2024-10-19, 15:15
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slisket
Motivera de +1.000.000 raketer Hamas/Palestina skickat på civila i Israel och de 8000 terror attacker under de senaste 20åren.[

Vadå motivera? Ditt land är ockuperad, du krigar mot landet som ockuperar det. En historia lika gammal som mänskligheten. Israelerna själva utförde terrorbrott mog britterna i 30- och 40-talet.

Citat:
Visa mig ett hus i Palestina som är äldre än 30år visa mig ett historiskt dokument som bevisar att Palestina existerar eller existerat historiskt.

Passa på och googla vad dessa palestinier har för födelseatester och vilket land de hör till?

Varför skulle jag göra det? Nationer är till stor del en fiktion som en stam berättar om sig själva, palestinare skulle säkert kunna kalla sig jordanier eller egypter. Det som inte går att argumentera om är att palestiner förfäder har direkt anknytning till platsen där de bor sedan hundratals elker tusentals år tillbaka.

Så sök efter gamla stan i Hebron och kyrkor i Betlehem så ser du byggnader som funnits där i över 1000 år.

Citat:
Palestinas existens är en parasit

Är det mein kempf du citerar nu?

Ifall du inte är jude så förstår jag inte varför du har all denna entusiasm för att se palestinare utrotas, något jag ser lite överallt, som om striden har värde för oss svenskar. Kan inte minnas att folk var fanatiska supportrar till någon av jugoslaviska folken under deras krig.
Senast redigerad av Naknekejsaren 2024-10-19 kl. 15:33.
Citera
2024-10-19, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iradeorum
Sluta slingra dig. Du räknade upp en massa materiella fördelar som du tyckte var demokratins förtjänst. Ja, diskussionen uppkom för att du och andra förde fram det hjärndöda boomerargumentet om Israel som ”mellanösterns enda demokrati”.

Men salafisterna finansieras av saudiska oljepengar. USA gillar att ha kontroll över oljetillgångar främst för att säkerställa USDs status som dominerande global reserv-och transaktionsvaluta. Vi kan tydligt se att demokratiargumentet är total humbug. Det kan du aldrig ducka ifrån med Saudiarabien som exempel.

Att mellanöstern historiskt varit en stökig region rättfärdigar inte att USA och Israel destabiliserar regionen och störtar stabila icke-islamistiska regimer. Återigen är din argumentation ihålig. Du bölade över islamism varpå jag påpekade att vi kan tacka USA och Israel för den genom att man stöttat islamister i syfte att få bort misshagliga icke-islamistiska regimer som den i Irak, Libyen och Syrien. Endast tack vare ryssarna fick inte IS kontroll över Syrien.

Du lägger ord i min mun och påstår saker jag aldrig har sagt. Du verkar oseriös så jag avslutar jag vår diskussion här.

Avslutningsvis vill jag säga att personer som du utgör ett av de största hindren för muslimer idag. Det är ni, tillsammans med den lilla minoriteten som förespråkar sharialagar, kalifatet och jihadiströrelser, som skadar hela Islam. Majoriteten av muslimer delar inte er syn. De vill leva som troende muslimer i ett samhälle som respekterar mänskliga rättigheter, tolerans, demokrati och erbjuder arbetsmöjligheter och högre utbildning. Det är just därför så många söker sig till väst – för att kulturen i Mellanöstern begränsar deras framtidstro och hopp. Så har det alltid varit, oavsett hur desperat du försöker skylla på annat.

Jag hoppas att du en dag kommer till insikt och istället arbetar för att sprida verklig förändring i Mellanöstern.
Citera
2024-10-19, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
Alla demokratiska val som någonsin hållits i muslimska världen säger att troligen en majoritet av muslimer vill leva med sharialagar. Får de dessutom rikedom så är det givetvis rena drömsamhället för dem.

Det är israelisk propaganda att ens påstå något så korkad som om konflikten mellan israel och gaza började den 7e oktober. De har ju större delen av palestina under evig ockupation förövrigt.

