2024-10-03, 21:23
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Jag dubbelkollade nu och Swish går alldeles utmärkt.
whaat... tack. Jag som tänkt undvika Temu men tar de swish känns det lite säkrare.
Citera
2024-10-03, 21:26
Medlem
Sereenas avatar
Jag kör med PayPal, det har alltid funkat prima för mig.
Citera
2024-10-03, 22:45
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Här är det tvärt om, vill absolut inte ha Early Bird då risken är överhängande att paketet får fötter innan man hinner på det.
Nån av paketboxarna (Instabox/budbee) i första hand, sen PN utlämningsställe sen företagspaket följt DHL/Schenker.
"Till brevlådan" och Early Bird sist då allt som inte är fastbultat stjäls så det går inte att ta leverans av nåt som bara ställs utanför dörren.

Har aldrig haft några problem alls med paket som gått vis DHL eller Schenker, dom hamnar lite lägre på listan enbart pga avståndet till närmsta utlämningsställe.
Jag tror det varierar mycket från stad till stad och även område till område om vilken "last mile" tjänst som är bäst.

Här funkar Early Bird bra och jag har alltid fått mina leveranser rätt snabbt genom dem. Men jag bor i ett bra område och det är sex lägenheter i uppgången och dessutom med portlås och enbart skötsamma grannar med arbete och någon pensionär. Alla är svenskar. Så här är inga som snor paket om de lämnas utanför lägenhetsdörren.

Post Nord är väl det företag som fungerar sämst här. De kan påstå att de försökt leverera trots att man varit hemma hela dagen. Paket kan komma till utlämningsställe utan att man får någon som helst notis om det med risk att msn missar att hämta ut paketet.

Schenker brukar vara långsamma, ungefär som PN, men de brukar ändå informera om att paketet kommit till ett utlämningsställe. Dock kan det hamna på olika utlämningsställen från gång till gång. Har dock aldrig fått med Schenker från TEMU.

Men jag håller med om att det allra bästa skulle vara att få via Instabox.

I övrigt tycker jag TEMU är riktigt bra. Skulle dock inte handla kläder den vägen då jag vill prova innan köp. Köper heller inte elektronik, förutom typ ficklampor.
Citera
2024-10-03, 22:53
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brunorange
whaat... tack. Jag som tänkt undvika Temu men tar de swish känns det lite säkrare.
Swish via Klarna går fint. Du kan även köpa via Klarna som köp först betala när du fått varorna. Kan även köpa via Klarna med banköverföring. Jag har aldrig haft några bekymmer med detta.
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Jag kör med PayPal, det har alltid funkat prima för mig.
Funkar säkert också bra.
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Man kan betala med Klarna, vilket är bättre än att betala kontant.

Angående leveranser så verkar DB Schenker (leverans till postombud) eller EarlyBird vara det som används i mitt område. Har inte haft några andra leveransföretag.

Det funkar båda två bra. Jag har inga problem med att paket levereras utanför dörren, de paketen är trygga och ligger kvar där även om jag skulle vänta veckor med att plocka in dem.
Japp, tycker Klarna funkar bra för mig.

Tycker Early Bird är mest bekvämt. Funkat bra för mig. Får se hur det går med Schenker denna gång även om det funkat rätt bra med dem när jag fått från andra ställen.

Bara jag slipper Post Nord känns bra.
Citera
2024-10-14, 07:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Men jag håller med om att det allra bästa skulle vara att få via Instabox.
Jag beställer alltid från Temu till Instabox. Det har alltid fungerat att välja Paketskåp för mig då jag aldrig beställer större grejer.
Citera
2024-10-14, 08:29
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av calbee
Jag beställer alltid från Temu till Instabox. Det har alltid fungerat att välja Paketskåp för mig då jag aldrig beställer större grejer.
Hur bär du dig åt för att välja det? För när jag beställer så får jag först veta senare när beställningen gjord vilken speditör det blir. Och det brukar bli typ Schenker Postnord eller Early bird. Jag bor mitt i stan i en storstad så instabox finns ju här också.
Citera
2024-10-14, 14:21
Medlem
NegroidMongoloids avatar
gjorde min första beställning, kläder för 700:- (mössa, handskar, olika tröjor).. nöjd med allt, fick inom en vecka, tog som vanligt med Klarna.

känns som att man skulle kunna klara sig med TEMU och Amazon för det mesta, dock inte PC prylar... Fan, kattmaten (blötmat) var ju galet mycket billigare att ta via Amazon, smidigt att få det direkt till dörren också (har inte bil så jumbo-paketen är inte att tänka på att handla på Willys).

Ingen bra utveckling säkert. Vad händer när de konkurrerat ut allt... då kan de höja priserna rejält tänker jag.
Citera
2024-10-14, 15:02
Medlem
#LOUDmouth#s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NegroidMongoloid
Ingen bra utveckling säkert. Vad händer när de konkurrerat ut allt... då kan de höja priserna rejält tänker jag.

Nej, det är klart att denna form av näthandel på många sätt är problematisk och t.ex. är en av många anledningar till att svensk detaljhandel kämpar med näbbar och klor.

Men nej, dom kommer inte konkurrera ut allt. Och höja priset kan dom inte göra, eller rättare sagt som kan men det är företagsekonomiskt självmord att göra det eftersom då kommer någon konkurrent och göra samma sak till ett lägre pris. Grejen är ju att Temu, Wish, AliExpress, Banggood m.fl. bara är marknadsplatser som inte säljer något själv. Dock med lite olika inriktning men poängen är att det är lättkopierat så det verkar osannolikt att Temu skulle begå självmord genom att höja priserna.

/#LOUDmouth#
Citera
2024-10-14, 15:35
Medlem
Awendelas avatar
Citat:
Hur bär du dig åt för att välja det? För när jag beställer så får jag först veta senare när beställningen gjord vilken speditör det blir. Och det brukar bli typ Schenker Postnord eller Early bird. Jag bor mitt i stan i en storstad så instabox finns ju här också.

Du måste ta checkout (ej express checkout) så att du ser din adress och hela ordern.
Till höger om adressen ska det finnas 2 alternativ för leverans.
Standard är leverans till ombud Schenker Postnord eller Early bird (som de väljer åt en)
Alternativ 2 är leverans till box (vilket blir instabox för mig)
Citera
2024-10-14, 15:46
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Awendela
Du måste ta checkout (ej express checkout) så att du ser din adress och hela ordern.
Till höger om adressen ska det finnas 2 alternativ för leverans.
Standard är leverans till ombud Schenker Postnord eller Early bird (som de väljer åt en)
Alternativ 2 är leverans till box (vilket blir instabox för mig)
Tack! Ska kolla in det vid nästa beställning!
Citera
2024-10-16, 10:39
Medlem
Citat:
Jag såg att någon redan svarat, men jag väljer bara "Paketskåp" istället för "Standard" under "Fraktmetoder". Sen är det bara att välja från en lista med olika skåp, men jag förutsätter att det inte fungerar om man köper något som är relativt stort.
Citera
2024-10-19, 10:52
Medlem
730221s avatar
Får man betala moms när paketen kommer till Sverige?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in