2024-10-11, 09:55
Medlem
Alvids avatar
Äntligen, fokus på icke-svenskar (speciellt negrer) har gått överstyr inom reklambranschen. Det är bisarrt hur tydligt det har blivit med att trycka in woke i en majoritet av all reklam, till den grad att det tagit fokus från själva produkten.
Citera
2024-10-11, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av watantanka
Vad skönt. Äntligen ska vi slippa att se några andra än Barbie och Ken!

Du kan även känna dig nöjd över nya antirasistiska plåster, nu tillgängligt även i den mörkbruna kulören " El Negro".

Grattis!
Citera
2024-10-11, 10:19
Medlem
15minFames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eponumos
– Jag frågar marknadsavdelningen: vem firar ni jul med? Er familj eller era kompisar? Er familj! Då ska vi ha familjer på våra bilder och inte kompisgäng. Åhlénskunder måste känna igen sig i de bilder vi visar upp.
Det har han onekligen rätt i. Men tyvärr kommer de ändå visa upp mångkultur och woke familjer. Så det lär inte bli en ändring.

Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Ska bli intressant att se årets julreklam. Jag har inget emot "woke" men känns lite överdrivet när reklamen medvetet och konstant ska vara inkluderande genom att visa saker som en transsexuell mörkhyad Lucia.
Ett motsägelsefullt uttalande. Du kan inte säga att du inte har något emot woke när du samtidigt inte gillar woke. För det du inte gillar är det som kallas woke.

--

Jag har bojkottat Åhlens sen de valde att ha en negerpojke som Lucia. Förr såg man fram emot Lucia och jul reklamen. Idag är det något man bara blir besviken på och försöker blunda för då den är så politiskt och anti-vit.
Citera
2024-10-11, 10:41
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sagutyren
Åhléns huvudägare Ayad al-Saffar tycker att reklamen på varuhuset blivit för ”woke” och menar att kunderna inte känner igen sig.

Det ska han ändra på.

– Det låter kanske rasistiskt men det är det inte för det är vanlig enkel marknadsföring, säger ägaren till EFN.

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/forandringen-for-ahlens--ska-bli-mindre-woke/

Äntligen, eller?

Företag har som mål att tjäna pengar. Precis som när företag gör wokereklam för att locka kunder är al-Saffars uttalanden endast ett reklamtrick för att locka kunder som inte gillar wokegrejen.

Kul att så många verkar gå på detta.
Citera
2024-10-11, 10:50
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ziggehej
Om Åhlens gör reklam med bara blonda svenskar, då ska jag börja handla där.

Företag med negerreklam eller marknadsför islam bojkottar jag av ren princip.

Är du lika true som Hando i Romper Stomper som bojkottar spagetti för att det är äcklig invandrarmat?

Jag undrar framförallt vilken bank du har då jag tror att ALLA banker i Sverige har haft en reklamfilm/bild där en mörkhyad person är med.
Citera
2024-10-11, 10:53
Avslutad
Tidigare ägaren Axel Johnson AB är alltjämt fullkomligt infiltrerat av Wokemänniskor. Märkligt att det tog två år att börja rensa upp i Åhléns. Kanske en fingervisning för framtida uppköpare.
Citera
2024-10-11, 11:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Företag har som mål att tjäna pengar. Precis som när företag gör wokereklam för att locka kunder är al-Saffars uttalanden endast ett reklamtrick för att locka kunder som inte gillar wokegrejen.

Kul att så många verkar gå på detta.
Vari ligger det roliga?

Allt talar för att det i grunden rör sig om en misslyckad kommunikationsstrategi som gjort att Åhléns förlorat pengar. När den nya ägaren tog över gick det som bekant inte så bra. Dags att byta ut gamla dåliga partners. Att ändra strategin går ut på att dämpa överdriven woke, inte att kritisera woke.
Citera
2024-10-11, 11:06
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thisistheend
Vari ligger det roliga?

Allt talar för att det i grunden rör sig om en misslyckad kommunikationsstrategi som gjort att Åhléns förlorat pengar. När den nya ägaren tog över gick det som bekant inte så bra. Dags att byta ut gamla dåliga partners. Att ändra strategin går ut på att dämpa överdriven woke, inte att kritisera woke.

Det roliga ligger i att folk tror att företag är woke eller antiwoke av politiska eller ideologiska skäl. Det handlar ENBART om pengar.
Citera
2024-10-11, 11:26
Medlem
Jan-As avatar
Citat:
Det roliga ligger i att folk tror att företag är woke eller antiwoke av politiska eller ideologiska skäl. Det handlar ENBART om pengar.
Du kan lita på att det går trender inom olika branscher.
Håller du dig inte till trenden så sticker du ut, på ett negativt sätt (skulle journalister rapportera).
Flockmentalitet kallas det.
Citera
2024-10-11, 11:35
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jan-A
Du kan lita på att det går trender inom olika branscher.
Håller du dig inte till trenden så sticker du ut, på ett negativt sätt (skulle journalister rapportera).
Flockmentalitet kallas det.

Klart att det går trender när det kommer till reklam. Men dessa trender går ENDAST ut på att tjäna pengar.
Citera
2024-10-11, 12:17
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Om Ayad al-Saffar varit av svenskt ursprung hade han nog fått mer kritik.

Kanske ligger det ändå rasistiska skäl bakom beslutet som han inte redovisar? Inte alla från Mellanöstern är väl hyperförtjusta i svarta och han ju resonera som så att svarta män ihop med ljusare kvinnor i reklamen inte är en förebild han anser sund för sina döttrar och deras väninnor.

Det är då bättre i det perspektivet att ha bilder på dessa flickor och skippa de svarta männen som deras partners. Vanlig enkel marknadsföring? Ja, kanske, kanske inte.
Citera
2024-10-11, 12:31
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:

Nej, varför skulle det göra det? Politiska och ideologiska åsikter och påverkan är också en viktig del av ekvationen. Allt från vilka åsikter ägarna själva har till att ta hänsyn till vilka åsikter som är gångbart i samhällsklimatet. Det är förvisso alltid invävt i det ekonomiska, men det är inte så enkelt som att ekonomin styr över alla ideologiska avgöranden.

Jag hörde ett exempel på Sveriges radio där Jonas Bonnier samtalade med Emma Hamberg. Han var chef och utsedde henne till chefredaktör för Veckorevyn och gav henne fria händer. Det första hon gjorde var att av ideologiska skäl lägga ned Fröken Sverige, vilket Bonnier påpekade i radio var den enda del av tidningens verksamhet som vid tillfället gick med vinst.

Jag tror du har en överdriven bild av affärslivets rationalitet och effektivitet vad gäller att fatta affärsbeslut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in