2024-09-29, 15:32
Medlem
Actuallysos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av K-Glitchen
Det är väl precis lika bra eller dåligt som allting annat från Kina.

Större företag säljer ju samma skit fast med ett annat märke trots att produkterna görs i samma butik men levereras i en annan tub med en annan logga.
En grej säljs av te x Kjell o Company för 399 kr och den andra på temu för 43 kr.

Jag handlar ofta på Temu och har inte blivit besviken. Gäller bara att läsa vad du köper. Förvänta dig inte en t-shirt med 100% cotton om det inte utryckligen står att det är det.
Tja det är bara skräp på temu. Ovanligt dålig kvalitet på grejerna. Och pissigt dåliga leveranser. Men vill folk köpa skit så varsågod
Citera
2024-09-29, 21:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av -Grillo-

Men visst, det är ju sådana marknader som bidrar till "butiksdöden". Istället för att pröjsa 99,90 kr på Kjell & Company, så beställer man det för 10 kr på AliExpress med fri frakt. Ibland vill man ju stödja sina lokala handlare.

Håller med, visst är det så med butiksdöden.
Men med tanke på att allt blivit så mycket dyrare så ser jag det inte försvarbart att köpa från Kjell när dom tar 150-200kr för en ladd-kabel i dålig kvalitet som du köper för 15-35kr på Ali Express.
Kostade den 79-99kr så hade jag kunnat vara lite mer öppen för det.

handlar där ibland när jag har brottom.

Får man betala tull från Temu?
Vet att många aliexpress säljare/warehouses skickar från EU.
Citera
2024-09-29, 21:26
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El0l
Håller med, visst är det så med butiksdöden.
Men med tanke på att allt blivit så mycket dyrare så ser jag det inte försvarbart att köpa från Kjell när dom tar 150-200kr för en ladd-kabel i dålig kvalitet som du köper för 15-35kr på Ali Express.
Kostade den 79-99kr så hade jag kunnat vara lite mer öppen för det.

handlar där ibland när jag har brottom.

Får man betala tull från Temu?
Vet att många aliexpress säljare/warehouses skickar från EU.

Ev tull, ja.
Momsen betalar du direkt till Temu så den ska du inte behöva betala innan du får hämta ditt paket.
Citera
2024-10-02, 19:38
Medlem
cosmic_dancers avatar
Förstår inte hur folk kan köpa en massa krimskrams från temu, shein och liknande sidor. Bara massa fastfashion, konsumtionshets och produkter med giftig plast.

Folk är så nöjda då de köpt en lampa för 20 kronor och blir sedan förvånade när skiten går sönder efter en vecka.
Citera
2024-10-02, 19:49
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cosmic_dancer
Förstår inte hur folk kan köpa en massa krimskrams från temu, shein och liknande sidor. Bara massa fastfashion, konsumtionshets och produkter med giftig plast.

Folk är så nöjda då de köpt en lampa för 20 kronor och blir sedan förvånade när skiten går sönder efter en vecka.

Jag köper främst hobbymaterial tex pärlor, förvarings väskor för pärlor, silikonformar för gips/epoxy/ljus/tvål och liknande som om det övht finns att få tag i från nån svensk försäljare kostar flera ggr så mycket, och är oftast av samma kvalitet eller tom samma vara.

Skulle aldrig falla mig in köpa elektronik eller saker som smink mm från sådana ställen dock.
Inte kläder heller då risken är att man får en plastsäck i någorlunda liknande färg istället för vad man ser på bilderna.
Senast redigerad av Sereena 2024-10-02 kl. 19:52.
Citera
2024-10-02, 21:39
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cosmic_dancer
Förstår inte hur folk kan köpa en massa krimskrams från temu, shein och liknande sidor.
Undrar hur vårdslös och klumpig du är om allt går sönder för dig?
Har sånt som är från ett år sedan och är okej t.ex pedalhink, bordstabletter, t-shirt m.m. från Shein lite olika kläder som håller bra och passar sålänge man kollar måtten (storleksguide) vid beställning ...visst kan de se lite bättre ut på bilderna men är inte kräsen.
Med tanke på att de skickar till många länder så vill de väl inte svärta sitt rykte genom för mycket gifter och utan oberoende tester kan du inte ta det för givet.
Citera
2024-10-03, 19:01
Medlem
godboys avatar
Har återigen beställt lite prylar från TEMU, jag har aldrig varit missnöjd med det jag fått därifrån. Beställer lite allt möjligt, allt från cykellampor, enkla verktyg, ryggsäck mm. Jag har hittills fått leverans med Early Bird vilket funkat utmärkt, men denna gång kommer det gå med DB Schenker, får väl se hur det går.

Har ingen aning om hur det kommer sig att det blir just den speditören eller hur det faller sig. Hade jag fått välja hade jag hellre tagit Early Bird.
Citera
2024-10-03, 21:07
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Har återigen beställt lite prylar från TEMU, jag har aldrig varit missnöjd med det jag fått därifrån. Beställer lite allt möjligt, allt från cykellampor, enkla verktyg, ryggsäck mm. Jag har hittills fått leverans med Early Bird vilket funkat utmärkt, men denna gång kommer det gå med DB Schenker, får väl se hur det går.

Har ingen aning om hur det kommer sig att det blir just den speditören eller hur det faller sig. Hade jag fått välja hade jag hellre tagit Early Bird.

Här är det tvärt om, vill absolut inte ha Early Bird då risken är överhängande att paketet får fötter innan man hinner på det.
Nån av paketboxarna (Instabox/budbee) i första hand, sen PN utlämningsställe sen företagspaket följt DHL/Schenker.
"Till brevlådan" och Early Bird sist då allt som inte är fastbultat stjäls så det går inte att ta leverans av nåt som bara ställs utanför dörren.

Har aldrig haft några problem alls med paket som gått vis DHL eller Schenker, dom hamnar lite lägre på listan enbart pga avståndet till närmsta utlämningsställe.
Senast redigerad av Sereena 2024-10-03 kl. 21:10.
Citera
2024-10-03, 21:11
Avslutad
Kan man betala med swish?
Citera
2024-10-03, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brunorange
Kan man betala med swish?

Man kan betala med Klarna, vilket är bättre än att betala kontant.

Angående leveranser så verkar DB Schenker (leverans till postombud) eller EarlyBird vara det som används i mitt område. Har inte haft några andra leveransföretag.

Det funkar båda två bra. Jag har inga problem med att paket levereras utanför dörren, de paketen är trygga och ligger kvar där även om jag skulle vänta veckor med att plocka in dem.
Citera
2024-10-03, 21:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Man kan betala med Klarna, vilket är bättre än att betala kontant.

Angående leveranser så verkar DB Schenker (leverans till postombud) eller EarlyBird vara det som används i mitt område. Har inte haft några andra leveransföretag.

Det funkar båda två bra. Jag har inga problem med att paket levereras utanför dörren, de paketen är trygga och ligger kvar där även om jag skulle vänta veckor med att plocka in dem.

Okej, så man kan alltså inte betala med swish?
Man måste knappa in sina kortuppgifter då eller?
Citera
2024-10-03, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brunorange
Okej, så man kan alltså inte betala med swish?
Man måste knappa in sina kortuppgifter då eller?

Jag dubbelkollade nu och Swish går alldeles utmärkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in