2024-10-11, 12:34
Medlem
BuckshotBills avatar
Jag såg en skyltdocka en gång på Stadium som var småtjock iklädd tajta träningskläder. Det var för ganska länge sedan. Det var ganska bissart att se. Sedan har jag aldrig mer sett den dockan.
Citera
2024-10-11, 12:35
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Företag har som mål att tjäna pengar. Precis som när företag gör wokereklam för att locka kunder är al-Saffars uttalanden endast ett reklamtrick för att locka kunder som inte gillar wokegrejen.

Kul att så många verkar gå på detta.
Möjligt men att han så offentligt går ut med det som en metareklamstrategi säger ändå en del. Han påtalar hur inmålade i sitt multikulihörn Åhléns är. Al-Saffar väljer en "problematisk" strategi att försöka göra siffrorna svarta. Let's see if it pays off.
Citera
2024-10-11, 12:43
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Det är då bättre i det perspektivet att ha bilder på dessa flickor och skippa de svarta männen som deras partners. Vanlig enkel marknadsföring? Ja, kanske, kanske inte.
Behöver inte vara något personligt. Karln gillar ju pengar men då måste man ju se till att tjäna dem också.

Se bara hur trött och gammal klyschan med regnbågsfamilj är. Om det släpps en ny Alladinreklam inför en jul så kommer Flashbackkommentarerna direkt om "genusflatan, bonus-cuckfarfarn, köpnegern, blåhåriga grannen och fyra melaninvarierade hipsters som ska dela på för dyr anakronism till choklad". Ett kollektiv som vi har sett tiotusen gånger förr. En totalt syntetisk reklamfirmafantasi som ligger i the uncanny valley när man ser den. Flashbackarna har ju inte fel - vi har sett denna ytliga uppvisning i falsk vidsynthet förr och underförstått tolkar vi det inte längre som "inkluderande" utan som von obenuppvisning av husnegrer.

Det enda jag ser är hur den kissbyxeängsliga Berghsutbildade projektledaren frågar castingansvariga om de fått in några nya "unika världsmedborgare" i sin statistdatabas. De gamla unika man visade upp de senaste två åren är inte längre unika och måste bytas ut.
Citera
2024-10-11, 12:48
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BuckshotBill
Jag såg en skyltdocka en gång på Stadium som var småtjock iklädd tajta träningskläder. Det var för ganska länge sedan. Det var ganska bissart att se. Sedan har jag aldrig mer sett den dockan.
Småtjocka skyltdockor. Tja, en rätt stor del av kundkretsen är småtjocka (till en början) så det kan jag väl köpa. Om de sedan hade försökt göra en arketyp av den genom att sätta på den en blå peruk med lesbisk lugg och några piercingar så hade jag reagerat.
Citera
2024-10-11, 12:50
Medlem
Jag har faktiskt runt ett års tid nu funderat lite vad fasiken Åhléns reklammakare håller på med. Reklam försöker jag medvetet ignorera men man påverkas subtilt och undermedvetet ändå. Åhlens reklam har inte vänt sig till min målgrupp på senaste, kan man lugnt säga.
Citera
2024-10-11, 12:56
Medlem
Tervulls avatar
Min köplust har ju minskat något enormt pga all woke reklam. Gick in på HM för att köpa lite nya kläder. Väggarna var tapetserade med negrer i olika outfits, jag kan bara inte relatera till plaggen och det kändes ju inte som om butiken vände sig till min målgrupp precis. Blev shopping på Carlings i stället. Tycker det är så med allt numera. Jag känner inte att reklamen riktar sig till mig och därför köper jag mindre. Väldigt bra för plånboken dock.
Citera
2024-10-11, 13:16
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Nej, varför skulle det göra det? Politiska och ideologiska åsikter och påverkan är också en viktig del av ekvationen. Allt från vilka åsikter ägarna själva har till att ta hänsyn till vilka åsikter som är gångbart i samhällsklimatet. Det är förvisso alltid invävt i det ekonomiska, men det är inte så enkelt som att ekonomin styr över alla ideologiska avgöranden.

Jag hörde ett exempel på Sveriges radio där Jonas Bonnier samtalade med Emma Hamberg. Han var chef och utsedde henne till chefredaktör för Veckorevyn och gav henne fria händer. Det första hon gjorde var att av ideologiska skäl lägga ned Fröken Sverige, vilket Bonnier påpekade i radio var den enda del av tidningens verksamhet som vid tillfället gick med vinst.

Jag tror du har en överdriven bild av affärslivets rationalitet och effektivitet vad gäller att fatta affärsbeslut.

