Citat:
Sikter først og fremst til drapene på Dung Tran Larsen og Per Vålnes.
I Dung-saken var både mor, far og bror av Bjarte siktet for drap.
Saken ble henlagt på bevisets stilling, og siktelsene frafalt.
I Vålnes-saken var hans tidligere kjæreste, hennes nye kjæreste samt en venn av dem siktet for drap.
Saken ble etter lang tids etterforskning henlagt på bevisets stilling.
Ofrene i disse sakene er ikke blitt funnet.
Hovedpoenget mitt er at i begge tilfellene var det nærstående personer som både hadde
motiv og mulighet til å utføre drapene. I begge tilfellene var det nærstående personer som
sist så ofrene. Det var også de samme som senere ble mistenkt og siktet for drap, som hadde
meldt ofrene savnet.
I Dung-saken var både mor, far og bror av Bjarte siktet for drap.
Saken ble henlagt på bevisets stilling, og siktelsene frafalt.
I Vålnes-saken var hans tidligere kjæreste, hennes nye kjæreste samt en venn av dem siktet for drap.
Saken ble etter lang tids etterforskning henlagt på bevisets stilling.
Ofrene i disse sakene er ikke blitt funnet.
Hovedpoenget mitt er at i begge tilfellene var det nærstående personer som både hadde
motiv og mulighet til å utføre drapene. I begge tilfellene var det nærstående personer som
sist så ofrene. Det var også de samme som senere ble mistenkt og siktet for drap, som hadde
meldt ofrene savnet.
Ja. Forskjellen mellom disse sakene og drapet på Anne-Elisabeth er at det er blodsbånd mellom Anne-Elisabeths barn og henne som drapsoffer.
Det er mer sjelden at barn dreper en av sine foreldre. Og da er det nesten alltid veldig alvorlig psykisk sykdom til stede som er tung medvirkende årsak. Ofte eneste årsak.
Jeg har liten tro på at de voksne barna er involverte i noen planlegging og gjennomføring av drapet på Anne-Elisabeth. Da tror jeg mer på at barna kan ha blitt tvunget til å tie, lyve eller å fortelle kun deler av sannheten, for å beskytte Tom Hagen.
I Dung-saken var Dung alene mot ektemannen og ektemannens biologiske familie. I slike saker kan drapet ha skjedd i affekt eller som ulykke. Ektemannens familie kan ha vurdert det slik at det aller verste for Dungs og ektemannens små barn ville være at ektemannen ble fengslet for drapet. Og at hans familie valgte å beskytte ektemannen.
I Per Vålnes-saken er det enda mindre slektsbånd. En samboer og to venner er mistenkt for å ha konspirert om å begå drapet i fellesskap.
Familie-begrepet er lite presist.