2024-10-11, 14:50
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BuckshotBill
Fast det är ju ändå konstigt. Stålmannen ser ju inte ut som alla andra, han ser ut som han gör för att folk ska se upp till honom. "Kolla en skyltdocka som är lika dålig som jag" är inte rätt tänkt.

Tänkvärt inlägg och jag garvade högt på bussen åt ”kolla en skyltdocka som är lika dålig som jag”.

MEN självklart vinner företag på att ha viss variation när det kommer till modeller och skyltdockor. För att knyta an till ditt Stålmannen-exempel så tror jag inte det skulle vara en hit om alla killskyltdockor i hela världen var 1,90m. Det skulle få alla oss som är under 1,90m att känna oss korta. Och samma sak gäller såklart pinnsmala tjejmodeller och skyltdockor.
Citera
2024-10-11, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Är du lika true som Hando i Romper Stomper som bojkottar spagetti för att det är äcklig invandrarmat?

Jag undrar framförallt vilken bank du har då jag tror att ALLA banker i Sverige har haft en reklamfilm/bild där en mörkhyad person är med.
SEB är åtminstone värst: gör reklan om hur man skyddar sig mot bedrägerier illustrerat med en neger i traditionell norsk lusekofta, och denna neger ska illustrera en bankkund.

Ser ut som en typisk nigerian, det kanske vanligaste folkslaget som begår bedrägerier genom att lura till sig privata bankuppgifter.

Jo jag äter spaghetti ibland, trots att jag skulle gilla om Åhlens vågar använda vita svenskar i sin reklam.
Citera
2024-10-11, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Millediablo
Åhléns, vem handlar egentligen på Åhléns?
...
Anna Lindh?
Citera
2024-10-11, 15:46
Medlem
JackBlacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersPersson99
Ser dock att han lyfter fram Kina som någonting positivt, vilket är stolpe ut.

Woke är skit.
Men det är också Kina.

Att de ska vara så svårt att ha vettiga åsikter.
Han är konservativ som människan egentligen är i grunden och större delen av världen egentligen är. Kina har sina problem men de är inte känsliga när det kommer till att ta tag i samhällsproblemen även om det kränker integriteten hos en del. Konservativa anser dock att den personliga integriteten och friheten inte är lika viktig som andra saker i samhället.
Citera
2024-10-11, 15:48
Avslutad
tycker mest han känns omogen..
Citera
2024-10-11, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ziggehej
Anna Lindh?
Handlade…
Citera
2024-10-11, 16:25
Medlem
Det är väl bara att önska lycka till. Sen tycker jag han har fel om Kina. Säker kanske han känner sig, men det är en falsk trygghet. Men skit samma.
Citera
2024-10-11, 16:29
Medlem
Citat:
Företag har som mål att tjäna pengar. Precis som när företag gör wokereklam för att locka kunder är al-Saffars uttalanden endast ett reklamtrick för att locka kunder som inte gillar wokegrejen.
Eller så har han insett den krassa sanningen, everything woke turns to shit. Fråga Hollywood, fråga spelindustrin, fråga Bud Light, fråga Harley Davidson m.fl.

Dessa åsiktshygienister blöder pengar när de uppdaterar sina produkter för ”en modern kundkrets”, en kundkrets som inte existerar när det kommer till kritan. Wokemänniskor vill inte betala för sina regnbågar, de vill bara skrika i sociala medier.
Senast redigerad av Fetgirig 2024-10-11 kl. 16:32.
Citera
2024-10-11, 16:39
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Och du har, liksom många här på fb, en överdriven bild av att företag (och människor med för den delen) drivs av politiska och ideologiska intressen. Rationalitet, lathet och vinstintressen är mycket starkare drivkrafter.

Det är kul att du tar upp exemplet med Fröken Sverige som ett exempel på ideologisk dumhet. Man kan också se detta beslut som ett smart beslut rent ekonomiskt på längre sikt eftersom skönhetstävlingar var inne på sin absolut sista suck i Sverige runt denna tid och att Veckorevyn fortfarande lever i dag.

Ja, men det är just poängen, grunderna till beslutet att lägga ned skönhetstävlingen var inte enbart ekonomiska överväganden utan en blandning av ideologi och vinstintressen, eftersom försöket med att ha Emma Hamberg som chefredaktör var att förnya och föryngra.

Så jag har knappast en överdriven bild när jag beskriver att rationella överväganden samsas med ideologi och andra saker som du tar upp som ren lathet.

Så Åhléns ägare drivs säkert inte enbart av strikt rationella affärsskäl han heller. Att all verksamhet måste gå med vinst så småningom är en annan sak.
Citera
2024-10-11, 16:41
Medlem
Passerade Åhléns idag. Den helt dominerande bilden var av en svart man med typiska höstkläder på sig. Den satt utanpå hissen på varje våningsplan.

Jag undrar hur stor del andel av kunderna som tänker: "En sådan halsduk kanske jag skall köpa" respektive "VARFÖR MÅSTE DET ALLTID VARA..." osv.

Gissar att det även finns en tredje kategori, som av politiska skäl gillar reklamen, mest unga tjejer. För att den ser "internationell" ut dvs som i USA. Och för att de tycker det är bra att reta vita gubbar.

Hur som helst har jag väldigt svårt att se att detta är den bästa reklamen om syftet är att sälja kläder.
Citera
2024-10-11, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lt.Aldo.Raine
Handlade…
Du missade min pinsamma förväxling.

Anna Lindh handlade på NK, inte på Åhlens, åtminstone inte sista gången hon handlade
Citera
2024-10-11, 17:52
Medlem
Lofns avatar
Riktigt dåligt. Ser jag inte en svart man hålla om en het blondin i reklamen går mina tankar snabbt mot 30-talet och Hitlers maktövertagande.

Bespara oss vita män från detta vansinne. Låt rasblandningen fortsätta i reklamen (så länge det inte är en vit man och färgad kvinna - jag tror vi lämnat kolonialismen bakom oss om jag får be)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in