2024-10-12, 05:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stallhagen
Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet!

Det har du rätt i Farbror B.
Citera
2024-10-12, 05:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-i-KBA
Tja är man nöjd med burkigt ljud så visst!
För att få bra ljud får man lägga minst 30 000kr på högtalare samt minst 15-30 000kr som orkar driva dom.

Haha jobbar du på "hifi experten?" Haha nej det behöver man inte, sen är det listpris du pratar om? Eller vad är det?
Citera
2024-10-12, 07:21
Medlem
Liberationfronts avatar
Har kvar min harman kardon receiver från 1995 och mina b&w matrix 801 (tror jag modellen heter) från 1999 än idag är ljudet exceptionellt lyssnar dock sällan via högtalarna. Mest musik. Inte film
Citera
2024-10-12, 07:22
Medlem
Absolut. Men över en viss gräns hör du kanske inte så stor skillnad om du inte har dyra högtalare som vana. Över säg 10k så får du betala ganska mycket per extra "kvalitetsenhet". Med det menar jag att du får bra mycket bättre ljud när du går från 2500 till 5000 men kanske inte så stor skillnad när du går från 15000 till 17500.

Sikta på ett pris du tycker är rimligt. Läs på ordentligt om de modeller som erbjuds i den prisklassen, plus/minus någon/några tusenlappar. Avvaktar man och iakttar ett tag kan man ha tur och köpa nästa steg upp på rea för samma pris som modellen man kollade på.

Jag hade kört på någonting runt 10-13k. Men även runt 6k kan du få dugliga saker. Nu kanske jag blir grillad av ljudexperter i tråden för det påståendet men jag vill påstå att man blir imponerad av ljudet oavsett om man går från billigt till betydligt dyrare. Två stativhögtalare eller golvhögtalare plus en subbas. Är du filmfantast kanske surround är bättre, vad vet jag.

Allt måste inte göras i ett steg heller. Köper du ett erkänt märke är ofta andrahandspriset helt okej. Vill man uppgradera kan man sälja och köpa upp sig ett par prisklasser.
Senast redigerad av MpunktM 2024-10-12 kl. 07:25.
Citera
2024-10-12, 08:02
Avstängd
Isterbandsdoktorns avatar
Generellt så skall ju högtalarna återge källan. Dyra högtalare med dålig källa är ingen idé. Då är det faktiskt bättre med bra källa och enklare högtalare.

Billigare högtalare kan låta väldigt bra om de har en bra källa.

Rumsakustik osv skall man alltid satsa på, man kommer långt med tunga mattor å gardiner.

Stativhögtalare brukar också låta betydligt bättre än motsvarande golvhögtalare i samma prisklass. Är oftast bara den djupaste basen som blir sämre / saknas medans allt annat blir bättre (mellanregistret, diskant osv).
Senast redigerad av Isterbandsdoktorn 2024-10-12 kl. 08:04.
Citera
2024-10-12, 08:29
Medlem
RFTs avatar
Jag håller med Isterbandsdoktorn.
De där hifinördarna, de har rätt. Rummets akustik är jätteviktigt. En av mina bekanta är nörd. Han har akustikfixat sitt lyssninsrum. Jag tog dit mina halvbra högtalare, och vilken skillnad jämfört med hemma hos mig.
Citera
2024-10-12, 08:34
Medlem
Intressant tråd så hakar på lite då jag själv är i köpartagen.

Hittade dessa högtalare som intressanta. Vet inte hur de andra hifi-återförsäljarna jobbar men på denna sidan kan du köpa hem och testa högtalarna hemma, är du inte nöjd kan du skicka tillbaka helt gratis.

Bra pris, även lite rabatt nu.
https://hifi-freaks.se/products/wharfedale-evo-4-1-demo-walnit?gad_source=1&gclid=CjwKCAjwmaO4BhAhEiwA5p4Y LwjPJLMUEODh7gGMjjhBK4vwcRCcWF92BZulhHdZIpiuPuBEGY nwMxoCnEIQAvD_BwE

Sidan har även fått bra omdöme på Trustpilot.
Senast redigerad av vonheden 2024-10-12 kl. 08:38.
Citera
2024-10-12, 08:51
Medlem
Tycker generellt att de från 70 talet är bättre.. å att små alltid är sämre... De bästa jag har är ett par Hitachi från 1985...inte Svindyra.
Citera
2024-10-12, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Jag ville ha bättre ljud från TV:n och kunna spela upp bluetooth från datorn. Så jag köpte en begagnad receiver på blocket för ca 1000 kr. Sen köpte jag två högtalare i en secondhandbutik för 160 kr. Låter ganska ok, jag är egentligen nöjd. Men skulle det låta ännu bättre med dyrare högtalare? Skulle kunna lägga en tusen kr till på det kanske om det gör stor skillnad. Har inget behov av att spela högt, så det är inte det som saknas. Men vad skulle kunna bli bättre? Obs, jag vill bara ha två högtalare, tror jag.

Just när det kommer till högtalare, så kan du absolut göra fynd begagnat. Högtalare är ju inget annat än en omvandlare som gör om elektriska signaler till mekanisk rörelse som förmedlar musiken, så det slits inte på samma sätt som övrigt under förutsättning att man inte har sprängt dem.
Men sedan det där du snackar om under 1000 kr som dyrare högtalare?
Allt är ju relativt, men du får gå upp en aning för att det ska bli något vettigt, säg 2-3000 kr
Det som jag tycker är lite underskattat och man kan hitta fynd är äldre svenskbyggda högtalare från 70-80 talet, där kan du hitta en del vettigt. Sedan självklart engelska högtalare från samma tidsepok där hittar du också en hel del bra för 2-3000 kr. Har själv ett par Mission högtalare för ca: 2500 kr som jag är hur nöjd med som helst, från 80-talet
Citera
2024-10-12, 09:42
Medlem
ValkPaddas avatar
I TS fall är väl en stor fallgrop överföringen mellan TV och receiver samt Bluetooth och receiver.

Kör man inte digital signal från TV:n låter det väl nästan garanterat skit.

Bluetooth har väl inte bandbredd nog att köra lossless?
Citera
2024-10-12, 09:50
Medlem
TS får väl pallra sig iväg till en bra hifibutik och lyssna igenom vad som finns i olika prisklasser. Man kan få helt ok ljud för en liten bostad för några tusen (t.ex. aktiva högtalare från något bra märke, så slipper man förstärkaren).
Citera
2024-10-12, 10:02
Medlem
prokaryotkungens avatar
Har inte läst hela tråden men...

Har själv ett par vettiga högtalare som återförsäljs för runt 5000 kronor paret. Fick chansen att växla och provlyssna med en kompis högtalare han betalat nästan 20000 kronor för.
Nu är upplevelsen subjektiv och visst var de dyra högtalarna bra, men inte "HELVETETTEEESSS MYCKET BÄÄÄTTTTREEEE!!!" än mina.
Faktum är att jag föredrar de billigare för mitt vardagsrum. De låter bättre för min musik och mitt ändamål.

Så svaret är väl att till en gräns så kan skillnaden vara stor mellan högtalare. Gå från budgetpris upp till runt 3000 kronor och då har du stor skillnad. Att kasta pengar efter det är att jaga mikroprocentuell förbättring och har man råd med det så kan det vara väl värt beroende på person.

Kolla recensioner och köp bra högtalare i 3-4-5-6k kronors klassen och du är set for life.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in