Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-10-12, 11:58
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Artikel bland annat om C G Östling.

"Länninges gissning förefaller mycket rimlig. Enligt egen utsago hade Djurfeldt ensam tagit sig ner till korsningen David bagares gata–Regeringsgatan efter det att samtalet med vittnet Lars Jeppsson avslutats och Hermansson, på Dalsgaards order, begivit sig ner till brottsplatsen med Jeppsson.

Möjligen värt att uppmärksamma är att inte bara Djurfeldts egen bostad var belägen vid korsningen (Regeringsgatan 76). Mittemot (Regeringsgatan 85) fanns ingången till den sedan en tid tjänstledige polismannen Ö:s smygkontoriserade extralägenhet. Den extremt vapenfixerade Ö (numera avliden) var känd för sina nazistiska sympatier. Han var en centralfigur inom den högerextrema subkultur som under första halvan av 80-talet fått ett visst fäste inom framförallt Stockholmspolisens Norrmalmsdistrikt. Ö hade också professionella kontakter inom den militära underrättelsetjänsten, och hade bland annat deltagit i ett fejkat attentat mot ÖB Lennart Ljung. “Kontoret” på Regeringsgatan 85 hade han tillsammans med majoren Ingvar Grundborg skaffat med anledning av att de två tillsammans startat en firma som handlade med vapen och säkerhetsutrustning.

https://efolket.eu/mordet-pa-olof-palme-vem-var-mannen-i-lang-rock-pa-regeringsgatan/

Polisspåret strikes again!

Har intresset för CA redan svalnat? The Show must go on.

Har aldrig förstått mig på det här ...

Kan någon förklara varför poliserna ens är misstänkta? Anér yrade om Walkie Talkies 1989 ...

"CD bor på Regeringsgatan 76 och hade sin personbil VW 1500 parkerad utanför nr 103."

Han behövde flytta den för att inte riskera parkeringsböter. Därför befann sig han och piketen på åsen.

Han ställde till slut bilen på David Bagares gata, strax öster om Johannesgatan (samma gata som YN/AZ inom kort svänger runt hörnet på, varvid YN ser en man skynda förbi). Menar ni att GM hade en extra nyckel, och hade tänkt använda denna bil, en Folkvagn Bubbla, som flyktbil?

Den bil som GM ses försvinna bakom, när LJ tittar nedåt gatan, är det polisman D:s bil, menar ni?

Hur många minuter före mordet skedde parkeringen? Ingen visste att LOP skulle gå just åt det hållet?

Eller tänker sig Anér att Walkie Talkie-trafiken var så tät att detta samordnades i sista stund?

P.S. Lite lustigt att polisman CD åker till Åland 3-7 mars.

Skandiamannen ryktas ha varit på Åland han med i mars, men då eventuellt runt den 14:e.

Alla vägar leder till ... Åland? "Affären Åland", som Anér förmodligen skulle ha sagt.
Senast redigerad av Dalulven 2024-10-12 kl. 12:12.
Citera
2024-10-12, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Polisspåret strikes again!

Har intresset för CA redan svalnat? The Show must go on.

Har aldrig förstått mig på det här ...

Kan någon förklara varför poliserna ens är misstänkta? Anér yrade om Walkie Talkies 1989 ...

"D bor på Regeringsgatan 76 och hade sin personbil VW 1500 parkerad utanför nr 103."

Han behövde flytta den för att inte riskera parkeringsböter. Därför befann sig han och piketen på åsen.

Han ställde till slut bilen på David Bagares gata, strax öster om Johannesgatan (samma gata som YN/AZ inom kort svänger runt hörnet på, varvid YN ser en man skynda förbi). Menar ni att GM hade en extra nyckel, och hade tänkt använda denna bil, en Folkvagn Bubbla, som flyktbil?

Den bil som GM ses försvinna bakom, när LJ tittar nedåt gatan, är det polisman D:s bil, menar ni?

Hur många minuter före mordet skedde parkeringen? Ingen visste att LOP skulle gå just åt det hållet?

