Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-10-11, 20:12
Medlem
Ko-vid-19s avatar
Förlåt för att jag är sen till festen men polisman "Ö", vad heter han egentligen och finns det mycket information om denna man? Lever han idag? Är han trolig som åtminstone inblandad i mordet?

Lite svårt att söka på nätet när man bara har en bokstav att gå på. Ö.
Citera
2024-10-11, 20:17
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ko-vid-19
Förlåt för att jag är sen till festen men polisman "Ö", vad heter han egentligen och finns det mycket information om denna man? Lever han idag? Är han trolig som åtminstone inblandad i mordet?

Lite svårt att söka på nätet när man bara har en bokstav att gå på. Ö.

Här har du din gubbe, nej han är död sedan länge.

https://wpu.nu/wiki/Carl_Gustav_%C3%96stling
Citera
2024-10-11, 20:19
Medlem
Ko-vid-19s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Här har du din gubbe, nej han är död sedan länge.

https://wpu.nu/wiki/Carl_Gustav_%C3%96stling
Tack för snabbt svar!

Dags att grotta ner sig lite mer i polisspåret.
Citera
2024-10-11, 20:22
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Tack för snabbt svar!

Ja gör det, ett spännande uppslag, om än jag inte tror på det. Finns en matnyttig och tredelad dokumentär som TV3 gjorde och sände omkring mitten på nittiotalet om just detta uppslag (som var hetare än hästskit då). Finns på YouTube! Trevlig fredag!
Citera
2024-10-11, 22:03
Medlem
I teorin skulle man kunna tänka sig C G Östling som vapenförmedlare.
Han skrev ju ut sig själv den 28 februari 1986 efter sin blindtarmsoperation och fick besök av några intressanta personer på mordkvällen.
Senast redigerad av Sumer 2024-10-11 kl. 22:22.
Citera
2024-10-11, 22:46
Medlem
DrComforts avatar
Citat:
Tack för snabbt svar!

Varför grotta ned dig i något som inte har ett skit med mordet att göra? På sin höjd lär du dig något om hur grisiga snutar kunde vara anno 1986. Hade Kling och Klang legat bakom mordet hade det varit löst nu.
Citera
2024-10-12, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
I teorin skulle man kunna tänka sig C G Östling som vapenförmedlare.
Han skrev ju ut sig själv den 28 februari 1986 efter sin blindtarmsoperation och fick besök av några intressanta personer på mordkvällen.

Gällande gamle CGÖ så saknar jag dokumenterad koppling till både till mordvapen som relevant ammunition vid tiden för mordet på Palme.
Vidare så anser jag att CGÖ har fullgott alibi för tidpunkten för mordet.
Därav dras slutsatsen att Östling knappast har varit den individ som mördade Olof Palme.

Spekulationsmässigt så kan han naturligtvis ha varit involverad i en konspiration ändå.
Problemet är att uppslaget saknar all form av nödvändig materialgrund.
Citera
2024-10-12, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Gällande gamle CGÖ så saknar jag dokumenterad koppling till både till mordvapen som relevant ammunition vid tiden för mordet på Palme.
Vidare så anser jag att CGÖ har fullgott alibi för tidpunkten för mordet.
Därav dras slutsatsen att Östling knappast har varit den individ som mördade Olof Palme.

Spekulationsmässigt så kan han naturligtvis ha varit involverad i en konspiration ändå.
Problemet är att uppslaget saknar all form av nödvändig materialgrund.

Det är tunt men om man jämför Östling med till exempel Skandiamannen har Östling lika goda möjligheter att ha revolver av rätt typ.
Jag tror inte på Östling som gm men kanske kanske medhjälpare med till exempel en revolver
Här finns ett vapentips men denna revolver verkar ha för kort pipa.

https://wpu.nu/wiki/Sida:Pol-1989-12-13_I12226_om_s%C3%A5ld_revolver_och_tips_om_Karl_% C3%96stling_s%C3%A5lt_en_357.pdf/1
Citera
2024-10-12, 10:37
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Tack för snabbt svar!

