2024-10-10, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket
Sikter først og fremst til drapene på Dung Tran Larsen og Per Vålnes.
I Dung-saken var både mor, far og bror av Bjarte siktet for drap.
Saken ble henlagt på bevisets stilling, og siktelsene frafalt.
I Vålnes-saken var hans tidligere kjæreste, hennes nye kjæreste samt en venn av dem siktet for drap.
Saken ble etter lang tids etterforskning henlagt på bevisets stilling.
Ofrene i disse sakene er ikke blitt funnet.

Hovedpoenget mitt er at i begge tilfellene var det nærstående personer som både hadde
motiv og mulighet til å utføre drapene. I begge tilfellene var det nærstående personer som
sist så ofrene. Det var også de samme som senere ble mistenkt og siktet for drap, som hadde
meldt ofrene savnet.

Ja. Forskjellen mellom disse sakene og drapet på Anne-Elisabeth er at det er blodsbånd mellom Anne-Elisabeths barn og henne som drapsoffer.

Det er mer sjelden at barn dreper en av sine foreldre. Og da er det nesten alltid veldig alvorlig psykisk sykdom til stede som er tung medvirkende årsak. Ofte eneste årsak.

Jeg har liten tro på at de voksne barna er involverte i noen planlegging og gjennomføring av drapet på Anne-Elisabeth. Da tror jeg mer på at barna kan ha blitt tvunget til å tie, lyve eller å fortelle kun deler av sannheten, for å beskytte Tom Hagen.

I Dung-saken var Dung alene mot ektemannen og ektemannens biologiske familie. I slike saker kan drapet ha skjedd i affekt eller som ulykke. Ektemannens familie kan ha vurdert det slik at det aller verste for Dungs og ektemannens små barn ville være at ektemannen ble fengslet for drapet. Og at hans familie valgte å beskytte ektemannen.

I Per Vålnes-saken er det enda mindre slektsbånd. En samboer og to venner er mistenkt for å ha konspirert om å begå drapet i fellesskap.

Familie-begrepet er lite presist.
Citera
2024-10-11, 16:54
Medlem
Skaanseths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kokadu
Jeg tror ingen av disse skruppelløse og stadig nevnte har noe med drapet på henne å gjøre. Ingen skruppelløse yrkeskriminelle ikke nevnte for den delen. Jeg tror heller ikke MB er involvert i dette. Og heller ikke alle barna. Det er svært vanlig at familie har vanskelig for å tro at noen som står dem nær har tatt livet av en av deres nærmeste. Man ser stadig i slike saker at de lever i fornektelse og velger å gi sin støtte til drapspersonen, selv etter at denne er dømt for ugjerningen.

Jeg tror imidlertid at TH er involvert i drapet på henne. Jeg tror som kjent at han er YObestefar. At han 31. oktober gikk hjem og kvalte henne rundt tidlig lunsjtider. Det er mange funn på åstedet som peker i retning av at han er hennes drapsmann.
Men han var ikke alene om dette. Jeg tror det finnes flere medvirkere. Og at hun i tillegg til hos TH, hos flere av disse også var vurdert til å utgjøre en trussel mot deres greier dersom man ikke ryddet henne av veien.
Man medvirker ikke i et drap på en 68-årig mor og bestemor fingert som en kidnapping uten at man forstår risikoen man løper ved å gjøre det. Særlig ikke slik dette var planlagt. Det må ha vært ansett å være verdt det liksom. Man har måttet leve med dette etterpå. Tenker ikke da at det å ha tatt livet av henne preger de nevneverdig. Men frykten for å bli tatt for dette kjennes det nok på. Stadig. Og fortjent.

Vi får bare vente og se hvem politiet tauer inn som neste nå Skaanseth. Tror det nærmer seg.
==================================

Namnet maskat.

