2024-10-10, 15:41
Medlem
glasspinnenss avatar
CSN - ändra inkomst

Hej!

Det kanske finns en liknande tråd redan men hittade inget och vill gärna ha svar på det här.

Jag ansökte om CSN bidrag och uppgav min halvårsinkomst innan jag fick min löneförhöjning. Jag fick besked idag om att jag har rätt till bidrag och vilken summa jag kommer att få.

Det är inte en stor skillnad mellan inkomsterna, men hade glömt att ändra i ansökan. Vad händer med ansökan nu, kommer betalningen för denna månad dras in? Kommer handläggningstiden för att räkna ut nya bidraget vara lika lång som innan?

CSN har bara telefontid till 13 och jag orkar inte vänta på svar. Så om nån vet får den gärna svara!

Tack på förhand!
Citera
2024-10-10, 15:45
Medlem
OlitBrands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glasspinnens
Hej!

Det kanske finns en liknande tråd redan men hittade inget och vill gärna ha svar på det här.

Jag ansökte om CSN bidrag och uppgav min halvårsinkomst innan jag fick min löneförhöjning. Jag fick besked idag om att jag har rätt till bidrag och vilken summa jag kommer att få.

Det är inte en stor skillnad mellan inkomsterna, men hade glömt att ändra i ansökan. Vad händer med ansökan nu, kommer betalningen för denna månad dras in? Kommer handläggningstiden för att räkna ut nya bidraget vara lika lång som innan?

CSN har bara telefontid till 13 och jag orkar inte vänta på svar. Så om nån vet får den gärna svara!

Tack på förhand!

Det är väl bara gå in och kolla vart du ändrar inkomst. Finns ju chat-bot.
Citera
2024-10-10, 15:52
Medlem
glasspinnenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OlitBrand
Det är väl bara gå in och kolla vart du ändrar inkomst. Finns ju chat-bot.

Är du överallt?
Jag har redan ändrat min inkomst på mina sidor. Det jag funderar över är att första utbetalningen redan sker nu på måndag prel. Då är den utbetalningen baserad på inkomsten jag angav innan.
Citera
2024-10-10, 15:52
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Hej!

Tack på förhand!
Har du sökt bara bidrag eller bidrag + lån? Vad ligger ditt fribelopp på? Hur mycket tror du att du kommer tjäna på halvåret innan skatt?

Om du kan svara på dessa frågor så slipper du kontakta CSN.
Citera
2024-10-10, 15:54
Medlem
CSN har beslutat att du har rätt till bidrag och det ska mycket till för att de ska riva upp det beslutet. Jag hade blivit väldigt förvånad om de gjorde det för att du lämnar nya inkomstuppgifter.

I värsta fall blir du återbetalningsskyldig på skillnaden, mest sannolikt kommer de reglera den mot de resterande utbetalningarna.
Citera
2024-10-10, 15:57
Medlem
OlitBrands avatar
Citat:
Är du överallt?
Jag har redan ändrat min inkomst på mina sidor. Det jag funderar över är att första utbetalningen redan sker nu på måndag prel. Då är den utbetalningen baserad på inkomsten jag angav innan.

Ja tydligen.
Ja jag uppfattade inte det som att du redan hade sökt och godkänt. Men kan du inte skicka ett mail bara och säga att det skett en förändring och höra vad dom säger?

Handlar det om tilläggsdelen som man kan söka då man är över 25 och tjänat över 300 000? Eller har du bara sökt det lånet alla kan söka?
Citera
2024-10-10, 16:00
Medlem
glasspinnenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Har du sökt bara bidrag eller bidrag + lån? Vad ligger ditt fribelopp på? Hur mycket tror du att du kommer tjäna på halvåret innan skatt?

Om du kan svara på dessa frågor så slipper du kontakta CSN.

Är rätt osmart när det kommer till sånt här men är fribeloppet max inkomst för att det inte ska påverka utbetalningen?

Det är bara bidrag då jag jobbar heltid. Fribeloppet är högre än min halvårsinkomst. Skillnaden mellan inkomsterna per halvår innan löneförhöjningen är xx3 xxx och nu xx9 600.
Citera
2024-10-10, 16:02
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Är rätt osmart när det kommer till sånt här men är fribeloppet max inkomst för att det inte ska påverka utbetalningen?