Det finns hur många förhör som helst med dem i Palmemordsarkivet.

Deras stories går mycket väl ihop. De är snarare några av kvällens hjältar ...

Är inte säkert att de var så långt ifrån GM, även om denne fick cirka 3 minuters försprång.

Lite lustigt att några av de poliserna var på Åland, eventuellt samtidigt som en annan misstänkt.
Citera
2024-10-12, 11:12
Medlem
Ko-vid-19s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrComfort
Varför grotta ned dig i något som inte har ett skit med mordet att göra? På sin höjd lär du dig något om hur grisiga snutar kunde vara anno 1986. Hade Kling och Klang legat bakom mordet hade det varit löst nu.
Må så vara.

Har alltid varit intresserad av mordet och är öppen för alla möjliga teorier. Man leds hela tiden in på nya (för mig) spår, som till exempel att det första skottet gick mot LP och inte OP.

Allt är som sagt av intresse och jag hänger inte upp mig på en enda teori. Det hade varit dumt då jag inte själv var på plats. Ingen av oss kan egentligen veta vad som hände den kvällen. Teatermord är väl i stort sett det enda jag utesluter och kallar för trams.
Citera
2024-10-12, 11:14
Medlem
Artikel bland annat om C G Östling.

"Länninges gissning förefaller mycket rimlig. Enligt egen utsago hade Djurfeldt ensam tagit sig ner till korsningen David bagares gata–Regeringsgatan efter det att samtalet med vittnet Lars Jeppsson avslutats och Hermansson, på Dalsgaards order, begivit sig ner till brottsplatsen med Jeppsson.

Möjligen värt att uppmärksamma är att inte bara Djurfeldts egen bostad var belägen vid korsningen (Regeringsgatan 76). Mittemot (Regeringsgatan 85) fanns ingången till den sedan en tid tjänstledige polismannen Ö:s smygkontoriserade extralägenhet. Den extremt vapenfixerade Ö (numera avliden) var känd för sina nazistiska sympatier. Han var en centralfigur inom den högerextrema subkultur som under första halvan av 80-talet fått ett visst fäste inom framförallt Stockholmspolisens Norrmalmsdistrikt. Ö hade också professionella kontakter inom den militära underrättelsetjänsten, och hade bland annat deltagit i ett fejkat attentat mot ÖB Lennart Ljung. “Kontoret” på Regeringsgatan 85 hade han tillsammans med majoren Ingvar Grundborg skaffat med anledning av att de två tillsammans startat en firma som handlade med vapen och säkerhetsutrustning.

https://efolket.eu/mordet-pa-olof-palme-vem-var-mannen-i-lang-rock-pa-regeringsgatan/
Citera
2024-10-12, 11:33
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Packetipiketen
Det fetade. Den rimligaste förklaringen till att ingen pekar ut Jan-Åke Svensson på bild vid fotovisningarna är naturligtvis att hans bild överhuvudtaget inte finns med i urvalet. Vi vet inte säkert, men det verkar troligt att han utelämnats, annars borde i alla fall Jan Andersson omgående känna igen honom på bild.

Andersson beskriver Svensson i ord men pekar inte ut honom på bild, utan istället pekar han ut Stig Engström som den ende han tycker sig känna igen bland fotona. Då kan man diskutera om det är ett felaktigt utpekande därför att Svenssons bild saknas eller om han också sett Engström på mordplatsen.

Du drar till med en vit lögn om att Svensson "blir kvar mycket länge på platsen". Det finns inget stöd för den uppfattningen utan den har du kokat ihop själv, och det har du därför att du läst mina inlägg där jag påpekar att Engström är det enda vittne vi vet "varit ute" så länge att han rimligtvis skulle kunna vara kvar på platsen när Ljungqvist & Andersson kommer tillbaka efter att ha hämtat pojkarna.

I själva verket har Svensson av allt att döma lämnat mordplatsen ganska tidigt, vilket framgår av hans berättelse i tingsrätten. Han väntar tills polisen kommit så att han kan lämna uppgifterna till dem, sedan åker han därifrån. Det senare är i alla fall tydligt underförstått i hans svar på åklagarens fråga till Svensson om han åkte därifrån nästan på momangen.

