2024-10-17, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NickeNickname
Jag def om jag har ett som vanliga människor har 8 timmar, företaget vill få det tlll att (först efter 40 timmar får du din övertid)

Du talar fortfarande i gåtor. Eller menar företaget att du inte kan få övertid förrän efter kl 16 på fredagar när veckan är slut och du gjort dina 40h? Och sen börjar samma visa om nästa vecka?
Citera
2024-10-17, 22:02
Medlem
Hur övertiden regleras står ju normalt i avtal. Förstår inte heller hur du menar. Det normala är ju, om man inte avtalat bort övertiden och istället fått fetare grundlön, att man efter en viss dygnsarbetstid. 8-9 timmar uppbär övertid (om man inte har nåt flex först). Fanns något i trådstarten som fick mig att tro att ts vill jobba järnet under nåt dygn och köra betydligt mer än dessa ca 9t och uppbära övertid därefter. Vet som sagt inte. Men hursomhelst så finns det ju ett lokalt eller centralt avtal att följa, där arbetstid och övertid regleras. Sen kan det ju vara lite bängligare få rätt på saker om man inte är fackansluten.
Citera
2024-10-17, 22:03
Medlem
NickeNicknames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Donner123
Du talar fortfarande i gåtor. Eller menar företaget att du inte kan få övertid förrän efter kl 16 på fredagar när veckan är slut och du gjort dina 40h? Och sen börjar samma visa om nästa vecka?
Precis, komp tid tid vare sig det är dygnet runt
Citera
2024-10-17, 22:06
Medlem
Citat:
Precis, komp tid tid vare sig det är dygnet runt

Fast om du då jobbar tre timmar extra på en tisdag måste ju dina sista tre timmar under ordinarie schemalagd arbetstid på fredagen bli övertid då dessa är över 40h?

Eller blir tisdagstimmarna bara komp? Isf blir det ju helt omöjligt att faktiskt få betalt för övertid.
Citera
2024-10-17, 22:07
Medlem
Så här skriver t ex Unionen:
Citat:
Om din arbetsgivare har kollektivavtal , så finns det regler som innebär att du kan få övertidsersättning .

Om det inte finns kollektivavtal , behöver du se till att det istället skrivs in motsvarande regler i ditt anställningsavtal .
https://www.unionen.se/rad-och-stod/regler-overtidsersattning-och-kompensationsledighet

Ring Unionen. Fattar det som ni har kollektivavtal. Är du inte fackmedlem kanske det är lite bängligare få hjälp.
Senast redigerad av DrGiggles 2024-10-17 kl. 22:12.
Citera
2024-10-17, 22:12
Medlem
NickeNicknames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Donner123
Fast om du då jobbar tre timmar extra på en tisdag måste ju dina sista tre timmar under ordinarie schemalagd arbetstid på fredagen bli övertid då dessa är över 40h?

Eller blir tisdagstimmarna bara komp? Isf blir det ju helt omöjligt att faktiskt få betalt för övertid.
Nej, mitt arbetschema är lite 11,11,11 7 , 40 timmar
så om jag kör 1212,11,0, och mina nätter blir lör--sön 9 ska alltså kvittas ?
Citera
2024-10-17, 22:18
Medlem
Citat:
Jag def om jag har ett som vanliga människor har 8 timmar, företaget vill få det tlll att (först efter 40 timmar får du din övertid)

Är det så att du inte har schemalagda arbetstider utan du är fri att lägga dina 40 timmar hur du vill under veckan?
Då är det ju logiskt att övertid inträffat först efter 40 timmar.

Dvs om du jobbat 10 timmar på måndagen, 8 på tisdagen och onsdagen, sen 7 timmar på torsdag och fredag. Då är det ju 40 timmar, dvs ingen övertid.