Eller tänker sig Anér att Walkie Talkie-trafiken var så tät att detta samordnades i sista stund?

P.S. Lite lustigt att polisman D åker till Åland 3-7 mars.

Skandiamannen ryktas ha varit på Åland han med i mars, men då eventuellt runt den 14:e.

Alla vägar leder till ... Åland? "Affären Åland", som Anér förmodligen skulle ha sagt.

Intresset för Skandiamannen och Christer A är väl helt dominerande nu.
Citera
2024-10-12, 13:10
Medlem
Citat:
Instämmer i att bilden på JÅS inte fanns med i fotovisningsmaterialet den 14:e maj 1986, och att det därför råkade bli ett felaktigt utpekande. Men JA var ändå tveksam, menade att mannen var yngre. SE:s TV-show var i färskt minne, vilket kan ha förlett JA.

Poliserna förväntade sig dessutom att det var just SE som JA skulle peka ut.

Nej, dessa inlägg har jag missat. Kan du länka till ett?

JA säger ju ändå att det är mannen i ljus rock som är kvar när de passerar platsen en andra gång.

Då kan det inte vara SE. När lämnade då JÅS? Han finns inte heller med på några foton ...

Det var först efter ambulansens avfärd som det fanns poliser som kunde fokusera på att höra vittnen? Före det handlande allt om att jaga efter GM, enligt befälet på plats? Ö2 ...

Så JÅS måste ha varit kvar till 23:30-32, åtminstone?

Det låter inte orimligt. JÅS är en av de som finns med i polisernas protokoll. De som åkte strax efter ambulansen, som SG, LL/JA, m.fl. är inte med. (Märkligt att HJ är med, men inte de i hans bil.)

Vi kanske får försöka oss på ett komplett tidsschema med alla vittnen, m.m.

Ditt användarnamn antyder att du tror på polisspåret. Kan du kort förklara varför?

Piketen var på åsen för att en av poliserna ville få sin privatbil flyttad, p.g.a. olika byggen.

Det var risk för parkeringsböter.

Tack vare denna slump kunde de också vara oväntat snabbt på brottsplatsen. Undras om de strax innan skrämde GM, som kanske tänkte dra åt Kungsgatan till, och sen kom polisman Dalsgaards bil ...

GM kan ha fått ändra flyktväg ett par gånger, för att slutligen retirera till ... ?

P.S. Skandiamannen ryktas ha varit på Åland någon gång under första halvan av mars. Den 3-7:e mars var polismannen med bilen på Åland, på en kurs. Kittlar inte det konspirationsnerven?

När polismannen som flyttade bilen på åsen kom tillbaka från kursen, upptäckte han att bilen var borta. :D

Tack för svarsinlägget. Syftet med med mitt inlägg var att ge dig visst stöd för idén om att Jan-Åke Svenssons foto inte fanns med bland bilderna vid fotoförevisningen för Jan Andersson, och att förhoppningsvis få ett slut på den här malplacerade diskussionen, som hör hemma i Skandiachatten och inte här.

Ett total genomgång av alla vittnen och deras avgångstider från mordplatsen låter sig inte lätt göras, men behövs heller inte för det här syftet. Vad Svensson säger i tingsrätten räcker mer än väl för att visa att han inte stannade kvar länge nog för att Andersson skulle kunna se honom på mordplatsen efter att de hämtat barnen. Därför ligger det nära till hands att det är Stig Engström han sett då, vilket emellertid inte ger Engström något alibi eftersom även ni som menar att han skjutit Palme nog måste ha honom tillbaka på mordplatsen en sväng innan han går in på Skandia.

Om Svensson sett Engström i ett tidigare skede, alltså minuterna efter skotten och innan de själva for iväg för att hämta barnen, det tycker jag verkar ganska osäkert. Kanske, kanske inte. Och som du säger så finns möjligheten att han pekat ut Engström som substitut för Svensson med avseende på den tidiga delen. Det är svårt att säga. Han beskriver ju Svensson i ord men pekar sedan bara ut Engström, vilket kan röra sig om att han pekar ut den som är "minst olik" Svensson bland bilderna. Den sena iakttagelsen efter att de hämtat pojkarna blir det emellertid svårare att förklara bort på det viset.