Att påpeka hur hemska hamas är gör inte Israel till the good guys. Vi talar alltså om ett land som använder svält som vapen för att bedriva etnisk rensning. Skulle hamas kunna göra samma sak? Ja, utav tvekan. Liksom hamas gärna skulle gruppvåldta fångar på samma sätt som idf gör. Vi ska inte sympatisera med vadera sidor när båda är för etnisk rensning, det ligger inte i våra intressen och det når inte upp till våra ideal.

Imponerande härskarteknik att sitta bakom ett tangentbord och påstå att livet under sharialagar är ett drömscenario. Visst, det kan vara en dröm för en liten elit av män med makt och pengar. Men för de resterande 99 procenten är det snarare en mardröm.

Och ja, den 7 oktober var långt ifrån första gången Hamas (eller arabländerna) attackerade Israel. Här är några tydliga exempel:

•1948: Arabstater som Egypten, Jordanien, Syrien, Irak och Libanon invaderade Israel omedelbart efter dess självständighetsförklaring.

•1967 (Sexdagarskriget): Egypten, Syrien och Jordanien mobiliserade sina styrkor och hotade Israel.

•1973 (Jom Kippur-kriget): Egypten och Syrien genomförde en överraskningsattack på Israels heligaste dag, Jom Kippur.

Israel har alltid försvarat sig i dessa krig, och när araberna har angripit, har de förlorat mark. Och nej, man kan inte först anfalla och sedan komma och gråta över förlorad mark. Ger man sig in i leken får man tåla spelets regler. Och förresten – något land vid namn Palestina har aldrig existerat. Den palestinska kampen är en efterhandskonstruktion från araberna i regionen.
Citera
2024-10-19, 17:34
Medlem
Iradeorums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zoom-out
Du lägger ord i min mun och påstår saker jag aldrig har sagt. Du verkar oseriös så jag avslutar jag vår diskussion här.

Avslutningsvis vill jag säga att personer som du utgör ett av de största hindren för muslimer idag. Det är ni, tillsammans med den lilla minoriteten som förespråkar sharialagar, kalifatet och jihadiströrelser, som skadar hela Islam. Majoriteten av muslimer delar inte er syn. De vill leva som troende muslimer i ett samhälle som respekterar mänskliga rättigheter, tolerans, demokrati och erbjuder arbetsmöjligheter och högre utbildning. Det är just därför så många söker sig till väst – för att kulturen i Mellanöstern begränsar deras framtidstro och hopp. Så har det alltid varit, oavsett hur desperat du försöker skylla på annat.

Jag hoppas att du en dag kommer till insikt och istället arbetar för att sprida verklig förändring i Mellanöstern.

Sluta lipa nu. Det är bara att läsa vårt tidigare replikskifte om demokrati.

(FB) Palestina och Israel - varför välja sida som konservativ?

Nej, de flesta muslimer drömmer inte alls om att leva i ett depraverat liberalt samhälle. Det är snarare din sort som orsakar kaos i MENA. Liberala muppar ledda av USA som prompt ska påtvinga andra folk sina värderingar i messiansk anda.

Du bemöter ju inget av det jag skrev om islamismen och USAs roll i den. Istället brölar du bara på med ditt maniska Israelvurm.
Citera
2024-10-19, 20:17
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zoom-out
Imponerande härskarteknik att sitta bakom ett tangentbord och påstå att livet under sharialagar är ett drömscenario. Visst, det kan vara en dröm för en liten elit av män med makt och pengar. Men för de resterande 99 procenten är det snarare en mardröm.

Vad fan är det för fel på dig? Jag skrev inte att det var någon objektiv drömsamhälle, utan att specifkt muslimer tycks vilja bo i sådana samhällen baserad på vad de röstar på i fria val. Det är inte alls rika muslimer som röstar för sharia utan oftast fattiga muslimer, och det är oftast medelklassen som faktiskt inte är lika troende och vill dricka alkohol och ha kvinnor som klär sig någorlunda västerländskt. Se Irans medelklass som är en utav de fåtal migranterna från området som faktiskt kom till sverige även för att de gillar liberalism.

