Citat:
Ursprungligen postat av
Shoegaze92
Jag har tagit mirtazapin nästan oavbrutet i bortåt 20 år nu. Under denna tid så har jag haft kanske max 5 samtal med psykolog. Har bara skickat ett meddelande om receptförnyelse och fått det. Jag slutade i ca 1,5 år för ett antal år sedan men upplevde att jag aldrig fick god sömn igen, stressen i kroppen av det gjorde att jag började igen.
För ca en månad sedan startade jag ett nytt försök att trappa ned och sluta. Anledningen är dels att de inte hjälper längre samt extrem trötthet hela dagen tills framåt kvällen. Har tagit 30 mg och bad om 45 mg för att kunna dela på hälften och ta 22.5 mg. Jag startade med ikbt och tänkte att detta tillsammans med att bli lite piggare och satsa på träning och intressen som jag faktiskt har så skulle det funka.
Nu efter typ en månad så börjar jag ge upp igen. Tappat all motivation. Tydligen så har man snarare mer sederande effekt på lägre dos, men tappar den antidepressiva. Har knappt kollat på ikbt programmet, är jag ledig så gör jag absolut ingenting hela dagen. Sitter med en jäkla ångest och glor på telefonen. Men framåt kvällen så kommer jag ut och tränar, springer, cyklar mtb, lagar middag, dricker ett par glas. Mår bra. Detta gör att jag somnar sent. Så initiativlösheten under dagen gör att jag blir ännu piggare på kvällen och ännu svårare att komma upp och ännu tröttare under dagen.
Det är nu på den nivån att jag klarar det absolut nödvändigaste vad gäller städning, tvätt, gräsklippning osv. Men att t ex serva mc'n så att jag skulle kunna komma ut med den, laga mtb'n som har pajat lite, göra något aktivt i trädgården osv, saker som jag haft glädje av tidigare, kommer aldrig att hända nu. För att inte tala om social aktivitet, inte en chans.
Sen är det dags för en jobbvecka och jag ska gå upp och köra till jobbet minst 4-5 timmar tidigare. Det går sådär, kommer aldrig helt i tid. Men har flextid så det går oftast ok. Där fungerar jag någorlunda normalt, men svårt med initiativ och beslut.
Detta är alltså efter att ha sänkt dosen från 30 mg till 22.5 mg. Gjorde också ett försök att ta melatonin istället en kväll. Superpigg halva natten, tog sen en liten smula mirtazapin och somnade direkt.
Så jag antar att jag får gå på en högre dos igen och se det som livslång medicinering. Deprimerad men med någorlunda fungerande livskvalitet.
Ibland får man nog bara tyvärr inse att det inte blir bättre än såhär. Som du skriver så får man sänka ribban på livskvalitén.
Snart 1.5 vecka sedan jag slutade med Mirtazapinet. Tog dock en 7.5 mg i söndags då jag kände mig sjuk och hoppades på att det skulle ta bort symtomen, det gjorde det inte. Har nog fått en släng av en vanlig förkylning helt enkelt. Somnar fortsatt vid 02.00 - 03.00 tiden och sover sedan till 8-9 med flera uppvaknanden under natten, kan dock somna om snabbt. Börjat sova 30 min på dagen med vilket jag aldrig gjort innan.
Känner mig mer deprimerad och en stor tomhet men vet inte om det har att göra med förkylningen eller utsättningssymtom av Mirtazapinet. Känner mig dock inte lika groggy på morgonen längre vilket är positivt. Får fortsätta att härda ut detta.