Citat:
Ursprungligen postat av
Merwinna
Jag håller med dig, jag är ju Sd-medlem nästan ifrån partiets bildande (som "Sd"), men i EU-valet röstade jag ändå på AfS som en protest mot detta. Eller: jag vill egentligen gå längre, jag är inte neutral, jag har alltid varit på palestiniernas sida i detta; det är DERAS fädernesjord, FN hade inte rätt att ge bort landet till judarna från början. Och sedan dess har både regimen och enskilda judar bara fortsatt att ockupera ännu mer, bygga bostäder där och köra bort folk som bott där i många generationer. Plus att de behandlar den arabiska/muslimska befolkningen i Israel som slavar, och ser sig själv som något utvalt herrefolk.
...och det senaste årets massmord på en civilbefolkning med kvinnor och barn, barn som har svultit ihjäl och sjuka barn som inte kunnat få vård, kvinnosjukhus som bombats medan kvinnorna hållit på att föda... det är oförlåtligt. Jag är själv mamma, och jag kan tänka mig in i ångestsituationen att inte kunna amma mitt spädbarn, som tynar bort i mina armar, för att jag själv inte får tillräckligt med vatten och mat för att kunna producera mjölk... *gråter*
Jag tror att det handlar om två saker för de konservativa partierna i Sverige. Dels att man (särskilt Sd) har haft naziryktet på sig i alla år, och därför vill man markera riktigt ordentligt att man står på judarnas sida nu, så att folk ska börja glömma bort det där. Och dels att vissa tänker så primitivt att "vi vill inte ha muslimerna här, därför hatar vi alla muslimer överallt, även i deras egen del av världen. Och våra fienders fiende (i detta fallet Israel) är vår vän". Ett gammalt arabiskt ordspråk förresten!

("Min fiendes fiende är min vän")
Jag har också förlorat vänner på detta, samt att vissa har dragit sig undan utan att uppge någon orsak, och då är jag inte dummare än att jag fattar att detta är orsaken...

När jag skrev trådstart var jag neutral, men det finns inte mycket orsak för mig att vara neutral längre. Jag tror säkert att jag kan tåla att se offers lidande och rationellt kunna se att det finns en "greater cause" som justifierar deras lidande. Däremot så tål jag inte att se orättvisa av det slag som jag just nu bevittnar. För att inte tala om alla lögner, som att palestinare är nomadfolk som kom från helt andra delar av mellanöstern och inte levt i området sedan otaliga generationer tillbaka (något jag hör jämt och ständigt från israelvurmare och helt enkelt är en direkt lögn).
Jag ser pogromer mot civila i västbanken, kristna som brinner levande i Libanon (där man bombat kristna stadsdelar som omöjligen kan ha hezbollah-celler), fångar som gruppvåldtas av israeliska soldater och israeler som demonstrerar för att våldtäktsmännen inte ska gå till rättegång, uttalade mål att orsaka massvält som tömmer gazas befolkning från israeliska politiker.
Jag skäms för mina konservativa vänner som inte kan ändra uppfattning då de valde sida en gång då det kanske fanns någon logik att vara pro-Israel just då; kanske för att Israel representerade västerländsk civilisation, eller kanske av skuldkänslor mot judar, eller kanske för att vänsterns palestinavurmare är så jävla irriterande. Men många konservativa röster i USA (exempelvis Tucker Carlsson, Joe Rogan och Candance Owens) har har tagit ställning mot Israel och det är inte längre svart på vit att konservativa kristna måste slicka Israels röv till och med när de orsakar enormt lidande bland kristna araber i området.
Men det börjar bli tragiskt att se hur många bara inte kan ändra sig när nya fakta dyker upp som gör det omöjligt att fortsätta stödja Israel. Ny information dyker upp dagligen som gör att jag inte ens kan fortsätta vara neutral. Men det är ju här som ny media är så värdefullt för att få även konservativa att ändra sig, för unga konservativa lutar mer neutralt/pro palestina än till och med boomer-liberaler. Tittar du på traditionell media så får du en åsikt, ser du på ny media så kan inte sanningen filtreras bort.
Israel har gått för långt och jag anser att vi måste sätta press på Israel så gott som det går för att få det att sluta bedriva folkmord.
Jag ser ljus i slutet av tunneln när jag ser undersökningar som visar att en majoritet av unga republikaner till och med inte längre stödjer Israel. Denna krig kan ha varit Israels dödsstämpel, men detta kanske bara kommer synas när boomers i USA har dött och en ny generation väljer sina politiker. Om 30 år så har Israel inte kvar storebror USA som kan ge dem alla vapen så att de kan skapa Storisrael genom folkmord och då är de ett litet land omgiven av fiender.
Kontentan fortsätter att vara att det finns noll rationella anledningar för någon konservativ att stödja israel, plattityder av slaget "israel är mellanösterns enda demokrati" dyker upp ibland, vilket både är falskt och intetsägande som orsak att stödja ett land i vått och torrt.