Tror du att syrierna som slogs för mer islamism mot sekuläre Assad kom till Sverige för att deras söner ska kunna få vara ifred som bögar? Att deras döttrar ska kunna knulla omkring som svenska tjejer? Varför tror du att vi har indirekt sharialagar i ghetton som Rinkeby?

Citat:
Och ja, den 7 oktober var långt ifrån första gången Hamas (eller arabländerna) attackerade Israel. Här är några tydliga exempel:

•1948: Arabstater som Egypten, Jordanien, Syrien, Irak och Libanon invaderade Israel omedelbart efter dess självständighetsförklaring.

•1967 (Sexdagarskriget): Egypten, Syrien och Jordanien mobiliserade sina styrkor och hotade Israel.

•1973 (Jom Kippur-kriget): Egypten och Syrien genomförde en överraskningsattack på Israels heligaste dag, Jom Kippur.

Israel har alltid försvarat sig i dessa krig, och när araberna har angripit, har de förlorat mark. Och nej, man kan inte först anfalla och sedan komma och gråta över förlorad mark. Ger man sig in i leken får man tåla spelets regler. Och förresten – något land vid namn Palestina har aldrig existerat. Den palestinska kampen är en efterhandskonstruktion från araberna i regionen.

Mycket israelpropaganda där, de har vunnit en del rättfärdiga krig som jag i balanserad ton redan uttalat mig om i denna tråden redan. Nakba var inte rättfärdigad och inte heller bosättare som genomför pogroms mot västbankens invånare och inte heller att medvetet massvälta gazas befolkning.

Finns många gråzoner i krig men jag drar linjen i sanden vid några specifika metoder. Vi kan faktiskt sitta och diskutera dagarna till ända ifall det är rätt eller fel att bomba sjukhus fyllda med sjuka barn där möjligen hamas gömmer sig, men att använda svält mot civilbefolkningen som krigsmetod är inget som någon kan försvara. Därmed att du blrjar diskutera istället krig som hände för 50-70 år sedan för arr slippa prata om vad Israel gör just nu.
Citera
2024-10-21, 04:25
Medlem
sliskets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
Ok, det är ju trevligt nazistiskt av dig att vilja raddera palestinska barn och kvinnor från existensen. Tycker nog att gaskamnare känns mer mänskligt än att svälta ihjäl dem, vad tycker du?

Dont start wars you cant win
Citera
2024-10-21, 08:02
Medlem
trueforgoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lyxelitisten
Israels framtid ligger i kristendomens händer. Det finns inga sidor att ta ens. Judarnas makt i Israel är flyktig och tom.

Jämfört med Jesus gloria alltså.

Detta är inget annat än en stickprovskontroll:

Hur tycker du att den här kommentaren står sig så nu några år senare?
Kunde du formulerat dig annorlunda och bättre, eller är du nöjd?
Senast redigerad av trueforgood 2024-10-21 kl. 08:08.
Citera
2024-10-21, 08:05
Medlem
Merwinnas avatar
Jag håller med dig, jag är ju Sd-medlem nästan ifrån partiets bildande (som "Sd"), men i EU-valet röstade jag ändå på AfS som en protest mot detta. Eller: jag vill egentligen gå längre, jag är inte neutral, jag har alltid varit på palestiniernas sida i detta; det är DERAS fädernesjord, FN hade inte rätt att ge bort landet till judarna från början. Och sedan dess har både regimen och enskilda judar bara fortsatt att ockupera ännu mer, bygga bostäder där och köra bort folk som bott där i många generationer. Plus att de behandlar den arabiska/muslimska befolkningen i Israel som slavar, och ser sig själv som något utvalt herrefolk.