* = o
# = e
& = a
% = b
+ = i

/Mod

Hvis TH har drept henne ved lunsjtider, så må det ha vært noe som har opptatt henne slik at hun ikke kunne besvare THs oppringninger, og oppringningen fra elektrikeren. Politiet mente at TH ventet på denne bilen 08:55, men dette er lenge siden, og mye kan ha forandret seg underveis i etterforskningen. Politiet har også sagt at de har kontroll på THs bevegelser i Futurum-bygningsmassen, men at de på et tidspunkt mister kontroll på hvor han er; "han kan være et sted i bygningen, han kan være andre steder". Så det betyr jo at han kan ha sneket seg vekk, og inntredd en rolle i forsvinningen. Det kan være at han dro hjem og drepte henne, fraktet lik, vasket etc. Mange mulige roller. Vi får se hva som skjer, men det må da komme en dag der alt av fakta blir lagt på bordet, enten ved en henleggelse eller ved tiltale. Ved en henleggelse får vi neppe vite alt de hadde på TH, men kanskje mye detaljer ellers.
Det er i hvert fall ganske sikkert at en henleggelse mot TH aldri kommer til å bli på annet enn bevisets stilling, noe som gjør at det alltid vil henge en mistanke over han. Hans liv, navn og bilde, og ting som peker på skyld har blitt til de grader eksponert i media. Hans liv er sånn sett ødelagt, og det er jo godt å vite hvis det skulle bli en henleggelse over nyttår. Bollemannen sa også at "han er ikke den han var", og at "han sitter inne for seg selv og har ikke kontakt med noen". Han har isolert seg selv fullstendig, noe som kan sammenliknes med husarrest livet ut.
Citera
2024-10-11, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaanseth
Det er i hvert fall ganske sikkert at en henleggelse mot TH aldri kommer til å bli på annet enn bevisets stilling, noe som gjør at det alltid vil henge en mistanke over han. Hans liv, navn og bilde, og ting som peker på skyld har blitt til de grader eksponert i media. Hans liv er sånn sett ødelagt, og det er jo godt å vite hvis det skulle bli en henleggelse over nyttår. Bollemannen sa også at "han er ikke den han var", og at "han sitter inne for seg selv og har ikke kontakt med noen". Han har isolert seg selv fullstendig, noe som kan sammenliknes med husarrest livet ut.

Det kan du si, men dette er jo bare blåbær i mot å tilbringe resten av livet i 2 egt på Ila.
Citera
2024-10-11, 20:24
Medlem
Skaanseths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ronsangel
Det kan du si, men dette er jo bare blåbær i mot å tilbringe resten av livet i 2 egt på Ila.

I andre etasje på Ila?
Det vet jeg ikke. Et menneske som isoleres for omverdenen kan bli gal til slutt. På Ila har han i det minste kontakt med andre folk, enten han vil eller ikke.
Ila har også en kjeller. Og her sitter de farligste og mest psykotiske. Disse får ikke noen kontakt med de andre innsatte. De fleste av disse har alvorlige isolasjonsskader. Var det denne kjelleren du tenkte på? Men her ville neppe TH blitt plassert.
Og så er det ikke bare et eneste fengsel i Norge. Man har Ilseng, som regnes som et bedre fengsel. De er ute av cellen hele dagen, og har mye fritid osv. Og så har man denne øyen Bastøy Fengsel, der som lederen for V#st%y Sj&kklu%% var plassert etter drapet på politimannen Bjarte Berthelsen. Her er det lav sikkerhet, og mye frihet.

Namnet maskat.

* = o
# = e
& = a
% = b
+ = i

/Mod
Senast redigerad av Chantre 2024-10-11 kl. 23:52. Anledning: Maskering namn
Citera
2024-10-11, 23:42
Medlem
Citat:
Hvis TH har drept henne ved lunsjtider, så må det ha vært noe som har opptatt henne slik at hun ikke kunne besvare THs oppringninger, og oppringningen fra elektrikeren. Politiet mente at TH ventet på denne bilen 08:55, men dette er lenge siden, og mye kan ha forandret seg underveis i etterforskningen. Politiet har også sagt at de har kontroll på THs bevegelser i Futurum-bygningsmassen, men at de på et tidspunkt mister kontroll på hvor han er; "han kan være et sted i bygningen, han kan være andre steder". Så det betyr jo at han kan ha sneket seg vekk, og inntredd en rolle i forsvinningen. Det kan være at han dro hjem og drepte henne, fraktet lik, vasket etc. Mange mulige roller. Vi får se hva som skjer, men det må da komme en dag der alt av fakta blir lagt på bordet, enten ved en henleggelse eller ved tiltale. Ved en henleggelse får vi neppe vite alt de hadde på TH, men kanskje mye detaljer ellers.