Bevisvärdet av hela den här övningen är ändå väldigt lågt, så det är ingen idé att spilla för mycket bränsle på den. Den bevisar ingenting men den utesluter heller ingenting. Man får i så fall kombinera den med andra indicier för att komma upp i några sannolikheter. Det där har jag redan skrivit om i Skandiachatten, i ett tidigare försök att få stopp på eländet.

Mitt användarnamn har inget med polisspåret att göra, och jag har många gånger förklarat här i tråden att jag inte är särskilt begiven på polisspåret. Däremot är det naturligtvis intressant att överväga huruvida Södermalmspiketens rörelser och läge vid larmögonblicket var ren slump (som du påstår) eller om de styrts dit inom ramen för någon slags övning eller operation som pågick på mordkvällen. Där hör jag till dem som lutar mot operation snarare än slump. Men operationen ifråga är inte Palmemordet, så i det avseendet blir det likväl en slags slump i förhållande till mordet.

Mitt användarnamn är precis som ditt ett skojigt läte, taget från en låt med popgruppen Docent Död. De var populära på 1980-talet och sjöng om stämningsläget i Stockholm vid den tiden. Ungefär som när Dan Hörning lagt in syntmusik i vinjetten på sina poddar för att återskapa tidsandan. Man kan sedan fundera över om "packet" är de som redan sitter i piketen eller om det är de som ska in i den och sedan köras ut till Skeppsholmen för en nypa kvällsluft.

https://www.youtube.com/watch?v=dvC3m5i_7Xk&t=2m27s
Senast redigerad av Packetipiketen 2024-10-12 kl. 13:12.
Citera
2024-10-12, 14:38
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Packetipiketen
Tack för svarsinlägget. Syftet med med mitt inlägg var att ge dig visst stöd för idén om att Jan-Åke Svenssons foto inte fanns med bland bilderna vid fotoförevisningen för Jan Andersson, och att förhoppningsvis få ett slut på den här malplacerade diskussionen, som hör hemma i Skandiachatten och inte här.

Ett total genomgång av alla vittnen och deras avgångstider från mordplatsen låter sig inte lätt göras, men behövs heller inte för det här syftet. Vad Svensson säger i tingsrätten räcker mer än väl för att visa att han inte stannade kvar länge nog för att Andersson skulle kunna se honom på mordplatsen efter att de hämtat barnen. Därför ligger det nära till hands att det är Stig Engström han sett då, vilket emellertid inte ger Engström något alibi eftersom även ni som menar att han skjutit Palme nog måste ha honom tillbaka på mordplatsen en sväng innan han går in på Skandia.

Om Svensson sett Engström i ett tidigare skede, alltså minuterna efter skotten och innan de själva for iväg för att hämta barnen, det tycker jag verkar ganska osäkert. Kanske, kanske inte. Och som du säger så finns möjligheten att han pekat ut Engström som substitut för Svensson med avseende på den tidiga delen. Det är svårt att säga. Han beskriver ju Svensson i ord men pekar sedan bara ut Engström, vilket kan röra sig om att han pekar ut den som är "minst olik" Svensson bland bilderna. Den sena iakttagelsen efter att de hämtat pojkarna blir det emellertid svårare att förklara bort på det viset.

Bevisvärdet av hela den här övningen är ändå väldigt lågt, så det är ingen idé att spilla för mycket bränsle på den. Den bevisar ingenting men den utesluter heller ingenting. Man får i så fall kombinera den med andra indicier för att komma upp i några sannolikheter. Det där har jag redan skrivit om i Skandiachatten, i ett tidigare försök att få stopp på eländet.

Mitt användarnamn har inget med polisspåret att göra, och jag har många gånger förklarat här i tråden att jag inte är särskilt begiven på polisspåret. Däremot är det naturligtvis intressant att överväga huruvida Södermalmspiketens rörelser och läge vid larmögonblicket var ren slump (som du påstår) eller om de styrts dit inom ramen för någon slags övning eller operation som pågick på mordkvällen. Där hör jag till dem som lutar mot operation snarare än slump. Men operationen ifråga är inte Palmemordet, så i det avseendet blir det likväl en slags slump i förhållande till mordet.