...och det senaste årets massmord på en civilbefolkning med kvinnor och barn, barn som har svultit ihjäl och sjuka barn som inte kunnat få vård, kvinnosjukhus som bombats medan kvinnorna hållit på att föda... det är oförlåtligt. Jag är själv mamma, och jag kan tänka mig in i ångestsituationen att inte kunna amma mitt spädbarn, som tynar bort i mina armar, för att jag själv inte får tillräckligt med vatten och mat för att kunna producera mjölk... *gråter*

Jag tror att det handlar om två saker för de konservativa partierna i Sverige. Dels att man (särskilt Sd) har haft naziryktet på sig i alla år, och därför vill man markera riktigt ordentligt att man står på judarnas sida nu, så att folk ska börja glömma bort det där. Och dels att vissa tänker så primitivt att "vi vill inte ha muslimerna här, därför hatar vi alla muslimer överallt, även i deras egen del av världen. Och våra fienders fiende (i detta fallet Israel) är vår vän". Ett gammalt arabiskt ordspråk förresten! ("Min fiendes fiende är min vän")

Jag har också förlorat vänner på detta, samt att vissa har dragit sig undan utan att uppge någon orsak, och då är jag inte dummare än att jag fattar att detta är orsaken...
Citera
2024-10-21, 13:58
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag håller med dig, jag är ju Sd-medlem nästan ifrån partiets bildande (som "Sd"), men i EU-valet röstade jag ändå på AfS som en protest mot detta. Eller: jag vill egentligen gå längre, jag är inte neutral, jag har alltid varit på palestiniernas sida i detta; det är DERAS fädernesjord, FN hade inte rätt att ge bort landet till judarna från början. Och sedan dess har både regimen och enskilda judar bara fortsatt att ockupera ännu mer, bygga bostäder där och köra bort folk som bott där i många generationer. Plus att de behandlar den arabiska/muslimska befolkningen i Israel som slavar, och ser sig själv som något utvalt herrefolk.

...och det senaste årets massmord på en civilbefolkning med kvinnor och barn, barn som har svultit ihjäl och sjuka barn som inte kunnat få vård, kvinnosjukhus som bombats medan kvinnorna hållit på att föda... det är oförlåtligt. Jag är själv mamma, och jag kan tänka mig in i ångestsituationen att inte kunna amma mitt spädbarn, som tynar bort i mina armar, för att jag själv inte får tillräckligt med vatten och mat för att kunna producera mjölk... *gråter*

Jag tror att det handlar om två saker för de konservativa partierna i Sverige. Dels att man (särskilt Sd) har haft naziryktet på sig i alla år, och därför vill man markera riktigt ordentligt att man står på judarnas sida nu, så att folk ska börja glömma bort det där. Och dels att vissa tänker så primitivt att "vi vill inte ha muslimerna här, därför hatar vi alla muslimer överallt, även i deras egen del av världen. Och våra fienders fiende (i detta fallet Israel) är vår vän". Ett gammalt arabiskt ordspråk förresten! ("Min fiendes fiende är min vän")

Jag har också förlorat vänner på detta, samt att vissa har dragit sig undan utan att uppge någon orsak, och då är jag inte dummare än att jag fattar att detta är orsaken...

När jag skrev trådstart var jag neutral, men det finns inte mycket orsak för mig att vara neutral längre. Jag tror säkert att jag kan tåla att se offers lidande och rationellt kunna se att det finns en "greater cause" som justifierar deras lidande. Däremot så tål jag inte att se orättvisa av det slag som jag just nu bevittnar. För att inte tala om alla lögner, som att palestinare är nomadfolk som kom från helt andra delar av mellanöstern och inte levt i området sedan otaliga generationer tillbaka (något jag hör jämt och ständigt från israelvurmare och helt enkelt är en direkt lögn).

Jag ser pogromer mot civila i västbanken, kristna som brinner levande i Libanon (där man bombat kristna stadsdelar som omöjligen kan ha hezbollah-celler), fångar som gruppvåldtas av israeliska soldater och israeler som demonstrerar för att våldtäktsmännen inte ska gå till rättegång, uttalade mål att orsaka massvält som tömmer gazas befolkning från israeliska politiker.

