2024-09-26, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Djicp
Så fin människa du verkar vara som skriver att det visst är synd om mig.

Så synd att HR inte glömmer detta i sådan fall. Jag blir orolig. Chansen är mindre att få jobbet om jag inte ger arbetsgivaren registerutdraget. Får väl kanske köra en chansning.

Nekar du registerutdraget får du det antagligen inte.
Det bästa är väl att du lyfter det först, nu när de frågat om det.
Så det inte blir en överraskning.

Det handlar om att HR har blivit värdelösa och outsourcat hela sitt jobb till att kolla upp om någon är dömd för brott eller inte, sedan skvallras det gott om det i efterhand på företaget.
Citera
2024-09-26, 14:12
Medlem
10 år efter frigivning så är det ju borta, förutsatt att du suttit eller åtminstone blivit dömd till fängelse. Så förstår inte ditt problem.
Citera
2024-09-26, 14:12
Medlem
Citat:
Detta är nio år sedan.
Här kan du läsa mer om det under 17 §.

https://lagen.nu/1998:620#P17S1
Citera
2024-09-26, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
Verifiera är lexbase.
Verifiera säljer uppgifterna till företag.
Lexbase fokuserar på privatpersoner.
Det är verkligen sorgligt att tänka på den personen som sökte sitt drömjobb men inte fick det på grund av ett misstag hen gjorde när hen var 17 år. Även om det inte är en ursäkt, borde man ändå ha förståelse för att hen var en tonåring då och nu, vid 29 års ålder, i princip är en helt annan person.

Jag minns själv hur det var när jag var yngre. Jag mådde väldigt dåligt, var förvirrad och hade en stökig familjesituation. Under den tiden gjorde jag ett misstag som jag fått ångra djupt. Jag känner mig verkligen hemsk för det.

Efter det har jag inte begått några fler brott. Jag har engagerat mig i volontärarbete och studerade till socionom med målet att hjälpa människor som hamnat snett. Det blev dock inte min karriär, och istället fokuserade jag på mina barndomsintressen, som arkeologi. Mitt tankesätt har förändrats mycket sedan dess, och jag har lärt mig otroligt mycket av mitt straff.

Om jag får vara ärlig, så vill jag säga att jag inte vill bli bestraffad mer. Jag är inte samma person som jag var för tio år sedan. Jag önskar verkligen att jag kunde spola tillbaka tiden och vara lika mogen, klok och stark då som jag är nu.
Citera
2024-09-26, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tedshiro
10 år efter frigivning så är det ju borta, förutsatt att du suttit eller åtminstone blivit dömd till fängelse. Så förstår inte ditt problem.
Detta skedde för nio år sedan.
Citera
2024-09-26, 14:20
Medlem
Citat:
Detta skedde för nio år sedan.
My bad, läste lite slarvigt.
Och du är säker på att det inte gäller 5 år i ditt fall iaf då?
Citera
2024-09-26, 15:11
Medlem
Eponumoss avatar
Hos det bolag jag har som kräver registerkontroll handlar det inte om ifall jag eller annan chef skulle vara på gott humör eller gilla någon person väldigt mycket eller om kompetensen är perfekt eller dylikt.

I våra avtal står det att vi inte har några som inte har ett ”rent” belastningsregister, för att använda TS språkbruk.

Om det så är två veckor kvar eller sju år kvar spelar tyvärr ingen roll.

Om du nu inte vill försöka fuska, vilket jag starkt avråder ifrån, så skulle jag rekommendera att lyfta frågan innan så slipper både du och din möjliga arbetsgivare ödsla tid. Alternativt, om du är eftertraktad av den arbetsgivaren helt sonika söka anställning om ett år istället (eller när nu det du är orolig ska synas inte längre syns).

Vi får ju hoppas att den arbetsgivare du vill ha jobb hos har mer flexibla regler och kan ha lite överseende.
Citera
2024-09-26, 15:47
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Tråd inklistrad.