Det gör ju att du disponerar din tid friare, alternativet vore ju att du är tvingad att jobba exakt 8 timmar varje dag så länge inget extraordinärt som motiverar övertid inträffar, då får du jobba över den dagen.
Citera
2024-10-17, 22:22
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Nej, mitt arbetschema är lite 11,11,11 7 , 40 timmar
så om jag kör 1212,11,0, och mina nätter blir lör--sön 9 ska alltså kvittas ?
Lite beroende på hur det ser ut i ditt avtal, flextid etc. Så skall du ha ett skrivet schema att följa under veckan, tid däröver blir således övertid. Arbetsgivaren får inte muntligen säga till dig att jobbar du 11 timmar nu tisdag så kan du gå hem tidigare på fredag. Schema kan ändras men då utgår i vissa fall (beroende på avtal) schemaändringstillägg.
Citera
2024-10-17, 22:23
Medlem
NickeNicknames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Är det så att du inte har schemalagda arbetstider utan du är fri att lägga dina 40 timmar hur du vill under veckan?
Då är det ju logiskt att övertid inträffat först efter 40 timmar.

Dvs om du jobbat 10 timmar på måndagen, 8 på tisdagen och onsdagen, sen 7 timmar på torsdag och fredag. Då är det ju 40 timmar, dvs ingen övertid.

Det gör ju att du disponerar din tid friare, alternativet vore ju att du är tvingad att jobba exakt 8 timmar varje dag så länge inget extraordinärt som motiverar övertid inträffar, då får du jobba över den dagen.
Mina avtal skiter företaget i , faktum, jag har ett arbetchema 06:till 18:30 egentligen det är vad som är avtalat
Citera
2024-10-17, 22:44
Medlem
Arbetsgivaren kan ändra men normalt sett minst 2 veckor innan ska du få reda på det.
T ex
https://www.familjensjurist.se/fraga-juristen/ovrigtannat/far-chefen-andra-mitt-schema-mindre-an-tva-veckor-i-forvag/

Arbetstider är inte huggna i sten, utan arbetsgivaren leder och fördelar arbetet. Dock; för länge sedan jobbade jag på en arbetsplats där en nyanställd användes som slaskhink. Dvs täckte upp för all sköns ledigheter, jobbade fm,em och natt huller om buller. Bra för oss andra och snubben hade inget emot det. Men just så tror jag inte är lagligt idag. Det är väl också inte till fördel för arbetsgivaren att tvinga medarbetare till arbetstidsförändringar utan dennes acceptans. Vare sig till att arbetet utförs på bästa sätt eller att personen blir kvar.
Senast redigerad av DrGiggles 2024-10-17 kl. 22:52.
Citera
2024-10-17, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrGiggles
Arbetsgivaren kan ändra men normalt sett minst 2 veckor innan ska du få reda på det.
T ex
https://www.familjensjurist.se/fraga-juristen/ovrigtannat/far-chefen-andra-mitt-schema-mindre-an-tva-veckor-i-forvag/

Arbetstider är inte huggna i sten, utan arbetsgivaren leder och fördelar arbetet. Dock; för länge sedan jobbade jag på en arbetsplats där en nyanställd användes som slaskhink. Dvs täckte upp för all sköns ledigheter, jobbade fm,em och natt huller om buller. Bra för oss andra och snubben hade inget emot det. Men just så tror jag inte är lagligt idag. Det är väl också inte till fördel för arbetsgivaren att tvinga medarbetare till arbetstidsförändringar utan dennes acceptans. Vare sig till att arbetet utförs på bästa sätt eller att personen blir kvar.

Där jag jobbar för man 1200 i ersättning om arbetstiden ändras fram till 2 veckor innan aktuell ändring, annars blir det övertid.
Ska förhandlas med facket.(För de som är anslutna till något fack).

Någon som är provanställd har exakt samma avtal.
Citera
2024-10-17, 23:10
Medlem
Pellerinen-2s avatar
Citat:
Är det enligt avtal Unionen (vad jag läser inte ok) att kvitta tid mot tid,
På mitt projekt, måste jag tydligen jobba mina 40 timmar som är min normala arbetstid enligt schema, först efter det (dom )timmarna får jag ersättning för övertid?
Helt horribelt, fel enligt mig
Och ja jag har jobbat 25 år och aldrig sett detta på mitt projekt

Om man då vill ha lite extra i lönekuvertet och vill jobba övertid så ser man till att det inte blir förrän tidigast på lördagen då.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in