Det är bara bidrag då jag jobbar heltid. Fribeloppet är högre än min halvårsinkomst. Skillnaden mellan inkomsterna per halvår innan löneförhöjningen är xx3 xxx och nu xx9 600.
Så länge du tjänar under ditt fribelopp (står i ditt CSN-beslut) så är det lugnt. Ta en kopp te och en macka nu och chilla istället.
Citera
2024-10-11, 14:38
Medlem
Ja, nu är det så att CSN har beslutat att jag inte får studiebidrag för studier läsåret 2024/25.

Pågrund av detta är ju såklart för att jag haft mer än 4 timmar frånvaro (5-6 tim), finns ju inga bra ursäkter för de då det har gått veckor nu.

Men de senaste veckor har jag kommit i tid till skolan, har haft max 15 minuter sen ankomst, typ 3 gånger på en vecka. Såklart så vill jag ha min CSN, va fan borde jag göra, ska jag då visa att jag inte kommer få mer än 4 timmar frånvaro denna månad och efter månaden klaga, och säga att jag har haft under 4 timmar frånvaro som då beslutar att jag får min CSN? Något bättre ni vet jag kan göra?

Tack!

(går tredje året)
Citera
2024-10-17, 01:31
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
De menar att det nya årsbeloppet, baserat på din inkomst, måste vara minst 3% lägre än det årsbelopp som de beräknade åt dig för att du ska få nedsättning.

Så om din inkomst är sådan att du borde få 2% nedsättning, så får du ingen nedsättning.

Är din inkomst sådan att du borde få 3% nedsättning eller mer, så får du nedsättningen.

Samma här, fast olika år och procentsats.

De anklagar dig inte för något. Det låter som att det här är ett problem som uppstått av att många missuppfattat systemet, och därför "förvarnar" de i ett försök att få färre att göra samma misstag.

För att göra det enkelt för dig: ansök om nedsättning, ange din korrekta inkomst, och låt CSN sköta resten. De kommer göra alla beräkningar, och meddela dig om du får nedsättning eller inte. Så länge du ger korrekta uppgifter så kan detta aldrig leda till något negativt för dig.

Förresten hur beräknar de hur mycket man betalar baserat på inkomst? Annuitetslån betalas baserat på hela lånet som är kvar att betala delat på antal år kvar tills man fyller 60. Det beräknas inte baserat på inkomst. Så hur gör de beräkningen om nedsättning?
Eftersom min eventulla nedsättning skulle ske under föräldraledighet, så är det inget jag kan ”vänta och se” utan vill gärna kunna planera.
Citera
2024-10-17, 01:48
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CacaoAmaro
Förresten hur beräknar de hur mycket man betalar baserat på inkomst? Annuitetslån betalas baserat på hela lånet som är kvar att betala delat på antal år kvar tills man fyller 60. Det beräknas inte baserat på inkomst. Så hur gör de beräkningen om nedsättning?
Eftersom min eventulla nedsättning skulle ske under föräldraledighet, så är det inget jag kan ”vänta och se” utan vill gärna kunna planera.
Då måste du ansöka om nedsättning själv varje år. Man kan göra det online. Bara att logga in på Mina sidor, ange hur mycket man kommer tjäna, och skriva under med bank-id.

De kollar sen hur mycket du tjänade med Skatteverket för att verifiera att du uppgav rätt uppgifter.

Finns lite information på CSNs hemsida här:
https://www.csn.se/betala-tillbaka/b...tilldininkomst
Citera
2024-10-17, 14:12
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Då måste du ansöka om nedsättning själv varje år. Man kan göra det online. Bara att logga in på Mina sidor, ange hur mycket man kommer tjäna, och skriva under med bank-id.

De kollar sen hur mycket du tjänade med Skatteverket för att verifiera att du uppgav rätt uppgifter.

Finns lite information på CSNs hemsida här:
https://www.csn.se/betala-tillbaka/b...tilldininkomst

Jag känner till detta.
Det jag undrar är vad de baserar uträkningen på.
Eftersom det är barn med i bilden kan jag inte bara ”vänta och se ” vilket svar jag får. Jag behöver planera i förväg. Därför försöker jag ta reda på vad de baserar beräkningen på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in