2024-10-09, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Vid lagliga, säkra, reglerade och oftast tidiga aborter dödas ett embryo eller foster. Inte ett barn.

Vid olagliga, osäkra, oreglerade och i många fall sena aborter så kan det faktiskt vara så att det kommer ut ett 22 veckors gammalt foster vars hjärta slår och lungorna försöker få ner luft och det rent juridiskt är ett barn som ligger där och dör. Ett så pass utvecklat foster kan överleva, med intensivvård för förtidigt födda barn.

Jag har inga problem alls med att flertalet aborter sker innan vecka 9. Det är då väldigt outvecklade foster. Och jag värnar mer om kvinnan/paret/parets eventuellt levande födda barn/parets anhöriga. Än om det extremt outvecklade fostret.

Men efter vecka 12 börjar det bli alltmer obehagligt (enligt mitt tycke) med abort vecka för vecka, om det inte handlar om fostrets eller kvinnans hälsa. Det krävs också en tvåstegsmetod vid abort vid det läget under graviditeten........... Och föds ett foster i vecka 22 så är det som sagt rent juridiskt ett barn. Och givetvis ska inga aborter ske så sent, det vore ytterst inhumant mot fostret. Och där kan man börja snacka om "mord på barn".

Så ser jag på det.

Men du är ju helt sentimental kring extremt utvecklade foster på under 9 veckor. Så du måste ju gråta och sörja över spermier som dör, varenda gång du haft en hedersstund.

Varför måste jag det?

Du har ju inga problem med att döda ofödda barn så då har du väl inga problem att döda födda barn heller? För äpplen är päron och päron är äpplen.

Citera
2024-10-09, 20:10
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Borde inte bara den här tuppfäktningen mellan könen sluta. Det är ju det enligt många det som det hela går ut på, att så splitt mellan könen.

Utan män hade inte du heller kunnat sitta här på Flashback och skriva. Det bara är så. Och likadant åt andra hållet. Båda har rätt. För att jag sitter här behövdes det en man och en kvinna. Min mamma och min pappa. Jag hade tur att födas på den tiden när det inte trasslades om hur många kön det finns.

Säg det till alla manosfär-männen som sitter här och har ett stort och konstant behov av att förminska och håna kvinnor och kvinnors betydelse och insats för samhället och mänsklighetens utveckling.

Att tala om det för mig är som att sparka in en öppen dörr.
Citera
2024-10-09, 20:11
Medlem
TVBIEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Förändrar inte faktum att kvinnor genomgående i mänsklighetens historia varit kittet i alla samhällen och fört mänskligheten framåt. Utan kvinnors oupphörliga arbete hade du inte kunnat sitta här och håna och förminska kvinnors insats genom hela mänsklighetens historia.
Jag har aldrig någonsin vare sig "hånat" eller "förminskat" kvinnors insats. Du debatterar ju enbart med halmgubbar, och gillrar fällor där du själv påstår något extremt vinklat så att du sedan kan attackera den som argumenterar emot dig. Din debatteknik stinker av toxisk feminitet.
Citera
2024-10-09, 20:12
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TVBIE
Jag har aldrig någonsin vare sig "hånat" eller "förminskat" kvinnors insats. Du debatterar ju enbart med halmgubbar, och gillrar fällor där du själv påstår något extremt vinklat så att du sedan kan attackera den som argumenterar emot dig. Din debatteknik stinker av toxisk feminitet.

Riiiight
Citera
2024-10-09, 20:13
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Säg det till alla manosfär-männen som sitter här och har ett stort och konstant behov av att förminska och håna kvinnor och kvinnors betydelse och insats för samhället och mänsklighetens utveckling.

Att tala om det för mig är som att sparka in en öppen dörr.

Men du är ju precis likadan fast åt andra hållet. Själv böjar jag faktiskt bli lite trött på allt detta. Erkänner att jag varit en del i det men mest dragits in i det eftersom det inte går att ha ordentliga diskussioner.
Citera
2024-10-09, 20:16
Medlem
TVBIEs avatar
Citat:
Riiiight
När skrev jag något som var ett "hån" eller "förminskande" av kvinnors betydelse och insatser för samhället och mänsklighetens utveckling?
Citera
2024-10-09, 20:59
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Men du är ju precis likadan fast åt andra hållet. Själv böjar jag faktiskt bli lite trött på allt detta. Erkänner att jag varit en del i det men mest dragits in i det eftersom det inte går att ha ordentliga diskussioner.