Mitt användarnamn är precis som ditt ett skojigt läte, taget från en låt med popgruppen Docent Död. De var populära på 1980-talet och sjöng om stämningsläget i Stockholm vid den tiden. Ungefär som när Dan Hörning lagt in syntmusik i vinjetten på sina poddar för att återskapa tidsandan. Man kan sedan fundera över om "packet" är de som redan sitter i piketen eller om det är de som ska in i den och sedan köras ut till Skeppsholmen för en nypa kvällsluft.

https://www.youtube.com/watch?v=dvC3m5i_7Xk&t=2m27s

"Vad Svensson säger i tingsrätten räcker mer än väl för att visa att han inte stannade kvar länge nog för att Andersson skulle kunna se honom på mordplatsen efter att de hämtat barnen."

Vad tänker du på då?

Han säger att han lämnade sina uppgifter till en kvinnlig polis, och såg till att även AB gjorde det.

Lena L kom till platsen först runt 23:28? Det kan ha tagit en 4-5 minuter att höra JÅS och AB?

På den tiden hinner LL/JA hämta upp sina passagerare och återvända?

I vart fall ser jag inget om när JÅS lämnade platsen.

Hade JÅS skägg även på mordkvällen?

Han såg förvånansvärt lite med tanke på att han var den som nog satt bäst till, och utan störningar.

Men det var väl svårt att se, i kvällsmörkret ...
Citera
2024-10-12, 14:55
Medlem
Citat:
"Vad Svensson säger i tingsrätten räcker mer än väl för att visa att han inte stannade kvar länge nog för att Andersson skulle kunna se honom på mordplatsen efter att de hämtat barnen."

Vad tänker du på då?

Han säger att han lämnade sina uppgifter till en kvinnlig polis, och såg till att även AB gjorde det.

Lena L kom till platsen först runt 23:28? Det kan ha tagit en 4-5 minuter att höra JÅS och AB?

På den tiden hinner LL/JA hämta upp sina passagerare och återvända?

I vart fall ser jag inget om när JÅS lämnade platsen.

Hade JÅS skägg även på mordkvällen?

Han såg förvånansvärt lite med tanke på att han var den som nog satt bäst till, och utan störningar.

Men det var väl svårt att se, i kvällsmörkret ...

Som sagt ville jag få stopp på den här pingpongen. Vad jag vet hade Svensson skägg även på mordkvällen och det är naturligtvis en faktor som gör sammanblandning med Engström mindre sannolik. Det höjer då sannolikheten för att Anderssons utpekande av Engström bland bilderna har reell grund i det att han faktiskt sett Engström på mordplatsen. Då ligger det nära till hands att han sett Engström när de kommit tillbaka med pojkarna i bilen, för vid den tiden hade Svensson säkerligen redan åkt.

Det är bättre att räkna i relativ tid (minuter efter skotten) än i absolut tid. Norrmalmspiketen med Lena Löhr kommer cirka sex minuter efter skotten. Med u-svängen och parkeringen inräknad har det gått nästan tre minuter innan Ljungqvist lägger på. Först då stiger de ur Chevan och börjar titta runt. Då hinner de knappast iväg till Citykyrkan och tillbaka innan Svensson stuckit. Att det skulle gå 4-5 minuter mellan Löhrs ankomst och det att Svensson "lämnat över" Björkman till henne, det stämmer inte utan det handlar om kanske 1-2 minuter. Sedan sticker han, och det blir för tight om tid.

Huruvida Andersson sett Engström innan de sticker iväg för att hämta pojkarna, det ska jag låta vara osagt. Vissa saker talar för det medan andra talar emot det. Den poäng jag gjorde (i Skandiachatten) var att Engström troligtvis inte varit fram till Chevan utan att han i så fall hörde till "slasktrattsvittnena" som Andersson sett på mordplatsen men inte själv talat med.

