Citat:
Ursprungligen postat av
Harald.Guldhatt
Jag ville ha bättre ljud från TV:n och kunna spela upp bluetooth från datorn. Så jag köpte en begagnad receiver på blocket för ca 1000 kr. Sen köpte jag två högtalare i en secondhandbutik för 160 kr. Låter ganska ok, jag är egentligen nöjd. Men skulle det låta ännu bättre med dyrare högtalare? Skulle kunna lägga en tusen kr till på det kanske om det gör stor skillnad. Har inget behov av att spela högt, så det är inte det som saknas. Men vad skulle kunna bli bättre? Obs, jag vill bara ha två högtalare, tror jag.
Just när det kommer till högtalare, så kan du absolut göra fynd begagnat. Högtalare är ju inget annat än en omvandlare som gör om elektriska signaler till mekanisk rörelse som förmedlar musiken, så det slits inte på samma sätt som övrigt under förutsättning att man inte har sprängt dem.
Men sedan det där du snackar om under 1000 kr som dyrare högtalare?
Allt är ju relativt, men du får gå upp en aning för att det ska bli något vettigt, säg 2-3000 kr
Det som jag tycker är lite underskattat och man kan hitta fynd är äldre svenskbyggda högtalare från 70-80 talet, där kan du hitta en del vettigt. Sedan självklart engelska högtalare från samma tidsepok där hittar du också en hel del bra för 2-3000 kr. Har själv ett par Mission högtalare för ca: 2500 kr som jag är hur nöjd med som helst, från 80-talet