2024-10-12, 22:47
Medlem
morgonstjaernans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-i-KBA
Tja är man nöjd med burkigt ljud så visst!
För att få bra ljud får man lägga minst 30 000kr på högtalare samt minst 15-30 000kr som orkar driva dom.
Har du blindprovat högtalare och kommit fram till det?
Citera
2024-10-12, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MondoBizarro
För att besvara TS fråga; eftersom jag inte vet vad för högtalare du har nu - du kanske gjorde jätteklippet Orvar och sitter på ett par extremt bra högtalare - så är det svårt, men har du redan köpt en förhoppningsvis någorlunda bra stärkare - vilket var rätt väg att gå, på tal om det - men kanske något sånt här? https://www.facebook.com/marketplace/item/1257461285412823/?ref=search&referral_code=null&referral_story_type =post&tracking=browse_serp%3Aebacfe69-18c1-4dd3-96d6-3a02292137ef

Billiga som skam men tydligen helt okej en gång i tiden...och när det gäller hifi så är det nästan alltid så att äldre prylar är bättre så länge man köper kvalitet och dessutom slits såna här prylar inte på samma sätt som t ex en bil. 30 år gamla högtalare kan låta bättre än en helt rum fyllt med nyare högtalare och kosta en femtedel. (Jag hittade till och med en recension på de där högtalarna, från 1998. http://www.audioreview.com/product/speakers/floorstanding-speakers/dali/350.html)

Eller köp en massa högtalare för exakt 531 spänn och testa dig fram? https://www.blocket.se/annons/stockholm/massa_hogtalare/1207437708

Lycka till TS! Ljud är absolut värt pengarna, särskilt om man inte behöver betala så mycket för det.
Jag skickar med några låtar att testa ditt system också...bara för att!

Dead Can Dance - Severance
https://youtu.be/unhfa9OnpbE

Josh Rouse - Saturday
https://youtu.be/0SALdUTFR3o

Michael Schenker Group - Doctor Doctor (ft Joe Lynn Turner & Vinnie Appice)
https://youtu.be/sOFppxhx4KA?list=PLxJJcP5YX06dHdkyi1yJ2LGPg1MzPUg0 M

Citat:
Ursprungligen postat av Suranappar
Då är du ingen bra hifi nerd ska man har guld kablar med?
Va??? Nej, en stark förstärkare och ett par rejält bra högtalare med stora lådor! Vad är det du har svårt att fatta???
Citera
2024-10-12, 23:25
Medlem
JackBlacks avatar
Nu köpte du högtalare på second hand. Då kan man ibland göra riktiga fynd och ibland har man betalat ungefär vad sakerna kostar nya. 160 kr är väldigt lite. Vad var det för högtalare?

Edit:
Är det Dali 350 så gjorde du ett fynd och dyrare högtalare behöver inte alls vara bättre. Sen beror det också på högtalarnas skick. Dessa är nästan 30 år gamla så de kan ha sprickor i membran och liknande. Går dock att renovera vid behov.
Senast redigerad av JackBlack 2024-10-12 kl. 23:27.
Citera
2024-10-13, 00:38
Medlem
Waterlilys avatar
För flera år sedan köpte jag Dali Rubicon 6 hos HiFi-klubben. Då kostade paret 30000 kr/par. Nu är de dyrare. De låter mycket bra.

Innan köpet var jag en lång stund hos HiFi-klubben och lyssnade på flera olika högtalare. Jag hade bränt en CDR med musik av hög teknisk kvalité och sådant jag gillade. Jag valde dessa golvare från Dali av flera skäl.

1.) Jag gillar deras koncept som de kallar för 2,5 element. Där har man två lika bas/mellanregister-element. För de lägsta bastonerna jobbar bägge elementen och för mellanregistret bara det ena. Ju färre olika element för de olika frekvensbanden desto snällare (faslinjära och flackare) delningsfilter.

(Minns ni 70-talets snack om faslinjära högtalare. Ett fabrikat hade reklamtexten ”Övertonerna måste passa tiden”.)

2.) Sen har de två diskantelement av olika typ som på ett fint sätt sprider de högsta frekvenserna.

3.) Det är golvare. Jag lyssnade också på stativare men tyckte de saknade mycket av den lägsta basen.

Som många andra har skrivit. Ljudkvaliten ökar med priset till en viss grad. Och har man lyssnat mycket så vill man ha högre kvalité. Kraven ökar med tiden. Så besök renommerade försäljningsställen och be att få lyssna.

Vänligen Näckrosen.
Citera
2024-10-13, 10:11
Medlem
Musikopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blindpilot
Nej det har jag inte.
Den spelar som en högtalare för kanske 500 kr.
Vad är det för fel på dig?
Den? Ikea har flera olika högtalare utvecklade tillsammans med Sonos. Du verkar sakna egen erfarenhet av Ikeas högtalare.
Citera
2024-10-13, 18:35
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Tycker generellt att de från 70 talet är bättre.. å att små alltid är sämre... De bästa jag har är ett par Hitachi från 1985...inte Svindyra.
Större är alltid bättre? Mina är ca 35x25x20 cm, vilket passar ganska bra bredvid TVn på bänken den står på. Men det skulle också fungera med större att ställa på golvet bredvid.

