget av det du räknar upp är demokratins förtjänst. Sveriges välstånd byggdes upp tack vare basindustrin med skog, stål och verkstad på 1800-talet. Långt innan demokrati infördes. Jag tog upp Kina förut. Hur förklarar du att Kina lyckats bygga ett så enormt välstånd på kort tid helt utan din älskade demokrati?

Det spelar ingen roll om du hänger upp dig på begreppet demokrati och om det är det enda som avgör välfärd eller inte. Självklart finns det fler faktorer som påverkar en nations utveckling och människors val av plats att bygga en framtid på.

Visst kan länder som Kina växa ekonomiskt utan demokrati och mänskliga rättigheter, precis som väst gjorde under industrialiseringen. Men det är inte det vi diskuterar här.

Problemet är att många bokstavstrogna muslimer fortfarande tror på kalifat, sharialagar och anser sig ha rätt att döda icke-muslimer. Det är den mentaliteten som håller tillbaka muslimska länder idag. Muslimer världen över borde rensa i egna led innan de kritiserar andra. Det är först när dessa destruktiva idéer elimineras som muslimska samhällen kan börja blomstra på riktigt. Jag är övertygad om att majoriteten av muslimer i Mellanöstern vill leva i fria samhällen, med mänskliga rättigheter, jobb, utbildning – och varför inte Netflix på fredagskvällen?
Citera
2024-10-18, 18:28
Medlem
Det gäller rätt eller fel helt enkelt för alla normala människor ! Tycker man folkmord okej eller inte ?😔
Citera
2024-10-18, 18:46
Medlem
Citat:
När människor väljer var de vill bo, flytta eller migrera finns det naturligtvis många faktorer att ta hänsyn till, inte bara demokrati. Jag skulle säga att några av de viktigaste är:

• Ekonomi
• Mänskliga rättigheter
• Geografisk närhet
• Jobbmöjligheter
• Utbildning
• Sjukvård
• Ekonomiska skyddsnät

Väst uppfyller alla dessa kriterier, vilket är anledningen till att de flesta söker sig hit. Ingen vill frivilligt leva under islamistiska sharialagar eller ett kalifat – förutom de som sitter vid makten. Därför är det obegripligt att någon skulle vilja stödja ännu en stat byggd på samma förtryckande principer, som en palestinsk stat.

Nuvarande Israel är ej en demokrati eftersom majoriteten palestinier inte har en egen stat och inte heller kan bli israeliska medborgare. De är effektivt statslösa likt de svarta i 80-talets Sydafrika.

Återstår då ett av två alternativ:
1. Palestinierna får en egen stat.
2. Palestinierna får bli del av Israel med fullt medborgarskap.

Muslimer vill precis som du skriver ha demokrati.
Citera
2024-10-18, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ledigpolis
Nuvarande Israel är ej en demokrati eftersom majoriteten palestinier inte har en egen stat och inte heller kan bli israeliska medborgare. De är effektivt statslösa likt de svarta i 80-talets Sydafrika.

Återstår då ett av två alternativ:
1. Palestinierna får en egen stat.
2. Palestinierna får bli del av Israel med fullt medborgarskap.

Muslimer vill precis som du skriver ha demokrati.

Självklart borde araberna i regionen inte få ytterligare en stat som kallas Palestina – det skulle bara hämma utvecklingen. Det bästa vore om Västbanken integrerades med Israel.

Det ironiska är att det redan bor två miljoner araber i Israel som har tillgång till allt: högre utbildning, världsledande sjukvård, goda arbetsmöjligheter och en trygg pension mm. Israel är, utan tvekan, den bästa platsen för dem att leva i hela regionen.
Citera
2024-10-18, 21:38
Medlem
Iradeorums avatar
Citat:
Det spelar ingen roll om du hänger upp dig på begreppet demokrati och om det är det enda som avgör välfärd eller inte. Självklart finns det fler faktorer som påverkar en nations utveckling och människors val av plats att bygga en framtid på.

Visst kan länder som Kina växa ekonomiskt utan demokrati och mänskliga rättigheter, precis som väst gjorde under industrialiseringen. Men det är inte det vi diskuterar här.