Jag skäms för mina konservativa vänner som inte kan ändra uppfattning då de valde sida en gång då det kanske fanns någon logik att vara pro-Israel just då; kanske för att Israel representerade västerländsk civilisation, eller kanske av skuldkänslor mot judar, eller kanske för att vänsterns palestinavurmare är så jävla irriterande. Men många konservativa röster i USA (exempelvis Tucker Carlsson, Joe Rogan och Candance Owens) har har tagit ställning mot Israel och det är inte längre svart på vit att konservativa kristna måste slicka Israels röv till och med när de orsakar enormt lidande bland kristna araber i området.

Men det börjar bli tragiskt att se hur många bara inte kan ändra sig när nya fakta dyker upp som gör det omöjligt att fortsätta stödja Israel. Ny information dyker upp dagligen som gör att jag inte ens kan fortsätta vara neutral. Men det är ju här som ny media är så värdefullt för att få även konservativa att ändra sig, för unga konservativa lutar mer neutralt/pro palestina än till och med boomer-liberaler. Tittar du på traditionell media så får du en åsikt, ser du på ny media så kan inte sanningen filtreras bort.

Israel har gått för långt och jag anser att vi måste sätta press på Israel så gott som det går för att få det att sluta bedriva folkmord.

Jag ser ljus i slutet av tunneln när jag ser undersökningar som visar att en majoritet av unga republikaner till och med inte längre stödjer Israel. Denna krig kan ha varit Israels dödsstämpel, men detta kanske bara kommer synas när boomers i USA har dött och en ny generation väljer sina politiker. Om 30 år så har Israel inte kvar storebror USA som kan ge dem alla vapen så att de kan skapa Storisrael genom folkmord och då är de ett litet land omgiven av fiender.

Kontentan fortsätter att vara att det finns noll rationella anledningar för någon konservativ att stödja israel, plattityder av slaget "israel är mellanösterns enda demokrati" dyker upp ibland, vilket både är falskt och intetsägande som orsak att stödja ett land i vått och torrt.
Senast redigerad av Naknekejsaren 2024-10-21 kl. 14:37.
Citera
2024-10-29, 03:34
Medlem
maktspels avatar
Varför det är konservatism att stödja Israel handlar nog mest om att det mest naturliga för oss som lever i Västeuropa på grund av att vi är vana med att kunna säga vad vi vill, leva i fred med grannar, etc. Samtidigt påstår vänstern att det finns någon hemlig kunskap som bara de känner till som ger deras sida rätt och även ger dem rätt att ignorera sunt förnuft.

T ex, när man vänstern säger att kön är en social konstruktion och jag kontrar med att det minsann finns skillnad mellan män och kvinnors kroppar, är ett typiskt svar att jag är så dåligt påläst att de inte vill debattera med mig. Jag

På samma sätt uppfattar jag Israel-Palestina-konflikten. Vänstern säger att det här är ett folkmord. Om man förklarar för dem att en mängd folkrättssexperter som uttalat sig säger att det inte rör sig om folkmord, säger de att de minsann sett bilder på döda barn, etc. och därför ska jag hålla käften. När man förklarar att experter på "Urban Warfare" från försvarsmakterna i USA och UK uttalat och sagt att det här kanske är det krig där en av de stridande sidorna (dvs Israel) gjort mest för att skydda civila (och också lyckats utmärkt i att hålla de civila dödssiffrorna nere), får man som svar att man ska gå hem och läsa på , men vad man ska läsa på om har jag aldrig förstått.

Jag har under flera år arbetat i både Västbanken och Gaza. Jag lärde mig att aldrig diskutera Israel med palestiner, eftersom de kommer med ideer om vad Israel skulle ha gjort mot dem där den ena är mer bisarr än den andra. De påstår att judar är deras kusiner som de har all respekt för, men då de de själva är de skötsamma och jobbar på är judar lata (släktens svarta får) och gör allt för att roffa åt sig allt de jobbat ihop (vilket var svårt att tro givet hur mycket samhälleliga tjänster de fick gratis från Israel).