Stakkarn satt nok «opptatt» på toalettrommet skadet, kneblet og stripset etter et fall ned trappa eller dytt på tryne inn i trappa etter en feig f**n hadde gått til angrep på henne. Der satt hun i påvente av sin drapsmann som 10.06.07 ringte hennes telefon og når den ikke ble besvart signaliserte dette til han at hun var under kontroll og det var bare å ta beina fatt.
Jeg bryr meg fint lite om hvordan TH tilbringer livet. Jeg tror ikke han har det så verst når politiet kjører taushet er gull strategien sin som har pågått over flere år. Når saken og hun ties i hjel. Og han har kontrollen. Og så han nyter sikkert når Dagbladet gir spalteplass til BolleNilsen og hans beste venn skøyteløperen nå og da.

Offeret i dette opptar meg, Fru Hagen. Og jeg synes strategien som kjøres av politiet og med det media til ubetinget fordel for de som utsatte henne for det hun ble utsatt for er tragisk å bevitne.

Stakkars Fru Hagen. Hun blir drept og deretter ties hun ihjel. Skamme seg de som burde skamme seg.
Citera
2024-10-12, 15:37
Medlem
Skaanseths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kokadu
Stakkarn satt nok «opptatt» på toalettrommet skadet, kneblet og stripset etter et fall ned trappa eller dytt på tryne inn i trappa etter en feig f**n hadde gått til angrep på henne. Der satt hun i påvente av sin drapsmann som 10.06.07 ringte hennes telefon og når den ikke ble besvart signaliserte dette til han at hun var under kontroll og det var bare å ta beina fatt.
Jeg bryr meg fint lite om hvordan TH tilbringer livet. Jeg tror ikke han har det så verst når politiet kjører taushet er gull strategien sin som har pågått over flere år. Når saken og hun ties i hjel. Og han har kontrollen. Og så han nyter sikkert når Dagbladet gir spalteplass til BolleNilsen og hans beste venn skøyteløperen nå og da.

Offeret i dette opptar meg, Fru Hagen. Og jeg synes strategien som kjøres av politiet og med det media til ubetinget fordel for de som utsatte henne for det hun ble utsatt for er tragisk å bevitne.

Stakkars Fru Hagen. Hun blir drept og deretter ties hun ihjel. Skamme seg de som burde skamme seg.

Ja, mange mulig senarioer. Politiet mister som sagt kontroll på hvor han er i byggen på et tidspunkt. Det kan bety at det er momenter ved hans forklaringer som ikke stemmer.
Jeg vil tro at de har hatt omfattende avhør rundt dette. De hadde avhør når familien var innlosjert/evakuert til Thon Hotell i Lillestrøm, allerede samme dag.

TH fikk nok en liten opptur når han fikk beskjed om innstilling på henleggelse, men jeg vil tro at det bare varte en stund, og så innså han nok fort at livet likevel er ødelagt.
Offeret er viktig, og det er trist alt rundt Anne, denne advokaten hennes som ikke bryr seg osv, men samtidig er det greit at TH ikke har sluppet unna med en henleggelse. Hans liv har blitt blottlagt, og 95% av befolkningen tror at han er skyldig. Han er ikke Lørenskogs store sønn lengre, for å si det slik.

Tenk at pengene hans er så viktig for han at han måtte drepe sin kone for å beskytte sin formue. Da er det kronisk. Men han er jo psykopat i tillegg, det vet vi jo nå, og da er det ikke bare pengene som spiller inn, men også tap av kontroll over psykopatoffer. Antakeligvis samme som vi så i Jamtland-saken. Mye tydet på at Svein var psykopat.
Citera
2024-10-12, 20:21
Medlem
Citat:
I andre etasje på Ila?
Det vet jeg ikke. Et menneske som isoleres for omverdenen kan bli gal til slutt. På Ila har han i det minste kontakt med andre folk, enten han vil eller ikke.
Ila har også en kjeller. Og her sitter de farligste og mest psykotiske. Disse får ikke noen kontakt med de andre innsatte. De fleste av disse har alvorlige isolasjonsskader. Var det denne kjelleren du tenkte på? Men her ville neppe TH blitt plassert.
Og så er det ikke bare et eneste fengsel i Norge. Man har Ilseng, som regnes som et bedre fengsel. De er ute av cellen hele dagen, og har mye fritid osv. Og så har man denne øyen Bastøy Fengsel, der som lederen for V#st%y Sj&kklu%% var plassert etter drapet på politimannen Bjarte Berthelsen. Her er det lav sikkerhet, og mye frihet.

