2024-10-11, 19:15
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Jag ville ha bättre ljud från TV:n och kunna spela upp bluetooth från datorn. Så jag köpte en begagnad receiver på blocket för ca 1000 kr. Sen köpte jag två högtalare i en secondhandbutik för 160 kr. Låter ganska ok, jag är egentligen nöjd. Men skulle det låta ännu bättre med dyrare högtalare? Skulle kunna lägga en tusen kr till på det kanske om det gör stor skillnad. Har inget behov av att spela högt, så det är inte det som saknas. Men vad skulle kunna bli bättre? Obs, jag vill bara ha två högtalare, tror jag.
Citera
2024-10-11, 19:20
Medlem
JustTrollings avatar
Ja, dyrare högtalare är såklart bättre.
Citera
2024-10-11, 19:31
Medlem
Upp till en viss gräns.
Sedan blir det att arbeta på källjudet och fixa runt i rummet för att eliminera skumma ekon och reflektioner.
Citera
2024-10-11, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Jag ville ha bättre ljud från TV:n och kunna spela upp bluetooth från datorn. Så jag köpte en begagnad receiver på blocket för ca 1000 kr. Sen köpte jag två högtalare i en secondhandbutik för 160 kr. Låter ganska ok, jag är egentligen nöjd. Men skulle det låta ännu bättre med dyrare högtalare? Skulle kunna lägga en tusen kr till på det kanske om det gör stor skillnad. Har inget behov av att spela högt, så det är inte det som saknas. Men vad skulle kunna bli bättre? Obs, jag vill bara ha två högtalare, tror jag.
Den svagaste länken i ljudsystem är högtalarna, du kan ha värsta förstärkaren och dåliga högtalare och det låter skit, och du kan ha en soppig stärkare med bra högtalare så kommer det låta hyfsat. Bäst är såklart att ha bra grejer hela vägen
Citera
2024-10-11, 19:37
Medlem
Musikopps avatar
Ikeas ljudprylar är inte så dumma faktiskt! Kanske lite över TS budget men värt att undersöka för de som är på jakt efter diskreta ljudprylar.
Citera
2024-10-11, 19:47
Medlem
knark-kungens avatar
Mycket kan man snåla på här I livet men högtalare är inte en sån grej, man måste ha I åtanke att högtalare håller i minst 25 år, ofta längre än så.

Man behöver inte lägga hur mycket som helst men 10-20 lax för högtalare och en receiver på det duger för dom mesta.

Sen finns det ljudbögar som lägger hundratals tusen och i vissa extrema fall även miljonbelopp men det är dom värsta nördarna.
Citera
2024-10-11, 19:55
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
De här ser fina ut, är de bra tror ni?
https://www.blocket.se/annons/stockholm/pioneer_sp_710_hogtalare/1207406971
Citera
2024-10-11, 20:34
Medlem
Hela min källare är fyllde med högtalare av olika slag, dyra högtalare är bättre upp till en viss nivå sen handlar det mycket om Akustik
Citera
2024-10-11, 20:40
Medlem
kl4sseKocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Suranappar
Hela min källare är fyllde med högtalare av olika slag, dyra högtalare är bättre upp till en viss nivå sen handlar det mycket om Akustik
Inom vilket prisspann snackar vi om ca?
Citera
2024-10-11, 20:44
Medlem
Jag byggde ett par hornhögtalare för fyrtio år sedan och de har jag varit mycket nöjd med. Inga särskilt dyra element men ger toppenljud med mycket djup bas (om man har sådant ljudmaterial att tillgå, de flesta inspelningar nu för tiden är snöpta, man skalar bort vissa frekvenser)
Citera
2024-10-11, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kl4sseKock
Inom vilket prisspann snackar vi om ca?

Kanske 8000 (listpris) för ett par och lägg till några tusen för en bra sub.

Har ett par jbl 8 ohm och en go sub i min bio allt skakar

Jobbar med installation av högtalare bland annat, man har samlat på sig mycket på företag som ska köpa nytt för en kabel har åkt ut som kostade en halv årslön nya.

Kom över en projektor för några månader sedan som kostade 80 tusen ny för 6 år sedan men låter lite mycket att ha hemma, mer till större lokal.
Citera
2024-10-11, 20:59
Medlem
Ja! I högtalarvärlden så är dyrare bättre, upp till en gräns. Gränsen går nånstans där det riktiga high-end segmentet börjar, när du har kommit dit så handlar det mer om vilket sound du är ute efter. Gillar du mer bas eller vill du ha klarare sång? Vad har du för utrustning? Du måste fråga dig själv vad syftet med högtalarna är, först då kan du få svar på vad du ska köpa.

Där priset verkligen gör skillnad är i low-end och upp till middle-range. Där kan det vara som natt och dag.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in