Sedan fattar jag inte riktigt varför du vill kivas om huruvida Andersson sett Engström i den "sena" iakttagelsen. Även ni som förespråkar Engström som gärningsman – eller "GM-SE" som det heter på chatten – måste ju ändå få honom tillbaka in på Skandia cirka 15-20 minuter efter skotten. Då är det väl heller "inget anmärkningsvärt" att han först tar en sväng förbi mordplatsen för att kolla läget innan han går in.

Jag sätter "inget anmärkningsvärt" inom citationstecken, för egentligen finns det ju ingenting som inte är anmärkningsvärt med hela idén om Engström som gärningsman. Den är i sig synnerligen anmärkningsvärd – för att uttrycka det diplomatiskt.
Citera
2024-10-12, 15:44
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Packetipiketen
Som sagt ville jag få stopp på den här pingpongen. Vad jag vet hade Svensson skägg även på mordkvällen och det är naturligtvis en faktor som gör sammanblandning med Engström mindre sannolik. Det höjer då sannolikheten för att Anderssons utpekande av Engström bland bilderna har reell grund i det att han faktiskt sett Engström på mordplatsen. Då ligger det nära till hands att han sett Engström när de kommit tillbaka med pojkarna i bilen, för vid den tiden hade Svensson säkerligen redan åkt.

Det är bättre att räkna i relativ tid (minuter efter skotten) än i absolut tid. Norrmalmspiketen med Lena Löhr kommer cirka sex minuter efter skotten. Med u-svängen och parkeringen inräknad har det gått nästan tre minuter innan Ljungqvist lägger på. Först då stiger de ur Chevan och börjar titta runt. Då hinner de knappast iväg till Citykyrkan och tillbaka innan Svensson stuckit. Att det skulle gå 4-5 minuter mellan Löhrs ankomst och det att Svensson "lämnat över" Björkman till henne, det stämmer inte utan det handlar om kanske 1-2 minuter. Sedan sticker han, och det blir för tight om tid.

Huruvida Andersson sett Engström innan de sticker iväg för att hämta pojkarna, det ska jag låta vara osagt. Vissa saker talar för det medan andra talar emot det. Den poäng jag gjorde (i Skandiachatten) var att Engström troligtvis inte varit fram till Chevan utan att han i så fall hörde till "slasktrattsvittnena" som Andersson sett på mordplatsen men inte själv talat med.

Sedan fattar jag inte riktigt varför du vill kivas om huruvida Andersson sett Engström i den "sena" iakttagelsen. Även ni som förespråkar Engström som gärningsman – eller "GM-SE" som det heter på chatten – måste ju ändå få honom tillbaka in på Skandia cirka 15-20 minuter efter skotten. Då är det väl heller "inget anmärkningsvärt" att han först tar en sväng förbi mordplatsen för att kolla läget innan han går in.

Jag sätter "inget anmärkningsvärt" inom citationstecken, för egentligen finns det ju ingenting som inte är anmärkningsvärt med hela idén om Engström som gärningsman. Den är i sig synnerligen anmärkningsvärd – för att uttrycka det diplomatiskt.

Ger inte LL upp samtalet betydligt tidigare, låter luren ligga och kliver ur, medan JA sitter kvar?

Tack vare det fick vi en hel del intressant ljudmaterial.

I och med att JA senare ser mannen som kom fram till bilen, som hade en ljus rock, vara kvar när de passerar en andra gång, så måste JÅS ha varit kvar ett tag. Det finns inget som säger att han åkte "tidigt". Eller kan du presentera ett citat som visar det?

Ja, SE kommer bevisligen tillbaka 23:36-40, men han hade ingen ljus rock såvitt känt. HO, ALG och SE:s fru indikerar ett mörkblått ytterplagg. Knappast troligt att han som GM vågade sig fram då ...

Möjligen efteråt, efter att ha varit inne på Skandia en stund.