Problemet är att många bokstavstrogna muslimer fortfarande tror på kalifat, sharialagar och anser sig ha rätt att döda icke-muslimer. Det är den mentaliteten som håller tillbaka muslimska länder idag. Muslimer världen över borde rensa i egna led innan de kritiserar andra. Det är först när dessa destruktiva idéer elimineras som muslimska samhällen kan börja blomstra på riktigt. Jag är övertygad om att majoriteten av muslimer i Mellanöstern vill leva i fria samhällen, med mänskliga rättigheter, jobb, utbildning – och varför inte Netflix på fredagskvällen?

Fast ditt argument var faktiskt att välstånd kräver demokrati. Vill du att jag ska citera dig? Fast om du ändrat dig nu i ljuset av svidande fakta så är det förstås bra.

Jag ser ju att du är en inbiten sekulär liberal som hakat upp dig på Islam. Men islamismen i MENA är ett relativt nytt fenomen och gissa vilka som sponrat och på andra sätt främjat den? Jo, USA och Israel. Du är dessutom djupt intellektuellt ohederlig då du bortser ifrån annan obestridlig fakta. Som att USA länge haft shariatyrda Saudiarabien som allierad. Saudiarabien som också varit den främsta sponsorn bakom islamistisk terror som IS. Du bortser också ifrån att flera regimer i MENA som USA störtat eller försökt störta inte varit islamistiskt styrda. Som Irak, Libyen och Syrien.

Det du har gjort är att på förhand bestämma dig för en bild och sen yxar du till och slänger pusselbitar för att de ska passa.
Citera
2024-10-18, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iradeorum
Fast ditt argument var faktiskt att välstånd kräver demokrati. Vill du att jag ska citera dig? Fast om du ändrat dig nu i ljuset av svidande fakta så är det förstås bra.

Jag ser ju att du är en inbiten sekulär liberal som hakat upp dig på Islam. Men islamismen i MENA är ett relativt nytt fenomen och gissa vilka som sponrat och på andra sätt främjat den? Jo, USA och Israel. Du är dessutom djupt intellektuellt ohederlig då du bortser ifrån annan obestridlig fakta. Som att USA länge haft shariatyrda Saudiarabien som allierad. Saudiarabien som också varit den främsta sponsorn bakom islamistisk terror som IS. Du bortser också ifrån att flera regimer i MENA som USA störtat eller försökt störta inte varit islamistiskt styrda. Som Irak, Libyen och Syrien.

Det du har gjort är att på förhand bestämma dig för en bild och sen yxar du till och slänger pusselbitar för att de ska passa.

Nu hittar du på saker jag aldrig sagt – jag har aldrig hävdat att demokrati är en förutsättning för ekonomiskt välstånd. Det jag påpekade är att USA stöttar Israel till 100%, bland annat för att de är den enda demokratin i Mellanöstern.

När det gäller USA:s stöd till Saudiarabien borde du snarare vara tacksam. Det är detta stöd som håller oljeresurserna borta från salafister, jihadister och andra extrema islamistgrupper i regionen.

Oavsett hur mycket du försöker vända och vrida på det för att hitta någon annan att skylla på för Mellanösterns misslyckanden, fattigdom och kaos, är sanningen att detta har pågått i hundratals år – långt innan USA eller Israel ens existerade. Krig mellan klaner och grupper är en del av deras kultur, och tills för bara 50 år sedan levde de som isolerade beduiner, flera hundra år bakom väst i utveckling.
Citera
2024-10-18, 22:52
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:

• Ekonomi
• Mänskliga rättigheter
• Geografisk närhet
• Jobbmöjligheter
• Utbildning
• Sjukvård
• Ekonomiska skyddsnät

Massor av muslimer från fattiga arabländer vill med all säkerhet bo i sharia-saudi arabien, till och med indier och filipinare som inte är muslimer står i långa köer för att få arbeta i Saudi Arabien. Hur du får till det att muslimer inte vill bo i sharialänder förstår jag inte riktigt.