Något annat generellt som är bra att kolla? Mina har 3 högtalarelement bakom fronten, vissa har två. Är fler bättre eller sämre?
Senast redigerad av Harald.Guldhatt 2024-10-13 kl. 18:38.
Citera
2024-10-13, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Jag ville ha bättre ljud från TV:n och kunna spela upp bluetooth från datorn. Så jag köpte en begagnad receiver på blocket för ca 1000 kr. Sen köpte jag två högtalare i en secondhandbutik för 160 kr. Låter ganska ok, jag är egentligen nöjd. Men skulle det låta ännu bättre med dyrare högtalare? Skulle kunna lägga en tusen kr till på det kanske om det gör stor skillnad. Har inget behov av att spela högt, så det är inte det som saknas. Men vad skulle kunna bli bättre? Obs, jag vill bara ha två högtalare, tror jag.

Citat:
Större är alltid bättre? Mina är ca 35x25x20 cm, vilket passar ganska bra bredvid TVn på bänken den står på. Men det skulle också fungera med större att ställa på golvet bredvid.

Något annat generellt som är bra att kolla? Mina har 3 högtalarelement bakom fronten, vissa har två. Är fler bättre eller sämre?

Vad är det för märke/modell på de högtalare du köpt och har nu? Om du vill få förslag på bättre högtalare än dina nuvarande hjälper det otroligt mycket om du berättar vad du nu ha.
Citera
2024-10-13, 23:40
Medlem
Ichwills avatar
Jag vet inte kvalitén på dagens högtalare, men mina gamla Carlsson OA52 låter lika bra nu som för 30 år sedan, likadant med mina Audio Pro A4-14.
Citera
2024-10-14, 00:00
Medlem
Waterlilys avatar
Citat:

Att mängden högtalarelement skulle beskriva kvaliteten finns det inget som säger. Har du bredbandiga element behövs inte så många och filtret blir enklare och mera välljudande. Men det är svårt att tillverka bredbandiga element som täcker en stor del av frekvensbandet och har en bra frekvensgång.

Har du flera element blir filtret mera komplext och kanske inte så faslinjärt man skulle velat ha det.

Sen kommer lådan till som bidrar med ljudet. Och sist rummet där högtalaren ska spela. Så det blir alltid en kompromiss. Använd öronen (dina egna och andras) är det bästa rådet.

Vänligen Näckrosen
Citera
2024-10-14, 00:52
Medlem
Peppermills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ValkPadda
I TS fall är väl en stor fallgrop överföringen mellan TV och receiver samt Bluetooth och receiver.

Kör man inte digital signal från TV:n låter det väl nästan garanterat skit.

Bluetooth har väl inte bandbredd nog att köra lossless?

Ja med bättre anläggning och när man får bättre "upplösning" på ljudet eller vad man kan kalla det så kan man ju lätt bli mer kräsen på att hitta bra inspelningar.
Citera
2024-10-14, 03:07
Medlem
Peppermills avatar
Citat:
Jag ville ha bättre ljud från TV:n och kunna spela upp bluetooth från datorn. Så jag köpte en begagnad receiver på blocket för ca 1000 kr. Sen köpte jag två högtalare i en secondhandbutik för 160 kr. Låter ganska ok, jag är egentligen nöjd. Men skulle det låta ännu bättre med dyrare högtalare? Skulle kunna lägga en tusen kr till på det kanske om det gör stor skillnad. Har inget behov av att spela högt, så det är inte det som saknas. Men vad skulle kunna bli bättre? Obs, jag vill bara ha två högtalare, tror jag.

Är din begagnade reciever en flerkanalare? Eller bara 2-kanals stereo?
Var det initialt att du ville ha bättre ljud ifrån en TV så kan du nog tjäna (ljudmässigt) på att ha en centerhögtalare för tydligare dialog/röster (om det nu är där du tycker det kan förbättras). Om din reciever är en flerkanalare så är ju det möjligt att köra två frontar och en center vid TV-tittning medans du enbart kör stereo (2-kanaler) när du lyssnar på musik.

Men att hitta en centerhögtalare som passar/lirar bra med högtalarna du redan har kanske kan vara svårt. Beroende på hur petig/kinkig man är med klangmatchning.
Citera
2024-10-14, 05:26
Medlem
Köpte mina ProAc 3.5r 1993, för ca 80k kronor då! Och dom låter fortfarande mycket bra! Har bara behövt byta “surround” ringarna runt elementen en gång! Dyrare högtalare håller längre och är den viktigaste komponenten i en bra anläggning. Även om min vinylspelare kostade dubbelt så mycket lol …
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in