Då hade han kunnat säga, om någon frågade:

"Nej, jag kom just ut från Skandia, där jag arbetat hela kvällen."
Citera
2024-10-12, 16:13
Medlem
Citat:
Ger inte LL upp samtalet betydligt tidigare, låter luren ligga och kliver ur, medan JA sitter kvar?

Tack vare det fick vi en hel del intressant ljudmaterial.

I och med att JA senare ser mannen som kom fram till bilen, som hade en ljus rock, vara kvar när de passerar en andra gång, så måste JÅS ha varit kvar ett tag. Det finns inget som säger att han åkte "tidigt". Eller kan du presentera ett citat som visar det?

Ja, SE kommer bevisligen tillbaka 23:36-40, men han hade ingen ljus rock såvitt känt. HO, ALG och SE:s fru indikerar ett mörkblått ytterplagg. Knappast troligt att han som GM vågade sig fram då ...

Möjligen efteråt, efter att ha varit inne på Skandia en stund.

Då hade han kunnat säga, om någon frågade:

"Nej, jag kom just ut från Skandia, där jag arbetat hela kvällen."

Det är en innovativ idé du kommer med om att Ljungqvist eventuellt kan ha lagt av luren ett tag och klivit ur Chevan för att kolla läget under tiden. Den varianten har jag aldrig tänkt på. Den tål i alla fall att grunnas över i lugn och ro, för den kunde ju dels förklara de "intressanta ljudmaterialet" som du föreslår men även varför han säger att polisen ännu inte kommit när han kliver ur bilen. Om han går ut och sedan kommer tillbaka igen ganska snart och då lägger på luren så skulle förklarar en del. Men här är det "sakta i backarna" som gäller, den behöver vi sova på ett tag och kolla upp lite närmare.

När det gäller Svenssons tid på mordplatsen så har jag redan pekat på tingsrättsförhöret, som du själv lätt kan kolla upp. Det blir väldigt tungrott att hålla på och behöva citera ordagrant om allting. Dessutom har jag bett om att få runda av diskussionen ungefär fem gånger, och nu ber jag en sjätte gång om det. Det här har inget bevisvärde att tala om i vilket fall.

Kollar du sid 2 i tingsrättens förhör med Svensson (se länken) så börjar det med åklagarens fråga:

Åklagaren: Och sedan, åker du därifrån eller?
Svensson: Nej, jag väntar. Det kommer ytterligare polisbilar. Jag väntar och lämnar mina personuppgifter och var det går att få tag på mig, ser till så att den här personen (Björkman) som har försökt att smita därifrån så att säga, att han också lämnar sitt namn och adress. Och jag är kvar en stund tills det kommer en ambulans och hämtar offret.

https://lennartremstam.blogspot.com/2015/07/tingsratten-palmemordet-vittne-jan-ake.html

Även om det inte uttryckligen sägs så åker han efter det. Norrmalmspiketen med Löhr kommer fem-sex minuter och ambulanserna kör iväg knappa sju minuter efter skotten. Så Svensson blir kvar uppskattningsvis tio minuter innan han sticker. Som du säger dyker Engström troligtvis upp på mordplatsen igen, men då talar vi om kanske 15 minuter efter skotten, innan han går tillbaka in på Skandia. Så idén om att Andersson förväxlat Engström och Svensson i den "sena" iakttagelsen funkar inte så bra, utan jag tycker det lutar ganska starkt mot att han sett båda två.

Nu ber jag att få tacka för mig och sova på idén om "det intressanta ljudmaterialet". Även om jag inte delar din inställning till Engströms gärningsmannaskap så tycker jag att du kommer upp med intressanta infallsvinklar lite då och då, vilket uppskattas. Men du får inte trötta ut oss alldeles!
Citera
2024-10-12, 16:14
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Det man ofta glömmer bort när man diskuterar polisspåret är att man nu för tiden ser annorlunda på allt - för vi vet nu hur värdelöst polisväsendet var på den tiden. När det begav sig trodde man att polisen var kompetent, så det var oförklarligt hur dålig man var runt palmemordet. Där finns grunden. Kombinerat med baseballpoliser och högerextremism inom kåren.