Samma här.
Citera
2024-10-09, 21:58
Medlem
Det är intressant att aborter ska handla om något orättvist när män slipper personligen gå igenom graviditeter men samtidigt ska det vara kvinnor som har den sexuella makten.
Kvinnor ska få utsätta sig själva oftare för en graviditet för de ska få ha den sexuella makten men det är orättvist när det handlar om oplanerade graviditeter.
Senast redigerad av TrolletOchgrodan 2024-10-09 kl. 22:00. Anledning: Uppdatering
Citera
2024-10-09, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Ja, det är bra märkligt. Manosfär-människor verkar vilja styra kvinnor och samtidigt vill de själva slippa bli styrda. Det de missar är att deras tankar kring att styra kvinnor i regel är inhumana och tar bort kvinnans autonomi. Och i abortfrågan vill de även styra kvinnor så att tredje part: fostret drabbas. Inget barn ska behöva födas oönskat... Då är det faktiskt bättre med en tidig, säker, laglig och reglerad abort.
Och kvinnors autonomi handlar om att de väljer ha den sexuella makten och att kvinnor lättare kan bli gravida för de har lättare att få sex.
Citera
2024-10-09, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TrolletOchgrodan
Och kvinnors autonomi handlar om att de väljer ha den sexuella makten och att kvinnor lättare kan bli gravida för de har lättare att få sex.

Nu tänkte du lite väl ologiskt där.
För varje samlag en heterosexuell kvinna har, kommer en man få ha samlag med henne.
Samlags-summan blir därmed densamma.

I abortfrågan handlar kvinnans autonomi om att få bestämma över sin egen kropp, egen hälsa och egna liv. Vill hon inte vara gravid/vill inte föda barn, måste hon få välja bort det. Utan att behöva riskera sitt liv/kropp och hälsa på kuppen, vilket hon riskerar vid både osäkra aborter och vid graviditet och förlossning.
Citera
2024-10-09, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joe88
Varför måste jag det?

Du har ju inga problem med att döda ofödda barn så då har du väl inga problem att döda födda barn heller? För äpplen är päron och päron är äpplen.

Det är inte jag som utför aborter på kvinnor, så nej. Jag dödar inga embryon/foster. Höj nivån lite.

Det jag skriver är att jag inte har några som helst bekymmer om kvinnor/par som inte vill bli föräldrar/inte förmår att vara föräldrar, gör tidig, säker, laglig och reglerad abort innan vecka 9 (då de allra flesta aborter sker i Sverige). Foster som är under 9 veckor är extremt outvecklade. Långt ifrån att vara "barn".

Men som jag skriver och som du tydligen inte har läst, så anser jag att för varje vecka efter vecka 12, så får jag svårare rent moraliskt med aborter (om det inte är nödvändig abort utifrån fostrets eller kvinnans hälsa). Och efter vecka 22 ser jag det som barnamord med abort.

Men du sörjer givetvis när dina simmare aldrig fick nå fram till ett ägg. Det är ok. Finns kvinnor som också blir ledsna vid mens, för att ytterligare ett ägg inte blev befruktat.
Citera
2024-10-09, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joe88
Eller så är man ansvarig nog att se till att inte bli gravid om man inte vill ha barn så slipper man utsätta sig för en abort.

Det enda säkra p-medlet är avhållsamhet. Du uppmanar alltså samtliga fertila kvinnor att sluta ha sex. Fint. Då får du väl sätta igång och bara knulla med kvinnor över 55 år härefter. Om du vill ha något sex överhuvudtaget. När du sedan suktar efter dina 20-åringar så får de säga till dig "app app app! Vi är ansvariga av oss och ser till att inte bli gravida, så att vi slipper utsätta oss för abort!".

Något säger mig at de unga kvinnorna inte kommer ha några större problem att klara sig utan sex. Svårare för er män under 40 att inte få ha sex med unga kvinnor. Lättare för män över 40 att ha sex med kvinnor över 40 (som inte längre är så pass fertila/inte är fertila alls).

Men lycka till du, med ditt sätt att resonera på. Lycka till med det och sextorkan du kommer få uppleva när unga fertila kvinnor börjar lyssna på dig och börjar ta ansvar för att inte bli gravida.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in