Men det är givetvis total israelpropaganda som du kommer med här och ingen seriös diskussion. Som om man lever i en bipolär värld där "you are either with us or with the evil guys". Som om någon har någon vilja att stödja hamas bara för att man inte tycker att det är rätt att låta barn svälta ihjäl som krigsmetod år 2024 (inte ens Ryssland håller på med det) eller etnisk rensas från sitt land, eller möjligen så bryr sig några inte ens om det och bara inte vill att vi lägger oss i en strid mellan två folkslag som är lika mycket sugna på folkmord och där bara ren ondska tycks driva båda folkens agenda.
Citera
2024-10-19, 09:35
Medlem
Iradeorums avatar
Citat:
Nu hittar du på saker jag aldrig sagt – jag har aldrig hävdat att demokrati är en förutsättning för ekonomiskt välstånd. Det jag påpekade är att USA stöttar Israel till 100%, bland annat för att de är den enda demokratin i Mellanöstern.

När det gäller USA:s stöd till Saudiarabien borde du snarare vara tacksam. Det är detta stöd som håller oljeresurserna borta från salafister, jihadister och andra extrema islamistgrupper i regionen.

Oavsett hur mycket du försöker vända och vrida på det för att hitta någon annan att skylla på för Mellanösterns misslyckanden, fattigdom och kaos, är sanningen att detta har pågått i hundratals år – långt innan USA eller Israel ens existerade. Krig mellan klaner och grupper är en del av deras kultur, och tills för bara 50 år sedan levde de som isolerade beduiner, flera hundra år bakom väst i utveckling.

Sluta slingra dig. Du räknade upp en massa materiella fördelar som du tyckte var demokratins förtjänst. Ja, diskussionen uppkom för att du och andra förde fram det hjärndöda boomerargumentet om Israel som ”mellanösterns enda demokrati”.

Men salafisterna finansieras av saudiska oljepengar. USA gillar att ha kontroll över oljetillgångar främst för att säkerställa USDs status som dominerande global reserv-och transaktionsvaluta. Vi kan tydligt se att demokratiargumentet är total humbug. Det kan du aldrig ducka ifrån med Saudiarabien som exempel.

Att mellanöstern historiskt varit en stökig region rättfärdigar inte att USA och Israel destabiliserar regionen och störtar stabila icke-islamistiska regimer. Återigen är din argumentation ihålig. Du bölade över islamism varpå jag påpekade att vi kan tacka USA och Israel för den genom att man stöttat islamister i syfte att få bort misshagliga icke-islamistiska regimer som den i Irak, Libyen och Syrien. Endast tack vare ryssarna fick inte IS kontroll över Syrien.
Citera
2024-10-19, 10:00
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slisket
Palestina har aldrig existerat det är en roage terror stat som nu nästan utplånas Palestina är ett påhitt av Arafat en kriminell egyptier som skapade konflikten för 30-40år sedan och nu 2024 är grisfesten slut och Israel kommer att bygga skyskrapor restauranger klubbar marinor och Palestinerna kan dra år helvete då de kommer att jagas och mördas över hela världen tills de är raderde ur historien..

Ok, det är ju trevligt nazistiskt av dig att vilja raddera palestinska barn och kvinnor från existensen. Tycker nog att gaskamnare känns mer mänskligt än att svälta ihjäl dem, vad tycker du?
Citera
2024-10-19, 13:21
Medlem
sliskets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
Ok, det är ju trevligt nazistiskt av dig att vilja raddera palestinska barn och kvinnor från existensen. Tycker nog att gaskamnare känns mer mänskligt än att svälta ihjäl dem, vad tycker du?

Motivera de +1.000.000 raketer Hamas/Palestina skickat på civila i Israel och de 8000 terror attacker under de senaste 20åren. Visa mig ett hus i Palestina som är äldre än 30år visa mig ett historiskt dokument som bevisar att Palestina existerar eller existerat historiskt.

Passa på och googla vad dessa palestinier har för födelseatester och vilket land de hör till?

Palestinas existens är en parasit
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in