Just den här saken tyder ändå ganska starkt på att Andersson faktiskt sett Engström på mordplatsen, och att han pekat ut honom på bild av det skälet.

Det är ju heller inte bara att mannen ifråga fanns kvar när de kom tillbaka med pojkarna i bilen utan dessutom vill ju Andersson sätta keps på honom, vilket Engström hade på mordkvällen men inte på bilden vid fotovisningen. Svensson hade ingen huvudbonad alls, vare sig på rekonstruktionsbilden (som troligtvis inte ens fanns med på visningen) eller på mordkvällen. Så "kepsen från ingenstans" tyder också starkt på att han sett Engström.

Helt säkra kan vi förstås inte vara, men det lutar i alla fall ganska ordentligt åt det hållet. De glada nyheterna för dig och dina stollerier om att Engström skulle ha skjutit Palme, det är väl att den "sena" iakttagelsen ändå inte har någon alibifunktion för Engströms del. Rent teoretiskt kan han ju ha skjutit Palme och sedan kommit tillbaka till mordplatsen i lagom tid för Andersson att se honom där när de hämtat pojkarna. Men en sak är i alla fall säker: vid den tiden har Svensson sedan länge stuckit.

Pajasen du pingpongar med här i tråden är förstås inte talesman för någon annan än sig själv – och knappt ens det om du frågar mig. Som vi sett över ett antal månader så har han rejäla identitetsproblem och verkar inte ens veta vilken hatt han ska ta på sig eller vilken film han medverkar i. Om det sedan rör sig om trollning eller senildemens, det kan jag inte svara på. I ditt fall är det i alla fall ingen senildemens med i bilden, men däremot är ju hela den här farsen om Engström en enda ändlös trolluppvisning.

Instämmer i att bilden på JÅS inte fanns med i fotovisningsmaterialet den 14:e maj 1986, och att det därför råkade bli ett felaktigt utpekande. Men JA var ändå tveksam, menade att mannen var yngre. SE:s TV-show var i färskt minne, vilket kan ha förlett JA.

Poliserna förväntade sig dessutom att det var just SE som JA skulle peka ut.

Nej, dessa inlägg har jag missat. Kan du länka till ett?

JA säger ju ändå att det är mannen i ljus rock som är kvar när de passerar platsen en andra gång.

Då kan det inte vara SE. När lämnade då JÅS? Han finns inte heller med på några foton ...

Det var först efter ambulansens avfärd som det fanns poliser som kunde fokusera på att höra vittnen? Före det handlande allt om att jaga efter GM, enligt befälet på plats? Ö2 ...

Så JÅS måste ha varit kvar till 23:30-32, åtminstone?

Det låter inte orimligt. JÅS är en av de som finns med i polisernas protokoll. De som åkte strax efter ambulansen, som SG, LL/JA, m.fl. är inte med. (Märkligt att HJ är med, men inte de i hans bil.)

Vi kanske får försöka oss på ett komplett tidsschema med alla vittnen, m.m.

Ditt användarnamn antyder att du tror på polisspåret. Kan du kort förklara varför?

Piketen var på åsen för att en av poliserna ville få sin privatbil flyttad, p.g.a. olika byggen.

Det var risk för parkeringsböter.

Tack vare denna slump kunde de också vara oväntat snabbt på brottsplatsen. Undras om de strax innan skrämde GM, som kanske tänkte dra åt Kungsgatan till, och sen kom polisman Dalsgaards bil ...

GM kan ha fått ändra flyktväg ett par gånger, för att slutligen retirera till ... ?

P.S. Skandiamannen ryktas ha varit på Åland någon gång under första halvan av mars. Den 3-7:e mars var polismannen med bilen på Åland, på en kurs. Kittlar inte det konspirationsnerven?

När polismannen som flyttade bilen på åsen kom tillbaka från kursen, upptäckte han att bilen var borta.
Senast redigerad av Dalulven 2024-10-12 kl. 12:23.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in