Namnet maskat.

* = o
# = e
& = a
% = b
+ = i

/Mod

2 egt, er vel ikke i kjelleren, er det? Det er ingen som starter soning av en drapsdom verken på Bastøy eller Ilseng. Dette er steder en kan komme til på slutten av soninga. Du må være helt fjærn dersom du mener TH sin tilværelse som isolert i S4, er værre en å være innelåst på Ila, Ullersmo, Ringerike fengsel, Trondheim fengsel etc..
Citera
2024-10-12, 21:28
Medlem
Det er noen detaljer fra kvelden før, teaterkvelden, tirsdag 30. oktober 2018. Som er litt uklare eller mistenkelige eller hva jeg skal kalle det.

Først, at sønn og valpepasser TEH ankom S4 etter at AE hadde dratt inn til Oslo, og at TEH forlot S4 før hun kom hjem igjen. TEH så ikke og snakket ikke ansikt til ansikt med AE den kvelden.

Så er det nøkkel-styret. Brukte TEH nøkkelen i støvelen i garasjen for å låse seg inn og deretter låse seg ut, og legge nøkkelen tilbake i støvelen.

Det er rart om TEH ikke har egen nøkkel. Det er rart om mange familiemedlemmer skal dele på én og samme nøkkel.

AE og TH skal ha tatt taxi inn til restauranten, og taxi hjem igjen fra utenfor teateret. Hvem betalte? AE eller TH? TH skal ha sagt at AE betalte, eller gjorde opp med taxisjåføren, for hjemturen. Betalte hun med kort? Eller, fikk hun kontanter fra TH som hun betalte med.

Det er også skrevet, at selv om det var venneparet som inviterte på teaterkveld, så var det TH som betalte for bespisningen på Brasserie Hansken. Betalte han kontant? Slik det hevdes at han alltid foretrakk å gjøre.

Eller ble det betalt med kort? I så fall, var det Anne-Elisabeth som besørget betalingen? Slik det er blitt hevdet hadde TH problemer med å betale med kort. Så AE var angivelig vant til å hjelpe han med det.

Til slutt, denne mangelen på vitner som har sett AE og TH, enten i restauranten eller i teateret. Og mangelen på overvåkningsbilder.

Politiet vet jo alle detaljer om betalingene og overvåkningsbildene. Jeg skulle gjerne visst jeg også.

Mangel på slike detaljer gjør at hele teaterkvelden også virker litt sånn iscenesatt.

Noen har vært på restaurant og spist og betalt. Noen har vært i teateret. Noen har tatt taxi frem og tilbake til Oslo, og noen har betalt for det.

Men er det Anne-Elisabeth som gjorde det? Jeg vet ikke.
Citera
2024-10-12, 21:46
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Det er noen detaljer fra kvelden før, teaterkvelden, tirsdag 30. oktober 2018. Som er litt uklare eller mistenkelige eller hva jeg skal kalle det.

Først, at sønn og valpepasser TEH ankom S4 etter at AE hadde dratt inn til Oslo, og at TEH forlot S4 før hun kom hjem igjen. TEH så ikke og snakket ikke ansikt til ansikt med AE den kvelden.

Så er det nøkkel-styret. Brukte TEH nøkkelen i støvelen i garasjen for å låse seg inn og deretter låse seg ut, og legge nøkkelen tilbake i støvelen.

Det er rart om TEH ikke har egen nøkkel. Det er rart om mange familiemedlemmer skal dele på én og samme nøkkel.

AE og TH skal ha tatt taxi inn til restauranten, og taxi hjem igjen fra utenfor teateret. Hvem betalte? AE eller TH? TH skal ha sagt at AE betalte, eller gjorde opp med taxisjåføren, for hjemturen. Betalte hun med kort? Eller, fikk hun kontanter fra TH som hun betalte med.

Det er også skrevet, at selv om det var venneparet som inviterte på teaterkveld, så var det TH som betalte for bespisningen på Brasserie Hansken. Betalte han kontant? Slik det hevdes at han alltid foretrakk å gjøre.