Och du har, liksom många här på fb, en överdriven bild av att företag (och människor med för den delen) drivs av politiska och ideologiska intressen. Rationalitet, lathet och vinstintressen är mycket starkare drivkrafter.

Det är kul att du tar upp exemplet med Fröken Sverige som ett exempel på ideologisk dumhet. Man kan också se detta beslut som ett smart beslut rent ekonomiskt på längre sikt eftersom skönhetstävlingar var inne på sin absolut sista suck i Sverige runt denna tid och att Veckorevyn fortfarande lever i dag.
Citera
2024-10-11, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fetgirig
Sant. Det som började så bra, men sen blev han minsann tvungen att visa upp det rena mjölet i påsen. Trygg i Kina? Som att gatubusen skulle vara mer obehaglig än kinesisk polis…
”…Där är det kameror överallt och de tar bilder överallt…
…Filma mig, ta bilder. Gör vad ni vill. Jag har inget att dölja… ”
Vem skrämde upp honom så? Man undrar även hur fler kameror i lyktstolparna ska göra någon nytta för honom när kommunistpartiet alltid har sista ordet gällande vilka filmer som existerar. Om polisen skulle råka köra över honom på ett övergångsställe har det naturligtvis aldrig hänt, den som hävdar annat har en lägervistelse ute på landet att se fram emot. Tryggt.

Han är ju helt infantil och korkad med det uttalandet om den kinesiska övervakningen. Som du säger tänker han att det är västerländsk demokrati som håller i övervakningen i kina, jösses vad dumt
Citera
2024-10-11, 13:51
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
När reklamen mer är politiskt budskap än reklam för en produkt, så är det väl rätt naturligt att köparna inte ens märker att det är fråga om en produkt som de kan köpa?

Men håller nog med i tanken att kunderna känner inte igen sig.

I princip slutade större företag att göra produktreklam för cirka 20 år sedan. PR-byråerna pläderade då att det är varumärke (image) och identitet som ska basuneras ut. Det blev ju i princip likadant för politiska partier som lämnade sakpolitiken och istället började försöka sälja image och svartmålning.
Citera
2024-10-11, 14:01
Medlem
BuckshotBills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ratad
Småtjocka skyltdockor. Tja, en rätt stor del av kundkretsen är småtjocka (till en början) så det kan jag väl köpa. Om de sedan hade försökt göra en arketyp av den genom att sätta på den en blå peruk med lesbisk lugg och några piercingar så hade jag reagerat.
Fast det är ju ändå konstigt. Stålmannen ser ju inte ut som alla andra, han ser ut som han gör för att folk ska se upp till honom. "Kolla en skyltdocka som är lika dålig som jag" är inte rätt tänkt.
Citera
2024-10-11, 14:34
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BuckshotBill
Fast det är ju ändå konstigt. Stålmannen ser ju inte ut som alla andra, han ser ut som han gör för att folk ska se upp till honom. "Kolla en skyltdocka som är lika dålig som jag" är inte rätt tänkt.
Skyltdockor ska vara en avancerad form av klädställning. Ibland lönar det sig inte att vara von oben. De behöver helt enkelt visa att de har kläder i tjockisstorlekar också.

Få identifierar sig med den i reklamfilmer så vanliga karaktärstypen jättebebismannen (ICA-Ulf och liknande) men de förekommer ändå. Om reklamarna tänkt att multikultikollektiven ska ha en igenkänningsfaktor för majoriteten av kunderna på Åhléns tror de fel. Även om det faktiskt fanns fler så är den typiska multikultikollektivgruppen kliniskt ihopsatt. Rätt melaninhalt och BMI, rätt genusmarkörer, rätt åldersfördelning och rätt socialnivå. De ser alltid ut som en samling människor som en reklamare från Los Angeles eller London tycker känns behaglig och acceptabel.
Citera
2024-10-11, 14:45
Medlem
Millediablos avatar
Åhléns, vem handlar egentligen på Åhléns? I Stockholm finns väl 2-3 affärer, den i Sundbyberg och Solna är borta, Bromma vet jag inte?

Sist jag var i Bromma för att köpa en morgonrock så fanns bara billigt skit och jag hänvisades till den city. Är det deras näthandel månne som utgör den största delen av inkomsterna?

Jag vet allvarligt inte ens om jag sett en reklam från Åhléns dom senaste åren eller också kan jag ha förträngt det iom att deras produkter inte är sådant som jag är intresserad av att köpa.

Finns det ens varor som är märkta med Åhléns längre?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in