Mod.
Citera
2024-10-11, 12:56
Medlem
Prodelins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jantejantejante
Vad ska alla människor som faller bort i denna gallring ägna sig åt? Säg t.ex. någon som blev speltorsk och råkade på fyllan i ren desperation ta sms-lån och förlora allting och sedan får kronofogden efter sig samt betalningsanmärkningar. Ska denna person få lida resten av livet för misstaget när den söker nytt jobb? Även om denna person är civilingenjör, läkare, programmerare, advokat, budbilsförare, väktare, politiker, bussförare eller städare?

Det är väl inte marknadens fel att personen inte har skött sitt liv, jag tycker det är i för sig bra att fler och fler företag har denna kontroll, det rensar upp och man får bra anställda med hederligt förflutet.

Speciellt om man jobbar i säkerhetskänslig verksamhet kan man inte ha Anders som misshandlade sin fru eller gjorde inbrott 10 år sen, har man utfört ett brott så har man, inget som försvinner, risken för återfall är stor och det är en risk anställa dessa.

Ja vad ska dom göra istället? ja det kanske man borde tänkt på innan de utförde brottet.
Citera
2024-10-11, 14:27
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jantejantejante
Vad ska alla människor som faller bort i denna gallring ägna sig åt? Säg t.ex. någon som blev speltorsk och råkade på fyllan i ren desperation ta sms-lån och förlora allting och sedan får kronofogden efter sig samt betalningsanmärkningar. Ska denna person få lida resten av livet för misstaget när den söker nytt jobb? Även om denna person är civilingenjör, läkare, programmerare, advokat, budbilsförare, väktare, politiker, bussförare eller städare?

Citat:
Ursprungligen postat av Prodelin
Det är väl inte marknadens fel att personen inte har skött sitt liv, jag tycker det är i för sig bra att fler och fler företag har denna kontroll, det rensar upp och man får bra anställda med hederligt förflutet.

Speciellt om man jobbar i säkerhetskänslig verksamhet kan man inte ha Anders som misshandlade sin fru eller gjorde inbrott 10 år sen, har man utfört ett brott så har man, inget som försvinner, risken för återfall är stor och det är en risk anställa dessa.

Ja vad ska dom göra istället? ja det kanske man borde tänkt på innan de utförde brottet.

Just när det gäller brottslighet är det ju rätt förståeligt att arbetsgivare inte vill anställa en sådan person hos sig, i synnerhet om det gäller grövre brottslighet. Om en person dömts för grova våldsbrott, tillgreppsbrott, bedrägeri, osv. så är ju personen bevisat opålitlig. Tycker dock inte det är lika självklart att småbrott ska leda till extrema svårigheter att få jobb, även om det såklart också är en viss karaktärsmarkör.

Svårare blir det ju om personen t.ex. haft strulig ekonomi och dragit på sig betalningsanmärkningar och inkasso. Kan tycka att det är motiverat med den typen av bakgrundskontroller om man ska jobba med ekonomi eller i vart fall ha ett finansiellt ansvar, men det är orimligt att den typen av misskötsel ska exkludera en från arbetsmarknaden om det gäller ett helt random jobb där man ändå inte har möjlighet att missköta arbetsgivarens finanser.
Citera
2024-10-17, 21:11
Medlem
Bump
Jag är konsult och varit uthyrd till ett företag. Sökte jobb medan jag var uthyrd och har kommit långt in i processen. Jag har en sista intervjun. Problemet är att mitt kontrakt precis tagit slut på konsult företaget. När jag sökte jobbet så nämnde jag ej att jag var konsult utan snarare mina erfarenheter på nuvarande företaget. Jag kan ej se om de gör bakgrunskontroll och om de kan se om jag är fortfarande uthyrd just på det företaget?
Citera
2024-10-17, 22:43
Moderator
Trixtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ruuners123
Jag kan ej se om de gör bakgrunskontroll och om de kan se om jag är fortfarande uthyrd just på det företaget?

Så är det förstås. De kanske kontrollerar om du jobbar där, och om de gör det så kanske du får reda på det.

Det är väl ungefär som att din granne kanske kontrollerar vad du har för däck på din bil, och kanske får du reda på att han har kontrollerat det, eller så får du inte reda på det.

Man kan inte veta allt här i världen, men är du orolig för vad som kan hända om de får reda på att du inte längre arbetar där, så är det väl enklast att tala om att du inte gör det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in