Eller ble det betalt med kort? I så fall, var det Anne-Elisabeth som besørget betalingen? Slik det er blitt hevdet hadde TH problemer med å betale med kort. Så AE var angivelig vant til å hjelpe han med det.

Til slutt, denne mangelen på vitner som har sett AE og TH, enten i restauranten eller i teateret. Og mangelen på overvåkningsbilder.

Politiet vet jo alle detaljer om betalingene og overvåkningsbildene. Jeg skulle gjerne visst jeg også.

Mangel på slike detaljer gjør at hele teaterkvelden også virker litt sånn iscenesatt.

Noen har vært på restaurant og spist og betalt. Noen har vært i teateret. Noen har tatt taxi frem og tilbake til Oslo, og noen har betalt for det.

Men er det Anne-Elisabeth som gjorde det? Jeg vet ikke.

Du är helt klart inne på något här, varför är inte detta utrett tidigare, Oslo kryllade av övervakningskameror 2018 och likadant med folk på teatern, varför såg ingen AE??
Citera
2024-10-12, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av firebird1974
Du är helt klart inne på något här, varför är inte detta utrett tidigare, Oslo kryllade av övervakningskameror 2018 och likadant med folk på teatern, varför såg ingen AE??

Politiet har helt sikkert etterforsket nøye og kjenner til alle detaljer fra teaterkvelden. Politiet har opplyst om at de har gransket de to siste døgnene før Anne-Elisabeth forsvant eller ble drept, veldig grundig og nøye.

Politiet vet. Men de vil ikke dele detaljer med offentligheten.

Det vi har fått vite er at politiet har opprettholdt siktelsen mot Tom Hagen i mer enn fem år nå. Fra cirka juni 2019 og frem til i dag, oktober 2024.

Det meste tyder på at Tom Hagen er skyldig i drapet på Anne-Elisabeth.
Citera
2024-10-12, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av firebird1974

Kanskje fordi det gikk flere måneder før det ble kjent at hun var borte fra sitt hjem? Hvem husker et eldre anonymt ektepar fra en teaterforestilling man var på eller en restaurant man serverte/jobbet/spiste ved flere måneder etterpå? Og ingen er sikkert blitt forespurt heller for hele tre personer har bevitnet at de var i Oslo denne kvelden. Fire faktisk om vi inkluderer hundepasseren, sønnen i huset. To av de venner av dem, med på både restauranten og i teateret og i tillegg en drosjesjåfør som kjørte de hjem denne kvelden. Og med det har politiet neppe sett behov for å innhente materiell fra overvåkingskameraer.
Senast redigerad av Kokadu 2024-10-12 kl. 22:21. Anledning: Tillegger
Citera
2024-10-12, 22:17
Medlem
Citat:
Tenk at pengene hans er så viktig for han at han måtte drepe sin kone for å beskytte sin formue. Da er det kronisk. Men han er jo psykopat i tillegg, det vet vi jo nå, og da er det ikke bare pengene som spiller inn, men også tap av kontroll over psykopatoffer. Antakeligvis samme som vi så i Jamtland-saken. Mye tydet på at Svein var psykopat.

Jeg har alltid stusset over at TH ikke tok henne før. I en alder av 68 år tråkker han til og planlegger en fingert kidnapping for å komme unna med et drap på henne hvor flere lar seg involvere. Hvis frykten var at hun ville skilles så har det vel vært en overhengende fare for at den kunne kommet lenge før, skilsmissen. Og også brått.
Velger han 68 års alder fordi han da vet at selv om han blir mistenkt og eventuelt tatt for dette så vil han aldri behøve sone en eneste dag for drapet for henne med tanke på at han har kalkulert med at idiotiet kommer til å rote seg helt bort i åresvis? Søker han spenning på sine eldre dager? Vil de leke litt politi og røvere?Eller kan dette drapet egentlig være motivert av noe som er planlagt for andre av han og de andre involverte i dette etter at TH selv er parkert i et tilsvarende høl som sin kone, da bare med kiste eller urne?

Om sistnevnte, tror jeg alle barna bare kan glemme at det er noen av de som skal overta førersetet når han skal vandre videre. Dersom vi velger å se bort fra at de er involvert i drapet på sin mor. Om noen av de er involvert, tenker jeg den/de kan komme til å gå på en smell uansett.
Senast redigerad av Kokadu 2024-10-12 kl. 22:30. Anledning: Tillegg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in