2024-10-13, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Men en man med barn i Ukraina kan ju också riskeras att skjutas till döds. Du skrev mamma eftersom du sympatiserar mer med kvinnor, ser kvinnor som mer oskyldiga än män och ser ett större värde i en kvinnas liv än en mans liv. Du tar ju upp den oerhörda orättvisan i att Ukrainska kvinnor tillåts lämna landet och komma till länder som Sverige där de har det bra. Samtidig som männen tvingas stanna och uppleva krigets fasor.

En fråga: är du en av dem som är arg över att det kom en massa ensamkommande flykting"barn" med mustasch till Sverige under flyktingkrisen? Om du är en av dessa, så skulle givetvis mitt "en mamma med sina barn som blir ihjälskjuten" bita mer på dig. Än om jag skrivit "en pappa med sina barn". Flera antifeminister vill inte ha män hit. Och sympatiserar inte med manliga krigsoffer/män som flyr krig. Du kan ju vara en av dessa som tycker illa om att män flyr hit, i synnerhet från MENA. Så därför uteslöt jag medvetet att ens skriva om män utsatta i krig och därmed uteslöt jag medvetet att skriva om Syrien och drog in Ukraina istället och om kvinnor, barn och för tidigt födda bebisar. Då det ju faktiskt är så: från Ukraina är det kvinnor och barn som flyr och är civila. Så. Där fick du hela sanningen till varför jag skrev som jag gjorde. Jag gjorde det av retoriska skäl.

Själv ser jag att både mammor och pappor behövs för sina barn. Och vill varken se mammor, pappor eller barn eller spädbarn eller för tidigt födda bebisar skjutna.

Och jag värnar absolut mer om en oskyldig pappa som riskerar att bli ihjälskjuten i krig än jag värnar om ett 6-9 veckors extremt outvecklat foster som är oönskat. Och jag värnar mer om kvinnan och mannen som känner sig nödgade till abort, än vad jag värnar om fostret.

Men du blir tydligen lika sentimental över flyktingars situation som du blir över 6-9 veckor extremt outvecklade foster som blir aborterade.
Citera
2024-10-13, 16:18
Medlem
Citat:
Sluta med ditt ordbajseri. Det var endast 10,7% av kvinnorna, de som hade en partner, som hade en partner som ville göra abort. 75% av dem hade en partner som inte ville göra abort.
Är du nöjd nu att vi använde ordet ville? 75% av kvinnorna som hade en partner beslutade sig för att göra abort fastän de inte hade en partner som sade att han ville göra abort.

Vill du verka krokad?

Det enda vi vet är att 10% av kvinnorna gjorde abort för sin partners skull, för att han ville.

De övriga 75% män vet vi ingenting om.
Med stor sannolikhet ville de också abort, eftersom det blev abort.
Men eftersom kvinnorna också ville abort, så har kvinnorna inte angivit det som skäl, att partnern ville, för kvinnan ville ju också.

För att förtydliga det hela:

Om både du och din fru vill ha barn. Inte säger du då "jag och frugan skaffar barn för att hon vill det".

Samma sak gäller här. Vill både mannen och kvinnan abort, så kommer ju inte kvinnan påstå att hon gör abort för att mannen vill det.

Man kan alltså påstå att 10% gjorde abort enkom för mannens skull.
Övriga 75% var överens och båda ville abort. Men mannen hade där kunnat påverka kvinnan att inte vilja abort.
Citera
2024-10-13, 16:24
Medlem
Citat:
Vilken unken syn på män du har.

Nej, det har jag inte. Men du vill att jag ska ha det och därför tolkar du allt jag skriver som att så är fallet.

Jag har en bra manssyn och en bra kvinnosyn.
Och jag vet att vill en man ha barn och hans kvinna är gravid, så är det lätt att "övertala" henne att föda hans barn. Hon har graviditetshormoner som gör att hon kommer vilja skydda avkomman. Så allt hon behöver är att mannen steppar upp och in och säger "vi fixar det här älskling, jag vill ha dig och barnet, vad kan jag göra för att du ska vilja föda vårt barn?".

Men vill en man abort själv/är ambivalent själv. Så kommer han inte steppa in på det viset. Utan passivt eller aktivt stötta henne i hennes abortbeslut/ambivalenta beslut till abort. Och då blir det abort.

Mannen har som sagt stort mandat i denna fråga, när hans egen kvinna är gravid med deras gemensamma foster.
Citera
2024-10-13, 16:41
Medlem
Citat:
jag förstår bara inte hur man kan vara så stark motståndare till att försöka få ner aborttalen och att faktiskt väldigt många aborter görs i onödan.

Jag tror knappt någon är motståndare till att få ner aborttalen. Vad folk är motståndare till är tillvägagångssätten som brukar bestå av förbud och kontroll av olika slag. Bättre, lättillgängliga preventivmedel och stabil sexualundervisning är de flesta däremot positiva till. Hade man haft det så hade man mer än halverat antalet aborter i en stöt.
Citera
2024-10-13, 16:47
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Men en man med barn i Ukraina kan ju också riskeras att skjutas till döds. Du skrev mamma eftersom du sympatiserar mer med kvinnor, ser kvinnor som mer oskyldiga än män och ser ett större värde i en kvinnas liv än en mans liv. Du tar ju upp den oerhörda orättvisan i att Ukrainska kvinnor tillåts lämna landet och komma till länder som Sverige där de har det bra. Samtidig som männen tvingas stanna och uppleva krigets fasor.