När Israel gick in i Gaza förra året och min linkedin direkt översvämmades av uppdateringar från palestinska kontakter (vars intellekt jag respekterar i många aspekter) om att "nu har folkmordet inletts" tänkte jag att diskussionen kring den här konflikten kommer att bli en shit show och vänstern kommer i vanlig ordning svälja allt palestinier säger med hull och hår.
Citera
2024-10-29, 09:27
Medlem
Iradeorums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maktspel
Varför det är konservatism att stödja Israel handlar nog mest om att det mest naturliga för oss som lever i Västeuropa på grund av att vi är vana med att kunna säga vad vi vill, leva i fred med grannar, etc. Samtidigt påstår vänstern att det finns någon hemlig kunskap som bara de känner till som ger deras sida rätt och även ger dem rätt att ignorera sunt förnuft.

T ex, när man vänstern säger att kön är en social konstruktion och jag kontrar med att det minsann finns skillnad mellan män och kvinnors kroppar, är ett typiskt svar att jag är så dåligt påläst att de inte vill debattera med mig. Jag

På samma sätt uppfattar jag Israel-Palestina-konflikten. Vänstern säger att det här är ett folkmord. Om man förklarar för dem att en mängd folkrättssexperter som uttalat sig säger att det inte rör sig om folkmord, säger de att de minsann sett bilder på döda barn, etc. och därför ska jag hålla käften. När man förklarar att experter på "Urban Warfare" från försvarsmakterna i USA och UK uttalat och sagt att det här kanske är det krig där en av de stridande sidorna (dvs Israel) gjort mest för att skydda civila (och också lyckats utmärkt i att hålla de civila dödssiffrorna nere), får man som svar att man ska gå hem och läsa på , men vad man ska läsa på om har jag aldrig förstått.

Jag har under flera år arbetat i både Västbanken och Gaza. Jag lärde mig att aldrig diskutera Israel med palestiner, eftersom de kommer med ideer om vad Israel skulle ha gjort mot dem där den ena är mer bisarr än den andra. De påstår att judar är deras kusiner som de har all respekt för, men då de de själva är de skötsamma och jobbar på är judar lata (släktens svarta får) och gör allt för att roffa åt sig allt de jobbat ihop (vilket var svårt att tro givet hur mycket samhälleliga tjänster de fick gratis från Israel).

När Israel gick in i Gaza förra året och min linkedin direkt översvämmades av uppdateringar från palestinska kontakter (vars intellekt jag respekterar i många aspekter) om att "nu har folkmordet inletts" tänkte jag att diskussionen kring den här konflikten kommer att bli en shit show och vänstern kommer i vanlig ordning svälja allt palestinier säger med hull och hår.

Stor humor är att det dels är liberala värderingar du hyllar och samtidigt att just yttrandefriheten successivt stryps i väst.

Är det judiska folkmordsexperter som säger att Israel inte bedriver folkmord i Gaza? För experter från FN och ICC har i alla fall bedömt att det finns saklig grund att anklaga Israel för folkmord. Jag finner det helt obegripligt hur man som konservativ kan ge ett sådant oreserverat och okritiskt stöd till Israel givet det vi sett det senaste året.
Citera
2024-10-29, 15:56
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maktspel

Svälter man medvetet en befolkning så är det folkmord. Vi kan diskutera länge om ifall man släpper bomber på skolor och sjukhus för att förstöra hamas som gömmer sig bland civila, men det finns inga gråzoner när det kommer till att stoppa humanitär bistånd från att komma in till befolkningen.

Att dessutom artikulera att man medvetet svälter befolkningen för att orsaka tvångsförflyttning ut ur Gaza för att skapa storisrael gör det ännu värre. Målet är inte att slå ut Hamas, målet är att skapa Storisrael och tvångsförflytta palestiner med alla metoder som finns tillgängliga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in