Ingångsvinkeln blir helt olika 2024 och 1986.
Senast redigerad av enough-is-enough 2024-10-12 kl. 16:19.
Citera
2024-10-12, 18:19
Medlem
DrComforts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Det man ofta glömmer bort när man diskuterar polisspåret är att man nu för tiden ser annorlunda på allt - för vi vet nu hur värdelöst polisväsendet var på den tiden. När det begav sig trodde man att polisen var kompetent, så det var oförklarligt hur dålig man var runt palmemordet. Där finns grunden. Kombinerat med baseballpoliser och högerextremism inom kåren.

Ingångsvinkeln blir helt olika 2024 och 1986.

Ingångsvinkeln 2024 är inte bara att polis och utredare var värdelösa 1986. Ingångsvinkeln 2024 är också att privatspanare som Aner, Alsen och Krantz under slutet av 80-talet och 90-talet var värdelösa.
Citera
2024-10-12, 19:36
Medlem
The person who had the correct revolver and the correct ammunition is Svanberg - he owned the factory which was the last place OP visited on his trip up north a few days prior to being killed.
The son - Filip Svanberg is very concerned about this secret - a secret he has kept for many years now.
Svanberg hated OP.
He died a year later.
Go ask the son - Filip.

Citat:
Det är tunt men om man jämför Östling med till exempel Skandiamannen har Östling lika goda möjligheter att ha revolver av rätt typ.
Jag tror inte på Östling som gm men kanske kanske medhjälpare med till exempel en revolver
Här finns ett vapentips men denna revolver verkar ha för kort pipa.

https://wpu.nu/wiki/Sida:Pol-1989-12-13_I12226_om_s%C3%A5ld_revolver_och_tips_om_Karl_% C3%96stling_s%C3%A5lt_en_357.pdf/1
Citera
2024-10-12, 20:09
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Det är tunt men om man jämför Östling med till exempel Skandiamannen har Östling lika goda möjligheter att ha revolver av rätt typ.
Jag tror inte på Östling som gm men kanske kanske medhjälpare med till exempel en revolver
Här finns ett vapentips men denna revolver verkar ha för kort pipa.

https://wpu.nu/wiki/Sida:Pol-1989-12-13_I12226_om_s%C3%A5ld_revolver_och_tips_om_Karl_% C3%96stling_s%C3%A5lt_en_357.pdf/1

Om man vill dämpa knallen så går det bra att "ladda ned" ammunitionen. Då skulle den inte svampa upp ens om pipan var kort. Löjtnant X som övade tillsammans med Östling brukade demonstrera detta på sina kurser verkar det finnas uppgifter på.

Att man kunde bygga om en 38 special för att passa till 357 Magnumpatroner visades i något tv-program också. Tipset du länkar har minst sagt "näring" då det handlar om ett vapen med just denna modifikation.

Edit: CGÖ hade också tillgång till relevant ammunition som kunde "laddas ned".

Edit2: Många vittnen tyckte inte att knallarna var så höga när de beskrev ljudet.
Senast redigerad av ursprungligen 2024-10-12 kl. 20:16.
Citera
2024-10-13, 05:41
Medlem
Svanberg had ammunition from the USA - military grade - you talk about “att ladda ned” - just google tunnelrats from the Vietnam war - and the ammunition they used.

It is the exact type of ammunition you are talking about - like I said, Filip Svanberg knows this, he has been hiding the truth for many many years!

Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Om man vill dämpa knallen så går det bra att "ladda ned" ammunitionen. Då skulle den inte svampa upp ens om pipan var kort. Löjtnant X som övade tillsammans med Östling brukade demonstrera detta på sina kurser verkar det finnas uppgifter på.

Att man kunde bygga om en 38 special för att passa till 357 Magnumpatroner visades i något tv-program också. Tipset du länkar har minst sagt "näring" då det handlar om ett vapen med just denna modifikation.

Edit: CGÖ hade också tillgång till relevant ammunition som kunde "laddas ned".

Edit2: Många vittnen tyckte inte att knallarna var så höga när de beskrev ljudet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in