Varför sitter du här och gaggar mot människor som är för aborträtten liksom du?

Du är ju inte emot abort, du önskar bara att antalet aborter var lägre. Metoderna för att minska antalet aborter ser olika ut och oavsett metod är det ett ständigt och långsamt arbete för dem som jobbar med detta och kan påverka.
Citera
2024-10-13, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Varför sitter du här och gaggar mot människor som är för aborträtten liksom du?

Du är ju inte emot abort, du önskar bara att antalet aborter var lägre. Metoderna för att minska antalet aborter ser olika ut och oavsett metod är det ett ständigt och långsamt arbete för dem som jobbar med detta och kan påverka.
Han är en fegis som inte vågar stå upp för vad han egentligen tycker och gömmer sig därför bakom ett mer gosigt "minska antalet" för att framstå som mer rumsren och mindre misogyn.

"Minska antalet"? Varför? Hur mycket? Med vilka medel? Om han inte är emot abort, varför har han då gjort bedömningen att de bör minska och inte att de bör öka?

Han är full av skit.
Citera
2024-10-13, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NilsKalsonQuisling
Jag tror knappt någon är motståndare till att få ner aborttalen. Vad folk är motståndare till är tillvägagångssätten som brukar bestå av förbud och kontroll av olika slag. Bättre, lättillgängliga preventivmedel och stabil sexualundervisning är de flesta däremot positiva till. Hade man haft det så hade man mer än halverat antalet aborter i en stöt.
Jag är inte för att "få ned antalet" eftersom det är ett mål som vilar på de livshatande abortmotståndarnas premiss att abort är något dåligt. En premiss jag vägrar acceptera.

Abort är enbart och enkom upp till den gravida kvinnan. Det är hennes liv och hennes kropp och bara hon bestämmer över sin egen framtid. Tom även om det så är hennes trettonde gång.

Mer rimligt är att förespråka en ökning -- avstigmatisera det och gör det mer lättillgängligt också för de mest utsatta.
Senast redigerad av sardellini 2024-10-13 kl. 17:38.
Citera
2024-10-13, 18:21
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sardellini
Han är en fegis som inte vågar stå upp för vad han egentligen tycker och gömmer sig därför bakom ett mer gosigt "minska antalet" för att framstå som mer rumsren och mindre misogyn.

"Minska antalet"? Varför? Hur mycket? Med vilka medel? Om han inte är emot abort, varför har han då gjort bedömningen att de bör minska och inte att de bör öka?

Han är full av skit.

Klockrent inlägg 👍

Det är samma gamla vanliga försök att kontrollera och styra kvinnors sexualitet som de senaste 4000 åren.
Citera
2024-10-13, 18:35
Medlem
Citat:
Klockrent inlägg 👍

Det är samma gamla vanliga försök att kontrollera och styra kvinnors sexualitet som de senaste 4000 åren.

Det blir märkligt när abortmotståndare vill ha obligatoriska faderskapstest och "juridisk abort" för män.
vill dessa abortmotståndare att kvinnor ska sluta vilja ha sex med män? Vill de göra kvinnor till gay?

Om man vill ha sex med fertila kvinnor, är det naturliga att se till att fertila kvinnor vågar ha sex. Inte göra kvinnor rädda att ha sex med tom. äkta maken...
Citera
2024-10-13, 19:10
Medlem
Citat:
Klockrent inlägg 👍

Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Det blir märkligt när abortmotståndare vill ha obligatoriska faderskapstest och "juridisk abort" för män.
vill dessa abortmotståndare att kvinnor ska sluta vilja ha sex med män? Vill de göra kvinnor till gay?

Om man vill ha sex med fertila kvinnor, är det naturliga att se till att fertila kvinnor vågar ha sex. Inte göra kvinnor rädda att ha sex med tom. äkta maken...
Problemet är inte att kvinnor har sex, problemet är att kvinnor har sex med andra än dem själva.

Och får inte de ligga ska andra män inte heller få det.
Citera
2024-10-13, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Problemet är inte att kvinnor har sex, problemet är att kvinnor har sex med andra än dem själva.

Och får inte de ligga ska andra män inte heller få det.

Förmodligen har flertalet oönskat gravida, blivit det med sin partner. Oförskämt av abortmotståndare att missunna par från att få ha sex med varandra....
Citera
2024-10-13, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Förmodligen har flertalet oönskat gravida, blivit det med sin partner. Oförskämt av abortmotståndare att missunna par från att få ha sex med varandra....
Ja precis. Skulle det däremot vara de själva som mot förmodan fått ligga så det har blivit en oönskad graviditet, DÅ är det naturligtvis abort som gäller, annars så ska de slippa behöva förse sitt eget barn med pengar till dess överlevnad!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in